Εφηβεία

Διατροφή και νοητική συγκέντρωση

pexels-photo-89873

 Παιδιών και εφήβων….

Για άλλη μια χρονιά η Ελλάδα βρέθηκε παγκοσμίως στην 1η θέση στην παιδική παχυσαρκία. 44% των αγοριών και 38% των κοριτσιών σχολικής ηλικίας στην Ελλάδα είναι παχύσαρκα ή υπέρβαρα σύμφωνα με την τελευταία έκθεση του ΟΟΣΑ (Οργανισμού Οικονομικής  Συνεργασίας και Ανάπτυξης).

Επιστημονικές έρευνες εντοπίζουν την πηγή του προβλήματος στα πρώτα χρόνια της ζωής του παιδιού. Η καθυστερημένη ένταξη σε παιδικό σταθμό και η παρακολούθηση τηλεόρασης για περισσότερες από 2 ώρες ημερησίως διπλασιάζουν τον κίνδυνο παχυσαρκίας. Αν μειώνει  ή αυξάνει η κρίση τον κίνδυνο παχυσαρκίας δεν μπορούμε ακόμη να το πούμε με σιγουριά. Στην Ελλάδα σήμερα ένα στα δύο παιδιά 7-12 ετών είναι παχύσαρκα ή υπέρβαρα. Κατά συνέπεια αν δεν αντιδράσουμε θα έχουμε άρρωστους ηλικίας 20,25 και 30 ετών.

Προετοιμάζοντας το παιδί ως ενήλικα ασθενή

Η παχυσαρκία προκαλεί : στεφανιαία νόσο, αρτηριακή υπέρταση, εγκεφαλική καρδιακή δυσλειτουργία , σακχαρώδη διαβήτη τύπου 2, αύξηση χοληστερίνης, τριγλυκεριδίων, ουρικού οξέος, χολολιθίαση, αναπνευστική ανεπάρκεια, άπνοια ύπνου (αιτία αιφνίδιου θανάτου στον ύπνο). Επιπλέον οι καρκίνοι μαστού, ήπατος, χοληδόχου κύστεως, εντέρου συνδέονται με την παχυσαρκία. Επίσης εμφάνιση ουρικής αρθρίτιδας, εκφυλιστικές παθήσεις  αρθρώσεων, διαταραχές  εμμήνου ρύσεως, ακμή- τριχοφυΐα στις νεαρές, υπογονιμότητα, σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών, προβλήματα στην εγκυμοσύνη, διαταραχές σπέρματος, πρόβλημα στυτικής δυσλειτουργίας.

Η δίαιτα στα παιδιά θα πρέπει να είναι ισορροπημένη σε θερμιδικές ανάγκες και θρεπτικά στοιχεία ώστε να επιτρέπουν τη φυσιολογική ανάπτυξη τους, ενώ συγχρόνως να χάνουν και περιττό βάρος. Κρίσιμες ηλικίες για εμφάνιση παχυσαρκίας που θα οδηγήσει σε παχύσαρκους ενήλικες  : 2-3 ετών , 5-7 και εφηβεία.

Βασικές αιτίες: ο σύγχρονος αστικός τρόπος ζωής με τους γρήγορους ρυθμούς που αναγκάζουν τους γονείς στη λύση των εύκολων προκατασκευασμένων γρήγορων γευμάτων και τα διατροφικά σκευάσματα κακής ποιότητας και πλούσιων σε λιπαρά που προσφέρουν τα κυλικεία των σχολείων.

Έναρξη της ημέρας με σωστό πρωινό

Βασικός παράγοντας για την ημερήσια μειωμένη πρόσληψη τροφής είναι η έναρξη της ημέρας με σωστό πρωινό. Το σώμα απαιτεί πρόσληψη «καυσίμου» για να ξεκινήσει τις δραστηριότητές του. Γι’ αυτό το πρωινό γεύμα πρέπει να του προσφέρει  για ενέργεια κυρίως υδατάνθρακες αλλά και πρωτεΐνη και λίπος όσο γίνεται καλύτερης ποιότητας. Το πρωινό πρέπει να περιέχει τόση ενέργεια  σε θερμίδες , και τέτοια σύσταση που να ανταποκρίνεται στο βάρος, το είδος και την ένταση της δραστηριότητας αλλά και τις ανάγκες της ηλικίας κάθε μαθητή.

Αν δεν πάρουμε πρωινό αναγκάζουμε τον οργανισμό μας να υπολειτουργεί για πολλές ώρες και με αυτόν τον τρόπο αυξομειώνονται απότομα τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα και ωθείται ο οργανισμός να υπερκαταναλώσει τροφή στο μεσημεριανό γεύμα. Η παράλειψη πρωινού συσχετίστηκε με το αυξημένο σωματικό βάρος και τις διαταραχές σακχάρου σε παιδιά σχολικής ηλικίας.

Το πρωινό για τα παιδιά είναι πολύ σημαντικό γιατί αποδίδουν καλύτερα στα μαθηματικά, στην ανάγνωση, έχουν αυξημένη προσοχή, καλύτερη συμπεριφορά, δεν νυστάζουν, δεν κουράζονται, σκέφτονται γρηγορότερα, είναι πιο ήρεμα. Όσο καλύτερα ποιοτικά είναι το πρωινό τόσο καλύτερη βαθμολογία τείνει να έχει το παιδί. Αντίθετα η κατανάλωση γλυκών και ανθυγιεινών τροφών το πρωί επιδρά αρνητικά στη σχολική απόδοση.

Στη γενικότερη υγεία, καταναλώνοντας σημαντικά θρεπτικά συστατικά (σίδηρο , ασβέστιο , βιταμίνες A,C,B12 κλπ) για την ανάπτυξή τους, ελέγχουν καλύτερα το σωματικό βάρος, έχουν μικρότερα επίπεδα χοληστερόλης αίματος, υποφέρουν λιγότερο από στομαχόπονο, κρυολογήματα ή γρίπη.

Η καλύτερη υγεία συνεπάγεται μεγαλύτερη νοητική συγκέντρωση.

Κάποιες επιλογές πρωινού είναι : γάλα (βιταμίνη A,D), 1 φέτα μαύρου ψωμιού με σπόρους δημητριακών ( ή σε συνδυασμό με ένα βραστό αυγό). Επάλειψη με φυτική μαργαρίνη με βάση το ελαιόλαδο  ή  και με 1 κουταλιά μέλι ή ταχίνι. Ακόμη, επιλογή αποτελούν και 2 φρυγανιές ή μια λεπτή φέτα κέικ  ή ½  φλ. Δημητριακών  (βιτ. Β, φυλλικό  οξύ, μέταλλα όπως μαγνήσιο, σίδηρο κλπ και αντιοξειδωτικά όπως  βιτ. Ε , σελήνιο χαλκό) σε συνδυασμό με πλήρες γάλα ή γιαούρτι. Ένα μέτριο φρούτο ή ένα φλιτζάνι χυμό.

Στόχος μας είναι το πρωινό γεύμα να μετατραπεί σε συνήθεια .

Παράδειγμα πρέπει να αποτελούν οι γονείς τρώγοντας με τα παιδιά ή αφήνοντας το σωστό υγιεινό πρωινό στο τραπέζι.

Σημαντικό ρόλο στη διατροφή των παιδιών παίζει το ενδιάμεσο κολατσιό/ σνακ στο σχολείο , που θα μπορούσε να είναι

  • Ένα σάντουιτς ή αραβική πίτα με γαλοπούλα, τυρί και λαχανικά (εάν έχουν φάει ελαφρύ πρωινό πχ. Γάλα)
  • Κουλούρι Θεσσαλονίκης με φρέσκο χυμό ή συσκευασμένο ή ψωμί με τυρί και ένα φρούτο.
  • Υγιεινή επιλογή γλυκού είναι το παστέλι , σοκολάτα μικρή «υγείας χωρίς ζάχαρη», μπισκότα τύπου digestive ή πολυδημητριακά ή μπάρες δημητριακών ή μπάρες τα digestive, ή μπάρες χαλβά.

Αν θεωρείτε ότι το σχολικό «μενού» δεν είναι εναρμονισμένο με τις ανάγκες των παιδιών, λάβετε μέτρα!
Μπορείτε να επικοινωνήσετε με τον ιδιοκτήτη του σχολικού κυλικείου ή με τον υπεύθυνο από το εκπαιδευτικό προσωπικό. Είναι γνωστό ότι υπάρχει νομοθεσία σχετικά με το τι πρέπει να πωλείται στο σχολικό κυλικείο.

Ακόμη μεγαλύτερη προσοχή πρέπει να δίνεται στη διατροφή των εφήβων που δεν υπάρχει έλεγχος από τους γονείς και παρασύρονται εύκολα. Λύση είναι να διαμορφώνονται οι διατροφικές τους συνήθειες από νωρίς. Η εφηβεία είναι η ηλικία απόκτησης της κορυφαίας οστικής μάζας  και η ηλικία – κλειδί για την πρόληψη οστεοπόρωσης των ενηλίκων. Απαραίτητη κρίνεται η πρόσληψη ασβεστίου 1300 mg ημερησίως (3-4 μερίδες γαλακτοκομικών).Επίσης αυξάνεται και η πρόσληψη και οι ανάγκες σιδήρου σε αυτές τις ηλικίες  λόγω αύξησης όγκου αίματος (εμφάνιση εμμηνορρυσίας στα κορίτσια – μυϊκού ιστού στα αγόρια) και πρέπει να είναι περίπου 18 mg στα αγόρια και 12 mg στα κορίτσια.

Καλό λοιπόν θα ήταν να δίνεται βάση σε όλα τα παραπάνω  για την σωστή ανάπτυξη του παιδιού και την συνολική  υγεία του !

Σχετικά με τον δημιουργό

Αναστασία Παπατσή Διαιτολόγος- Διατροφολόγος

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Παπατσή Αναστασία

Τόπος καταγωγής: Θεσσαλονίκη
Δ/νση: Καυταντζόγλου 10, Θεσσαλονίκη
Τηλ.: 6977772595
Ημ/νία γέννησης: 31/08/1992
e-mail : natasapapatsi@gmail.com

Εκπαίδευση
2010 : Απόφοιτη του Πειραματικού λυκείου Θεσσαλονίκης
2010 : Φοίτηση κατόπιν πανελλαδικών εξετάσεων, στο τμήμα Διατροφής και διαιτολογίας του Α.Τ.Ε.Ι. Θεσσαλίας
2016 : Απόφοιτη Α.Τ.Ε.Ι. «Διατροφής και Διαιτολογίας» Θεσσαλίας
2016 Οκτώβριος : Έναρξη ειδικότητας Ηλεκτροβελονισμού στο Natural Health Science της Αθήνας

Επαγγελματική εμπειρία
2014-2015 : Πρακτική άσκηση στο διαιτολογικό γραφείο της κα. Σουλούνη Μαρίας (Διεύθυνση : Θεμιστοκλή, Ιαλυσσός-Ρόδος) για 10 μήνες, και απόκτηση εμπειρίας στη σύνθεση διαιτολογικών προγραμμάτων φυσιολογικών και παθολογικών καταστάσεων.
2015-2016: K BOUTIQUE HOTEL RHODES (υπεύθυνη για τα μενού στο εστιατόριο και για διαιτολογικά προγράμματα στο fitness & spa του ξενοδοχείου).
2015-2016 : Παράλληλη συνεργασία για τη σύνθεση διαιτολογίων στο GRAND HOTEL Ρόδου στο τμήμα fitness & spa του ξενοδοχείου.

Συνεχής Επιμόρφωση- Συνέδρια

• 10o Μακεδονικό Συνέδριο Διατροφής : προοπτικές σε συνθήκες κρίσης , 4&5 Οκτωβρίου 2012, Porto Palace Θεσσαλονίκη
• 28ο Πανελλήνιο Ετήσιο Συνέδριο με διεθνή συμμετοχή, 12-15 Νοεμβρίου 2014, Makedonia Palace, Θεσσαλονίκη
• 1ο Σεμινάριο συνεχιζόμενης ιατρικής εκπαίδευσης στην ινσουλινοθεραπεία , στις αντλίες ινσουλίνης και στη νεότερη τεχνολογία για τον σακχαρώδη διαβήτη, 23&24 Ιανουαρίου 2015, makedonia Palace , Θεσσαλονίκη
• 1ο Πανελλήνιο συνέδριο συνεχιζόμενης εκπαίδευσης στην εσωτερική παθολογία με διεθνή συμμετοχή , 26-28 Φεβρουαρίου 2015, Makedonia Palace, Θεσσαλονίκη
• 11ο Μακεδονικό συνέδριο διατροφής 15-16 Μαΐου 2015 , Makedonia Palace, Θεσσαλονίκη
• 2o Σεμινάριο Συνεχιζόμενης Ιατρικής Εκπαίδευσης στην Ινσουλινοθεραπεία, στις αντλίες ινσουλίνης και στη νεότερη τεχνολογία για τον Σακχαρώδη Διαβήτη, 12-14 Φεβρουαρίου 2016, Makedonia Palace. (Διαβητολογική Εταιρεία Βόρειας Ελλάδας )
• 12o συνέδριο Αθηροσκλήρωσης, 10-12 Μαρτίου 2016, Makedonia palace
• Αρρυθμίες , Καρδιολογικό συνέδριο, 8-9 Απριλίου , Makedonia Palace.

Ξένες γλώσσες

Αγγλικά : Πολύ καλή γνώση

Γνώση Η/Υ

Χρήση Προσωπικού Η/Υ
Windows Office . Γνώση πάρα πολύ καλή.

Προσωπικές Δεξιότητες

• Κατανόηση, ευαισθησία, εγκαρδιότητα, ακρίβεια και οργανωτικές ικανότητες
• Υψηλό αίσθημα ευθύνης και συνέπειας
• Ικανότητα επικοινωνίας και συμβουλευτικής
• Υπομονή, κατανόηση και ικανότητα πειθούς για την αναγκαιότητα των συμβουλών του στις αλλαγές των διατροφικών συνηθειών
• Ικανότητα επικοινωνίας και ομαδικής συνεργασίας
• Προθυμία και συνέπεια

Ενδιαφέροντα

Φωτογραφία
Γυμναστική
Διάβασμα
Ψυχολογία
Ταξίδια πολιτιστικού ενδιαφέροντος