Dr Plus - Diatrofi

Διατροφικές διαταραχές

«Να βλέπω τηλεόραση κατά τη διάρκεια του γεύματος?»

Η παρακολούθηση τηλεόρασης καταλαμβάνει ένα πολύ μεγάλο μέρος της καθημερινότητάς  μας. Πρατηρούμε πως όλο και πιο συχνά παιδιά, έφηβοι και ενήλικες παρακολουθούν τηλεόραση όλο και περισσότερες ώρες κατά τη διάρκεια της ημέρας και συγκεκριμένα την ώρα του γεύματος. Η συνήθεια αυτή επηρεάζει άμεσα τις διατροφικές συνήθειες αλλά και τη διατροφική μας συμπεριφορά, παράλληλα φαίνεται να μην έχει και τόσο θετική επίδραση όσο αφορά το κομμάτι του γεύματος, της διατροφής και της επικοινωνίας.

Πολλές φορές παρατηρούμε συχνά οικογένειες να κάθονται στο τραπέζι για το γεύμα τους και λόγω παρακολούθησης τηλεόρασης να μην ανταλλάσσουν μεταξύ τους ούτε μια λέξη έχοντας απορροφηθεί από το θέαμα. Επίσης με αυτό το τρόπο αν υπάρχουν και μικρά παιδιά στη οικογένεια μιμούνται τη συμπεριφορά των γονέων ως αποτέλεσμα να συνηθίζουν και αυτά το φαγητό μπροστά στη τηλεόραση.  Ανεξάρτητα όμως το οικογενειακό τραπέζι, ακόμα και ένας άνθρωπος που γευματίζει μόνος του επηρεάζεται αρνητικά όταν συνδιάζει τηλεόραση και φαγητό.

Γιατί να αποφύγουμε τη παρακολούθηση τηλεόρασης κατά τη διάρκεια του φαγητού:

  • Υπάρχουν αρκετές περιπτώσεις που η παρακολούθηση τηλεόρασης μας οδηγεί στην υπερκατανάλωση φαγητού και πιο συγκεκριμένα εκείνες τις στιγμές προτιμάμε λιπαρά τρίφιμα. Αυτό συμβαίνει γιατί δεν έχουμε τον πλήρη έλεγχο της μερίδας που καταναλώνουμε. Έχουμε τη προσοχή μας στραμμένη στο πρόγραμμα της τηλεόρασης και όχι στο φαγητό, επομένως δεν μπορούμε να συνηδειτοποιήσουμε πλήρως το αίσθημα του κορεσμού με αποτέλεσμα να καταναλώνουμε μεγάλες ποσότητες φαγητού.
  • Ακόμη όταν παρακλουθούμε τηλεόραση και γευματίζουμε ταυτόχρονα, λόγω διαφόρων διαφημίσεων με φαγητά, γλυκά και σνακ αυξάνεται η επιθυμία μας για αυτά τα τρόφιμα τα οποία είναι πλούσια σε κακής ποιότητας λιπαρά , αλάτι, ζάχαρη και κενές θερμίδες. Έτσι μας δημιουργείται η επιθυμία να τα καταναλώσουμε χωρίς απαραίτητα να τα έχουμε ανάγκη, καταλήγουμε λοιπόν στο περίπτερο της γειτονίας, στο ψυγείο ή στο ντουλάπι της κουζίνας ψάχνοντας για κάποιο τέτοιο σνακ αλμυρό ή γλυκό.
  • Επίσης όταν τρώμε και παρακολουθούμε τηλεόραση ταυτόχρονα μπορεί να έχουμε αρνητικές εππηροές. Για παράδειγμα όταν τρώμε και βλέπουμε ειδήσεις ή κάποιο δυσσάρεστο γεγονός ή μια ταινία η οποία μας προκαλλεί αρνητικά συναισθήματα εππηρεαζόμαστε σε μεγάλο βαθμό, ενδέχεται να μας δημιουργηθούν αισθήματα άγχους, φόβου, θλίψης, στεναχώριας και όλα αυτά να οδηγήσουν σε βουλημικά επεισόδια ή σε δυσφορία κατα τη διάρκεια του φαγητού.
  • Έπιπλέον η πολύωρη παρακολούθηση τηλεόρασης είτε είναι κατά τη διάρκεια του φαγητού ή όχι οδηγεί σε έλλειψη σωματικής δραστηριότητας ή οποιασδήποτε άλλης δραστηριότητας όπως το διάβασμα ενός βιβλίου.
  • Τελος η παρακολούθηση τηλεόρασης κατά τη διάρκεια του φαγητού δεν επιτρέπει στα μέλη μιας οικογένειας ή και των γενικότερα ανθρώπων μεταξύ τους να επικοινώνουν και να συζητούν, έτσι οδηγούμαστε σε έλλειψη επικοινωνίας και αποστασιοποίηση μεταξύ των μελών της οικογένειας. Ένας άνθρωπος λοιπόν που ως παιδί έχει μεγαλώσει έχοντας αυτή τη συνήθεια θα συνεχίσει να την ακολουθεί, έτσι οδηγείται και ο ίδιος σε έλλειψη επικοινωνίας και απουσία συζήτησης απο τη ζωή του.

Το γεύμα θα πρέπει να είναι ένα σημείο συνάντησης της οικογένειας. Μαζευτείτε όλοι μαζί στο τραπέζι, συζητήσετε και απολαύστε σπιτικό φαγητό. Η ώρα του φαγητού θα πρέπει να είναι κάτι σας «ιερή στιγμή» για την οικογένεια, πρέπει να αντιμετωπίζουμε το οικογενειακό γεύμα με σεβασμό, να είναι ένα σημείο συνάντησης- συγκέντρωσης της οικογένειας, από τις καθημερινές δραστηριότητες όπως τη δουλειά ή το σχολείο, και έχουν την ευκαιρία να συζητήσουν τα μέλη της οικογένειας όλα όσα τους ενδιαφέρουν. Το ίδιο ακριβώς ισχύει και για κάποιον άνθρωπο που γευματίζει μόνος του, το γεύμα θα πρέπει να είναι μια «ιερή στιγμή» να λειτουργεί ως απόλαυση και αγχολυτικό ταυτόχρονα. Καθόμαστε σε ένα ήρεμο περιβάλλον στο οποίο νιώθουμε οικεία και απολαμβάνουμε το φαγητό μας, τρώμε αργά αποβάλλοντας το άγχος και τις έγνοιες της καθημερινότητας.

mov_keadd-212x300Σημείωση προς ειδικούς: Αν είσαι επαγγελματίας υγείας εξειδικεύσου σε θέματα διαχείρισης διατροφικών διαταραχών μέσω της εκπαίδευσης Master Practitioner on Eating Disordes του Κέντρου Εκπαίδευσης & Αντιμετώπισης Διατροφικών Διαταραχών. Περισσότερες πληροφορίες στο Link www.keadd.gr καθώς και τις Προσεχείς Εκπαιδεύσεις ΕΔΩ

Αν αναζητείς Πιστοποιημένο Επαγγελματία Υγείας από το NCFED στις Διατροφικές Διαταραχές δες στο Δίκτυο Συνεργαζόμενων Επαγγελματιών Υγείας ΕΔΩ

Σχετικά με τον δημιουργό

Σπυριδούλα Γεωργαλή Διατροφολόγος-Διαιτολόγος

Γεννήθηκα το 1990 στην Αθήνα και μεγάλωσα στη περιοχή του Πειραιά. Το 2009 ξεκίνησα τις σπουδές στο Α.ΤΕΙ Κρήτης στο τμήμα Διατροφής-Διαιτολογίας οπου τις ολοκλήρωσα το 2014.

Έκανα την πρακτική μου άσκηση στο Γενικό Νοσοκομείο Πειραιά Τζάνειο κατά τη διάρκεια της οποίας εκπτώνησα και την πτυχιακή μου εργασία με θέμα «Συμμόρφωση εγκύων με τη Μεσογειακή διατροφή.

Έρευνα σε πληθυσμό της Αθήνας και σύγκριση με πληθυσμό Ηρακλείου Κρήτης». Το 2014 με την απόκτιση του πτυχίου μου ξεκίνησα να εργάζομαι σε φαρμακευτικό χώρο στο τμήμα των συμπληρωμάτων διατροφής.

Το 2017 ξεκίνησα να εργάζομαι ως διαιτολόγος σε γυμναστήριο στη περιοχή του Πειραιά και σε πολυχώρο διατροφής στη Καισαριάνη οπου συνεχίζω να εργάζομαι μέχρι και σήμερα και στους 2 τομείς.

Το έτος 2016-2017 παρaκολούθησα την εκπαίδευση του ΚΕΑΔΔ και απέκτησα εξειδίκευση στις διατροφικές διαταραχές και την παχυσαρκία ως Master Practitioner in eating disorders and obesity.

Σε όλη τη διάρκεια της πορείας μου ως διαιτολόγος ενημερώνομαι για τις τελευταιές οδηγείες σχετικά με τη διατροφή, παρακολουθώ συνέδρια, ημερίδες και εκπαιδευτικά σεμινάρια μεταξύ των οποίων ήταν και σεμινάριο πρώτων βοηθειών του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού.

Τέλος είμαι μέλος της Ένωσης Διαιτολόγων Διατροφολόγων Ελλάδος (ΕΔΔΕ).