Dr Plus - Diatrofi

Παιδί

Το ξαναζεσταμένο φαγητό έχει άλλη γεύση (αρκεί να το φυλάξεις σωστά)

Έχεις μωράκι που μόλις έχει αρχίσει την εισαγωγή τροφίμων; Μαγειρεύεις μεγαλύτερη ποσότητα φαγητού γιατί δεν έχεις χρόνο να μαγειρεύεις κάθε μέρα; Κάνε σύμμαχούς σου σε αυτό το ψυγείο και τον καταψύκτη σου.

Το σημαντικό με το φαγητό της προηγούμενης μέρας είναι, όταν το τρώμε, να είναι απαλλαγμένο από τα βακτήρια που είναι πιθανό να αναπτυχθούν σ’ αυτό, στο μεσοδιάστημα από το πρώτο μαγείρεμα μέχρι το ξαναζέσταμα.

Υπάρχει ένα εύρος θερμοκρασιών (4 οC -60 οC), η λεγόμενη «επικίνδυνη ζώνη»,  όπου υπάρχει ανάπτυξη βακτηρίων στα τρόφιμα. Αυτό που έχεις να κάνεις για να αποφύγεις αυτή την ανάπτυξη βακτηρίων, είναι να φροντίσεις να κρατήσεις τα κρύα φαγητά κρύα και τα ζεστά φαγητά ζεστά. Σε ότι αφορά τα κοτόπουλα, τα αυγά και τα φαγητά που έχουν μέσα αυγά, η επικίνδυνη ζώνη αυξάνεται μέχρι τους 74 οC. Αυτό σημαίνει ότι αυτά τα φαγητά θα πρέπει να ζεσταθούν λίγο περισσότερο για να είναι ασφαλή.

Τα περισσεύματα των φαγητών εάν δεν καταναλωθούν εντός 2 ωρών από το μαγείρεμα, θα πρέπει να φυλάσσονται είτε στο ψυγείο, είτε στην κατάψυξη.

Φύλαξη στο ψυγείο:

Πρέπει να τοποθετήσεις το φαγητό που δεν σκοπεύεις να καταναλώσεις σε καθαρά, ρηχά και σκεπασμένα δοχεία. Με αυτό τον τρόπο το φαγητό θα διατηρήσει την υγρασία του και δεν θα πάρει οσμές από άλλα τρόφιμα στο ψυγείο. Για να πετύχεις την απαραίτητη γρήγορη ψύξη, μοίρασε το φαγητό σε μικρές μερίδες. Τα ολόκληρα κομμάτια κρέατος ή πουλερικών πρέπει να κόβονται σε μικρότερα τμήματα. Το φαγητό μπορεί να διατηρηθεί στο ψυγείο για 3-4 ημέρες σε θερμοκρασία 4 οC ή χαμηλότερα. Μετά θα πρέπει να πεταχτεί. Τα φαγητά που έχουν μείνει εκτός ψυγείου περισσότερο από 2 ώρες ή 1 ώρα όταν η θερμοκρασία περιβάλλοντος είναι πάνω από 32  οC, θα πρέπει επίσης, να πεταχτούν. Στην αντίθετη περίπτωση που τα αφήσεις εκτός ψυγείου περισσότερο, τα βακτήρια θα αρχίσουν να πολλαπλασιάζονται, καθώς όπως είπαμε αρχικά, η ανάπτυξή τους ευνοείται σε θερμοκρασίες 4-74 οC. Όταν αποφασίσεις να το βάλεις στο ψυγείο ή στην κατάψυξη θα είναι πλέον αργά, γιατί το τρόφιμο θα έχει ήδη αλλοιωθεί και όταν θα το καταναλώσεις εσύ και τα παιδιά σου είναι πολύ πιθανό να προσβληθείτε από τροφική δηλητηρίαση, η οποία μπορεί να εκδηλωθεί με μια απλή διάρροια ή ακόμα και γαστρεντερίτιδα.

Όταν θα τα ζεστάνεις το περίσσευμα φαγητού που έχεις στο ψυγείο, φρόντισε η θερμοκρασία στο εσωτερικό του να είναι τουλάχιστον 74 οC. Εδώ θα βοηθούσε ένα θερμόμετρο τροφίμων. Κάλυψε το φαγητό σου κατά τη διάρκεια της αναθέρμανσης για να εξασφαλίσεις ομοιόμορφη θέρμανση. Το ξαναζεσταμένο φαγητό που δεν καταναλώνεται θα πρέπει να απορρίπτεται.

Φύλαξη στην κατάψυξη:

Η αποθήκευση στην κατάψυξη γίνεται επίσης, σε καθαρά, ρηχά και αεροστεγή δοχεία. Φρόντισε να καταψύχεις μικρές ποσότητες φαγητού, έτσι ώστε όταν χρειαστεί να ξεπαγώσεις τόση ποσότητα όση χρειάζεσαι. Να αφήνεις πάντα λίγο χώρο στο δοχείο, γιατί με την ψύξη το φαγητό θα διογκωθεί. Το φαγητό που έχει αποψυχθεί πριν το μαγείρεμα, μπορεί να ξαναμπεί στην κατάψυξη όταν μαγειρευτεί, εφόσον βέβαια, έχουν τηρηθεί όλοι κανόνες ψύξης και απόψυξης του ωμού κρέατος ή πουλερικού (βλέπε «Οδηγίες χρήσης του κοτόπουλου»).

Για να μην αλλοιωθεί η γεύση και η υφή του, είναι καλό να καταναλώνεται εντός 4 μηνών. Γράψε ημερομηνίες αποθήκευσης επάνω στα δοχεία προκειμένου να γνωρίζεις το χρονικό περιθώριο που έχεις.

Το ξεπάγωμα  είναι πιο ασφαλές να γίνεται στο ψυγείο, ειδικά εάν το φαγητό προορίζεται για το παιδί. Προγραμμάτισε να το βγάλεις από το ψυγείο τουλάχιστον 2 μέρες πριν. Εφόσον ξεπαγώσει μπορεί να μείνει στο ψυγείο για 1 -2 ημέρες. Ποτέ μην ξεπαγώσεις το φαγητό σου εκτός ψυγείου.

Το ζέσταμα κατευθείαν από την κατάψυξη είναι επιτρεπτό, αρκεί να γίνεται σε χαμηλή θερμοκρασία και αργά μέχρι να η θερμοκρασία του τροφίμου να φτάσει στην επιθυμητή για ασφαλή κατανάλωση (τουλάχιστον 74 οC). Οι σούπες και οι σάλτσες είναι καλό να βράζουν πριν καταναλωθούν.

Σχετικά με τον δημιουργό

Σπυριδούλα Μιχαλάκη / Διαιτολόγος-Διατροφ...

Η Σπυριδούλα Μιχαλάκη είναι πτυχιούχος Διαιτολόγος-Διατροφολόγος.

Από το 2014 εργάζεται ως ελεύθερος επαγγελματίας στη Ρόδο και διατηρεί συνεργασίες με άλλους επιστήμονες υγείας.

Πραγματοποίησε την πρακτική της άσκηση στο Γενικό Νοσοκομείο της Ρόδου «Ανδρέας Παπανδρέου» και εκπόνησε την πτυχιακή της εργασία με θέμα » Εκτίμηση του βάρους παιδιών δημοτικού σχολείου και συσχέτιση με διατροφικούς δείκτες».

Είναι εξειδικευμένη θεραπεύτρια των Διατροφικών Διαταραχών και της Παχυσαρκίας (Master Practitioner in Eating Disorders & Obesity) και από το 2016 αποτελεί επιστημονικό συνεργάτη του Κέντρου Εκπαίδευσης και Αντιμετώπισης Διατροφικών Διαταραχών (ΚΕΑΔΔ).

Το έτος 2013-14 παρακολούθησε και ολοκλήρωσε επιτυχώς πρόγραμμα εξειδικευμένης επιμόρφωσης στη Μεσογειακή Διατροφή και την Αντιμετώπιση των Καρδιαγγειακών νοσημάτων, από το Κέντρο Συνεχιζόμενης Εκπαίδευσης και Επιμόρφωσης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Επιπλέον, παρακολουθεί Μετεκπαιδευτικά μαθήματα μέσω διαδικτύου της Ελληνικής Διαβητολογικής Εταιρίας, με θέματα που αφορούν στο Σακχαρώδη Διαβήτη.

Η κα Μιχαλάκη διοργανώνει βιωματικά σεμινάρια και ανοιχτές ομιλίες με σκοπό την εκπαίδευση και την ενημέρωση του κοινού σε θέματα διατροφής και αποτελεί μέλος της Ομάδας Υποστήριξης Μητρικού Θηλασμού Ρόδου.

Άρθρα της δημοσιεύονται σε διάφορες σελίδες στο διαδίκτυο(www.diatrofi.gr, www.keadd.gr ) και στο διαδικτυακό περιοδικό e-food for thought, καθώς και σε τοπικές εφημερίδες και περιοδικά.

Additional info:

Διεύθυνση: Ρόδος
Τηλέφωνο: 6936269276
Email: mihalaki.nutrition@gmail.com
Ιστοσελίδα: www.nutritionhealthylife.weebly.com