Dr Plus - Diatrofi

Καθημερινή Διατροφή Παιδί

Πόση  Βιταμίνη D να δώσω στο παιδί μου;

Vitamin-d-kids

Πριν λίγες μέρες δέχθηκα την ερώτηση “Πόση  Βιταμίνη D να δώσω στο παιδί μου;”.  Κάπως έτσι εμπνεύστηκα το παρακάτω άρθρο και σας παραθέτω τα εξής στοιχεία

Η βιταμίνη D βοηθά το σώμα να απορροφήσει το ασβέστιο και είναι απαραίτητη για την υγιή ανάπτυξη και τη διατήρηση γερών οστών. Επίσης, η βιταμίνη D:

  • αυξάνει την απόδοση στην άσκηση
  • ενισχύει την ποιότητα του ύπνου
  • μειώνει το άγχος
  • ενισχύει μηχανισμούς αποτοξίνωσης και αποβολής βαρέων μετάλλων
  • ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα
  • μπορεί να βοηθήσει στην προστασία από χρόνια νοσήματα αργότερα στη ζωή (διαβήτη, καρκίνο, παχυσαρκία, αυτοάνοσα)

Πηγές

Το φως του ήλιου είναι η πιο κοινή και αποτελεσματική πηγή βιταμίνης D. Για να παραχθεί αρκετή βιταμίνη D χρειάζεται καθημερινή παραμονή στον ήλιο για 15-20 λεπτά έχοντας τουλάχιστον το 50% της επιφάνειας του σώματος εκτεθειμένο .

Σύμφωνα με τις διεθνείς οδηγίες, για μέγιστη παραγωγή από το σώμα (περίπου 20.000 IU)  χρειάζεται να εκτιθέμεθα στο φως του ήλιου, ανάμεσα στις ώρες 10-12 το μεσημέρι για ένα 10 με 20 λεπτά τους μήνες από Απρίλιο μέχρι Οκτώβριο χωρίς οποιοδήποτε κάλυμμα από τη μέση και πάνω.

Αυτό δεν είναι πάντα εφικτό για όλους. Στην Ελλάδα, παρ’όλο που είναι μια χώρα με ήλιο, ένας στους τρεις συμπολίτες μας έχει έλλειψη αυτής της πολύτιμης βιταμίνης

Όσων αφορά τα τρόφιμα, οι πλουσιότερες πηγές  της βιταμίνης D είναι το ιχθυέλαιο και τα λιπαρά ψάρια. Μερικά ψάρια, όπως ο σολομός, το σκουμπρί και οι σαρδέλες, είναι εξαιρετικές πηγές βιταμίνης D. Όπως επίσης τα αυγά και το εμπλουτισμένο γάλα.

Οι οικογένειες χορτοφάγων θα πρέπει να αναζητούν εμπλουτισμένα τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε D. Από φυτικές τροφές τα μανιτάρια του δάσους που απορροφούν την ακτινοβολία του ήλιου είναι μια καλή πηγή βιταμίνης D.

Είναι σημαντικό ωστόσο να αναφερθεί πως η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής συνιστά συμπληρώματα βιταμίνης D για όλα τα παιδιά, εκτός εάν είναι βέβαιο ότι  λαμβάνουν 400 IU βιταμίνης D καθημερινά από τη διατροφή τους.

Περιεκτικότητα τροφών σε βιταμίνη D

Τροφή (mcg) ανά μερίδα IUs* ανά μερίδα
Μουρουνέλαιο, 1 κ.γ 34.0 1,360
Πέστροφα μαγειρεμένη, 90 γρ 16.2 645
Σολωμός μαγειρεμένος 90γρ 14.2 570
Μανιτάρια δάσους, 1/2 φλυτζάνι 9.2 366
Γάλα εμπλουτισμένο σε D, 1 φλυτζάνι 2.9 120
Σαρδέλλες κονσέρβα, 2 κομμάτια 1.2 46
Φυτικό γάλα εμπλουτισμένο σε βιταμίνη D,1 φλυτζάνι 2.5−3.6 100−144
Δημητριακά εμπλουτισμένα σε βιταμίνη D, 1 μερίδα 2.0 80
1 αυγό βραστό 1.1 44
Συκώτι , 90 γραμμάρια 1.0 42
Tuna fish (light), canned in water, drained, 3 ounces 1.0 40
Τυρί τσένταρ 30 γρ 0.3 12

 

Έλλειψη και ανεπάρκεια

Τα παιδιά που δεν προσλαμβάνουν επαρκή ποσότητα βιταμίνης D αντιμετωπίζουν τον κίνδυνο να αναπτύξουν μαλακά, λεπτά και εύθραυστα οστά, μια πάθηση γνωστή ως ραχίτιδα

.Οι ανεπάρκειες των θρεπτικών συστατικών είναι συνήθως αποτέλεσμα:

  • διατροφικής ανεπάρκειας
  • μειωμένης απορρόφησης
  • αυξημένων απαιτήσεων του οργανισμού
  • αυξημένης αποβολής από τον οργανισμό

Μια ανεπάρκεια βιταμίνης D μπορεί να συμβεί όταν:

  • η καθημερινή πρόσληψη είναι χαμηλότερη από τα συνιστώμενα επίπεδα
  • όταν η έκθεση στο ηλιακό φως είναι περιορισμένη,
  • όταν τα νεφρά δεν μπορούν να μετατρέψουν το 25 (OH) D στην ενεργή της μορφή
  • όταν η απορρόφηση της βιταμίνης D από το πεπτικό σύστημα είναι ανεπαρκής

Οι δίαιτες που θεωρούνται ανεπαρκείς σε βιταμίνη D αφορούν συνήθως

  • αλλεργία στο γάλα
  • δυσανεξία στη λακτόζη
  • ωο-χορτοφαγία και
  • χορτοφαγια

 

Γι αυτό και όσοι ανήκουν σε αυτές τις περιπτώσεις καλό είναι να ελέγχουν συχνά τα επίπεδα βιταμίνης D στο αίμα.

Στον παρακάτω πίνακα φαίνονται τα επίπεδα συγκεντρώσεων στο αίμα της μετρήσιμης μορφής βιταμίνης D (25-Hydroxyvitamin D [25(OH)D) και η σχέση τους με την υγεία.

 Συγκεντρώσεις ορού  25-Hydroxyvitamin D [25(OH)D] και υγεία

nmol/L** ng/mL* Health status
<30 <12 Έλλειψη Βιταμίνης D που οδηγεί σε ραχίτιδα σε βρέφη και παιδιά και οστεομαλακία σε ενήλικες
30 to <50 12 to <20 Ανεπαρκή για την υγεία του οργανισμού και των οστών επίπεδα
≥50 ≥20 Ικανοποιητικά για την υγεία του οργανισμού και των οστών επίπεδα
>125 >50 Ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα με πιθανές δυσμενείς επιπτώσεις για την υγεία

 

Μέγιστη ανεκτή δόση βιταμίνης D από συμπληρώματα με βάση το εθνικό ινστιτούτο υγείας των ΗΠΑ

  • 2500 IU ημερησίως για παιδια 1-3 ετών
  • 3000 IU ημερησίως για παιδια 4-8 ετών και
  • 4000 IU ημερησίως για παιδια 9-13 ετών

(*Οι παραπάνω δόσεις χορηγούνται σε περίπτωση έλλειψης και ανεπάρκειας βιταμίνης D)

Η βιταμίνη D3 είναι λιποδιαλυτή και αποθηκεύεται στο λιπώδη ιστό.

Η υπερβολική και χωρίς μέτρο χορήγηση βιταμίνης D3 από συμπληρώματα μπορεί να οδηγήσει σε υπερβιταμίνωση. Καλό είναι να ελέγχονται τα επίπεδα βιταμίνης D όταν γίνεται λήψη συμπληρωμάτων.

Όταν δεν υπάρχει έλλειψη βιταμίνης D η συνιστώμενη ημερήσια πρόληψη για τη βιταμίνη D για τις ηλικίες 1-13 ετών  είναι 600 IU Βιταμίνης D.

H ποσότητα αυτή διατροφικά μπορεί να καλυφθεί από ½ φλυτζάνι μανιτάρια του δάσους και 60 γρ σολωμό.

(*Το παραπάνω άρθρο είναι ενημερωτικό και δεν υποκαθιστά τις οδηγίες του Παιδιάτρου και του Διαιτολόγου)

Σχετικά με τον δημιουργό

Σοφία Μπάμπου / Διαιτολόγος-Διατροφ...

Διαιτολόγος Διατροφολόγος