Δίαιτα

Τα «τερτίπια» της ζυγαριάς

Γραφική παράσταση επεξήγησης της συμπεριφοράς της ζυγαριάς

Πηγή: Γνωστική Συμπεριφορική θεραπεία της παχυσαρκίας

Μια κλασική ερώτηση που γίνεται σε ένα διαιτολογικό γραφείο από τον ασθενή είναι «πόσα κιλά θα χάνω την εβδομάδα;» και μια κλασική απάντηση από το διαιτολόγο  είναι «ένα κιλό την εβδομάδα». Αν κανείς διαιρέσει το ένα κιλό (1000γρ) με τις 7 ημέρες, θα βρει ότι η ζυγαριά του θα του δείχνει μια μείωση βάρους 150γρ την ημέρα. Αν αυτό ήταν αληθές τότε θα περίμενε κανείς η απώλεια βάρους να ήταν γραμμική έτσι όπως φαίνεται στο σχήμα (α).

Η ζυγαριά όμως δε συμπεριφέρεται κατά αυτόν τον τρόπο. Κατά τη διαδικασία απώλειας βάρους υπάρχουν αυξομειώσεις στο σώμα οι οποίες μπορεί να οφείλονται σε διάφορους λόγους όπως φαίνεται στο σχήμα  (β). Τέτοιοι λόγοι μπορεί να είναι ορμονικοί (στρες, γυναικολογικά), κατακρατήσεις (περισσότερο αλάτι, απουσία νερού στη δίαιτα), κακή λειτουργία του εντέρου (δυσκοιλιότητα), κακός συγχρονισμός στην καθιερωμένη ώρα ζυγίσματος, ατελής πέψη του γεύματος που προηγήθηκε, διαφορετικά ρούχα σε σχέση με την προηγούμενη μέτρηση και αλλαγή στη σύσταση του σώματος (ανάπτυξη μυϊκής μάζας λόγω άσκησης). Όλες αυτές τις παραμέτρους η ζυγαριά δεν μπορεί να τις διαχωρίσει.

Αντιθέτως, τις συνυπολογίζει στην τελική της ένδειξη. Έτσι θα πρέπει να περιμένει κανείς ότι κατά την προσπάθεια μείωσης του βάρους του, η ζυγαριά θα παρουσιάζει «κορυφές», όταν δηλαδή ένας ή περισσότεροι από τους παραπάνω παραμέτρους βρίσκονται σε ισχύ και «κοιλάδες», όταν οι παραπάνω παράγοντες δε βρίσκονται σε ισχύ. Σε κάθε περίπτωση η απώλεια λίπους συνεχίζεται κανονικά. Αυτό σημαίνει ότι για να μετακινηθεί η ζυγαριά από το 90 στο 80 μπορεί να διαγράψει μια διαδρομή προς τα κάτω αλλά ζικ – ζακ όπως φαίνεται στο σχήμα (β).  Όπως βλέπεις, κάποιες φορές η ζυγαριά ανεβαίνει παρόλο που εσύ εξακολουθείς να βρίσκεσαι σε πρόγραμμα αδυνατίσματος. Το τελικό αποτέλεσμα στο δίμηνο θα είναι περίπου ένα κιλό την εβδομάδα κατά μέσο όρο με την προϋπόθεση βέβαια ότι τηρείς αντικειμενικά ένα υποθερμιδικό διαιτολόγιο.

Γι’ αυτό μην προσπαθείς να βρεις τι έφταιξε στο προηγούμενο βράδυ και ανέβηκε η ζυγαριά την επομένη το πρωί. Μην ενοχοποιήσεις κανένα φαγητό επειδή η ζυγαριά δεν σου έκανε το χατίρι. Μην απορείς αν καμιά φορά φας μια σοκολάτα και η ζυγαριά αντί να ανέβηκε… κατέβηκε. Η ζυγαριά είναι απλώς ένας αδρός δείκτης του βάρους του σώματος που έχει σημασία μόνο αν αξιολογείται ανά 15-20 ημέρες. Καμία τιμή πριν από αυτό το χρονικό διάστημα δε θα είναι αξιόπιστη για κάποιον που προσπαθεί να χάσει βάρος.

 

Σχετικά με τον δημιουργό

Αντρέας Κωνσταντίνου / Διαιτολόγος-Διατροφ...

Δαιτολόγος Διατροφολόγος