Dr Plus - Diatrofi

Παιδί

Φυσική δραστηριότητα το καλοκαίρι

Οι διακοπές έφτασαν! Όλοι, μικροί και μεγάλοι, λιγότερο ή περισσότερο θα πάρουμε “άδεια” από την καθημερινότητα μας. Αν και αυτές οι μέρες θα μπορούσαν να αποτελέσουν ευκαιρία να μας «φροντίσουμε» καλύτερα, αλλά συχνά την περίοδο των διακοπών μάλλον παραμελούμε το σώμα μας και τις ανάγκες του.

 Εκτός από την διατροφή, το καλοκαίρι «χαλαρώνει» και το πρόγραμμα άσκησής μας. Μάλιστα, λόγω των υψηλών θερμοκρασιών, της διάθεσης για ξεκούραση και της υπερεκτίμησης της άσκησης (κολύμπι), ίσως τελικά να είμαστε λιγότερο δραστήριοι από ότι το χειμώνα. Αυτό σε συνδυασμό με το ότι τρώμε κάτι περισσότερο σε παγωτά και άλλα νόστιμα εδέσματα, μαζί με μια διάθεση για ξεφάντωμα, πιθανόν να έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση του βάρους μας μέχρι το Σεπτέμβρη. 

Το φαινόμενο μπορεί να παρατηρηθεί και στα παιδιά. Η απότομη αύξηση του βάρους τους καλοκαιρινούς μήνες δεν πρόκειται να γίνει «μπόι» το χειμώνα, πόσο μάλλον εάν το διατροφικό μοτίβο των καλοκαιρινών διακοπών πάρει παράταση, με την μόνιμη εγκατάσταση νέων συνήθειων, όπως το απογευματινό γλυκάκι.

Με την λήξη των σχολικών μαθημάτων και των δραστηριοτήτων, τα παιδιά, ειδικά στις πόλεις, μέχρι και αν φύγουν για διακοπές, περνούν το μεγαλύτερο μέρος της ημέρας τους στο σπίτι, συχνά καθισμένα παρέα με ένα ηλεκτρονικό ή με την τηλεόραση. 

Αλλά, ακόμα και τις λίγες μέρες των διακοπών στην εξοχή, η φυσική δραστηριότητα των παιδιών πολλές φορές περιορίζεται στο «πλατσούρισμα» στην θάλασσα. Δυστυχώς, παρά την δυνατότητα για παιχνίδι, τα περισσότερα παιδιά σήμερα δύσκολα θα εγκαταλείψουν τις «καθιστικές συνήθειες» τους και το ηλεκτρονικό τους. Επίσης, το καλοκαίρι πιο συχνά λόγω αυξημένης ηλιοφάνειας- καύσωνα, οι μετακινήσεις γίνονται περισσότερο με αυτοκίνητο και για πολλές ώρες την ημέρα το παιδί παραμένει «περιορισμένο» κάτω από μια ομπρέλα ή στο σπίτι.

Επομένως, αντί να είμαστε σχολαστικοί μόνο με το να μετράμε τις «μπουκιές» των παιδιών μας, ας τα προτρέψουμε να «κινηθούν» περισσότερο και μαζί τους και εμείς.

Τώρα που υποχρεώσεις μειώνονται, ο φροντιστής του παιδιού (γονιός, γιαγιά, παππούς κτλ.) αξίζει να βρει ευκαιρία για μικρές βόλτες ακόμα και στο πάρκο ή στην παιδική χαρά της γειτονιάς. Το πρωινό ξύπνημα και όχι η έγερση κοντά στο μεσημέρι, δίνει την δυνατότητα στο παιδί να είναι πιο κοντά στο πρόγραμμα του, να φάει το πρωινό του και τα ενδιάμεσα φρούτα του στο δεκατιανό του και να εκμεταλλευτούμε τις πρωινές ώρες «γλυκού» ήλιου για παιχνίδι και δραστηριότητες έξω.

Αν καταφέρουμε να πάμε για μπάνιο, προτρέπουμε το παιδί να κινηθεί, να κολυμπήσει και να τρέξει με την μπάλα, τις ρακέτες, και μαζί του σηκωνόμαστε από την ξαπλώστρα και εμείς. Η έκθεση στο ήλιο, όταν γίνεται για λογικό χρονικό διάστημα, υπό την κατάλληλη προστασία και τις σωστές ώρες, μόνο καλό μπορεί να κάνει, καθώς είναι απαραίτητη για την σύνθεση της βιταμίνης D.

Το μεσημέρι είναι ιδανική ώρα για την καλοκαιρινή σιέστα και αν το παιδί έχει σηκωθεί νωρίς και έχει κουραστεί θα είναι πιθανόν πρόθυμο να την απολαύσει.  Παρόλα αυτά αν ο ύπνος δεν έρχεται, ανάλογα με τους κανόνες κοινής ησυχίας, θα μπορούσε να ασχοληθεί με άλλα πράγματα.

Αν θέσουμε κοινές δραστηριότητες, όπως το καθάρισμα/ διακόσμηση του δωματίου του ή του σπιτιού, σαν «παιχνίδι» και με κάποιο έπαθλο- επιβράβευση, το παιδί πιο εύκολα θα τις ακολουθήσει και άλλα παιχνίδια. Επίσης, παιχνίδια που απαιτούν λίγο χώρο, αλλά έχουν κίνηση, όπως ο κρυμμένος θησαυρός, μίνι μπόουλινγκ, παντομίμα, χορός, παιχνίδι με το λάστιχο/ σκοινάκι, παιχνίδι- φροντίδα κατοικίδιου, μαγειρικές παρασκευές ή πιο καθιστικές δραστηριότητες όπως κατασκευές, διάβασμα βιβλίου, ζωγραφική, εκμάθηση- εξάσκηση μουσικών οργάνων, θεατρικά παιχνίδι κτλ. αποτελούν λύση. Η χρήση tablet και άλλων ηλεκτρονικών ναι μεν μας ξεκουράζει από την «γκρίνια» και την «φασαρία», αλλά αν δεν γίνει ελεγχόμενα, με ωράριο και υπό ορούς μπορεί να είναι εθιστική.

Ακόμα, πολύ καλή λύση για το καλοκαίρι αποτελούν τα διαφορά αθλητικά camp, το κολυμβητήριο, καθώς και η διαχρονική επιλογή της κατασκήνωσης.

Το απόγευμα είναι η ιδανική ώρα για παιχνίδι έξω μέχρι τις βραδινές ώρες με κρυφτό, κυνηγητό, μήλα, ποδήλατο, κουτσό κτλ., στην κοντινή πλατεία, ακόμα και στις γειτονιές ή γιατί όχι για μια απογευματινή βουτιά. Παντού υπάρχουν «κίνδυνοι» όμως με το να είμαστε υπερπροστατευτικοί δεν βοηθάμε το παιδί μας να αναπτυχθεί σωστά.

Τέλος, αξίζει να θυμόμαστε ότι πολλά παιδιά που ζουν στις πόλεις πιθανόν να μην γνωρίζουν αυτά τα «παραδοσιακά» παιχνίδια, να μην έχουν τις ίδιες δεξιότητες ή τις αντοχές σε σύγκριση με τα παιδιά που ζουν στην εξοχή, ειδικά αν ήδη έχουν αυξημένο σωματικό βάρος και να είναι πιο διστακτικά στο να κάνουν νέους φίλους, καθώς φοβούνται το bulling ή την απόρριψη. Για αυτό ο υποστηρικτικός ρόλος της οικογένειας είναι αναγκαίος.

Φυσικά πρέπει και εμείς σαν μεγαλύτεροι να δίνουμε το καλό παράδειγμα και όχι να λιώνουμε σε μια πολυθρόνα με το κινητό μας. Όσο και αν φαίνεται παράλογο, όταν είμαστε κουρασμένοι ψυχολογικά, η κίνηση, πχ μια χαλαρή βόλτα, θα μας ξεκουράσει πιο πολύ από την τηλεόραση. Αυτό πρέπει να το μάθουμε στους μικρότερους, κατανοώντας ότι η παιδική παχυσαρκία ναι μεν οφείλεται στην αύξηση της κατανάλωσης τροφή, οφείλει όμως και στην αύξηση της καθιστικής ζωής.

Καλό και δραστήριο καλοκαίρι!

Σχετικά με τον δημιουργό

Κυριακή Απέργη / Διαιτολόγος-Διατροφ...

Κλινικός Διαιτολόγος Διατροφολόγος
Ονομάζομαι Απέργη Κυριακή. Γεννήθηκα στην Αθήνα τον Μάρτιο του 1988. Σπούδασα στην πρώτη μου επιλογή στο Χαροκόπειο Πανεπιστημίο Αθηνών στο Τμήμα Επιστήμης Διαιτολογίας-Διατροφής από όπου και αποφοίτησα το 2010. Ο τομέας της διατροφής και της υγείας ήταν και είναι σκοπός της ζωής μου και εξακολουθεί να με απασχολεί θερμά.
Πραγματοποίησα την πτυχιακή μου εργασία στην κοιλιοκάκη και ολοκλήρωσε την κλινική πρακτική άσκηση στα Πανεπιστημιακά νοσοκομεία "Αττικό" και "Αλεξάνδρα".
Το 2013 εξειδικεύτηκα στο κομμάτι των διατροφικών διαταραχών και ολοκλήρωσα με επιτυχία την μεταπτυχιακή εκπαίδευση του Master Practitioner Programme in Eating Disorders and Obesity στο Κέντρο Εκπαίδευσης και Αντιμετώπισης Διατροφικών Διαταραχών (ΚΕΑΔΔ) υπό την εποπτεία του NCFED της Μεγάλης Βρετανίας και αναγνωρισμένο από το Βρετανικό Σύλλογο Ψυχολόγων – British Psychological Society - BPS .
Παρακολούθησα σαν πρακτική περιστατικά διατροφικών διαταραχών στην Μονάδα Εφηβικής Υγείας της Β’ Παιδιατρικής Κλινικής του Πανεπιστημίου Αθηνών (Νοσοκομείο Παίδων «Π. & Α. Κυριακού»).
Συνεχίζω και ενημερώνομαι συνεχώς για θέματα διατροφής και ψυχολογίας ακολουθώντας συνεχείς εκπαιδεύσεις και προγράμματα κατάρτισης.
Στο πλαίσιο της συνεχιζόμενης εκπαίδευσης παρακολουθώ σεμινάρια της ESPEN (LLL) για την κλινική διατροφή και σεμινάρια συνεχιζόμενης εκπαίδευσης από αναγνωρισμένους φορείς.
Έχω παρακολουθήσει σεμινάρια life- coaching και Focus in Solution Therapy.
Παρακολουθώ και ενημερώνομαι για τις τελευταίες εξελίξεις σχετικά με τα συμπληρώματα διατροφής.
Το 2015 ολοκλήρωσα τα κλινικά σεμινάρια του ΚΕΑΔΔ.
Συμμετέχω σαν ομιλήτρια σε ποικίλες δράσεις διατροφικής εκπαίδευσης.
Αποτελώ εκπαιδεύτρια του ΚΕΑΔΔ στο κομμάτι της νευρικής ανορεξίας.
Αρθρογραφώ σε ηλεκτρονικά site (www.diatrofi.gr) και περιοδικά, στο δικό μου kiriakiapergi@blogspot.gr και πραγματοποιώ ομιλίες σε ραδιοφωνικούς σταθμούς.
Έχω συμμετάσχει σε βιβλία διατροφής και ψυχολογίας.
Είναι μέλος της Ένωσης Διαιτολόγων-Διατροφολόγων Ελλάδος, του συλλόγου Κλινικών Διαιτολόγων ESPEN και GrESPEN και της ΕΔΔΕ και επιστημονικός συνεργάτης της ομάδας diatrofi και keadd.