Dr Plus - Diatrofi

Παιδί

20 συμβουλές για διδασκαλία της διατροφής στο σχολείο

«Όταν οι εκπαιδευτικοί καταλάβουν ότι οι καλά διατρεφόμενοι μαθητές μαθαίνουν πιο γρήγορα θα αυξηθούν οι πιθανότητες να ενσωματωθεί η διατροφή ως μάθημα στην τάξη.»

Σε έρευνα του κέντρου στατιστικής για την εκπαίδευση στην Αμερική βρέθηκε ότι το 88% των δασκάλων δημοτικού αναφέρουν ότι διδάσκουν διατροφή στην τάξη. Ωστόσο δεν αφιερώνουν αρκετό χρόνο σε αυτό το θέμα. Ο μέσος όρος των ωρών που διδάχτηκε διατροφή στα σχολεία της Αμερικής ήταν 13 ώρες το χρόνο παρόλο που χρειάζονται τουλάχιστον 50 ώρες διδασκαλίας διατροφής το χρόνο ώστε να υπάρξει αντίκτυπο στη διατροφική συμπεριφορά των παιδιών.

Για να πετύχει η διατροφική εκπαίδευση είναι σημαντικό οι ίδιοι οι δάσκαλοι να είναι εκπαιδευμένοι σε θέματα διατροφής και φυσικά να διαθέσουν και τον αντίστοιχο χρόνο.

Οι 20 παρακάτω συμβουλές είναι ιδανικές για διδασκαλία των εννοιών της διατροφής στην τάξη.

  1. Γιορτάστε την παγκόσμια ημέρα επισιτισμού (διατροφής) κάθε 16 Οκτώβρη. Μοιραστείτε με τους μαθητές τα μηνύματα για καλή διατροφή και φυσική δραστηριότητα και διασκέδαση.
  2. Κατά τη διάρκεια της ημέρας αυτής δουλέψτε σε ομάδες 2 ως 3 μαθητών και δημιουργήστε διαδραστικά εκθέματα με διάφορα θέματα υγείας, διατροφής και άσκησης. Προσκαλέστε ολόκληρο το σχολείο να επισκεφτεί την έκθεση.
  3. Κρεμάστε αφίσες/ φωτογραφίες των θρεπτικών τροφίμων γύρω από την αίθουσα αλλά και το γυμναστήριο του σχολείου.
  4. Εμφανίστε μια λίστα θρεπτικών τροφίμων και συζητήστε τα οφέλη τους για την υγεία.
  5. Εμφανίστε εικόνες μπαχαρικών. Συζητήστε για την προέλευση και τις ιδιότητές τους. Οι μαθητές μπορεί να μην γνωρίζουν ότι μερικά μπαχαρικά προέρχονται από λουλούδια και δέντρα.
  6. Ανακοινώστε ένα θέμα σχετικό με τη διατροφή πχ υδατάνθρακες, στην αρχή κάθε βδομάδας και χρησιμοποιείστε αυτή τη λέξη σε όλα τα μαθήματα.
  7. Συζητήστε για τη σημασία του ξεκινήματος της ημέρας με πρωινό. Όσοι μαθητές λοιπόν καταναλώνουν καθημερινά ένα θρεπτικό πρωινό:
    • Έχουν περισσότερες πιθανότητες να καλύψουν τις ημερήσιες ανάγκες σε θρεπτικά συστατικά.
    • Έχουν υψηλότερη κατανάλωση σε θρεπτικές ίνες, ασβέστιο, βιταμίνη Α, βιταμίνη C, ριβοφλαβίνη, ψευδάργυρο, σίδηρο σε σχέση με κείνα τα παιδιά που δεν καταναλώνουν πρωινό.
    • Έχουν υψηλότερη βαθμολογία στα τεστ και τα διαγωνίσματα, κάνουν λιγότερες απουσίες και αργούν λιγότερο συχνά.
    • Έχουν υψηλότερη ικανότητα συγκέντρωσης, επίλυσης προβλημάτων και μάθησης.
    • Παρουσιάζουν καλύτερη συμπεριφορά στην τάξη.
    • Έχουν φυσιολογικό βάρος.
  8. Δώστε στους μαθητές μια ερώτηση σχετικά με τη διατροφή στο τέλος κάθε εβδομάδας καθώς βγαίνουν από την τάξη. Την επόμενη βδομάδα συζητήστε για την ερώτηση και την απάντηση κατά το κλείσιμο του μαθήματος ή σε κάποιο κενό.
  9. Πάρτε την τάξη σε μια ημερήσια εκδρομή σε μια τοπική λαϊκή αγορά ή σε παραδοσιακούς συνεταιρισμούς ή σε μια γεωργοκτηνοτροφική ομάδα ή σε ένα ελληνικό εστιατόριο για να μάθουν για τη διαδικασία του φαγητού από την παραγωγή ως την κατανάλωση.
  10. Ζητήστε από το δάσκαλο μουσικής να βοηθήσει τους μαθητές ώστε να γράψουν και να συνθέσουν ένα τραγούδι για την υγιεινή διατροφή. Στη συνέχεια βάλτε τους μαθητές να ερμηνεύσουν το τραγούδι με ένα χορευτικό.
  11. Κάντε ένα κολάζ με τρόφιμα που είναι καλές πηγές θρεπτικών συστατικών που πολλοί μαθητές στερούνται πχ ασβέστιο, κάλιο, φυτικές ίνες, και βιταμίνη D και αναρτήστε το στην τάξη.
  12. Προσκαλέστε έναν ομιλητή –όπως ένα διαιτολόγο- να μιλήσει στους μαθητές για τις υγιεινές επιλογές διατροφής.
  13. Χρησιμοποιήστε εικόνες τροφίμων και ποτών για να βοηθήσετε τους μαθητές να φτιάξουν ένα υγιεινό γεύμα σε κολάζ
  14. Προσκαλέστε τους μαθητές ώστε να απαντήσουν σε ερωτήσεις σχετικά με τα τρόφιμα που περιλαμβάνονται σε ένα ισορροπημένο θρεπτικό γεύμα.
  15. Παρέχετε μια λίστα με βιταμίνες και ανόργανα συστατικά που βοηθούν στην οικοδόμηση ισχυρών μυών και οστών. Συμπεριλάβετε τρόφιμα που περιέχουν αυτές τις βιταμίνες και τα τρόφιμα. Προτείνετε στους μαθητές να τρώνε τουλάχιστον 2 τρόφιμα από τη λίστα κάθε ημέρα.
  16. Διδάξτε στους μαθητές τα φυσικά και υγιεινά οφέλη του νερού.
  17. Γίνετε οι ίδιοι θετικά πρότυπα. Αφήστε τους μαθητές να σας «πιάσουν» να τσιμπολογάτε μια μπανάνα, ένα μήλο ή να τρώτε ένα παστέλι κατά τη διάρκεια του διαλείμματος.
  18. Κατασκευάστε κάρτες που διαθέτουν τρόφιμα από τη μια πλευρά και ρόλους που θα παίζουν τα παιδιά από την άλλη. Δημιουργήστε ένα σενάριο στο οποίο οι μαθητές μπορούν να μάθουν για μια ποικιλία τροφίμων, ομάδες τροφίμων, θρεπτικών συστατικών, ανάγνωση ετικέτας, διατήρηση σωματικού βάρους και άλλα.
  19. Κατασκευάστε ένα ημερολόγιο ευεξίας με τους μαθητές και ζητήστε να το δώσουν στις οικογένειές τους. Το ημερολόγιο θα πρέπει να περιλαμβάνει ιδέες για σωματική δραστηριότητα και υγιεινές διατροφικές συμβουλές.
  20. Διαβάστε και αναλύστε στην τάξη ένα παραμύθι για την υγιεινή διατροφή (πχ Ο Δημήτρης και η Φιφή κάνουν λάθος διατροφή).

Καλή Επιτυχία σε όλους!!!

Σχετικά με τον δημιουργό

Σοφία Μπάμπου / Διαιτολόγος-Διατροφ...

Διαιτολόγος Διατροφολόγος