Δίαιτα

Γιατί να τρώω πρωινό

Και τελικά αν και όλοι γνωρίζουμε ότι το πιο σημαντικό γεύμα της ημέρας είναι το πρωινό, στην καθημερινότητα μας αποδεικνύεται ότι είναι το πιο αδικημένο γεύμα. Γιατί; Μα η απάντηση είναι απλή…έχω οικονομική στενότητα; Ας πιω το πρωί απλώς ένα καφέ γιατί δεν κατάφερα να ψωνίσω. Έχω μια μέρα γεμάτη τρέξιμο και υποχρεώσεις; Ας πιω στα γρήγορα έναν καφέ για να προλάβω. Έχω αποφασίσει να χάσω τα περιττά κιλά μου; Ας πιω το πρωί νερό με χυμό λεμονιού και καφέ για να αδυνατίσω.

Αξίζουν όμως όλα αυτά; Μήπως τελικά το βάρος μας είναι αυξημένο και οι αντοχές μας είναι μειωμένες επειδή παραλείπουμε το πρωινό γεύμα; Ας δούμε τα αποτελέσματα σύμφωνα με μια έρευνα που παρουσίασε ο διατροφολόγος  Βαγγέλης Ζούμπανέας στο δεύτερο Μακεδονικό συνέδριο διατροφής το Σεπτέμβριο του 1993 στη διεθνή έκθεση Θεσσαλονίκης. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε 328 γυναίκες και 97 άνδρες και έδειξε ότι οι διατροφικές συνήθειες είναι ανάλογες με το βαθμό παχυσαρκίας του ατόμου. Ειδικότερα βρέθηκε ότι στα άτομα με τρίτο βαθμό παχυσαρκίας ( με πάρα πολύ παραπάνω βάρος από το κανονικό ) το 70,6% δεν έτρωγε καθόλου πρωινό ενώ στα άτομα με κανονικό βάρος ( το πολύ 2-3 κιλά παραπάνω ) το 59,5 % έτρωγε πρωινό.

Επομένως καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι αν θέλουμε να διατηρηθούμε υγιείς και να έχουμε ενέργεια και ευεξία δε θα πρέπει ποτέ να ξεκινάμε την ημέρα μας χωρίς πρωινό.

Έπειτα από τη «νηστεία» της νύχτας, ο οργανισμός έχει ανάγκη από ενέργεια για να λειτουργήσει σωστά. Το πρωινό γεύμα, όπως αναφέρει και η αγγλική λέξη breakfast (break the fast = δηλαδή διακόπτω τη νηστεία), προσφέρει στον οργανισμό τη γλυκόζη που χρειάζεται.

Γιατί τελικά θα πρέπει να τρώμε καθημερινά πρωινό;

  • Παρέχει τις αναγκαίες ποσότητες φυτικών ινών, βιταμινών και ιχνοστοιχείων, ώστε οι ημερήσιες ανάγκες σε αυτά να είναι κατανεμημένες σωστά μέσα στη μέρα.
  • Αποτρέπει τις μεγάλες διακυμάνσεις στα επίπεδα σακχάρου και ινσουλίνης στο αίμα.
  • Μειώνει την όρεξη για μεγάλη ποσότητα φαγητού στα υπόλοιπα γεύματα της ημέρας και έτσι αποτρέπει την κατανάλωση ανθυγιεινών πρόχειρων τροφών.
  • Άτομα που δεν καταναλώνουν πρωινό γεύμα, διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο για ανάπτυξη σακχαρώδους διαβήτη (ασχέτως με την κατάσταση του σωματικού βάρους) και για αυξημένα επίπεδα τριγλυκεριδίων και χοληστερόλης σε σχέση με όσους καταναλώνουν πρωινό.

Και για όσους ισχυρίζονται ότι δεν ξέρουν τι να φάνε για πρωινό ή ότι δεν έχουν χρόνο για να το ετοιμάσουν, παρακάτω υπάρχουν κάποιες υγιεινές και γρήγορες επιλογές πρωινού.

♥  Γάλα ή γιαούρτι χαμηλών λιπαρών με δημητριακά ολικής άλεσης.

♥  Κουλούρι πολύσπορο Θεσσαλονίκης με τυρί χαμηλών λιπαρών και 1 ποτήρι φρέσκος χυμός.

♥   1 ποτήρι φρέσκος χυμός και 1 τοστ με τυρί χαμηλών λιπαρών και γαλοπούλα.

♥   1 ποτήρι φυσικός χυμός και ψωμί με 1 αβγό βραστό ή με τυρί χαμηλών λιπαρών.

♥   Ψωμί σικάλεως με ταχίνι, μέλι, μπανάνα και 1 ποτήρι γάλα με χαμηλά λιπαρά.

Ας αφήσουμε λοιπόν τα προσχήματα και ας αποφασίσουμε ενεργά να αποκτήσουμε σωστές διατροφικές συνήθειες. Και ας μη ξεχνάμε τη γνωστή φράση…<< Η καλή μέρα από το πρωί φαίνεται..>>

Σχετικά με τον δημιουργό

Σπυριδούλα Νικομάνη / Διαιτολόγος-Διατροφ...

Διαιτολόγος Διατροφολόγος