Διατροφικές διαταραχές

Όταν η ζυγαριά «κολλάει»

Είναι φορές που προσπαθούμε να χάσουμε βάρος και βλέπουμε την προσπάθειά μας να μην έχει αντίκρισμα. Η ζυγαριά δεν λέει να ξεκολλήσει και οι σκέψεις πολλές: μήπως έχω κακό μεταβολισμό; Μήπως έχω κατακράτηση; Φταίει το ότι δεν επισκέφτηκα την τουαλέτα  σήμερα ή  μήπως είναι επειδή πλησιάζει περίοδος; Τελικά… μήπως πρέπει να αλλάξω ζυγαριά;

Για την ζυγαριά σας μην ανησυχείτε καθόλου. Έχω παρατηρήσει ότι οι περισσότεροι άνθρωποι που θέλουν να αδυνατίσουν ανεβαίνουν τουλάχιστον μια φορά την ημέρα στην ζυγαριά ή και περισσότερες. Κατά την διάρκεια της ημέρας το βάρος μας παρουσιάζει διακυμάνσεις που στην ζυγαριά παρατηρούνται ως «κορυφές» και «κοιλάδες». Δεν είναι καθόλου περίεργο αν στην ίδια μέρα το βάρος μας διαφέρει ως και ενάμιση κιλό. Αυτό μπορεί να οφείλεται στο είδος του φαγητού που έχουμε καταναλώσει ή σε κατακρατήσεις. Μόλις τα θρεπτικά συστατικά απορροφηθούν και επανέλθει η ισορροπία στα υγρά, τότε θα δούμε το πραγματικό μας βάρος. Την πιο αξιόπιστη τιμή του βάρους μας μπορούμε να την πάρουμε αν ζυγιζόμαστε κάτω από τις ίδιες συνθήκες μια φορά την εβδομάδα π.χ. πρωί, νηστικοί, αφού πήγαμε τουαλέτα και δεν έγινε κατάχρηση την προηγούμενη ημέρα.

Πολύς κόσμος με την πρώτη ένδειξη μη απώλειας βάρους αποδίδει το πρόβλημα στον κακό του μεταβολισμό. Ένας ορμονικός έλεγχος και ένα τεστ μεταβολισμού θα αποσαφηνίσουν αν ο μεταβολισμός λειτουργεί σωστά ή όχι. Πρέπει να γνωρίζετε ότι αυτή η περίπτωση, παρόλο που είναι πολύ δημοφιλής στην απόδοση ευθυνών, δεν ισχύει συχνά. Ο μεταβολισμός συνήθως παρουσιάζει επιβράδυνση μετά από παρατεταμένη υποθερμιδική δίαιτα και μεγάλη απώλεια κιλών. Μπορεί επίσης να επιβραδυνθεί σε δίαιτες αστραπή που συνήθως δεν ξεπερνούν τις 800 θερμίδες την ημέρα. Σε αυτή την περίπτωση η αύξηση των θερμίδων τουλάχιστον στις 1350 και ο διαχωρισμός τους σε μικρότερα και συχνότερα γεύματα κατά την διάρκεια της ημέρας θα βοηθήσει στην επανεργοποίηση του.

Αν η αύξηση του βάρους ή η μη απώλεια όντως οφείλεται σε κατακράτηση υγρών, δεν σημαίνει ότι η εβδομάδα που κάνατε δίαιτα πήγε χαμένη. Αν έχετε αυξήσει το βάρος σας κατά ένα κιλό λόγω υγρών και την ίδια στιγμή μειώσατε το βάρος σας ένα κιλό σε λίπος, η ζυγαριά στο τέλος της εβδομάδας θα σας δείξει το ίδιο. Στην ουσία όμως ο στόχος έχει επιτευχθεί˙ δεν πήγε τίποτα χαμένο. Θα πρέπει να κάνετε υπομονή και να τηρήσετε το πρόγραμμά σας πιστά και την επόμενη εβδομάδα και να είστε σίγουροι ότι θα ανταμειφθείτε. Το κιλό που δεν φάνηκε την πρώτη εβδομάδα ίσως φανεί διπλό την επόμενη, όταν η κατακράτηση υποχωρήσει. Για να πούμε ότι πράγματι η ζυγαριά «κόλλησε» θα πρέπει το βάρος να παρουσιάζει αντίσταση για 3 διαδοχικές εβδομάδες, με πιστή τήρηση της δίαιτας.

Πολλές φορές φταίμε εμείς οι ίδιοι και αδυνατούμε να το καταλάβουμε. Μια ακριβής καταγραφή του τι τρώμε και πίνουμε κατά την διάρκεια της εβδομάδας θα βοηθήσει να καταλάβουμε που γίνεται το λάθος. Τα τσιμπολογήματα, τα κεράσματα, τα γρήγορα σνακ, το «ένα ποτό», ούτε καν τα υπολογίζουμε στην δίαιτα και όμως επιβαρύνουν το πρόγραμμα με περιττές θερμίδες.

Όταν για λίγες μέρες ακολουθούμε ένα υποθερμιδικό διαιτολόγιο και ξαφνικά μια μέρα καταναλώσουμε 3000  θερμίδες (δεν είναι καθόλου δύσκολο να γίνει), τότε το σώμα αντιδρά με ένα πρωτόγονο του ένστικτο. Αποθηκεύει όλη την ενέργεια που βρήκε γιατί φοβάται μήπως τις επόμενες ημέρες και πάλι δεν έχει να φάει. Για αυτό, αν βρεθείτε σε μια κοινωνική υποχρέωση μέσα στο διάστημα που κάνετε δίαιτα, εστιάστε πιο πολύ στο πόσο θα φάτε και όχι στο τι. Μην στερηθείτε, απλά δοκιμάστε χωρίς να ξεπεράσετε την μερίδα σας και προσέξτε λίγο παραπάνω τις επόμενες δύο μέρες.

Για όσους είχαν την υπομονή να τηρήσουν όλα τα πιο πάνω και πάλι δεν βλέπουν την ζυγαριά να κατεβαίνει ενδέχεται να ισχύουν τα εξής:

  • Είχαν μια αξιοπρόσεχτη απώλεια βάρους της τάξης των 10 – 40 κιλών. Σε αυτή την περίπτωση το σώμα θα χρειαστεί ένα χρονικό διάστημα συντήρησης για να «χωνέψει» το καινούργιο του βάρος και μετά να συνεχίσει την απώλεια.
  • Είναι πολύ κοντά στο ιδανικό τους βάρος (2-4 κιλά πάνω) και το σώμα αντιστέκεται περισσότερο στην απώλεια.
  • Έχουν κάποιο ορμονικό πρόβλημα ή ακολουθούν φαρμακευτική αγωγή που επηρεάζει την απώλεια βάρους.
  • Είναι στρεσαρισμένοι. Ίσως σε αυτή την περίπτωση κάποιες ασκήσεις χαλάρωσης να βοηθήσουν.

Αν πάλι έχετε φτάσει τον εαυτό σας στα άκρα με δίαιτα και γυμναστική και πάλι δεν είχατε απώλεια δοκιμάστε διαφορετικές ασκήσεις. Αντί να κάνετε διάδρομο, όπως συνηθίζατε, δοκιμάστε το ποδήλατο.

mov_keadd-212x300
Σημείωση προς ειδικούς
: Αν είσαι επαγγελματίας υγείας εξειδικεύσου σε θέματα διαχείρισης διατροφικών διαταραχών μέσω της εκπαίδευσης Master Practitioner on Eating Disordes του Κέντρου Εκπαίδευσης & Αντιμετώπισης Διατροφικών Διαταραχών. Περισσότερες πληροφορίες στο Link www.keadd.gr καθώς και τις Προσεχείς Εκπαιδεύσεις ΕΔΩ

Αν αναζητείς Πιστοποιημένο Επαγγελματία Υγείας από το NCFED στις Διατροφικές Διαταραχές δες στο Δίκτυο Συνεργαζόμενων Επαγγελματιών Υγείας ΕΔΩ

Σχετικά με τον δημιουργό

Αντρέας Κωνσταντίνου / Διαιτολόγος-Διατροφ...

Δαιτολόγος Διατροφολόγος