Διατροφικές διαταραχές

ΤΑΣΗ ΠΡΟΣ ΤΑ ΓΛΥΚΑ, ΤΙ ΦΤΑΙΕΙ;

Σήμερα νιώθω πολύ στεναχωρημένη, ας φάω ένα σοκολατάκι να ηρεμήσω. Είχα έναν καυγά στο σπίτι/ στη δουλειά, ας φάω μια φέτα κέικ να επανέλθω γρήγορα. Ποιός ξέρει πώς θα εξελιχθεί το αυριανό ζήτημα; Ας φάω λίγη τούρτα να μην σκέφτομαι άλλο αρνητικά πράγματα. Πόσοι από εμάς δεν έχουμε νιώσει έτσι; Πόσοι από εμάς δεν έχουμε πνίξει τ άγχος μας και τον καημό μας μέσα σε ζαχαρωτά και λιχουδιές; Μετά όμως πως νιώθουμε; Λύθηκε το πρόβλημα μας; Ηρεμήσαμε; Οι πιο πολλοί θα απαντήσουν όχι….Αντιθέτως, προστέθηκε ακόμα ένα πρόβλημα….Η αύξηση των κιλών μας….

Οι λόγοι που μας ωθούν στην αλόγιστη κατανάλωση γλυκών είναι οι εξής:

  • Η κακή ποιότητα ύπνου, το έντονο στρες και η κούραση κατ´ αρχήν, δημιουργούν την ανάγκη για κάτι που θα μας δώσει ενέργεια, άρα το γλυκό ικανοποιεί πρόσκαιρα αυτήν την ανάγκη.
  • Η κακή διατροφή στα γεύματά μας επίσης, όπως το γρήγορο φαγητό, τα αναψυκτικά, το λευκό ψωμί, οι πολλοί υδατάνθρακες κλπ. ανεβάζουν το σάκχαρο στο αίμα μας γρήγορα, προκαλώντας αίσθηση υπογλυκαιμίας και πείνας. Την ίδια στιγμή όμως που θα καταναλώνουμε ένα γλυκό για να σταματήσουμε αυτήν την αίσθηση, έχουμε ήδη προσλάβει και περισσότερες θερμίδες.
  • Οι γυναίκες ειδικά, μπορεί να αισθάνονται έντονη την ανάγκη για κατανάλωση γλυκών, λίγες ημέρες πριν τον κύκλο τους ή με τις ορμονικές αλλαγές που αντιμετωπίζουν κατά την εμμηνόπαυση.
  • Εάν είμαστε πολύ στενοχωρημένοι, περνάμε μια περίοδο κατάθλιψης, αντιμετωπίζουμε ένα έντονο πρόβλημα που διαρκεί μέρες, μπορεί να καταφύγουμε στα γλυκά, αναζητώντας μια στιγμιαία ευχαρίστηση. Στην πραγματικότητα, αμέσως μπορούμε να καταλάβουμε ότι αυτό δεν μας βοήθησε ιδιαίτερα στο πρόβλημά μας, συν τις θερμίδες που προσθέσαμε. Τη διέξοδο λοιπόν που αναζητάμε, νομίζοντας ότι αυτό έχουμε ανάγκη, δηλαδή την κατανάλωση γλυκού, θα πρέπει να πάψουμε να τη συνδέουμε με την καλή ή με την κακή μας διάθεση και με τη λύση στα προβλήματά μας.

Σύμφωνα με τα παραπάνω, η τάση για συχνή κατανάλωση γλυκών, μπορεί πολύ απλά να οφείλεται πιο πολύ σε ψυχολογικούς παράγοντες, παρά σε μια καθαρή ανάγκη για ζάχαρη. Και επειδή η κατανάλωση γλυκών είναι μια διατροφική συνήθεια που μπορεί να εξελιχθεί σε εθισμό, αν καταλάβετε κάτι τέτοιο συζητήστε τον προβληματισμό σας με ένα δικό σας άτομο ή με κάποιον ειδικό.

Αρχίστε να μετράτε εβδομαδιαία πόσα γλυκά καταναλώσατε, συσχετίζοντας την κατανάλωση του γλυκού, με το πώς αισθανόσαστε εκείνη τη στιγμή που το καταναλώσατε. Αν δείτε ότι κάτι τέτοιο συνέβη την ώρα που είχατε εκνευρισμό στη δουλειά, όταν συνέβη κάτι που σας στεναχώρησε ιδιαίτερα, όταν αγχωθήκατε, τότε θα καταλάβετε ότι η ανάγκη σας αυτή είναι κυρίως νευρικής φύσεως και θα πρέπει να το ελέγξετε.

Και να θυμάστε ότι κανένα πρόβλημα δεν είναι άλυτο, αρκεί να το εντοπίσουμε πρώτα και να το συζητήσουμε χωρίς φόβο και ντροπή.

mov_keadd-212x300Σημείωση προς ειδικούς: Αν είσαι επαγγελματίας υγείας εξειδικεύσου σε θέματα διαχείρισης διατροφικών διαταραχών μέσω της εκπαίδευσης Master Practitioner on Eating Disordes του Κέντρου Εκπαίδευσης & Αντιμετώπισης Διατροφικών Διαταραχών. Περισσότερες πληροφορίες στο Link www.keadd.gr καθώς και τις Προσεχείς Εκπαιδεύσεις ΕΔΩ

Αν αναζητείς Πιστοποιημένο Επαγγελματία Υγείας από το NCFED στις Διατροφικές Διαταραχές δες στο Δίκτυο Συνεργαζόμενων Επαγγελματιών Υγείας ΕΔΩ

Σχετικά με τον δημιουργό

Σπυριδούλα Νικομάνη / Διαιτολόγος-Διατροφ...

Διαιτολόγος Διατροφολόγος