Dr Plus - Diatrofi

Κύηση

Διατροφικές συμβουλές για μια ομαλή εγκυμοσύνη!!!

Γράφτηκε απο Αρετή Ζαντή

Για τις περισσότερες γυναίκες, η στιγμή που κυοφορούν και φέρνουν στο κόσμο το δικό τους μωράκι είναι ότι πιο σημαντικό σε ολόκληρη τη ζωή τους. Τότε είναι που πρέπει να συνειδητοποιήσουν ότι πολύ βασική προϋπόθεση τόσο κατά την προσπάθεια σύλληψης όσο και κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης είναι η εφαρμογή μιας  υγιεινής διατροφής και γενικότερα ενός υγιεινού τρόπου ζωής.

Βασικός στόχος κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης είναι το έμβρυο να αναπτυχθεί σωστά, οπότε κρίνεται απαραίτητο η μητέρα να ακολουθεί ένα υγιεινό τρόπο διατροφής, τόσο για την αποφυγή της άσκοπης αύξησης  του σωματικού της βάρους, όσο και για την μείωση της πιθανότητας εμφάνισης  ενδεχόμενων επιπλοκών όπως ο διαβήτης κύησης. Καλό θα ήταν, η προετοιμασία για μια ενδεχόμενη εγκυμοσύνη να αρχίσει ως και τρεις μήνες πριν από την σύλληψη.  Ένας πιο υγιεινός τρόπος ζωής με κάποια αγαπημένη φυσική δραστηριότητα και μια πιο υγιεινή διατροφή θα αποτελούσε την ιδανική βάση για την έναρξη της εγκυμοσύνης.

Δεν απαιτείται η εφαρμογή κάποιας ειδικής δίαιτας, αλλά ενδείκνυται  η κατανάλωση ποικιλίας τροφίμων ημερησίως, για την απόκτηση όλων των μάκροθρεπτικών συστατικών (πρωτεΐνη, υδατάνθρακες, λίπος, διαιτητικές ίνες) και μίκροθρεπτικών συστατικών (βιταμίνες, μέταλλα, ιχνοστοιχεία) που χρειάζεται τόσο η έγκυος όσο και το έμβρυο για να αναπτυχθεί ομαλά. Ωστόσο, η εγκυμοσύνη δεν αποτελεί μια περίοδο κατά την οποία χρειάζεται να τρώτε για «δύο» και να κάνετε υπερβολές με τις ποσότητες αλλά και την ποιότητα των τροφών που επιλέγετε. Μπορείτε να αρχίσετε την μέρα σας με ένα υγιεινό πρωινό το οποίο θα σας δώσει την απαραίτητη ενέργεια ύστερα από μια πολύωρη νηστεία και θα συμβάλλει μέγιστα στην αποφυγή των σνακ τα οποία είναι πλούσια σε ζάχαρη και λίπος (πατατάκια, σοκολάτες, παγωτά, μπισκότα, γλυκά, αλμυρά). Ο συνδυασμός, η ποιότητα αλλά και η ποσότητα των επόμενων γευμάτων εντός της ημέρας κρίνονται πολύ σημαντικά ώστε η διατροφή να είναι ποικιλόμορφη και να μην χρειάζεται η αποφυγή αγαπημένων τροφίμων.

Η καλύτερη επιλογή τροφίμων κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης

Υπάρχουν μερικά τρόφιμα που χρήζουν περισσότερης προσοχής κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης. Μερικά από αυτά πρέπει να αποφεύγονται τελείως ενώ άλλα πρέπει να επιλέγονται με μεγάλη προσοχή.

Γάλα: Επιλέξτε τυποποιημένο γάλα του εμπορίου το οποίο  πρέπει να έχει περάσει από παστερίωση πριν  το καταναλώσετε. Μπορείτε να επιλέξετε γάλα τύπου κεφίρ ή ξινόγαλα συσκευασμένα από το σουπερμάρκετ αλλά απαγορεύετε η κατανάλωση σπιτικού κεφίρ/ξινόγαλου, αφού δεν υπάρχει καμία εγγύηση για την σωστή φύλαξη των μυκήτων πράγμα το οποίο αυξάνει τον κίνδυνο για το έμβρυο.

Τυρί:  Μπορείτε να καταναλώνετε μαλακά είδη τυριών που έχουν παρασκευαστεί από παστεριωμένο γάλα όπως το cottage cheese, το χαλούμι, η συσκευασμένη φέτα και αναρή, μοτσαρέλα, το κατσικίσιο τυρί και το τυρί κρέμα.  Αντίθετα  απαγορεύετε η κατανάλωση μαλακών τυριών όπως το μπρι , το καμεμπέρ αλλά και άψητων μαλακών τυριών όπως το δανέζικο μπλε τυρί, την γκοργκοτζόλα και το ροκφόρ  λόγω των ζωντανών μικροοργανισμών που περιέχουν και μπορούν να προκαλέσουν μόλυνση στο έμβρυο γνωστή ως λιστέρια.  Η λιστέρια μπορεί να προκαλέσει ασθένεια στο έμβρυο, θνησιγένεια ή ακόμη και αποβολή.

Παγωτό: Επιλέξτε συσκευασμένο παγωτό από το σουπερμάρκετ. Πρόκειται για ένα προϊόν το οποίο έχει παρασκευαστεί από παστεριωμένο γάλα και αυγά, έτσι ο κίνδυνος για δηλητηρίαση έχει εξαλειφθεί.  Επιπλέον αποφύγετε την κατανάλωση μαλακού παγωτού από μηχανές διότι υπάρχει πιθανότητα πρόκλησης λιστέριας ή σπιτικού παγωτού φτιαγμένο από ωμό αυγό διότι υπάρχει κίνδυνος για σαλμονέλα.

Αυγά: Βράστε ή ψήστε πολύ καλά τα αυγά σας(τουλάχιστον 10 λεπτά), για ελαχιστοποίηση της πιθανότητας σαλμονέλας που θα ταλαιπωρήσει εσάς με διάρροιες και εμέτους  αλλά ευτυχώς δεν μπορεί να βλάψει το έμβρυο.  Αποφύγετε την κατανάλωση μερικώς ψημένων ή ωμών αυγών π.χ στη σπιτική μαγιονέζα/παγωτό.

Ψάρι: Καρχαριοειδή λιπαρά ψάρια όπως ο τόνος και ο σολομός δεν πρέπει να καταναλώνονται περισσότερο από δύο φορές την εβδομάδα λόγω της αυξημένης περιεκτικότητας τους σε υδράργυρο και διοξίνες αντίστοιχα.  Επιπλέον τα οστρακοειδή όταν είναι μαγειρεμένα θεωρούνται ασφαλή και μπορούν να καταναλώνονται. Όσον αφορά την κατανάλωση σούσι, μπορούν να καταναλωθούν αυτά που περιέχουν λαχανικά ή εάν το ψάρι που περιέχουν έχει προηγουμένως ψηθεί.  Έτσι  υπάρχει πλήρης ασφάλεια αφού σκοτώνονται όλοι οι πιθανοί παθογόνοι μικροοργανισμοί που θα μπορούσαν να προκαλέσουν κάποια ασθένεια.

Καφεΐνη: Επιτρέπετε η κατανάλωση μέχρι και 2 καφέδων την ημέρα δηλαδή 200mg καφεΐνης, τα οποία ισοδυναμούν με μία κούπα στιγμιαίο καφέ=100mg και 1 καφέ φίλτρου =140mg.  Μεγάλη προσοχή και στις κρυφές πηγές καφεΐνης όπως είναι  το τσάι, τα αναψυκτικά και η σοκολάτα. Κατανάλωση  πολύ μεγάλης ποσότητας καφεΐνης μπορεί να προκαλέσει αποβολή του εμβρύου ή μειωμένο βάρος γέννησης .

Οινόπνευμα: Η κατανάλωση αλκοολούχων ποτών κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης απαγορεύετε, αφού το αλκοόλ μπορεί να περάσει το πλακούντα και να επηρεάσει δυσμενώς το έμβρυο. Εμποδίζει την σωστή παροχή οξυγόνου στο έμβρυο, και υπάρχει περίπτωση να  προκληθεί το Σύνδρομο Εμβρυικού Αλκοολισμού.  Το έμβρυο που γεννιέται και έχει αποκτήσει το σύνδρομο αυτό, αντιμετωπίζει προβλήματα όπως αλλοιώσεις των χαρακτηριστικών του προσώπου, μη αναστρέψιμες εγκεφαλικές αλλοιώσεις, προβλήματα όρασης  και μειωμένο ρυθμό ανάπτυξης.

Συμπερασματικά, η εγκυμοσύνη σας θα αποτελέσει μια από τις πιο ευτυχισμένες και παραγωγικές στιγμές και αναμνήσεις στην ζωή σας, χωρίς ανεπιθύμητες επιπλοκές  και κινδύνους τόσο για εσάς όσο και για το μωράκι σας, εάν εφαρμόσετε με λίγη προσπάθεια τις πιο πάνω πρακτικές συμβουλές και ακολουθήσετε όσο πιο πιστά  μπορείτε ένα υγιεινό τρόπο ζωής.

Πηγές

The British Dietetic Association

Εθνικός Διατροφικός Οδηγός για Γυναίκες, Εγκύους και Θηλάζουσες

 

Σχετικά με τον δημιουργό

Αρετή Ζαντή

Η Αρετή Ζαντή γεννήθηκε το 1995 στην Λευκωσία όπου και μεγάλωσε. Φοίτησε στο Λύκειο Αρχιεπισκόπου Μακαρίου Γ’ από που και αποφοίτησε με άριστα (19.25). Σπούδασε Διαιτολόγος- Διατροφολόγος στο Τμήμα Επιστήμης Διαιτολογίας – Διατροφής του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου Αθηνών από το οποίο αποφοίτησε το 2017 με βαθμό πτυχίου “Λίαν Καλώς” (8,27).
Κατά το τέταρτο έτος σπουδών της εκπόνησε την πτυχιακή της εργασία με θέμα την «Μελέτη της σχέσης μεταξύ της κατανάλωσης ομάδων τροφίμων και της ποιότητας σπέρματος σε δείγμα Ελλήνων ανδρών» ( Άριστα 9), και συμμετείχε στην υποχρεωτική πρακτική άσκηση. Εργάστηκε στην Εταιρεία ΓΙΩΤΗΣ όπου ασχολήθηκε με την έλεγχο ποιότητας και ασφάλειας των τροφίμων, στο Κέντρο Αισθητικής και Διαιτολογίας MEDICARE VITA και τέλος στο Γενικό Νοσοκομείο Αθηνών «ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ» όπου είχε την ευκαιρία να παρακολουθήσει πολλά περιστατικά και να συντάξει εξειδικευμένα διαιτολόγια.

Το 2017 παρακολούθησε και ολοκλήρωσε την εκπαίδευση στην διαχείριση των διατροφικών διαταραχών και της παχυσαρκίας στο Κέντρο Εκπαίδευσης & Αντιμετώπισης Διατροφικών Διαταραχών –ΚΕΑΔΔ.
Από το 2018 είναι μέλος του Συνδέσμου Διαιτολόγων-Διατροφολόγων Κύπρου, και πιστοποιημένο μέλος στο δίκτυο Εξειδικευμένων Επαγγελματιών Υγείας από το Κέντρο Εκπαίδευσης & Αντιμετώπισης Διατροφικών Διαταραχών – ΚΕΑΔΔ. Παράλληλα αρθρογραφεί σε γνωστό ηλεκτρονικό περιοδικό και ασκεί το επάγγελμα του διαιτολόγου-διατροφολόγου ως εξωτερική συνεργάτης του Ιατρικού Κέντρου Μητέρα και Παιδί όπου παρακολουθεί και τα περιστατικά της. Επιπλέον προσφέρει τις υπηρεσίες της και εξ ‘ αποστάσεως σε άτομα που λόγω έλλειψης χρόνου ή απόστασης δεν μπορούν να την επισκεφτούν στο γραφείο της.