Dr Plus - Diatrofi

Καθημερινή Διατροφή

Ο καφές στην διατροφή μας

Η πρώτη ερώτηση που κάνουν οι περισσότεροι ξεκινώντας ένα πρόγραμμα διατροφής είναι «Καφέ επιτρέπεται να πίνω; Δεν παχαίνει;». Πολύς κόσμος λανθασμένα πιστεύει ότι ο καφές απαγορεύεται σε μια δίαιτα απώλειας βάρους, εξ’ ου και πολλοί προβαίνουν συχνά στον περιορισμό του όταν ακολουθούν κάποιο πρόγραμμα αδυνατίσματος. Στην παρανόηση αυτή πιθανόν να έχει συντελέσει και το γεγονός ότι ο καφές δεν αναγράφεται συνήθως στα διαιτολόγια των ειδικών. Θα πρέπει λοιπόν να διευκρινίσουμε ότι ο σκέτος καφές περιέχει ελάχιστες θερμίδες (2-5 θερμίδες ανά φλιτζάνι), ωστόσο το ενεργειακό περιεχόμενο του ροφήματος μπορεί να αυξηθεί εάν προστεθούν άλλα συστατικά, με συνηθέστερα τη ζάχαρη και το γάλα.

 

Ο ελληνικός καφές που προϋπήρχε όλων των άλλων και έβραζε σιγά στη Χόβολη, καθώς και ο στιγμιαίος καφές αργότερα στη δεκαετία του ΄60, γνωστός ως «φραπέ» που ήταν το σήμα κατατεθέν της νεολαίας, δεν αποδίδουν σχεδόν καθόλου θερμίδες, σε αντίθεση με τις νέες κυκλοφορίες του καφέ που παραγγέλνουμε εκτός σπιτιού και παρασκευάζονται με σιρόπια και σαντιγύ. Τέτοια παραδείγματα είναι: Cappuccino, Latte, Latte Machiatto, Freddo Cappuccino, Fredoccino, Chococcino, Irish Coffee και πολλοί άλλοι. Αυτό που πρέπει να γνωρίζουμε και να καταλάβουμε είναι ότι ο απλός καφές από μόνος του έχει ελάχιστες θερμίδες, και ότι σημασία έχει ο τρόπος παρασκευής του.

Στην ουσία τις θερμίδες στον καφέ τις προσθέτουν τα επιπλέον συστατικά, όπως η ζάχαρη, το γάλα, η σαντιγύ, το σιρόπι ή το παγωτό. Έτσι, εάν πίνουμε τον καφέ μας μόνο με προσθήκη ζάχαρης, μπορούμε να εκτιμήσουμε περίπου το θερμιδικό περιεχόμενο του καφέ μας, προσθέτοντας για κάθε κουταλάκι ζάχαρης επιπλέον 20 περίπου θερμίδες. Συμπερασματικά λοιπόν, ο καφές μπορεί να καταναλωθεί άφοβα από άτομα που προσέχουν το βάρος ή ακολουθούν κάποιο πρόγραμμα αδυνατίσματος, εφ’ όσον φυσικά δοθεί προσοχή στην προσθήκη ζάχαρης και γάλακτος.

Είδος καφέ Μερίδα Ενέργεια (Kcal)
Στιγμιαίος καφές 1 φλιτζάνι (240 ml) 5
Espresso 1 μερίδα (30 ml) 5
Καφές φίλτρου 1 φλιτζάνι (240 ml) 7
Capuccino 1 φλιτζάνι (240 ml) 80
Latte 1 φλιτζάνι (240 ml) 100
Καφές με σιρόπι καραμέλας και σαντιγύ 1 ποτήρι (350 ml) 300
Ελληνικός καφές 1 φλιτζανάκι (50 ml) 1.2

 

Πάνω απ’ όλα η υγεία…

Θα πρέπει εδώ να τονίσω, ότι η κατανάλωση του καφέ έχει βρεθεί από πρόσφατη μελέτη να συνδέεται αντιστρόφως ανάλογα με την εμφάνιση νοσημάτων που σχετίζονται με το οξειδωτικό στρες, φαινόμενο που πιθανολογείται ότι οφείλεται στην αντιοξειδωτική ικανότητα του καφέ. Ο στιγμιαίος καφές και τα συστατικά του πιθανόν να λειτουργούν προστατευτικά ενάντια στην οξείδωση του DNA, των λιπιδίων και των πρωτεϊνών, η οποία σχετίζεται με την εμφάνιση σοβαρών ασθενειών.

Και όσον αφορά στην αισθητική...

Η παρανόηση αυτή που θέλει τον καφέ και γενικότερα όλα τα καφεϊνούχα ροφήματα να σχετίζονται με την εμφάνιση κυτταρίτιδας, δε στηρίζεται σε καμία επιστημονική μελέτη. Η εκδήλωση της κυτταρίτιδας οφείλεται κυρίως σε παράγοντες όπως ορμονικές διαταραχές, κακή λεμφική κυκλοφορία και καθιστική ζωή, ενώ μια βασική διατροφική παράμετρος που φαίνεται να παίζει ρόλο είναι η αυξημένη κατανάλωση λιπαρών.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  • USDA National Nutrient Database for Standard Reference, Release 22, 2009.
  • The Coffee Science Information Centre. Coffee and Health. www.cosic.org
  • Hoelzl C, Knasmueller S, Wagner KH, Elbling L, Huber W, Kager N, Ferk F, Nersesyan A, Neubauer O, Desmarchelier A, Marin_Kuan M, Delatour T, Verguet C, Bezencon C, Besson A, Grathwohl D, Simic T, Kundi M, Schilter B, Cavin C. Instant coffee with high chlorogenic acid levels protects humans against oxidative damage of macromolecules. Mol Nutr Food Res. 2010 Jun 29.
  • Rossi AB and Verganini AL. Cellulite: A review. J Eur Ac Dermatol Venerol. 2000; 14: 251-262.

Σχετικά με τον δημιουργό

Diatrofi.gr | Διαχειριστής

Από τη συντακτική ομάδα της επιστημονικής ομάδας Διατροφή. Σύντομα θα συμπληρωθούν τα συνολικά στοιχεία του δημιουργού.