Καθημερινή Διατροφή

Η σημασία της επάρκειας της καθημερινής διατροφής σε σίδηρο, ασβέστιο, βιταμίνη D και φολικό οξύ.

 Οι βιταμίνες πήραν το όνομά τους από το λατινικό vita που σημαίνει ζωή, καθότι είναι ζωτικής σημασίας στην εύρυθμη λειτουργία του οργανισμού.

Διακρίνονται σε:

  • Υδατοδιαλυτές: που διαλύονται στο νερό και αποβάλλονται με τα υγρά του σώματος, οπότε χρειάζεται η καθημερινή του ανανέωση. Σ αυτή την κατηγορία ανήκουν οι βιταμίνες B1, B2, B5 (παντοθενικό οξύ), B6, Β9 (φυλλικό οξύ), B12, C, H (Βιοτίνη), χολίνη, Ινοσιτόλη και το Παρα-αμινοβενζοϊκό οξύ (PABA).
  • Λιποδιαλυτές: που διαλύονται στο λίπος, είναι οι βιταμίνες A, D, E και K. Έχουν την τάση να αποθηκεύονται στους ιστούς και ιδιαίτερα στο ήπαρ σε αντίθεση με τις υδατοδιαλυτές. Βραχυπρόθεσμη έλλειψη τους από τον οργανισμό μπορεί να αναπληρωθεί από την χρήση αυτών των αποθεμάτων.

Τα μέταλλα και τα ιχνοστοιχεία ήταν γνωστά πολύ πριν ανακαλυφθούν οι βιταμίνες. Χρησιμοποιούνται σαν συστατικά οργανικών ενώσεων, ρυθμίζουν την ισορροπία των υγρών στο σώμα, εξασφαλίζουν γερό σκελετό και παίρνουν μέρος σε πολλές διεργασίες του μεταβολισμού. Επίσης εξασφαλίζουν καλύτερη λειτουργία εξωκρινών και ενδοκρινών αδένων.

Σύμφωνα με την Πανελλαδική Μελέτη Διατροφής & Υγείας ( ΠΑ.ΜΕ.Δ.Υ) του Γεωπονικού Πανεπιστημίου μεγάλο μέρος του πληθυσμού  των Ελλήνων δεν προσλαμβάνει τις συνιστώμενες ημερήσιες ποσότητες σε βιταμίνες και μέταλλα, όπως βιταμίνη D, το ασβέστιο, το φολικό οξύ και το σίδηρο, απαραίτητων στοιχείων για τον οργανισμό μας.

Το ψωμί, καθότι αποτελεί σημαντικό στοιχείο της καθημερινής διατροφής,  ας δούμε πως μπορεί να συμβάλει  ευεργετικά στον ανθρώπινο οργανισμό μέσω του εμπλουτισμού του με τέσσερα πολύ βασικά στοιχεία για την υγεία μας όπως ο σίδηρος, το ασβέστιο, η βιταμίνη D και φολικό οξύ. Όλα τα παραπάνω ιχνοστοιχεία με βάση της μελέτης του ΠΑ.ΜΕ.Δ.Υ. υπάρχουν σε νέο ψωμί του τοστ , που έρχεται για να συμβάλλει στην πρόσληψη των απαραίτητων στοιχείων για τον οργανισμό.

 Πολύτιμα στοιχεία για τον οργανισμό μας

Βιταμίνη D: παράγεται στο σώμα όταν αυτό εκτίθεται στο ηλιακό φως για τουλάχιστον 10 λεπτά την ημέρα. Συμβάλλει στην σωστή ανάπτυξη, στην απορρόφηση του ασβεστίου και φωσφόρου οπότε και στην ανάπτυξη των δοντιών και των οστών καθώς και στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος. Καλές πηγές είναι τα λιπαρά ψάρια και το μουρουνέλαιο. Σε περίπτωση έλλειψης σε νήπια και παιδιά το αποτέλεσμα είναι η παραμόρφωση των οστών και εμφανίζεται ραχίτιδα.

Φολικό οξύ: συμβάλλει στο σχηματισμό των ερυθρών αιμοσφαιρίων, στην καλή λειτουργία του νευρικού συστήματος και στην πρωτεϊνοσύνθεση. Καλές πηγές είναι τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, το συκώτι, τα όσπρια και τα φρούτα. Σε περίπτωση έλλειψης παρατηρείται αναιμία και θρομβοπενία.

Ασβέστιο: συμμετέχει στην οικοδόμηση της οστέινης μάζας και προλαμβάνει την οστεοπόρωση. Συντελεί στην υγεία των δοντιών και των οστών και σε συνδυασμό με το μαγνήσιο, στη σωστή λειτουργία της καρδιάς. Παίρνει μέρος στην πήξη του αίματος, στην ενεργοποίηση ενζύμων ενώ συναντάται και στο περιφερικό νευρικό σύστημα. Αυξημένες ανάγκες σε ασβέστιο παρατηρούνται στην παιδική και εφηβική ηλικία. Καλές πηγές είναι τα πράσινα λαχανικά, ρεβίθια, φακές, σόγια, ξηροί καρποί, θαλασσινά, τυρί, γραβιέρα, γάλα, γιαούρτι και γενικότερα όλα τα γαλακτοκομικά προϊόντα, τα μικρά ψάρια με το κόκκαλο (σαρδέλες), εμπλουτισμένα τρόφιμα (δημητριακά, σόγια, χυμοί). Σε περίπτωση έλλειψης στα παιδιά εμφανίζεται ραχιτισμός.

Σίδηρος: είναι απαραίτητος για τη σύνθεση της αιμοσφαιρίνης και την μεταφορά του οξυγόνου στα διάφορα όργανα και τους μύες. Συμβάλλει στην ανάπτυξη, αυξάνει την αντοχή στις ασθένειες και προλαμβάνει την κόπωση, Καλές πηγές είναι το κρέας, τα πουλερικά, τα ψάρια, τα αυγά, το συκώτι, οι σαρδέλες, τα όσπρια, το σπανάκι, τα εμπλουτισμένα δημητριακά, οι ξηροί καρποί και τα αποξηραμένα φρούτα. Σε περιπτώσεις έλλειψης  εμφανίζεται αναιμία, αδυναμία, κόπωση, δυσκολία στην αναπνοή, ατονία δέρματος, φτωχή όραση και μνήμη.

Συμπερασματικά προϊόντα όπως το το νέο ψωμί του τοστ  εμπλουτισμένα με ασβέστιο, σίδηρο, φολικό οξύ & βιταμίνη D συμβάλουν στην πρόσληψη των απαραίτητων στοιχείων για τον οργανισμό στο πλαίσιο μιας ισορροπημένης διατροφής.

Βιβλιογραφία:

National Institute of Health, Vitamin and Mineral Supplement fact sheets,https://ods.od.nih.gov/factsheets/list-VitaminsMinerals/.

Kalafati et al, Ergogenic and Antioxidant effects of spirulina supplementation in humans, Med Sci Sports Exerc (2010), https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20010119. Ανακτήθηκεστις 17/10/18

Parikh et al, Role of Spirulina in the control of Glycemia and Lipidemia in type 2 diabetes mellitus, J Med Food (2001), https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12639401. Ανακτήθηκεστις 17/10/18

Selmi Carlo et al, The effects of Spirulina on anemia and immune function in senior citizens, Cell Mol Immunol (2011), https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4012879/. Ανακτήθηκεστις 17/10/18

Σχετικά με τον δημιουργό

Ευάγγελος Ζουμπανέας / Διαιτολόγος-Διατροφ...

Ο Ευάγγελος Ζουμπανέας γεννήθηκε στην Αθήνα το 1968. Είναι Πτυχιούχος Διαιτολόγος Διατροφολόγος από το 1993 με Μεταπτυχιακές Σπουδές και Εξειδίκευση στην Διατροφική και Ψυχολογική αντιμετώπιση διαταραχών (Master Practitioner inEatingDisorders & Obesity) όπως η Νευρική Ανορεξία, η Νευρική Βουλιμία και η Ψυχογενής Παχυσαρκία από τον Εθνικό Οργανισμό για τις Διατροφικές Διαταραχές της Μεγάλης Βρετανίας - NCFED.

Την περίοδο 2006-2007 διετέλεσε υπεύθυνος του Διαιτολογικού Τμήματος της Μονάδας Εφηβικής Υγείας του νοσοκομείου Παίδων Αγλαΐα Κυριακού και από το 2007 παραμένει τακτικός εξωτερικός συνεργάτης και σύμβουλος της μονάδος.

Είναι πρόεδρος στο Ινστιτούτο Διατροφικών Μελετών & Ερευνών www.insr.gr, Αντιπρόεδρος του Επιστημονικού Κέντρου Μελισσοθεραπείας. και μέλος της Ελληνικής Εταιρείας Παχυσαρκίας.

Είναι τακτικός συνεργάτης ενημερωτικών εκπομπών τόσο της κρατικής αλλά και ιδιωτικής τηλεόρασης. Μέχρι και τον Οκτώβριο του 2002 ήταν πρόεδρος του Πανελλήνιου Συλλόγου Διαιτολόγων - Τεχνολόγων Διατροφής και από τον Ιανουάριο του 2010 είναι πρόεδρος στο Ελληνικό Ινστιτούτο Διατροφικών Μελετών και Ερευνών.

Από το Δεκέμβριο του 2010 είναι διευθύνων σύμβουλος του Κέντρου Εκπαίδευσης και Αντιμετώπισης Διατροφικών Διαταραχών - ΚΕΑΔΔ www.keadd.gr το οποίο είναι ο αποκλειστικός συνεργάτης με τον Εθνικό Οργανισμό για τις Διατροφικές Διαταραχές της Μεγάλης Βρετανίας NCFED www.eating-disorders.org.uk για τις πιστοποιημένες εκπαιδεύσεις MasterPractitionerστην αντιμετώπιση των διατροφικών διαταραχών.

Πέρα από τις ακαδημαϊκές του γνώσεις στην επιστήμη της Διατροφής, έκανε σπουδές και σε άλλους τομείς όπως Επιχειρησιακό Management, Δημόσιες σχέσεις, Διαφήμιση και Ψυχολογία.

Έρευνες και μελέτες του με θέμα τη Παχυσαρκία και τη Διατροφή, έχουν παρουσιασθεί σε Ελληνικά και Παγκόσμια συνέδρια Διατροφής.

Άρθρα του έχουν δημοσιευθεί στα περιοδικά «Διατροφή και Υγεία», «Vita», «Δίαιτα και Διατροφή» «Αρμονία» «FAQ», «AthensVoice» καθώς και σε άλλα περιοδικά και εφημερίδες πανελλήνιας κυκλοφορίας.

Με το συνάδελφό του Μανώλη Μανωλαράκη ιδρύσαν το 1997 την επιστημονική ομάδα Διατροφή - Εφαρμοσμένα Προγράμματα Διατροφικής Αγωγής και Υποστήριξης με αξιόλογους συνεργάτες σε όλη την Ελλάδα. Από τον Οκτώβριο του 1999 είναι εκδότες του επιστημονικού περιοδικού Διατροφή Health & Welnessκαι υπεύθυνοι ύλης του επιστημονικού site www.diatrofi.gr και του ηλεκτρονικού περιοδικού e-foodforthought.

Με το συνάδελφό του Μανώλη Μανωλαράκη είναι συγγραφείς του Οδηγού Καθημερινής Διατροφής υπό τον γενικό τίτλο «Τι καλό θα μαγειρέψεις …σήμερα μαμά;» από τις εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα με θέμα την οργάνωση της διατροφής της Ελληνικής οικογένειας συνοδευόμενο με όλες τις παραδοσιακές συνταγές μαγειρεμένες με ελαφρύ τρόπο που έγινε το απαραίτητο βιβλίο για κάθε οικογένεια ξεπερνώντας τα 20.000 αντίτυπα μέχρι σήμερα..

Τον Απρίλιο του 2009 εκδόθηκε το 2ο προσωπικό του βιβλίο «Διατροφική Νοημοσύνη – η απάντηση στη βουλιμία, την πολυφαγία και την παχυσαρκία» που πολύ γρήγορα αγαπήθηκε από χιλιάδες αναγνώστες που βρήκαν μια ανακουφιστική μέθοδο για να καταπολεμήσουν τη διαταραγμένη σχέση με το φαγητό. Το βιβλίο εκδόθηκε αρχικά από τις εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα και μετέπειτα σε 3η έκδοση από τις εκδόσεις Μεταίχμιο.

Τον Μάιο του 2010 εκδόθηκε το 3ο προσωπικό του βιβλίο «Σεφ… στο παρά πέντε- διατροφή, ιδέες & συνταγές για πολυάσχολους» αρχικά από τις εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα και μετέπειτα η 2η έκδοση από τις εκδόσεις Μεταίχμιο.

Από νεαρή ηλικία έχει διατελέσει αθλητής της ομάδας μπάσκετ εφήβων του Sporting και έχει επίσης ενασχοληθεί με τις πολεμικές τέχνες και την κολύμβηση Από τον Μάιο του 2004 είναι μέλος του κολυμβητικού αθλητικού συλλόγου Μεταμορφώσεως όπου τον Ιούνιο του 2005 κατέκτησε αργυρό μετάλλιο στα 400mελεύθερο σε αγώνες παλαιμάχων του κολυμβητικού Ομίλου Παλαιού Φαλήρου.

Από το 1995 εργάζεται ως ελεύθερος επαγγελματίας στο προσωπικό του γραφείο στην Νέα Ιωνία.

Μπορείτε να κλείσετε ραντεβού με τον κύριο Ζουμπανέα είτε τηλεφωνικά στο 2102718360 είτε μέσω της ηλεκτρονικής υπηρεσίας κράτησης ραντεβού από την ιστοσελίδα: NowDoctor στο link http://www.nowdoctor.gr/ezoumpaneas