Dr Plus - Diatrofi

Καθημερινή Διατροφή

Ποια συστατικά βοηθούν στο κρυολόγημα?

Το κρυολόγημα, οι γρίπες, οι ιώσεις, είναι συχνά φαινόμενα του χειμώνα, αλλά και όχι μόνο! Γι’αυτό καλό είναι να γνωρίζουμε  ποιες τροφές και ποια συστατικά βοηθούν στο να αναρρώσουμε πιο γρήγορα ή ακόμα και να προστατευτούμε είτε οι ίδιοι, είτε τα παιδιά μας.

Γκρέιπ σιτ: Είναι εκχύλισμα από σπόρους γκρέιπφρουτ, περιέχει βιταμίνη C και προανθοκυανιδίνες. Λειτουργεί ως αντιοξειδωτικό, αντιβακτηριδιακό, αντιιικό και δρα κατά των φλεγμονών. Καλό είναι να μη λαμβάνεται από άτομα που έχουν ευερέθιστο έντερο και υποφέρουν από διαταραχές του πεπτικού συστήματος.

Μύρτιλο: Με τη λήψη του επιτυγχάνεται καλή εξισορρόπηση στο αιμοποιητικό σύστημα (σίδηρος, αιμοσφαιρίνη, αιματοκρίτης) και επομένως ενισχύεται το ανοσοποιητικό σας σύστημα και δρα ως εφιδρωτικό.

Ακάι μπέρι: Το μούρο acai βοηθά στην αποβολή των τοξινών από τον οργανισμό και στην εξισορρόπηση της θερμοκρασίας του σώματος. Παράλληλα ενισχύει το κυκλοφορικό και τον αιματοκρίτη, ο οποίος σε πολύ έντονες ιώσεις είναι χαμηλός.

Εχινάκεια: Είναι ισχυρό αντιβακτηριδιακό και αντιφλεγμονώδες, έχει αντικαταρροϊκή δράση και θεωρείται πολύ δραστικό για την ενίσχυση του ανοσοποιητικού. Δεν πρέπει να λαμβάνεται από όσους χρησιμοποιούν ανοσοκατασταλτικάφάρμακα,όπωςηκορτιζόνη.

Ελευθερόκοκκος / Σιβηριανό τζίνσενγκ: Λειτουργεί ως τονωτικό έναντι της κόπωσης, αλλά δεν ενδείκνυται σε άτομα που έχουν πρόβλημα με το καρδιαγγειακό σύστημα(π.χ.υπέρταση).

Γλυκόριζα: Η γλυκόριζα σε βάμμα ή ως συστατικό μείγματος καταπραΰνει τον πονόλαιμο και τον βήχα, ενώ ανακουφίζει το αναπνευστικό, αφού είναι αποχρεμπτική και βλεννολυτική. Δεν ενδείκνυται η χρήση της από άτομα με υψηλή αρτηριακή πίεση.

Ζαμπούκος: Είναι αποχρεμπτικό και βλεννολυτικό και ηρεμεί τον βήχα. Το αφέψημά του είναι εφιδρωτικό, γι’ αυτό χρησιμοποιείται σε κρυολογήματα, συνάχι, βρογχίτιδα και πυρετούς. Οι γαργάρες από το έγχυμά του ανακουφίζουν τη φαρυγγίτιδα και τον πονόλαιμο.

Λινέλαιο: Είναι πλούσια πηγή ω-3 λιπαρών οξέων και παρέχει σημαντική βοήθεια ενάντια στα συμπτώματα της γρίπης. Ενισχύει το ανοσοποιητικό και το κεντρικό νευρικό σύστημα, ενώ βοηθά στην καλή λειτουργία των ορμονών και του κυκλοφορικού. Έχει αντιμικροβιακή και αντιβακτηριδιακή δράση .

Πράσινο τσάι: Είναι γνωστό για τις αντιοξειδωτικές του ιδιότητες. Βοηθά στην πέψη και ενισχύει ελαφρώς το κεντρικό νευρικό σύστημα. Θεωρείται ένα από τα πιο σημαντικά ροφήματα που ενισχύουν το ανοσοποιητικό και αντιμετωπίζουν τις ιώσεις και τα κρυολογήματα. Συμβουλή: Αν υπάρχει πρόβλημα με εναλλαγές διάρροιας και δυσκοιλιότητας, που προκαλούν ορισμένες ιώσεις, καλό είναι να ξεκινήσετε με το μαύρο τσάι και εν συνεχεία να περάσετε στο πράσινο και τέλος στο λευκό.

Τίλιο: Ηρεμεί το κεντρικό νευρικό σύστημα, δρα ευεργετικά ενάντια στις αϋπνίες και απαλλάσσει από πονοκεφάλους και πόνους στις αρθρώσεις.

Σπιρουλίνα: Πρόκειται για «θαυματουργό φύκι» που περιλαμβάνει όλα τα βασικά αμινοξέα, περισσότερες από εκατό θρεπτικές ουσίες, αντιοξειδωτικά στοιχεία και μεγάλη ποσότητα σιδήρου και πρωτεΐνης. Για τους λόγους αυτούς, η λήψη της βοηθά στην καλή λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος.

Προβιοτικά: Φιλικά προς τον οργανισμό βακτήρια τα οποία βοηθούν στην υγεία του πεπτικού συστήματος και την καλύτερη απορρόφηση θρεπτικών συστατικών, καθώς επίσης φέρεται να ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα.

Μάραθος

Ο μάραθος είναι ένα φυσικό αποχρεμπτικό και μπορεί να μειώσει τη συμφόρηση στο στήθος και να απαλύνει τον επίμονο βήχα.

Ο μάραθος μπορεί να καταναλωθεί και ωμός, αλλά το καλύτερο σε ένα κρυολόγημα είναι να φτιάξετε ένα τσάι που από σπόρους μάραθου.

Σκόρδο: Μπορεί να αποτελέσει εξαιρετική προσθήκη ως μπαχαρικό σε τροφές όπως η σούπα. Έχει αντιμικροβιακές και ανοσοδιεγερτικές ιδιότητες και μπορεί να σας ανακουφίσει εν μέρει από τη ρινική συμφόρηση.

Τζίντζερ: Έχετε στομαχόπονο; Ναυτία; Το τζίντζερ είναι ιδανικό για να απαλύνει τα συμπτώματα αυτά. Ορισμένες μελέτες δείχνουν ότι μπορεί να βοηθήσει στην καταπολέμηση της φλεγμονής. Δοκιμάστε να το προσθέσετε τριμμένο ή σε μορφή σκόνης σε άλλες τροφές.

Ψάρια

Τα λιπαρά ψάρια όπως ο σολομός, ο τόνος και το σκουμπρί, είναι πλούσια σε ωμέγα-3 λιπαρά οξέα, ενώσεις που βοηθούν στην μείωση των βλαβών που προκαλεί η φλεγμονή στο σώμα. Η χρόνια φλεγμονή αποτρέπει το ανοσοποιητικό σας σύστημα από το να λειτουργεί σωστά και μπορεί να συμβάλλει στο κρυολόγημα και τη γρίπη, αλλά και σε πιο σοβαρές ασθένειες.

Εσπεριδοειδή

Έρευνες δείχνουν ότι η βιταμίνη C μπορεί να μην είναι τόσο χρήσιμη στην πρόληψη του κρυολογήματος, όπως νομίζαμε μέχρι σήμερα. Ωστόσο, οι ίδιες μελέτες δείχνουν ότι η έγκαιρη λήψη της βιταμίνης ακριβώς με το πρώτο σημάδι της ασθένειας, μπορεί να μειώσει τη διάρκεια ενός κρυολογήματος κατά περίπου μία ημέρα.

Αν τρώτε πολλά εσπεριδοειδή (πορτοκάλια, γκρέιπφρουτ, ή αν στίβετε λεμόνι και λάιμ στις τροφές σας) θα πάρετε άφθονη βιταμίνη C. Μην ανησυχείτε για το ενδεχόμενο να το “παρακάνετε”, δεδομένου ότι είναι πολύ δύσκολο να πάρετε υπερβολική δόση βιταμίνης C. Οτιδήποτε σώμα σας δεν χρησιμοποιεί, το αποβάλλει.

Μανιτάρια

Όλα τα είδη μανιταριών περιέχουν σημαντική ποσότητα αντιοξειδωτικών, μαζί με κάλιο, βιταμίνες του συμπλέγματος Β και φυτικές ίνες.

Μπανάνα: Οι μπανάνες αφομοιώνονται εύκολο από το στομάχι. Είναι τροφή που βοηθάει με συμπτώματα όπως ναυτία, έμετος και διάρροια, που συχνά συνοδεύουν τη γρίπη. Οι μπανάνες μαζί με το ρύζι, το μήλο και το φρυγανισμένο ψωμί, συνθέτουν την διατροφή BRAT (Banana, Rice, Apple, Toast), την οποία πολλοί γιατροί συστήνουν ως βασικό “όπλο” κατά την ανάρρωση από τις στομαχικές διαταραχές και όταν πλέον το στομάχι είναι έτοιμο να υποδεχτεί και πάλι στερεές τροφές.

Χυμοί λαχανικών: Ένα ποτήρι από χυμό λαχανικών με χαμηλό νάτριο θα ενισχύσει άμεσα το ανοσοποιητικό σας σύστημα. Είναι τροφή πλούσια σε αντιοξειδωτικά και θα σας κρατήσει ενυδατωμένους, κάτι που αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για να ξεπεράσετε ταχύτερα τα συμπτώματα του κρυολογήματος. Αν αναζητάτε κάτι πιο γλυκό, επιλέξτε φρέσκους χυμούς φρούτων.

Στήθος γαλοπούλας χωρίς πέτσα

Οι άπαχες πρωτεΐνες, όπως αυτές στο στήθος γαλοπούλας χωρίς την πέτσα, είναι ψηλά στην των τροφών που καταπολεμούν το κρυολόγημα και τη γρίπη. Το κοτόπουλο, η γαλοπούλα και το χοιρινό κρέας είναι όλα καλές πηγές πρωτεΐνης, αλλά μπορείτε επίσης να πάρετε αρκετή πρωτεΐνη και από διατροφικές πηγές χωρίς κρέας, όπως τα όσπρια, οι ξηροί καρποί και τα γαλακτοκομικά.

Κοτόσουπα: Είναι θρεπτική και ενυδατική. Υπάρχουν επίσης κάποιες σημαντικές επιστημονικές αποδείξεις ότι η σούπα με κοτόπουλο μπορεί να βοηθήσει στην αντιμετώπιση των συμπτωμάτων κρυολογήματος και έχει ήπια αντιφλεγμονώδη δράση. Έρευνες έχουν δείξει ότι η ζεστή κοτόσουπα μπορεί να βελτιώσει την ικανότητα των μικροσκοπικών τριχών στις ρινικές διόδους (ρουθούνια) να προστατεύουν το σώμα από την εισαγωγή -μέσω της εισπνοής- βακτηρίων και ιών.

Σχετικά με τον δημιουργό

Χαρά Κορομπίλη / Διαιτολόγος-Διατροφ...

Η Χαρά Κορομπίλη γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη.
Σπούδασε στο Τμήμα Διατροφής & Διαιτολογίας του Αλεξάνδρειου Τεχνολογικού Ιδρύματος Θεσσαλονίκης (Α.Τ.Ε.Ι.Θ.) και έπειτα μετεκπαιδεύτηκε πάνω στην Ανθρώπινη Διατροφή (Human Nutrition) με εξειδίκευση στην Κλινική Διατροφή (Clinical Nutrition) στο Πανεπιστήμιο της Γλασκώβης (University of Glasgow).

Πραγματοποίησε την πρακτική της άσκηση ως βοηθός εργαστηριακών και ερευνητικών διατροφικών προγραμμάτων μέσα στο τμήμα Διατροφής & Διαιτολογίας (Α.Τ.Ε.Ι.Θ.). Όσο ήταν προπτυχιακή και μεταπτυχιακή φοιτήτρια παρακολούθησε κλινικά περιστατικά σε αντίστοιχα νοσοκομεία της Θεσσαλονίκης και της Γλασκώβης.
Επίσης, αρθρογραφεί σε διάφορες ιστοσελίδες για θέματα υγείας και διατροφής, όπως τα www.diatrofi.gr, www.mydietips.gr, medidiatrofi.gr, www.newsit.gr , tlife.gr κ.α.

Εξειδικεύεται στις Διατροφικές Διαταραχές και στην Παχυσαρκία [Master Practitioner – Κέντρο Εκπαίδευσης και Αντιμετώπισης Διατροφικών Διαταραχών (ΚΕΑΔΔ, www.keadd.gr) ] που λειτουργεί υπό την πλήρη εποπτεία και συνεργασία με το Εθνικό Κέντρο Διατροφικών Διαταραχών της Μεγάλης Βρετανίας (NCFED, www.eating-disorders.org.uk) και τελεί υπό την αιγίδα του Βρετανικού Συλλόγου Ψυχολόγων (British Psychological Society – BPS).

Συμμετείχε σε εκπαιδευτικά προγράμματα του Παιδικού Μουσείου Αθηνών με θέμα «Διατροφική Αγωγή και Υγεία» που παρουσιάστηκαν σε χώρους της Θεσσαλονίκης. Με αυτό τον τρόπο δόθηκε η ευκαιρία σε μαθητές νηπιαγωγείου και δημοτικού μέσα από βιωματικές δραστηριότητες, παιχνίδια ρόλων και παρατήρησης, να εφοδιαστούν με γνώσεις μέσα από μια ευχάριστη και πλούσια εμπειρία.
Συμμετείχε και συμμετέχει σε ενημερώσεις σχολείων της Θεσσαλονίκης για διατροφικά θέματα και ενημερώνεται η ίδια συνεχώς μέσα από σεμινάρια και ημερίδες διατροφής που λαμβάνουν χώρα σε διάφορα μέρη της Ελλάδος.

Συμμετείχε στο πρόγραμμα «Σκέψου Δια-Τροφή» που πραγματοποιήθηκε υπό την αιγίδα του Ι.Δ.Μ.Ε. (Ινστιτούτο Διατροφικών Μελετών και Ερευνών) στον πολυχώρο του Μύλου στη Θεσσαλονίκη. Σεμινάρια σχεδιασμένα από το Ινστιτούτο Διατροφικών Μελετών και Ερευνών ενημερώνουν τα παιδιά για την διατροφή, προβάλουν σχετικά video και τους δίνουν την ευκαιρία να λύσουν μέσα από διάλογο με ειδικούς, ερωτήματα για τις διατροφικές τους συνήθειες.

Είναι Μέλος της Ένωσης Διαιτολόγων-Διατροφολόγων Ελλάδος, Μέλος του Ινστιτούτου Διατροφικών Μελετών & Ερευνών (Ι.Δ.Μ.Ε.), Επιστημονική Συνεργ. του Medidiatrofi και Μέλος της επιστημ.ομάδας Διατροφή.

Στόχος της είναι η σωστή ενημέρωση του κόσμου γύρω από τα θέματα της διατροφής και η αποφυγή παγίδων, μύθων και παραπληροφόρησης που δυστυχώς συναντώνται πολύ συχνά στις μέρες μας.

Από το 2010 ασκεί το επάγγελμα του διαιτολόγου ιδιωτικά στην περιοχή της Μπότσαρη με Παπαναστασίου μέσα στο εμπορικό κέντρο Civitas.

• Απόφοιτος Πτυχιούχος του Τμήματος Διατροφής-Διαιτολογίας. Σχολή Τεχνολογίας Τροφίμων & Διατροφής, Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Θεσσαλονίκης.
• Μεταπτυχιακό πάνω στην Ανθρώπινη Διατροφή με εξειδίκευση στην Κλινική Διατροφή από το Πανεπιστήμιο της Γλασκώβης, (Msc in Human Nutrition with specialization in Clinical Nutrition-University of Glasgow).
• Εξειδίκευση στις Διατροφικές Διαταραχές και στην Παχυσαρκία [Master Practitioner – Κέντρο Εκπαίδευσης και Αντιμετώπισης Διατροφικών Διαταραχών (ΚΕΑΔΔ, www.keadd.gr) ] που λειτουργεί υπό την πλήρη εποπτεία και συνεργασία με το Εθνικό Κέντρο Διατροφικών Διαταραχών της Μεγάλης Βρετανίας (NCFED, www.eating-disorders.org.uk) και τελεί υπό την αιγίδα του Βρετανικού Συλλόγου Ψυχολόγων (British Psychological Society – BPS).
• Συνεχής δραστηριότητα ως εμψυχώτρια (clown) και συμμετοχή στην οικογενειακή επιχείρηση διοργάνωσης εκδηλώσεων «Μαγικός Κόσμος», αναλαμβάνοντας διάφορα events, happenings, κλπ. καθώς και παρακολούθηση διαφόρων σεμιναρίων μουσικοκινητικών παιχνιδιών, εργαστηριών δημιουργικής απασχόλησης, θέατρο δρόμου, κλπ που αφορούν στο παιδί. Με αυτό τον τρόπο καταφέραμε να ενημερώσουμε σωστά και διασκεδαστικά τα παιδιά για το θέμα της διατροφής.