Παιδί

Παιδί λιποβαρές ή παιδί που δεν παίρνει εύκολα βάρος?

Τι πρέπει να τρώει σύμφωνα και με την ηλικία; Η λύση είναι λιπαρές τροφές;

Πολύ συχνά οι γονείς παραπονούνται ότι το παιδί τους είναι πολύ αδύνατο ή κακόφαγο και όσο και αν προσπαθούν να το «παχύνουν» δεν τα καταφέρνουν.

Σύμφωνα με έρευνα οι γονείς τείνουν να υποεκτιμούν το βάρος του παιδιού τους. Πολύ συχνά το παιδί μπορεί να είναι φυσιολογικού σωματικού βάρους και ο γονιός να θεωρεί ότι είναι λιποβαρές, ενώ ακόμα πιο συχνά μπορεί το παιδί να θεωρείται φυσιολογικού βάρους, αλλά να είναι υπέρβαρο.

Αυτό το φαινόμενο παραδόξως δεν είναι μόνο «ελληνικό». Έκθεση, η οποία εξετάζει το σωματικό βάρος των παιδιών στην Αγγλία το 2015, αποκαλύπτει ότι το 91 τοις εκατό των μητέρων και το 80 τοις εκατό των πατέρων των υπέρβαρων παιδιών θεωρούσαν ότι τα παιδιά τους είχαν ένα υγιές βάρος. Για τα παχύσαρκα παιδιά, το 48 τοις εκατό των μητέρων και 43 τοις εκατό των πατέρων αναφέρουν ότι τα παιδιά τους ήταν περίπου στο σωστό βάρος. Φαίνεται ότι το μάτι μας συνηθίζει στο αυξημένο βάρος και το θεωρεί φυσιολογικό, δυσκολεύοντας την διάκριση του υπέρβαρου.

Επομένως καλό θα ήταν να συμβουλευόμαστε τον παιδίατρο και τις καμπύλες ανάπτυξης, που βρίσκονται στο βιβλιάριο υγείας του παιδιού μας και όχι μόνο το μάτι μας. Σε κάθε περίπτωση πρέπει να δίνεται έμφαση στην ισορροπημένη διατροφή, στην τακτική φυσική δραστηριότητα και στην επαρκή ανάπτυξη.

Κάλο θα ήταν να μάθουμε στο παιδί μας να ακούει το σώμα του. Τα παιδιά εμφανίζουν περιοδικότητα στην διατροφική πρόσληψη και ενώ μια μέρα μπορεί όντως να είναι νηστικά στο μέσο όρο της εβδομάδας η διατροφής τους είναι επαρκής.

Προσπαθήστε να δώσετε βάση στην ισορροπία της διατροφής. Όλη η οικογένεια πρέπει να τρέφεται ισορροπημένα χωρίς διακρίσεις. Ειδικά φαγητά και σνακ δεν πρέπει να υπάρχουν σε καμιά περίπτωση και καλό θα ήταν να μην υπάρχουν ούτε για τους γονείς.

Ακόμα και σε περιπτώσεις επιβεβαιωμένου χαμηλού σωματικού βάρους, λιπαρά σνακ και γλυκίσματα δεν αποτελούν λύση. Το παιδί δεν χρειάζεται απλά να γεμίσει το στομαχάκι του με κάτι, αλλά αυτό που θα φάει να το θρέψει και να του παρέχει πέρα από θερμίδες, βιταμίνες, μέταλλα, ιχνοστοιχεία και ισορροπημένη ποσότητα λιπαρών, υδατανθράκων και πρωτεϊνών για την καλή ψυχολογική και σωματική ανάπτυξη.

Δεν είναι σπάνιο ενήλικες, που σαν παιδία οι γονείς τα κυνηγούσαν για να φάνε, καταλήγουν υπέρβαροι ή παχύσαρκοι, με μνήμες που τους προδιαθέτουν το φαγητό, αλλά και το αντίστροφο.

Σύμφωνα με τους ελληνικούς διατροφικούς οδηγούς για το μέσο όρο των μερίδων ανάλογα με την ηλικία του παιδιού φροντίστε σαν γονείς να παρέχετε 3 κυρίως γεύματα και αν το παιδί το έχει ανάγκη 2-3 μικρά σνακ, που όμως δεν «κόβουν» την όρεξη του παιδιού. Μην αμελείτε το «καλό» πρωινό, ακόμα και στο πόδι, ενώ φροντίστε καθημερινά να παρέχετε 5 μερίδες φρούτων-λαχανικών, 2-3 μερίδες γαλακτοκομικών, 1-2 μερίδες ξηρών καρπών. Ένα μεσογειακό πλάνο διατροφής περιλαμβάνει: 1-2 φορές την εβδομάδα ψάρι, 2-3 λευκό κρέας και 1 κόκκινο, 1-2 φορές λαδερό/ όσπριο/ πίτα θα εξασφαλίσουν θρέψη και καλή ανάπτυξη στο παιδί. Μην διστάσετε να «μασκαρέψετε» το φαγητό, αλλά μην το χρησιμοποιείτε ως τιμωρία ή επιβράβευση και κυρίως μην δαιμονοποιείτε τρόφιμα. Όλα έχουν θέση στην σωστή ποσότητα και συχνότητα.

Καταγράψετε τις διατροφικές συνήθειες του παιδιού σας και συμβουλευόμενοι έναν πτυχιούχο διαιτολόγο διατροφολόγο προσπαθήστε να εφαρμόσετε ένα μεσογειακό πλάνο διατροφής για το μενού όλης της οικογένειας.

Βιβλιογραφία

Children’s body mass index, overweight and obesity Health Survey for England 2015 Published 14th December 2016

Σχετικά με τον δημιουργό

Κυριακή Απέργη / Διαιτολόγος-Διατροφ...

Κλινικός Διαιτολόγος Διατροφολόγος
Ονομάζομαι Απέργη Κυριακή. Γεννήθηκα στην Αθήνα τον Μάρτιο του 1988. Σπούδασα στην πρώτη μου επιλογή στο Χαροκόπειο Πανεπιστημίο Αθηνών στο Τμήμα Επιστήμης Διαιτολογίας-Διατροφής από όπου και αποφοίτησα το 2010. Ο τομέας της διατροφής και της υγείας ήταν και είναι σκοπός της ζωής μου και εξακολουθεί να με απασχολεί θερμά.
Πραγματοποίησα την πτυχιακή μου εργασία στην κοιλιοκάκη και ολοκλήρωσε την κλινική πρακτική άσκηση στα Πανεπιστημιακά νοσοκομεία "Αττικό" και "Αλεξάνδρα".
Το 2013 εξειδικεύτηκα στο κομμάτι των διατροφικών διαταραχών και ολοκλήρωσα με επιτυχία την μεταπτυχιακή εκπαίδευση του Master Practitioner Programme in Eating Disorders and Obesity στο Κέντρο Εκπαίδευσης και Αντιμετώπισης Διατροφικών Διαταραχών (ΚΕΑΔΔ) υπό την εποπτεία του NCFED της Μεγάλης Βρετανίας και αναγνωρισμένο από το Βρετανικό Σύλλογο Ψυχολόγων – British Psychological Society - BPS .
Παρακολούθησα σαν πρακτική περιστατικά διατροφικών διαταραχών στην Μονάδα Εφηβικής Υγείας της Β’ Παιδιατρικής Κλινικής του Πανεπιστημίου Αθηνών (Νοσοκομείο Παίδων «Π. & Α. Κυριακού»).
Συνεχίζω και ενημερώνομαι συνεχώς για θέματα διατροφής και ψυχολογίας ακολουθώντας συνεχείς εκπαιδεύσεις και προγράμματα κατάρτισης.
Στο πλαίσιο της συνεχιζόμενης εκπαίδευσης παρακολουθώ σεμινάρια της ESPEN (LLL) για την κλινική διατροφή και σεμινάρια συνεχιζόμενης εκπαίδευσης από αναγνωρισμένους φορείς.
Έχω παρακολουθήσει σεμινάρια life- coaching και Focus in Solution Therapy.
Παρακολουθώ και ενημερώνομαι για τις τελευταίες εξελίξεις σχετικά με τα συμπληρώματα διατροφής.
Το 2015 ολοκλήρωσα τα κλινικά σεμινάρια του ΚΕΑΔΔ.
Συμμετέχω σαν ομιλήτρια σε ποικίλες δράσεις διατροφικής εκπαίδευσης.
Αποτελώ εκπαιδεύτρια του ΚΕΑΔΔ στο κομμάτι της νευρικής ανορεξίας.
Αρθρογραφώ σε ηλεκτρονικά site (www.diatrofi.gr) και περιοδικά, στο δικό μου kiriakiapergi@blogspot.gr και πραγματοποιώ ομιλίες σε ραδιοφωνικούς σταθμούς.
Έχω συμμετάσχει σε βιβλία διατροφής και ψυχολογίας.
Είναι μέλος της Ένωσης Διαιτολόγων-Διατροφολόγων Ελλάδος, του συλλόγου Κλινικών Διαιτολόγων ESPEN και GrESPEN και της ΕΔΔΕ και επιστημονικός συνεργάτης της ομάδας diatrofi και keadd.