Dr Plus - Diatrofi

Καθημερινή Διατροφή

Νηστεία και υγεία.

Αυτή την περίοδο διανύουμε τη νηστεία προ των Χριστουγέννων. Αν και όχι τόσο διαδεδομένη όσο η νηστεία της Σαρακοστής πριν από το Πάσχα δεν είναι λίγοι αυτοί που την ακολουθούν. Ας δούμε λοιπόν τα χαρακτηριστικά της και σε τι θα μπορούσαμε να ωφεληθούμε. Η νηστεία έχει σίγουρα μεγάλη θρησκευτική αξία αλλά παράλληλα είναι ευεργετική για την υγεία μας όταν γίνεται με το σωστό τρόπο. Κύριο χαρακτηριστικό της νηστείας είναι η αποχή από τα τρόφιμα ζωικής προέλευσης. Αποτελεί έτσι μια πολύ καλή ευκαιρία αποτοξίνωσης του οργανισμού. Αποφεύγοντας την κατανάλωση των προϊόντων αυτών μειώνεται δραστικά η πρόσληψη κορεσμένων λιπαρών με επακόλουθη μείωση των επίπεδων των λιπιδίων στο αίμα δηλαδή της χοληστερόλης και των τριγλυκεριδίων.

Παράλληλα με τη μειωμένη πρόσληψη κορεσμένων ζωικών λιπών κατά την περίοδο της νηστείας αυξάνεται η πρόσληψη μονοακόρεστων και πολυακόρεστων λιπαρών οξέων. Πηγές αυτού του είδους λιπαρών οξέων αποτελούν το ελαιόλαδο, οι ξηροί καρποί, το ταχίνι και ο χαλβάς. Τα μονοακόρεστα και πολυακόρεστα λιπαρά οξέα συμβάλουν στην καλύτερη λειτουργία του καρδιαγγειακού συστήματος.

Χαρακτηριστικό της νηστείας είναι και η αυξημένη διατροφική πρόσληψη φυτικών ινών με τη μορφή των φρούτων, των λαχανικών και των οσπρίων. Οι φυτικές ίνες συμβάλλουν στην ομαλή λειτουργικότητα του πεπτικού σωλήνα. Έτσι αποτρέπεται η δυσκοιλιότητα, ενώ παράλληλα μειώνεται η απορρόφηση της χοληστερόλης από το βλεννογόνο του εντέρου. Η αυξημένη κατανάλωση φυτικών ινών συνδέεται παράλληλα με μειωμένο ποσοστό εμφάνισης καρκίνου του παχέος εντέρου

Η αυξημένη πρόσληψη φρούτων και λαχανικών συνεπάγεται και μεγαλύτερη πρόσληψη ευεργετικών για την υγεία ουσιών όπως οι βιταμίνες, τα φλαβονοειδη, τα καροτινοειδή, το λυκοπένιο, το σελήνιο. Οι ουσίες αυτές έχουν αντιοξειδωτικές ιδιότητες που ευεργετούν διάφορα συστήματα του οργανισμού μας. Βοηθούν το καρδιαγγειακό σύστημα, μειώνουν τον κίνδυνο καρκίνου και βελτιώνουν τις πνευματικές ικανότητες. Οι ιδιότητες τους είναι ευεργετικές και για την όψη του δέρματος και των μαλλιών.

Τα θαλασσινά και τα ψάρια (μέχρι τις 12 Δεκεμβρίου επιτρέπεται η κατανάλωση τους σύμφωνα με τη Χριστιανική παράδοση) που καταναλώνονται κατά τη νηστεία είναι ψηλής διατροφικής αξίας. Περιέχουν τα λεγόμενα «καλά λιπαρά» που συμβάλλουν στην καλή λειτουργία του καρδιαγγειακού και του ανοσοποιητικού συστήματος. Επίσης βοηθούν στο νευρικό σύστημα και στην πνευματική εγρήγορση.

Νηστεία και αδυνάτισμα

Πολλές φορές η νηστεία συνδυάζεται ταυτόχρονα με δίαιτα αδυνατίσματος. Αυτό είναι εφικτό όμως μόνο εφόσον η νηστεία συνοδεύεται και από περιορισμό της ποσότητας των επιτρεπόμενων τροφών. Χαρακτηριστικά νηστίσιμα τρόφιμα όπως οι ελιές , ο χαλβάς, η ταραμοσαλάτα, το ταχίνι κ.α. είναι ιδιαίτερα πλούσια σε ενέργεια οπότε η κατανάλωση τους πρέπει να γίνεται με σύνεση.

Τι πρέπει να προσέξουμε:

Τα τρία κύρια συστατικά που πρέπει να προσέξουμε κατά την περίοδο της νηστείας είναι η επαρκής πρόσληψη πρωτεϊνών, ασβεστίου και σιδήρου.

Οι πληρέστερες πηγές πρωτεϊνών είναι το κρέας και τα ζωικά προϊόντα. Κατά τη νηστεία θα πρέπει να τις υποκαταστήσουμε με πρωτεΐνες προερχόμενες από θαλασσινά και όσπρια, φροντίζοντας όμως να κάνουμε τους σωστούς συνδυασμούς ώστε οι πρωτεΐνες αυτές να έχουν υψηλή βιολογική αξία. Για παράδειγμα, ο συνδυασμός της φακής με το ρύζι ή της φασολάδας με κριθαράκι αποτελεί πολύ καλό υποκατάστατο κρέατος.

Λόγω της μη πρόσληψης γαλακτοκομικών πιθανόν να μειωθεί η πρόσληψη ασβεστίου. Η κατανάλωση όμως πολλών λαχανικών, ξηρών καρπών και σόγιας όμως συντελεί στην πρόσληψη της απαιτούμενης ποσότητας ασβεστίου.

Αναφορικά με την πρόσληψη σιδήρου, είναι γνωστό ότι ο σίδηρος ζωικής προέλευσης απορροφάται καλύτερα από τον πεπτικό σωλήνα. Η απορρόφηση σιδήρου φυτικής προέλευσης δεν είναι τόσο καλή αλλά βελτιώνεται σημαντικά από τη βιταμίνη C που περιέχεται σε πολλά φρούτα και λαχανικά.

Γυναίκες κατά την εγκυμοσύνη και το θηλασμό καθώς και παιδιά που έχουν ιδιαίτερα αυξημένες ανάγκες σε πρωτεΐνες , σίδηρο και ασβέστιο καλό θα ήταν να αποφεύγουν τη νηστεία για παρατεταμένο χρονικό διάστημα.

Συνοπτικά βλέπουμε ότι η νηστεία δεν είναι μόνο καλή από θρησκευτικής απόψεως αλλά όταν γίνεται με καλό ισορροπημένο τρόπο και ποικιλία τροφών, μπορεί να είναι εξαιρετικά ωφέλιμη για την υγεία. Σε κάθε περίπτωση όμως άτομα με πρόβλημα υγείας ή οι ειδικές ομάδες που προαναφέρθηκαν, είναι απαραίτητο να συμβουλεύονται το γιατρό και το διαιτολόγο τους πριν αποφασίσουν να απέχουν από την κατανάλωση ζωικών τροφίμων

Σχετικά με τον δημιουργό

Diatrofi.gr | Διαχειριστής

Από τη συντακτική ομάδα της επιστημονικής ομάδας Διατροφή. Σύντομα θα συμπληρωθούν τα συνολικά στοιχεία του δημιουργού.