Dr Plus - Diatrofi

Εφηβεία

Η εφηβεία

Είναι μια από τις ομορφότερες φάσεις που μπορεί να βιώσει ένα άτομο. Στην εφηβεία μας, όλοι περνούσαμε δύσκολα… Όλα ήταν καινούργια.  Πολλές αλλαγές έρχονται για να κάνουν τη φάση αυτή ακόμα πιο περίπλοκη…Ένα παιδί πλησιάζει στην ενηλικίωση. Πριν όμως γίνει αυτό, όλα τα παιδιά περνούν από την φάση της εφηβείας. Στην περίοδο αυτή λοιπόν, το άτομο προετοιμάζεται για την αναπαραγωγή. Σε αυτή τη περίοδο ζωής, οι ορμονικές αλλαγές ή και διαταραχές, είναι μεγάλες… Έμμηνος ρύση στις κοπέλες, αλλά και αύξηση του στήθους, αλλαγή στη χροιά της φωνής των αγοριών. Η τριχοφυΐα και στα τα δύο φύλα, καθώς και η μεγάλη αλλαγή στο ύψος, έρχονται να προστεθούν και να μας δώσουν την αίσθηση του «μεγάλωσε το παιδί». Επιπλέον σε όλα τα παραπάνω, προστίθενται και οι ψυχικές μεταβολές. Νεύρα, αγωνίες και πολλές διαταραχές. Ακόμα και το ποσοστό του σωματικού λίπους αλλάζει.
Η εφηβική ηλικία λοιπόν, είναι μια φάση που περνά σε σχετικά λίγα χρόνια, αλλά χρειάζεται μεγάλη προσοχή. Όπως στην πρώτη βρεφική ηλικία, έτσι και στην εφηβεία, οι ανάγκες σε ενέργεια είναι πολύ αυξημένες. Για να καλυφθούν όλες αυτές οι ανάγκες, χρειάζεται να ακολουθείται ένα πρόγραμμα διατροφής πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά. Δεν θα πρέπει να στερείται ενέργειας, αλλά πρέπει να καλύπτει τις ανάγκες του κάθε εφήβου ξεχωριστά και με όλη εκείνη την φροντίδα, ώστε να μη δημιουργηθούν προβλήματα.
Εάν ο έφηβος δεν ακολουθήσει ένα διατροφικό πρόγραμμα πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά, θα βρεθεί προ εκπλήξεως, διότι υπάρχει περίπτωση να κάνουν την εμφάνισή τους προβλήματα ύψους, ορμονικά προβλήματα και προβλήματα ανάπτυξης γενικότερα… Πολλοί από τους εφήβους, ασχολούνται με κάποιο άθλημα, ενώ άλλοι κάνουν πρωταθλητισμό. Η αβιταμίνωση, η έλλειψη ιχνοστοιχείων και μετάλλων είναι ένα κοινό πρόβλημα, το οποίο προκύπτει από την απουσία του σωστού τρόπου διατροφής. Δυσθρεψίες, αλλά και παχυσαρκία ή ανορεξία, προσβάλουν εύκολα τους εφήβους, ενώ μπορεί να τους συνοδεύουν για μια ζωή -όπως οι εκφυλιστικές παθήσεις- εάν δεν προληφθούν και αντιμετωπιστούν εγκαίρως.
Ένας έφηβος δεν πρέπει να ξεχνά το πρωινό. Καλό είναι να ακολουθεί τον μεσογειακό τρόπο διατροφής. Πρέπει να καταναλώνει άφθονα φρούτα και λαχανικά, τα οποία και πρέπει να είναι εποχής. Πρέπει να καταναλώνει όσπρια, λαδερά, κρέας και κοτόπουλο. Να αποφεύγει το αλκοόλ και το κάπνισμα, να πίνει τουλάχιστον 1,5 με 2 λίτρα νερό τη μέρα, να προτιμά τροφές πλούσιες σε φυτικές ίνες, να αποφεύγει τα ζωικά λιπαρά και να προτιμά το ελαιόλαδο, αλλά και τα φυτικά έλαια. Να αποφεύγει τις συσκευασμένες τροφές, αλλά και τις τροφές πλούσιες σε ενέργεια, να αποφεύγει τα fast food, αλλά και τα γεύματα στα εστιατόρια. Παράλληλα θα πρέπει να θέτει μέτρο στην κατανάλωση γλυκών, παγωτών, αναψυκτικών κλπ.
Ένας διαιτολόγος μπορεί να σας βοηθήσει, δημιουργώντας ένα διαιτολόγιο για το έφηβο-παιδί σας που να καλύπτει όλες του τις ανάγκες και να περιέχει μια σωστή αναλογία θρεπτικών συστατικών.
Αυτό σημαίνει:
  • Υψηλής βιολογικής αξίας πρωτεΐνη: 45-60γρ. για τα αγόρια και 45γρ. περίπου για τα κορίτσια
  • 30% λιπαρά, εκ των οποίων: το 10% να προέρχεται από τα κορεσμένα (ζωικά λιπαρά), το 10% από τα μονοακόρεστα (ελαιόλαδο) και τέλος το 10% από τα πολυακόρεστα (σπορέλαιο, φυτικά λιπαρά).
  • Το υπόλοιπο 55-60% των θρεπτικών συστατικών θα πρέπει να προέρχεται από υδατάνθρακες.

Σχετικά με τον δημιουργό

Βασιλική Παπαδοπούλου / Διαιτολόγος - Διατροφ...