Πραγματικά περιστατικά

Αν είχες το μαγικό ραβδάκι…

Γεια σας.
Ονομάζομαι Μ. και είμαι 22 ετών. Από το φθινόπωρο του 2015 έχω ξεκινήσει μία δίαιτα με πρωτεΐνες (την ντουκάν) με σκοπό να χάσω 5 κιλά. Ύψος έχω 1,65. Ξεκίνησα 62 και σε διάστημα 3 εβδομάδων κατέβηκα στα 57.Ωστόσο επειδή θεώρησα ότι θα μου ταίριαζαν τα 55 κιλά καλύτερα θεώρησα καλύτερο να την συνεχίσω.
Από τότε και μετά κινούμαι ανά διαστήματα από τα 56 έως τα 62 κάνοντας πολλά υπερφαγικά επεισόδια. Σε αυτά επιλέγονται τροφές πλούσιες σε άμυλο και ζάχαρη. Να σημειώσω επίσης ότι έχει διαταραχθεί πάρα πολύ ο κύκλος της περιόδου μου.Από την εφηβεία μου μέχρι και τώρα που σας γράφω παλεύω “να αδυνατίσω”, είτε μέσω διαιτολόγων είτε μόνη μου. Το ανώτερο που έχω φτάσει σε κιλά ήταν 73 στα 14.
Διάβασα το βιβλίο ” Διατροφική Νοημοσύνη ” του κύριου Ζουμπανέα και κατάλαβα γιατί αντιδρώ έτσι, τι λάθος κάνω , τι πρέπει να κάνω και πόσο φαύλος κύκλος είναι όλο αυτό. Σε αυτή τη φάση της ζωή μου είμαι 62 κιλά. Δεν μου αρέσω και δεν αισθάνομαι άνετα. Από την άλλη έχω και το τέρας της βουλιμίας από πίσω μου. Δεν έχω καταφύγει ποτέ σε εμετούς ή ασιτία. Απλά τις επόμενες ημέρες από τα επεισόδια έκανα μέρες μόνο με πρωτεΐνη ,χωρίς υδατάνθρακα.
Το πρόβλημά μου είναι ότι θέλω τόσο πολύ να πάω στα 57 κιλά , αλλά θέλω να ξέρω αν ακολουθήσω ένα διαιτολόγιο όπως αυτό που προτείνει το βιβλίο θα το καταφέρω;; Δεν με νοιάζει πόσο γρήγορη είναι η απώλεια αρκεί να γίνει σωστά και με ισορροπία. Γυμνάζομαι 4-5 φορές την εβδομάδα. Επίσης σε συνθήκες απώλειας βάρους η μερίδα στο μεσημεριανό πόσο πρέπει να είναι;;
ευχαριστώ για τον χρόνο σας.

 

ΑΠΑΝΤΗΣΗ:

Αγαπητή φίλη,

Αν είχες ένα μαγικό ραβδάκι, έκανες μια ευχή και άμεσα ήσουν 57 κιλά, τι πιστεύεις ότι θα άλλαζε στην ζωή σου; Θα σε αγαπούσες και θα σε φρόντιζες πιο πολύ; Θα τρεφόσουν καλύτερα; Θα υπήρχαν τα βουλιμικά επεισόδια; Θα ήσουν τόσο χαρούμενη, όσο ήσουν πριν «δοκιμάσεις τον απαγορευμένο καρπό της δίαιτας»; Και πως ξέρεις ότι τα 57 κιλά θα σου ταιριάζουν και δεν θα θες να χάσεις λίγο ακόμα, έτσι για να νιώθεις «ασφάλεια» ή «για να έχεις το περιθώριο»;

Σαφώς και θα είχες ακούσει για τα αρνητικά των χημικών- πρωτεϊνικών διαιτών, παρόλα αυτά ακολούθησες και πλέον έχεις προσωπική εμπειρία για τα αποτελέσματά τους. Μετά λοιπόν από την ταλαιπωρία που επέβαλες το σώμα σου, του οφείλεις να το “κανακέψεις” και να το ξεκουράσεις, προσφέροντάς του ποιοτική, επαρκή και ισορροπημένη διατροφή. Ποιοτική και επαρκή  ώστε να λάβει όλα τα θρεπτικά συστατικά που στερήθηκε, με αποτέλεσμα να ξυπνάνε το «θηρίο» των βουλιμικών, ενώ μειώνουν και τον μεταβολισμό σου και ισορροπημένη, που θα σου προσφέρει ευελιξία και απενεχοποιήση, καθώς δεν υπάρχουν καλές ή κακές μέρες/τροφές κτλ, παρά μόνο σωστή ποσότητα και συχνότητα κατανάλωσης.

Επομένως, πρέπει πρώτα θα αφιερώσεις χρόνο να γιατρέψεις τις πληγές σου και σιγά σιγά θα δεις το σώμα σου να μεταμορφώνεται σε ό,τι καλύτερο έχει ορίσει για εσένα το γονιδίωμα σου, χωρίς μαγικά νούμερα, χωρίς στερήσεις. Το “ιδανικό” για εσένα σώμα εφόσον τρέφεσαι σωστά και ασκείσαι θα είναι καλλίγραμμο, υγιές και κυρίως θα είναι εύκολα διατηρήσιμο, κάνοντας σε χαρούμενη και ανέμελη και πάλι.

Το μυστικό είναι: Να μαθαίνω να ακούω το σώμα μου και να σέβομαι τις ανάγκες του. Δεν φοβάμαι την πείνα και αν δεν είμαι σίγουρος αν την ακούω σωστά ακολουθώ τα εξής βήματα για να μάθω ξανά να την αναγνωρίζω: Γεύματα ανά 3 ώρες και σωστοί συνδυασμοί σε τριάδες στα κυρίως γεύματα, και δυάδες στα ενδιάμεσα.

Τα κυρίως γεύματα πρωί, μεσημέρι, βράδυ θέλουμε μια μερίδα πρωτεΐνη υψηλής βιολογικής αξίας (1-2 αυγά, 1 φλιτζάνι γαλακτοκομικά, 1 παλάμη κρέας, ψάρι), 1 φλιτζάνι άμυλο (1 φλιτζάνι δημητριακά, όσπριο, πατάτα, ζυμαρικό, πλιγούρι, ρύζι ή 1 μέτριο παξιμάδι ή ½ πίτα ολικής κτλ.) και γεμίζουμε με χρώμα από λαχανικά, ωμά, βραστά, ψητά ή φρούτα φρέσκα αποξηραμένα ή σε smoothie. Έτσι ο εγκέφαλος μας πλημμυρίζει από σεροτονίνη, νιώθουμε καλά, έχουμε τον έλεγχο και είμαστε χορτάτοι!

Στα ενδιάμεσα επιλέγουμε φρούτο ή λαχανικό με σνακ όπως ξηρός καρπούς ωμούς ανάλατους και μουσκεμένους ή μπάρα ολικής χωρίς ζάχαρη ή κάποιο άλλο σνακ ολικής χωρίς ζάχαρη και αν έχει προηγηθεί σωματική άσκηση προσθέτουμε και εδώ λίγο πρωτεΐνη, πχ 1 φλιτζάνι γιαούρτι, κεφίρ, 1 αυγό, 2-3 δάκτυλα τυρί κτλ.

Μετά από αυτά μπορείς να φας ό,τι άλλο θες, αλλά έτσι το σώμα σου θα χορτάσει σωστά, δεν θα νιώθει ότι στερείται ή ότι δεν κάνει να καταναλώσει κάτι (και το επιθυμεί περισσότερο) και θα έχει θρεπτικά συστατικά- αντοχές να σε σταματήσεις από το υπερφαγικό, ενώ και εσύ θα νιώθεις κλάκα γιατί πλέον του κάνεις καλό!

Μαζί χρειάζεσαι αρκετά υγρά, όπως νερό, τσάι και αφεψήματα χωρίς ζάχαρη, ώστε το σώμα σου να μπορεί να χρησιμοποιεί σωστά τα συστατικά της τροφής.

Η σωστή εξατομικευμένη άσκηση είναι απαραίτητη. Αυτό σημαίνει ότι την μια εβδομάδα μπορεί να κάνεις 5 μέρες προπόνηση, από μια ώρα την φορά, πάντα φροντίζοντας την μέρα σου διατροφικά με λίγο παραπάνω πρωτεΐνη και με ισοτονικό ρόφημα κατά την διάρκεια της (τσάι με μέλι ή αραιωμένο χυμό). Αλλά την επόμενη εβδομάδα, ακούς και σέβεσαι το σώμα σου που μπορεί να χρειάζεται ξεκούραση και επιλέγεις μόνο ελαφρύ περπάτημα, διατάσεις ή ότι άλλο ευχάριστο επιθυμείς, ακόμα και αν χρειαστεί να χαλαρώσεις στον καναπέ παρέα με ένα βιβλίο και δεν σε τιμωρείς. Επίσης, δεν ξεχνάς επαρκή ξεκούραση, με τουλάχιστον 6-8 ώρες ύπνου.

Για να ανακάμψει το σώμα σου πιο γρήγορα, χωρίς αυτό να ακυρώνει την θεραπευτική δράση της τροφής, πιθανόν να χρειαστείς επιπλέον συμπληρωματική χορήγηση βιταμινών, μετάλλων, ιχνοστοιχείων.

Με όλα αυτά το σώμα σου κάθε μέρα θα θεραπεύεται και θα μεταμορφώνεται, ενώ εσύ θα αποκτάς περισσότερη αυτοπεποίθηση, δύνα μη και ενέργεια, ώστε να νιώθεις την αλλαγή.

Ξέχνα το χαρτί της δίαιτας/ διατροφής και σεβάσου τα σώμα σου. Τρώγε ανά τακτά χρονικά διαστήματα ό,τι θες, σωστά συνδυασμένο και βρες άλλα ενδιαφέροντα να γεμίσεις τον χρόνο σου και να εμπλουτίσεις την μοναδική και ανεπανάληπτη προσωπικότητα σου.  

Σημείωση προς ειδικούς: Αν είσαι επαγγελματίας υγείας εξιδεικεύσου σε θέματα διαχείρισης διατροφικών διαταραχών μέσω της εκπαίδευσης Master Practitioner on Eating Disordes του Κέντρου Εκπαίδευσης & Αντιμετώπισης Διατροφικών Διαταραχών. Περισσότερες πληροφορίες στο Link www.keadd.gr


 

Σχετικά με τον δημιουργό

Κυριακή Απέργη / Διαιτολόγος-Διατροφ...

Κλινικός Διαιτολόγος Διατροφολόγος
Ονομάζομαι Απέργη Κυριακή. Γεννήθηκα στην Αθήνα τον Μάρτιο του 1988. Σπούδασα στην πρώτη μου επιλογή στο Χαροκόπειο Πανεπιστημίο Αθηνών στο Τμήμα Επιστήμης Διαιτολογίας-Διατροφής από όπου και αποφοίτησα το 2010. Ο τομέας της διατροφής και της υγείας ήταν και είναι σκοπός της ζωής μου και εξακολουθεί να με απασχολεί θερμά.
Πραγματοποίησα την πτυχιακή μου εργασία στην κοιλιοκάκη και ολοκλήρωσε την κλινική πρακτική άσκηση στα Πανεπιστημιακά νοσοκομεία "Αττικό" και "Αλεξάνδρα".
Το 2013 εξειδικεύτηκα στο κομμάτι των διατροφικών διαταραχών και ολοκλήρωσα με επιτυχία την μεταπτυχιακή εκπαίδευση του Master Practitioner Programme in Eating Disorders and Obesity στο Κέντρο Εκπαίδευσης και Αντιμετώπισης Διατροφικών Διαταραχών (ΚΕΑΔΔ) υπό την εποπτεία του NCFED της Μεγάλης Βρετανίας και αναγνωρισμένο από το Βρετανικό Σύλλογο Ψυχολόγων – British Psychological Society - BPS .
Παρακολούθησα σαν πρακτική περιστατικά διατροφικών διαταραχών στην Μονάδα Εφηβικής Υγείας της Β’ Παιδιατρικής Κλινικής του Πανεπιστημίου Αθηνών (Νοσοκομείο Παίδων «Π. & Α. Κυριακού»).
Συνεχίζω και ενημερώνομαι συνεχώς για θέματα διατροφής και ψυχολογίας ακολουθώντας συνεχείς εκπαιδεύσεις και προγράμματα κατάρτισης.
Στο πλαίσιο της συνεχιζόμενης εκπαίδευσης παρακολουθώ σεμινάρια της ESPEN (LLL) για την κλινική διατροφή και σεμινάρια συνεχιζόμενης εκπαίδευσης από αναγνωρισμένους φορείς.
Έχω παρακολουθήσει σεμινάρια life- coaching και Focus in Solution Therapy.
Παρακολουθώ και ενημερώνομαι για τις τελευταίες εξελίξεις σχετικά με τα συμπληρώματα διατροφής.
Το 2015 ολοκλήρωσα τα κλινικά σεμινάρια του ΚΕΑΔΔ.
Συμμετέχω σαν ομιλήτρια σε ποικίλες δράσεις διατροφικής εκπαίδευσης.
Αποτελώ εκπαιδεύτρια του ΚΕΑΔΔ στο κομμάτι της νευρικής ανορεξίας.
Αρθρογραφώ σε ηλεκτρονικά site (www.diatrofi.gr) και περιοδικά, στο δικό μου kiriakiapergi@blogspot.gr και πραγματοποιώ ομιλίες σε ραδιοφωνικούς σταθμούς.
Έχω συμμετάσχει σε βιβλία διατροφής και ψυχολογίας.
Είναι μέλος της Ένωσης Διαιτολόγων-Διατροφολόγων Ελλάδος, του συλλόγου Κλινικών Διαιτολόγων ESPEN και GrESPEN και της ΕΔΔΕ και επιστημονικός συνεργάτης της ομάδας diatrofi και keadd.