Dr Plus - Diatrofi

Διατροφή και ζωή Θηλασμός

Καλώς ήρθες μωράκι


Ένα ακόμα μωράκι, γεννήθηκε και είναι «το δικό σας μωρό». Φαίνεται και είναι τόσο ευαίσθητο! Οι ευθύνες σας (των γονέων) είναι τόσο μεγάλες! Η ανατροφή του, η διατροφή του, η διαπαιδαγώγηση και τόσα άλλα, θα περάσουν από τα χέρια σας, ειδικά τα πρώτα χρόνια τις ζωής του. Εσείς είστε το “πρότυπο”, από τα 0 έτη έως και πολλά ακόμα χρόνια. Μπορείτε να του μεταδώσετε όλες εκείνες τις γνώσεις σας, σε τόσα θέματα!

Το μεγαλύτερο και πρώτο δώρο που μπορεί να χαρίσει κάθε μητέρα για το παιδί της, είναι το ανθρώπινο γάλα (το μητρικό). Είναι ιδανικό για την διατροφή του. Η σύνθεσή του, αλλάζει… και από το πυάρ (το γάλα που παράγεται από την πρώτη στιγμή έως και 3-5 μέρες, που το βρέφος θα γεννηθεί),γίνεται ώριμο σε διάρκεια 10-15 ημερών. Καταλαβαίνουμε πως η παραγωγή του, έχει να κάνει με τις ανάγκες του βρέφους. Το πρωτόγαλα διαφέρει από το ώριμο μητρικό γάλα τόσο ως προς τη σύσταση όσο και ως προς τη μορφή. Ενώ, δηλαδή, το μητρικό γάλα είναι λεπτόρρευστο και λευκό, το πύαρ είναι παχύρρευστο και έχει χρώμα κιτρινωπό. Επίσης, το πρωτόγαλα περιέχει λιγότερες θερμίδες και λιπαρά και δεν έχει την ίδια ποσότητα υγρού σε σχέση με το ώριμο μητρικό γάλα, αλλά καλύπτει πλήρως τις αυξημένες ανάγκες του μωρού σε αντισώματα.

Καταλαβαίνουμε λοιπόν πόσο λανθασμένη είναι η άποψη η οποία προτρέπει σε θηλασμό μετά από 3-5 μέρες. Όλα αυτά τα συστατικά που ουσιαστικά χρειάζεται το βρέφος μετά τη εξαγωγή του από την μήτρα, τα χάνει.

Ενδιάμεσα, υπάρχει το γάλα που παρομοιάζεται με τη μίξη των δύο (πυάρ και ώριμου γάλατος). Το ώριμο δε γάλα, έχει υψηλότερη περιεκτικότητα σε λακτόζη, αλλά και σε λιπίδια από ότι το πυάρ.

Είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζουμε πως τα νεογέννητα, αναγνωρίζουν τις οσμές, πολύ καλύτερα από τα μεγάλα παιδιά, αλλά και από εμάς τους ενήλικες. Αναγνωρίζουν την μυρωδιά της μητέρας τους και στρέφουν το κεφάλι τους προς αυτή, για να τα προσέξει, από την πρώτη κιόλας μέρα!. Αυτά που θηλάζουν (αλλά και όσα δεν θηλάζουν το κάνουν στην αρχή της γέννησής τους), στρέφουν το στόμα τους, προς το στήθος της μητέρας τους, για να φάνε, αφού μυρίζουν το μητρικό γάλα. Το αναγνωρίζουν, ανάμεσα σε χιλιάδες μητρικά γάλατα… Σε έρευνες φάνηκε, ότι τα βρέφη, έδειχναν ενδιαφέρον και προτίμηση, “κυρίως” στο γάλα της μητέρας τους, όσο παράξενο και τραβηγμένο κι αν ακούγεται αυτό!

Αντιλαμβάνονται λοιπόν τον κόσμο, μέσα από την μυρωδιά του… Αναγνωρίζουν και καταγράφουν στην μνήμη τους, χιλιάδες μυρωδιές… Αυτή είναι η πρώτη αίσθηση που βρίσκεται σε εγρήγορση το πρώτο διάστημα. Αίσθηση που μειώνεται μέσα στο επόμενο διάστημα των μηνών.

Οσμές και βρεφο-διατροφο-διαπαιδαγώγηση μέσα από τις ομάδες τροφίμων:

Εκμεταλλευτείτε την αυξημένη αίσθηση της όσφρησης που έχει το βρέφος και την μυρωδιά του φαγητού! Πόσοι από μας, δεν θυμόμαστε με ευχαρίστηση το σπίτι της γιαγιάς το Πάσχα, που φρεσκο-μύριζε τσουρέκι (από τα μπαχαρικά που έχει), ενώ κάθε φορά που βλέπουμε το τρόφιμο αυτό μας τρέχουν τα σάλια και το αγοράζουμε χωρίς δεύτερη σκέψη; Ή πάλι εκείνα τα απογεύματα του Σαββάτου ή της Κυριακής, όπου η μητέρα μας έκανε ψητό στο φούρνο(ψάρι ή κρέας), και έχει καθιερωθεί και στη δική μας οικογένεια; Οι οσμές, αλλά και η διαπαιδαγώγηση στη διατροφή, θα αρχίσουν από την πρώτη μέρα ζωής του νεογνού, είτε το θέλουμε, είτε όχι!

1)Φρούτα: Γεμίστε μια φρουτιέρα με φρούτα εποχής, και κάντε βόλτες κοντά τις…Η καταγραφή των οσμών στο σκληρό δίσκο των βρεφών, αρχίζει. Φάτε τουλάχιστον 3-5 μερίδες φρούτων τη μέρα! Αυτό θα βοηθήσει στην θρεπτικότητα του μητρικού γάλακτος για εσάς που θηλάζετε, αλλά και να γίνει συνήθεια σας εάν δεν είναι, αφού μεγαλώνοντας το παιδί θα σας μιμηθεί. Επίσης μια γεμάτη φρουτιέρα, είναι ένα πολύ όμορφο και διασκεδαστικό παιχνίδι για τα νεογέννητα-(αλλά και για τα μεγαλύτερα παιδιά), όσο περίεργο κι αν σας φανεί. Πώς; Η οπτική επαφή με αυτό (καθημερινά) και οι αλλαγές που μπορεί να υποστεί από στιγμή σε στιγμή. Αλλάζουν τα χρώματα που κυριαρχούν, οι οσμές που αναδύονται από τα φρούτα, τα σχήματα τους, αλλά και τόσα άλλα. Μην νομίζετε ότι θα αργήσει να μεγαλώσει το νεογέννητο! Αρχίστε κιόλας σήμερα την προσπάθεια!

2)Ψάρι-Κρέας-αβγά: Αγαπήστε και χρησιμοποιείστε το ψάρι, σε όλες του τις μορφές. Στο επόμενο γεύμα σας λοιπόν με ψάρι, επιτρέψτε στο νεογέννητο σας, να παραβρεθεί ως καλεσμένος δίπλα σας (λ.χ. μέσα σε μια καλαθούνα).Να μάθει τη μυρωδιά του και να την καταγράψει στο μυαλό του, σαν αγαπημένη! Απολαύστε το γεύμα σας και αφήστε το νεογέννητο στην μαγεία των οσμών!

Για την θηλάζουσα, δεν ξεχνάμε πως τα συστατικά του ψαριού, θα περάσουν από το φαγητό και θα εμπλουτίσουν το μητρικό γάλα κυρίως σε Ω3 λιπαρά. Επίσης να αναφέρουμε ότι το μητρικό γάλα είναι το πλουσιότερο τρόφιμο στη φύση σε Ω3 λιπαρά και για αυτό είναι σημαντικό να τροφοδοτούμε τον μητρικό οργανισμό. Πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί με την επιλογή των ψαριών γιατί εκτός από τα θρεπτικά συστατικά πολλές φορές περιέχονται σε αυτά και βαρέα μέτταλα (λόγω της μόλυνσης) τα οποία είναι πολύ τοξικά.

Το κρέας τώρα, είτε είναι μοσχάρι ή χοιρινό ή ακόμα και κοτόπουλο, γαλοπούλα κλπ., επιλέξτε να είναι άπαχο. Προσέξτε την φρεσκότητά του, αλλά και την καταγωγή του. Αποφύγετε τα εντόσθια και το συκώτι. Προσπαθείστε να υπάρχει μοσχάρι στο τραπέζι σας 1-2 φορές την εβδομάδα και κοτόπουλο σίγουρα άλλη μια φορά

3)Λαχανικά: Τα λαχανικά, είναι η επόμενη κατηγορία. Μην βράζετε λαχανικά τα οποία εκλύουν δύσοσμες ουσίες,(κρεμμύδια- σκόρδα- μπρόκολο- κουνουπίδι κλπ) στο ίδιο δωμάτιο με το βρέφος σας. Έχουν τόσο ευαίσθητη μύτη, που ίσως τα ενοχλήσει η μυρωδιά περισσότερο από όσο φαντάζεστε. Δεν ξεχνάμε επίσης, πως στον θηλασμό, δεν καταναλώνουμε μεγάλες ποσότητες αυτών των ουσιών, γιατί λέγετε, ότι αυξάνουν τους κωλικούς, σε βρέφη 3 μηνών και κάτω.

Ένα «τρικάκι»: Δοκιμάστε την επόμενη φορά που θα βράσετε κουνουπίδι ή μπρόκολο, να βάλετε μέσα στο νερό και μια φέτα ψωμί, ή 1 λεμονόκουπα , ή ½ φλ. γάλα και θα εκπλαγείτε από το αποτέλεσμα! Και τέλος εάν κόβατε κρεμμύδι για το φαγητό σας και πότισαν τα χέρια σας από την οσμή του, πριν πάρετε το μωρό στην αγκαλιά σας, και πριν ακόμα τα πλύνετε, τρίψτε τα με αλάτι! Μαγικά θα χαθεί και η οσμή του από τα χέρια σας!!

Λαχανικά θα αρχίσει να τρώει ένα βρέφος, από τον 6ομήνα (πατάτα-καρότο-κολοκυθάκι)Ενώ ως τον 12ο μήνα, θα πρέπει να έχει δοκιμάσει τα περισσότερα από αυτά. Μην ξεχνάμε πως και το πιο απαιτητικό μωρό, εάν μάθει να καταναλώνει 2-3 μερίδες λαχανικών τη μέρα, θα έχει εξαιρετικά οφέλη για την υγεία του.

4)Όσπρια και δημητριακά: Τα τόσο απαραίτητα όσπρια, είναι η κύρια πηγή φυτικής πρωτεΐνης, που μπορεί να καταναλώσει μια νέα μητέρα και όχι μόνο αυτή αλλά όλοι μας. Βάλτε λοιπόν και τα όσπρια στη ζωή σας, τουλάχιστον 2 φορές τη βδομάδα. Μπορείτε να εκμεταλλευτείτε την ποικιλία και να κάνετε διαφορετικό όσπριο κάθε φορά. Τα φασόλια, οι γίγαντες, η φασολοσαλάτα, η φακή, η φάβα, τα ρεβύθια, ο αρακάς, τα μαυροφάσουλα, είναι κάποια από αυτά, και είναι τόσο νόστιμα ! ! ! Μπορούμε να μάθουμε και το μικρό μας να αγαπήσει την ομάδα αυτή, από πολύ νωρίς. Στο διαιτολόγιο ενός βρέφους, οι ειδικοί προτείνουν κατανάλωσή τους από τον 9ο με 10ο μήνα.

5)Λιπαρά: Μειώστε τα λιπαρά στο ελάχιστο! (ειδικά η θηλάζουσα χρειάζεται λιπαρά!) Χρησιμοποιήστε ελαιόλαδο σε κάθε γεύμα. Βγάλτε από τη ζωή σας τα κορεσμένα – trans λιπαρά / υδρογονωμένων λιπαρά και αυξήστε την κατανάλωση μονοακόρεστου λίπους. Το ελαιόλαδο, θα σας βοηθήσει στη διαδικασία αυτή, ειδικά για τις θηλάζουσες. Τα αντιοξειδωτικά και τα Ω-3 λιπαρά (το ελαιόλαδο δεν περιέχει ω-9 : ολεϊκο) οξέα που περιέχει, θα αναπτύξουν γερό βρεφικό-οργανισμό. Μην ξεχνάτε πως κρυμμένα-απαγορευμένα λιπαρά, υπάρχουν σε πολλά τρόφιμα!!! Σε μπισκότα, κράκερς, προϊόντα ζύμης, τυποποιημένα τρόφιμα, ακόμα και σε βρεφικές-παιδικές τροφές. Καλό θα ήταν να μάθετε να διαβάζετε τις ετικέτες τροφίμων, πριν τα καταναλώσετε. Εάν δεν γνωρίζετε δε να διαβάζετε τις ετικέτες αυτές, μην διστάσετε να απευθυνθείτε σε έναν ειδικό, που θα σας μάθει να αναγνωρίζετε τις ουσίες αυτές, για να μπορείτε να τις αποκλείετε από το διαιτολόγιό σας.

6)Γαλακτοκομικά:Τα αφήσαμε για το τέλος, αλλά είναι τόσο απαραίτητα! Η διατροφή του νεογνού-βρέφους, έως τον 6ο μήνα, είναι αποκλειστικά το γάλα (μητρικό το καλύτερο για αυτά).Μετά δε από τον 6ο – 7ο μήνα, παλαιότερα ανέφεραν πως θα πρέπει να καταναλώνει περίπου 500ml γάλατος. Νέες έρευνες που έγιναν στην Αμερική, μας εφιστούν την προσοχή σε αυτό και προτρέπουν την αύξηση αυτού του ποσοστού, έως 1 lt την ημέρα.

Μην σας απασχολεί λοιπόν εάν το μικρό σας, αγαπά το γάλα! Θηλάστε το ελεύθερα, πρωί – μεσημέρι – βράδυ. Ενώ αργότερα και να σταματήσει ο θηλασμός, δώστε γάλα εάν το ζητάει.

Σημαντικό: Έως τα 3 του το μωρό σας, θα έχει ολοκληρωθεί σαν προσωπικότητα. Δώστε του εφόδια για το μέλλον, γιατί αυτό που πραγματικά χρειάζεται είναι: Αγάπη-προσοχή-ασφάλεια-γνώσεις και αφοσίωση

Τέλος λίγα λόγια για την ανάπτυξη του παιδιού σας:

Υπάρχουν ειδικά διαγράμματα αύξησης, ειδικά για το φύλο- βάρος αλλά και για την ηλικία(σε μήνες) των παιδιών. Είναι σχεδιασμένα για να καλύπτουν την ανάπτυξη από τα 0 έως τα 18 έτη.

Πάνω στα διαγράμματα αυτά, ο ειδικός: Παιδίατρος ή διαιτολόγος, χαράσσει την πορεία του βρέφους-παιδιού-εφήβου, και θα πρέπει να ελέγχονται τακτικά. Κάποιες περιπτώσεις που , θα πρέπει να συμβουλευτούμε την γνώμη των ειδικών είναι η έξης

α)Όταν το βάρος με το ύψος είναι ασύμφωνα μεταξύ τους. λ.χ. Βάρος στην 95ηθέση, με ύψος στην 5η θέση ή το αντίθετο.

β) Όταν είναι ΜΟΝΙΜΑ κάτω από την 5η ή πάνω από την 95η εκατοστιαία μονάδα, για οποιαδήποτε παράμετρο αύξησης. Φυσικά η πορεία που χαράσσει κάθε παιδί, είναι μοναδική, ενώ ελέγχεται σύμφωνα και με την ανάλογη ανάπτυξη-την κληρονομικότητα των γονέων-παππούδων του κλπ.

γ) Όταν έχουν συχνά σκαμπανεβάσματα από μήνα σε μήνα, ή μετέπειτα από χρόνο σε χρόνο(λ.χ. νεογέννητο στην 95η, όπου 1 μηνών πέφτει στην 5η, ανεβαίνει στην 75η στην ηλικία των 2 μηνών και ξανακατεβαίνει στην 10ηεκατοστιαία σε ηλικία 3 μηνών.

Οι αλλαγές αυτές είναι ύποπτες και θα πρέπει να διερευνώνται.

Καλώς ήρθες λοιπόν μωράκι και καλή διαμονή!!!

Σχετικά με τον δημιουργό

Βασιλική Παπαδοπούλου / Διαιτολόγος - Διατροφ...