Δίαιτα

«Χάνεται το τοπικό λίπος;»

Κατά καιρούς και για πολλά χρόνια ακούμε συχνά τους προβληματισμούς απο τους διαιτόμενους για κάποια «προβληματικά σημεία του σώματός τους» σύμφωνα με τα λεγόμενά τους. Είναι αυτά τα σημεία στα οποία ενδέχεται να έχουμε παραπάνω εναπόθεση λίπους αναλογικά με το υπόλοιπο σώμα μας, είναι αυτό που αποκαλούμε και αλλιώς «τοπικό λίπος». Εκεί λοιπόν ξεκινάει και ο πονοκέφαλος για πολλούς απο τους διαιτόμενους καθώς δεν είναι λίγες οι φορές που νιώθουν άσχημα εξ’αιτίας αυτών των σημείων για την εικόνα του σώματός τους, εστιάζουν σε αυτά ενώ παράλληλα ψάχνουν απεγνωσμένα να βρούν τρόπους να τα «εξαφανίσουν». Πολλές φορές είναι διατεθημένοι να δοκιμάσουν πολλές και ανορθοδοξες μεθόδους για να δουν αποτέλεσμα και εκεί λοιπόν ξεκινάει η παραφυλολογία σε συνδιασμό με την άγνοια, διάφοροι «ειδικοί» υπόσχονται θαύματα με ειδικές δίαιτες π.χ για επίπεδη κοιλιά, για να εξαφανίσουν το λίπος στα πόδια, στα μπράτσα κτλ, επίσης κυκλοφορούν διαφόρων ειδών σκευάσματα, μηχανήματα αδυνατίσματος, ζώνες αδυνατίσματος, σάουνα, κρέμες και λάδια σώματος και πολλά άλλα που υπόσχονται εξάλειψη του τοπικού λίπους.

Το βασικό όμως ερώτημα παραμένει. Χάνεται τελικά το τοπικό λίπος?

Όλοι οι άνθρωποι στο σώμα μας έχουμε λίπος καθότι αυτό είναι απαραίτητο σε πολλές διεργασίες του σώματός μας. Ο τρόπος με τον οποίο κατανέμεται το λίπος στο σώμα μας εξαρτάται απο πολλούς παράγοντες, οι βασικότεροι είναι οι εξής: η ηλικία, το φύλο, η φυλή, και τέλος είναι τα γονίδια και η κληρονομικότητα μας. Τα γονίδια είναι και ο βασικότερος παράγοντας καθορισμού του σωματοτυπού μας και της εναπόθεσης λίπους. Υπάρχουν αρκετές μελέτες που συγκλίνουν σε παρόμοια αποτελέσματα και αναφέρουν πως τα γονίδια μας επηρρεάζουν σε ποσοστά 30-50% τη κατανομή του λίπους στο σώμα μας. Ενδεικτικά κάποια γονίδια τα οποία σχετίζονται με την κατανομή του λίπους είναι τα εξής TBX15, HOXC13, RSPO3 και CPEB4.  Καθιστόντας λοιπόν σαφές πως ένας βασικός παράγοντας που καθορίζει την κατανανομή του λίπους στο σώμα μας είναι μεταξύ άλλων και τα γονίδια μας καταλαβαίνουμε πως η μείωση του τοπικού λίπους μέσω κάποιας ειδικής διατροφής, μηχανήματων αδυνατίσματος, συμπληρωμάτων διατροφής και καλλυντικών προϊόντων σώματος ελαχιστοποιείται.

Επιπρόσθετα κάτι το οποίο πρέπει να διευκρινίσουμε είναι η σχέση της γυμναστικής με τη μείωση του τοπικού λίπους. Έχουν γίνει αρκετές μελέτες που καταλήγουν σε παρόμοιο συμπέρασμα το οποίο είναι το εξής: δεν υπάρχουν ασκήσεις που να μειώνουν το τοπικό λίπος, αυτό που βελτιώνεται με ένα πρόγραμμα άσκησης είναι η συνολική εικόνα του σώματος μας, η υγεία μας και η μυϊκή μας μάζα στα συγκεκριμένα σημεία χωρίς όμως απαραίτητα αυτό να σημαίνει πως θα έχουμε και ταυτόχρονη μείωση του λιπώδους ιστού στα σημεία αυτά. Η μείωση του λιπώδους ιστού γίνεται σε όλο μας το σώμα, χωρίς εμείς να μπορούμε μέσω ασκήσεων να καθορίσουμε από που θα χάσουμε λιγότερο η περισσότερο λιπώδη ιστό. Συνήθως απώλεια λιπώδους ιστού όταν ξεκινάμε ένα πρόγραμμα διατροφής και άσκησης θα έχουμε απο σημεία με μεγαλύτερη συσσώρευση λίπους.

Συμπέρασμα: Ο μόνος τρόπος για να αποφύγουμε το τοπικό λίπος είναι να έχουμε ένα υγειές σωματικό βάρος ακολουθώντας ισορροπημένη διατροφή καταναλώνοντας τρόφες από όλες τις ομάδες τροφίμων, επιπλέον δεν ξεχνάμε την άσκηση η οποία βελτιώνει τη συνολική μας υγεία και τη φυσική μας κατάσταση. Τέλος πρέπει πάντα να έχουμε στο μυαλό μας πως ο κάθε άνθρωπος είναι μοναδικός, μαθαίνουμε να βελτιώνουμε, να αγαπάμε και να φροντίζουμε το σώμα μας καθώς ζούμε μέσα σε αυτό.

Βιβλιογραφία:

Claude Bouchard (1997), «Genetic determinants of regional fat distribution», Human Reproduction Volume 12 Supplement 1 1997, European Society for Human Reproduction & Embryology

Jennifer L. Kuk, Travis J. Saunders, Lance E. Davidson, Robert Ross(2009), «Age-related changes in total and regional fat distribution», Ageing Research Reviews 8 (2009) 339–348, www.elsevier.com

Dorit Schleinitz, Yvonne Böttcher, Matthias Blüher, Peter Kovacs (2014), «The genetics of fat distribution», Diabetologia (2014) 57:1276–1286, DOI:10.1007/s00125-014-3214-z

  1. J. Kay and M. A. Fiatarone Singh (2005), «The influence of physical activity on abdominal fat: a systematic review of the literature», The International Association for the Study of Obesity. Obesity reviews 7, 183–200

Χασαπίδου Μαρία, Φαχαντίδου Άννα (2002) «Διατροφή για υγεία άσκηση και αθλητισμό», University studio press, Κεφάλαιο 10. σελ 240-241, Κεφάλαιο 13. Σελ 293-326

Σχετικά με τον δημιουργό

Σπυριδούλα Γεωργαλή Διατροφολόγος-Διαιτολόγος

Γεννήθηκα το 1990 στην Αθήνα και μεγάλωσα στη περιοχή του Πειραιά. Το 2009 ξεκίνησα τις σπουδές στο Α.ΤΕΙ Κρήτης στο τμήμα Διατροφής-Διαιτολογίας οπου τις ολοκλήρωσα το 2014.

Έκανα την πρακτική μου άσκηση στο Γενικό Νοσοκομείο Πειραιά Τζάνειο κατά τη διάρκεια της οποίας εκπτώνησα και την πτυχιακή μου εργασία με θέμα «Συμμόρφωση εγκύων με τη Μεσογειακή διατροφή.

Έρευνα σε πληθυσμό της Αθήνας και σύγκριση με πληθυσμό Ηρακλείου Κρήτης». Το 2014 με την απόκτιση του πτυχίου μου ξεκίνησα να εργάζομαι σε φαρμακευτικό χώρο στο τμήμα των συμπληρωμάτων διατροφής.

Το 2017 ξεκίνησα να εργάζομαι ως διαιτολόγος σε γυμναστήριο στη περιοχή του Πειραιά και σε πολυχώρο διατροφής στη Καισαριάνη οπου συνεχίζω να εργάζομαι μέχρι και σήμερα και στους 2 τομείς.

Το έτος 2016-2017 παρaκολούθησα την εκπαίδευση του ΚΕΑΔΔ και απέκτησα εξειδίκευση στις διατροφικές διαταραχές και την παχυσαρκία ως Master Practitioner in eating disorders and obesity.

Σε όλη τη διάρκεια της πορείας μου ως διαιτολόγος ενημερώνομαι για τις τελευταιές οδηγείες σχετικά με τη διατροφή, παρακολουθώ συνέδρια, ημερίδες και εκπαιδευτικά σεμινάρια μεταξύ των οποίων ήταν και σεμινάριο πρώτων βοηθειών του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού.

Τέλος είμαι μέλος της Ένωσης Διαιτολόγων Διατροφολόγων Ελλάδος (ΕΔΔΕ).