Δίαιτα

Πόσο γρήγορα μπορούμε να απαλλαγούμε από τα κιλά των εορτών

Οι γιορτές μόλις πέρασαν. Και οι περισσότεροι, για ακόμα μια φορά βρέθηκαν με παραπάνω κιλά και μια δυσάρεστη διάθεση. Η κοινή λογική λέει ότι από αύριο θα πρέπει να πέσουν με τα μούτρα στην πιο αυστηρή δίαιτα, προκειμένου να απαλλαγούν το συντομότερο από τη δυσφορία αυτού του βάρους που στενεύει πιά στις ζώνες και τα παντελόνια τους.

Πόσο εφικτό όμως είναι να γίνει γρήγορα αυτή η αλλαγή και χωρίς να δημιουργήσουμε περεταίρω προβλήματα στην υγείας μας;

Ας δούμε λοιπόν κάποιες πολύτιμες συμβουλές για το πως μπορεί να επανέλθει το σώμα μας στην προηγούμενη των εορτών φυσική μας κατάσταση  και με τον πιο σωστό τρόπο.

Η κλασική ερώτηση που υπάρχει ως πρωτεύουσα σκέψη, είναι πως θα απαλλαγούμε το συντομότερο από τα κιλά των εορτών;

Η πιο ανακουφιστική πρώτη απάντηση είναι ότι το μεγαλύτερο ποσοστό από το βάρος που δείχνει η ζυγαριά μετά τις γιορτές, δεν έχει να κάνει μόνο με την εναπόθεση περιττού σωματικού λίπους στο σώμα μας. Κατά τη διάρκεια των εορτών και με τη συχνότητα των πλούσιων γευμάτων που προηγήθηκαν, αυτό δημιούργησε ένα μεγάλο στρες στο πεπτικό μας σύστημα.

Ας εξηγήσουμε καλύτερα τι είναι αυτό το στρες  του πεπτικού συστήματος φέροντας για παράδειγμα το πως λειτουργεί το σώμα σε κάποιο τραυματισμό. Το σημείο του τραύματος πρήζεται, δημιουργείται μια συσσώρευση αίματος και υγρών στην περιοχή και ο γιατρός, αυτό που κυρίως μας συστήνει, είναι ξεκούραση και υπομονή μέχρι το ίδιο το σώμα να λειτουργήσει τους θεραπευτικούς του μηχανισμούς προκειμένου να επανέλθει το τραυματισμένο σημείο και πάλι σε μια άριστη λειτουργική κατάσταση.

Με τον ίδιο ακριβώς τρόπο, η υπερκατανάλωση ζωικών  – λιπαρών τροφών και  αλκοόλ, που κυρίως περιέχουν οι τροφές που είναι διαθέσιμες σε ένα γιορτινό τραπέζι, αλλά και λίπους, ζάχαρης, και αλεύρων, που είναι τα βασικά συστατικά των γλυκών που ακολούθησαν, αποτέλεσαν αναπόφευκτα, ένα ισχυρό πλήγμα στο πεπτικό μας σύστημα, το οποίο καλείται τώρα να διαχειριστεί αργά αλλά σταθερά, το πώς θα μπορέσει να απομακρύνει όλες αυτές τις τοξίνες που δέχθηκε κατά συρροή τις ημέρες που προηγήθηκαν.

Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να κατανοήσουμε, ότι όσο εμείς επιθυμούμε να απαλλαγούμε από αυτή τη δυσφορία, άλλο τόσο, το ίδιο επιθυμεί και το πεπτικό μας σύστημα.  Με τους ίδιους ακριβώς μηχανισμούς που απομακρύνεται σταδιακά και η φλεγμονή επουλώνοντας το τραύμα, με αντίστοιχους μηχανισμούς θα αποτοξινωθεί και το πεπτικό μας σύστημα. Θα χρειαστεί ξεκούραση από τις πολύ λιπαρές και υπερθερμιδικές τροφές και σε καμία περίπτωση την πλήρη αποχή από τροφή, διότι η στέρηση πολύτιμων θρεπτικών συστατικών που είναι απαραίτητες  για την καθημερινή ισορροπία, θα δημιουργήσουν «επιπλέον στρες» και αυτό θα κάνει πραγματικά ακόμα πιο δύσκολη τη διαδικασία της πλήρης επανάκαμψης σε φυσιολογική λειτουργεία.

Ας δούμε στη συνέχεια, τι θα χρειαστεί να κάνουμε για να επανέλθουμε με τον πιο σωστό τρόπο.

Μετά το αποκλεισμό των λιπαρών και των πολλών αμυλούχων τροφών που παρασκευάζονται από απλούς υδατάνθρακες όπως το λευκό αλεύρι, θα χρειαστεί να εντάξουμε στο καθημερινό μας διαιτολόγιο, σε κάθε γεύμα μια μικρή 3άδα

α) από μια φρέσκια τροφή όπως φρούτα ή λαχανικά,

β) μια πηγή ζωικής τροφής υψηλής βιολογικής αξίας αλλά ταυτόχρονα χαμηλή σε λιπαρά όπως άπαχο κρέας, ψάρι, κοτόπουλο, αυγό μελάτο ή ποσέ, μικρές ποσότητες τυριών ή γαλακτοκομικών όπως το γιαούρτι ή  το κεφίρ και

γ) να τα συνοδέψουμε μια πηγή σύνθετων υδατανθράκων όπως το κρίθινο παξιμάδι ή βρόμη, το σκούρο ρύζι, η κινόα, το βραστό καλαμπόκι, ή βραστή πατάτα, το ψωμί ολικής άλεσης.

Αν μπορούμε κατά τη διάρκεια της ημέρας να καταναλώσουμε 4 γεύματα σε 3άδες με διαφορά 3 – 4 ωρών μεταξύ τους, θα δώσουμε στον οργανισμό μας τη δυνατότητα να αρχίσει και πάλι να λειτουργεί σωστά και κυρίως να νιώσει την ασφάλεια ότι δεν στερείται πολύτιμα θρεπτικά συστατικά όπως οι πρωτεΐνες, τα καλά λιπαρά, οι φυτικές ίνες, οι βιταμίνες, τα μέταλλα, τα ιχνοστοιχεία και φυσικά το πολύτιμο νερό.

Σε συνδυασμό και με μια «ήπιας μορφής» άσκηση, θα βοηθήσουμε ακόμα περισσότερο να επανέλθουμε στην προηγούμενη κατάσταση που επιθυμούμε και γιατί όχι να συνεχίσουμε να έχουμε μια μόνιμα άριστη φυσική κατάσταση.

Στο σημείο αυτό, θα ήθελα να προσθέσω ένα σχόλιο για το πόσο η  έντονη άσκηση θα βοηθούσε να επαναφέρουμε πιο γρήγορα το βάρος σε καλύτερα επίπεδα.

Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε, ότι η απότομη και έντονη άσκηση που εξαντλεί το σώμα, δημιουργεί επιπλέον στρες στον οργανισμό και δυστυχώς τα αποτελέσματα μπορεί τις πρώτες μέρες να δείχνουν καλύτερα νούμερα, στη συνέχεια όμως το επιπλέον στρες, σε συνδυασμό και με πιθανή αυστηρά υποθερμιδική διατροφή, εξαντλεί το σώμα και σύντομα το μετατρέπει σαν άγριο θηρίο που θα κατασπαράξει όποια τροφή βρει μπροστά του. Στη συνέχεια αυτή η αντίδραση θα δημιουργήσει ενοχές για το υπερφαγικό επεισόδιο που προηγήθηκε, θα ακολουθήσει πιο αυστηρή δίαιτα και περισσότερη άσκηση ως μέσω αυτοτιμωρίας και αναπόφευκτα θα ακολουθήσει ένα ακόμα υπερφαγικό επεισόδιο. Αυτός ο «φαύλος κύκλος» είναι ακριβώς η διαδικασία που οδηγεί πάρα πολλά άτομα στο φαινόμενο που ονομάζουμε σήμερα «Διατροφική Διαταραχή».

Η απώλεια του περιττού σωματικού βάρους, είναι καθαρά θέμα επιμονής, υπομονής, καθημερινής εξάσκησης για τη φροντίδα του εαυτού μας σε κάθε επίπεδο και κυρίως και να επιτρέψουμε στο σώμα να επανακάμψει με το δικό του σωστό τρόπο, χωρίς να εκβιάζουμε τις καταστάσεις.

Σχετικά με τον δημιουργό

Ευάγγελος Ζουμπανέας / Διαιτολόγος-Διατροφ...

Ο Ευάγγελος Ζουμπανέας γεννήθηκε στην Αθήνα το 1968. Είναι Πτυχιούχος Διαιτολόγος Διατροφολόγος από το 1993 με Μεταπτυχιακές Σπουδές και Εξειδίκευση στην Διατροφική και Ψυχολογική αντιμετώπιση διαταραχών (Master Practitioner inEatingDisorders & Obesity) όπως η Νευρική Ανορεξία, η Νευρική Βουλιμία και η Ψυχογενής Παχυσαρκία από τον Εθνικό Οργανισμό για τις Διατροφικές Διαταραχές της Μεγάλης Βρετανίας – NCFED.

Την περίοδο 2006-2007 διετέλεσε υπεύθυνος του Διαιτολογικού Τμήματος της Μονάδας Εφηβικής Υγείας του νοσοκομείου Παίδων Αγλαΐα Κυριακού και από το 2007 παραμένει τακτικός εξωτερικός συνεργάτης και σύμβουλος της μονάδος.

Είναι πρόεδρος στο Ινστιτούτο Διατροφικών Μελετών & Ερευνών www.insr.gr, Αντιπρόεδρος του Επιστημονικού Κέντρου Μελισσοθεραπείας. και μέλος της Ελληνικής Εταιρείας Παχυσαρκίας.

Είναι τακτικός συνεργάτης ενημερωτικών εκπομπών τόσο της κρατικής αλλά και ιδιωτικής τηλεόρασης. Μέχρι και τον Οκτώβριο του 2002 ήταν πρόεδρος του Πανελλήνιου Συλλόγου Διαιτολόγων – Τεχνολόγων Διατροφής και από τον Ιανουάριο του 2010 είναι πρόεδρος στο Ελληνικό Ινστιτούτο Διατροφικών Μελετών και Ερευνών.

Από το Δεκέμβριο του 2010 είναι διευθύνων σύμβουλος του Κέντρου Εκπαίδευσης και Αντιμετώπισης Διατροφικών Διαταραχών – ΚΕΑΔΔ www.keadd.gr το οποίο είναι ο αποκλειστικός συνεργάτης με τον Εθνικό Οργανισμό για τις Διατροφικές Διαταραχές της Μεγάλης Βρετανίας NCFED www.eating-disorders.org.uk για τις πιστοποιημένες εκπαιδεύσεις MasterPractitionerστην αντιμετώπιση των διατροφικών διαταραχών.

Πέρα από τις ακαδημαϊκές του γνώσεις στην επιστήμη της Διατροφής, έκανε σπουδές και σε άλλους τομείς όπως Επιχειρησιακό Management, Δημόσιες σχέσεις, Διαφήμιση και Ψυχολογία.

Έρευνες και μελέτες του με θέμα τη Παχυσαρκία και τη Διατροφή, έχουν παρουσιασθεί σε Ελληνικά και Παγκόσμια συνέδρια Διατροφής.

Άρθρα του έχουν δημοσιευθεί στα περιοδικά «Διατροφή και Υγεία», «Vita», «Δίαιτα και Διατροφή» «Αρμονία» «FAQ», «AthensVoice» καθώς και σε άλλα περιοδικά και εφημερίδες πανελλήνιας κυκλοφορίας.

Με το συνάδελφό του Μανώλη Μανωλαράκη ιδρύσαν το 1997 την επιστημονική ομάδα Διατροφή – Εφαρμοσμένα Προγράμματα Διατροφικής Αγωγής και Υποστήριξης με αξιόλογους συνεργάτες σε όλη την Ελλάδα. Από τον Οκτώβριο του 1999 είναι εκδότες του επιστημονικού περιοδικού Διατροφή Health & Welnessκαι υπεύθυνοι ύλης του επιστημονικού site www.diatrofi.gr και του ηλεκτρονικού περιοδικού e-foodforthought.

Με το συνάδελφό του Μανώλη Μανωλαράκη είναι συγγραφείς του Οδηγού Καθημερινής Διατροφής υπό τον γενικό τίτλο «Τι καλό θα μαγειρέψεις …σήμερα μαμά;» από τις εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα με θέμα την οργάνωση της διατροφής της Ελληνικής οικογένειας συνοδευόμενο με όλες τις παραδοσιακές συνταγές μαγειρεμένες με ελαφρύ τρόπο που έγινε το απαραίτητο βιβλίο για κάθε οικογένεια ξεπερνώντας τα 20.000 αντίτυπα μέχρι σήμερα..

Τον Απρίλιο του 2009 εκδόθηκε το 2ο προσωπικό του βιβλίο «Διατροφική Νοημοσύνη – η απάντηση στη βουλιμία, την πολυφαγία και την παχυσαρκία» που πολύ γρήγορα αγαπήθηκε από χιλιάδες αναγνώστες που βρήκαν μια ανακουφιστική μέθοδο για να καταπολεμήσουν τη διαταραγμένη σχέση με το φαγητό. Το βιβλίο εκδόθηκε αρχικά από τις εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα και μετέπειτα σε 3η έκδοση από τις εκδόσεις Μεταίχμιο.

Τον Μάιο του 2010 εκδόθηκε το 3ο προσωπικό του βιβλίο «Σεφ… στο παρά πέντε- διατροφή, ιδέες & συνταγές για πολυάσχολους» αρχικά από τις εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα και μετέπειτα η 2η έκδοση από τις εκδόσεις Μεταίχμιο.

Από νεαρή ηλικία έχει διατελέσει αθλητής της ομάδας μπάσκετ εφήβων του Sporting και έχει επίσης ενασχοληθεί με τις πολεμικές τέχνες και την κολύμβηση Από τον Μάιο του 2004 είναι μέλος του κολυμβητικού αθλητικού συλλόγου Μεταμορφώσεως όπου τον Ιούνιο του 2005 κατέκτησε αργυρό μετάλλιο στα 400mελεύθερο σε αγώνες παλαιμάχων του κολυμβητικού Ομίλου Παλαιού Φαλήρου.

Από το 1995 εργάζεται ως ελεύθερος επαγγελματίας στο προσωπικό του γραφείο στην Νέα Ιωνία.

Μπορείτε να κλείσετε ραντεβού με τον κύριο Ζουμπανέα είτε τηλεφωνικά στο 2102718360 είτε μέσω της ηλεκτρονικής υπηρεσίας κράτησης ραντεβού από την ιστοσελίδα: NowDoctor στο link http://www.nowdoctor.gr/ezoumpaneas