Dr Plus - Diatrofi

Γλυκά Καθημερινή Διατροφή

Πώς να καταναλώσω με σύνεση τα γλυκά των γιορτών;  

Γιορτές και ποικιλία δελεαστικών γλυκών είναι έννοιες ταυτόσημες! Ένα πρότυπο υγιεινής διατροφής δεν απαγορεύει καμία ομάδα τροφίμων (εκτός κι αν συντρέχουν ιατρικοί λόγοι), και, συνεπώς, η με μέτρο κατανάλωση γλυκών, δυνητικά, είναι εφικτή ως μέρος μιας υγιεινής διατροφής.

Αν και πολλές φορές τα γλυκά ενοχοποιούνται για την αύξηση  του σωματικού βάρους ή για χρόνια νοσήματα- συμπεριλαμβανομένων των καρδιαγγειακών παθήσεων ή του σακχαρώδους διαβήτη τύπου ΙΙ- στην πραγματικότητα, όταν καταναλώνονται συνετά, δεν επηρεάζεται αρνητικά η σωματική υγεία ή το βάρος μας.

Λαμβάνοντας υπ’ όψιν το παραπάνω, προκύπτει το εύλογο ερώτημα: πώς καταφέρνουμε να απολαύσουμε τα γιορτινά γλυκά, χωρίς όμως,  να παραβούμε το επιτρεπτό μέτρο;

  1. Τα συμπεριλαμβάνουμε στη διατροφή μας. 

Όταν  απαγορεύουμε στον εαυτό μας την απόλαυση  γλυκών το μυαλό μας δεν μπορεί να «διαφύγει» αυτής της έλλειψης και προσκολλάται σε αυτή, με αποτέλεσμα, εν τέλει, να ενδίδουμε και να προσλαμβάνουμε μεγαλύτερη ποσότητα, ώστε να κορεστεί η μεγάλη μας επιθυμία για γλυκό. Αν, επομένως, δίνουμε στον εαυτό μας την ευκαιρία για γλυκό «άνευ όρων» -όχι όμως «άνευ ορίων»- , η επιθυμία αυτή καταλαγιάζει σε σημαντικό βαθμό.

Κατ’ επέκταση, τα γλυκά μπορούν να αποτελέσουν μέρος της διατροφής μας, ακόμη κι αν επιθυμούμε να χάσουμε βάρος. Αυτό είναι εφικτό βάζοντας μικρότερες μερίδες στο γεύμα μας -συνοδευόμενο με  μεγάλη σαλάτα- ή προγραμματίζοντας περισσότερη άσκηση (ακόμη κι αν πρόκειται για έναν περίπατο για χριστουγεννιάτικα ψώνια).

  1. Θέλουμε πραγματικά να φάμε γλυκό; 

Συχνά συγχέουμε το αίσθημα πείνας, που αποτελεί φυσιολογικό μηχανισμό του σώματος ειδοποιώντας ότι είναι ώρα για το επόμενο γεύμα/σνακ,  με τη λιγούρα, την  έντονη επιθυμία για γλυκό ή αλμυρό σνακ που διαρκεί για περίπου 10 λεπτά. Όταν πεινάμε, είναι σαφώς προτιμητέο να φάμε ένα θρεπτικό και χορταστικό γεύμα ή σνακ, ενώ, όταν αισθανόμαστε λιγούρα, μπορούμε να απασχοληθούμε με κάτι για λίγα λεπτά, όπως ένα τηλεφώνημα σε φίλο/η ή μια εργασία του σπιτιού,  και το αίσθημα λιγούρας θα περάσει.

Άλλες φορές, πάλι, χρησιμοποιούμε τα γλυκά ως επιβράβευση, ως αγχολυτικό, ως τρόπο χαλάρωσης ή και ξεκούρασης. Το φαγητό, όμως, δεν μπορεί να επιλύσει, μαγικά, ενδεχόμενα προβλήματα που προκύπτουν. Είναι αναγκαίο να εστιάσουμε στο πρόβλημα που μας απασχολεί, να μετριάσουμε την έντασή του, παρά να προσπαθήσουμε να το βάλουμε, προσωρινά, στην άκρη. Επίσης, ως επιβράβευση μπορούμε να βρεθούμε με φίλους ή να αγοράσουμε ένα μικρό δωράκι στον εαυτό μας -που δεν τρώγεται-.

  1. Επιλέγουμε το γλυκό που μας αρέσει πραγματικά. 

Είναι βέλτιστο να είμαστε επιλεκτικοί με τα γλυκά που επιλέγουμε να καταναλώνουμε, εφόσον τα καταναλώνουμε για απόλαυση, κι όχι εξαιτίας της διατροφικής τους αξίας. Εάν μας προσφέρεται οποιοδήποτε  γλυκό που –κατά περίπτωση- δεν μας ελκύει τόσο ή δεν θέλουμε να φάμε γλυκό εκείνη τη στιγμή, μπορούμε να αρνηθούμε ευγενικά, λέγοντας ότι θα κεραστούμε σε λίγο.

  1. Προτιμάμε να καταναλώνουμε τα γλυκά με γεμάτο στομάχι.

Τα γλυκά δεν χορταίνουν ούτε προσφέρουν τα θρεπτικά συστατικά που έχει ανάγκη το σώμα μας.  Σε περίπτωση που καταναλώσουμε γλυκό, ενώ πεινάμε ή αντί φαγητού, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να προσλάβουμε μεγαλύτερη ποσότητα γλυκού, ώστε να νιώσουμε κορεσμό. Γι’ αυτό το λόγο είναι απαραίτητο να θρέψουμε πρώτα στο σώμα μας με τα απαραίτητα θρετπικά συστατικά, ώστε να λειτουργεί σωστά, και μετά να απολαύσουμε το αγαπημένο μας γλυκό.

  1. Τρώμε συνειδητά και απολαμβάνουμε πραγματικά το γλυκό μας.

Οι γρήγοροι ρυθμοί της καθημερινότητας μας οδηγούν στην ασυναίσθητη κατανάλωση τροφίμων. Πόσες φορές δεν έχουμε καταναλώσει ολόκληρη μερίδα φαγητού ή γλυκού, χωρίς να το αντιληφθούμε;

Όταν επιθυμούμε ένα γλυκό, ας πάρουμε μια μερίδα από αγαπημένο μας γλυκό, κι ας την απολαύσουμε τρώγοντας σε ένα ήρεμο περιβάλλον τρώγοντας μικρές μπουκιές και αργά, ούτως ώστε να απολαύσουμε τη γεύση, την υφή, τη θερμοκρασία αλλά και τα συστατικά του γλυκού. Γενικότερα τρώγοντας συνειδητά απολαμβάνουμε το γλυκό μας, οπότε και καταλαβαίνουμε ότι δεν θέλουμε και δεύτερη μερίδα. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, ικανοποιημένοι από τη μερίδα που φάγαμε μειώνουμε την πιθανότητα να βγούμε εκτός ορίων με τα γλυκά.

  1. Τοποθετούμε τα γλυκά σε σημείο που δεν είναι ορατό και εύκολα προσβάσιμο.

Ένα ξένο ρητό λέει: “Out of sight, out of mind”, που σημαίνει: εκτός οπτικού πεδίου, εκτός μυαλού”.

Η κατανάλωση γλυκών -ειδικά την περίοδο των γιορτών- γίνεται λόγω συνήθειας ή λιγούρας, μιας που τα έχουμε σε προσβάσιμο σημείο, σχεδόν διάσπαρτα σε όλο το σπίτι. Η έρευνα καταδεικνύει ότι, όταν τοποθετούμε λιχουδιές σε ορατό σημείο, τότε αυξάνεται η πιθανότητα να τις καταναλώσουμε, και μάλιστα σε ποσότητα. Ενδείκνυται να τοποθετούμε τα γλυκά σε ντουλάπι που δεν ανοίγουμε συχνά, έτσι ώστε να μειώνουμε την πιθανότητα της υπερ-κατανάλωσής τους.

  1. Μοιραζόμαστε τα γλυκά με φίλους και ανθρώπους που έχουν ανάγκη.

Η ύπαρξη ποικιλίας αλλά και ποσότητας γλυκών στο σπίτι συνιστά αναμφίβολα πειρασμό. Προτιμότερο είναι να κρατάμε μικρή ποσότητα στο σπίτι και τα υπόλοιπα να τα διαμοιράζουμε σε φίλους και συγγενείς ή σε άτομα που έχουν ανάγκη από μικρές πράξεις καλοσύνης. Ορφανοτροφεία, γηροκομεία και άλλα ιδρύματα είναι κάποια εξ αυτών που έχουν ανάγκη τέτοιων χειρονομιών.

Εν κατακλείδι, αν και εστιάζουμε στα εποχικά εδέσματα, οι γιορτές είναι ένα εφαλτήριο να περάσουμε ποιοτικότερο χρόνο με την οικογένεια και τους φίλους μας. Ας απολαύσουμε τα αγαπημένα μας γλυκά,  χωρίς να θέτουμε άσκοπους και ανέφικτους περιορισμούς, αλλά συνειδητά και, αφού πρώτιστα έχουμε καλύψει τις ανάγκες του σώματός μας σε απαραίτητα θρεπτικά συστατικά.

Σχετικά με τον δημιουργό

Μαρία Μαντζώρου Διαιτολόγος-Διατροφολόγος

Η Μαρία Μαντζώρου είναι Κλινική Διαιτολόγος-Διατροφολόγος και διατηρεί το γρα-φείο της στη Μυτιλήνη, όπου και μεγάλωσε.

To 2009 εισήχθη μέσω των Πανελληνίων εξετάσεων στο Χαροκόπειο Πανεπιστή-μιο στην Αθήνα, στο Τμήμα Επιστήμης Διαιτολογίας και Διατροφής, απ’ όπου και αποφοίτησε το 2013. Συνέχισε τις σπουδές της στη Σχολή Βιοεπιστημών και Ια-τρικής, στο Τμήμα Διαιτολογίας και Διατροφής, στο πανεπιστήμιο King’s College London στο Λονδίνο, και το 2014 της απονεμήθηκε Μεταπτυχιακός τίτλος σπουδών πάνω στη Διατροφή MSc Nutrition. Από το 2016 είναι Υποψήφια Διδάκτωρ (PhDc) του Πανεπιστήμιου Αιγαίου.

To 2018 ολόκλήρωσε την εκπαίδευσή της στην Aντιμετώπιση των Διατροφικών Δια-ταραχών και της Παχυσαρκίας, στο Κέντρο Εκπαίδευσης και Αντιμετώπισης Διατροφικών Διαταραχών (ΚΕΑΔΔ) και της απονεμήθηκε το δίπλωμα “Master Practitioner in Eating Disorders and Obesity”.

Στα πλαίσια της φοίτησής της στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο εργάστηκε στον Πα-νελλήνιο Σύλλογο Διαιτολόγων-Διατροφολόγων, στο Γενικό Στρατιωτικό Νοσοκομέιο 401 και στην Ένωση Αγροτικών Συνεταιρισμών Λέσβου, ενώ στην πτυχιακή της ερ-γιασία ασχολήθηκε με την παιδική παχυσαρκία.

Στα πλαίσια των μεταπτυχιακών σπουδών της στο King’s College London ασχολή-θηκε επιστημονικά με την διατροφική μέριμνα σε ασθενείς με καρκίνο, ενώ και στη Διδακτορική της Διατριβή ασχολείται με τη σημαντικότητα της κατάστασης θρέψης σε ασθενείς με καρκίνο.

Κατά τη διαμονή της στο Λονδίνο εργάστηκε στην εταιρία MoreLife UK Ltd., για την εκπαίδευση παιδιών και γονέων για την αντιμετώπιση της παιδικής παχυσαρκίας και τη βελτίωση των διατροφικών τους συνηθεών. Επιπλέον, εργάστηκε ως ερευνή-τρια στην καμπάνια «Children’s Food Campaign», και πήρε μέρος στις επιτροπές του Κοινοβουλίου του Ην. Βασιλείου πάνω στην παιδική διατροφή και την παχυ-σαρκία.

Από το 2014 εως σήμερα αρθρογραφεί για την εφημερίδα «ΕΜΠΡΟΣ» στη στήλη της «ΔΙΑΙΤΟλογικά».

Έχει ολοκληρώσει αναγνωρισμένα εκπαιδευτικά σεμινάρια πάνω στη Μεσογειακή Διατροφή και την Τοξικολογία τροφίμων.

Συμμετέχει τακτικά σε Πανελλήνια και Διεθνή συνέδρια και τις ημερίδες σχετικές με τη διαιτολογία και τη διατροφή, όχι μόνο ως σύνδερος, αλλά και ως ομιλίτρια.

Παράλληλα, ενημερώνει κοινό και μαθητές με ομιλίες πάνω σε θέματα που αφο-ρούν την υγιεινή διατροφή, καθώς και ασθένειες σχετιζόμενες με τη διατροφή.

Οι επιστημονικές μελέτες της έχουν δημοσιευτεί σε αναγνωρισμένα Διεθνή Επιστη-μονικά Περιοδικά.

Είναι μέλος:

• Πανελλήνιου Συλλόγου Διαιτολόγων – Διατροφολόγων
• Ένωσης για τη Διατροφή του Ηνωμένου Βασιλείου (Association for Nutrition)
• Κοινότητας Διατροφής του Ηνωμένου Βασιλείου (Nutrition Society)

• Κατέχει Άδεια Ασκήσεως του επαγγέλματος του Διαιτολόγου-Διατροφολόγου στην Ελλάδα
• Είναι Εγγεγραμένη Διατροφολόγος του Ηνωμένου Βασιλείου (Registered Associ-ate Nutritionist).

Υπηρεσίες:

• Έλεγχος Σωματικού Βάρους
• Παιδική Παχυασρκία
• Διατροφικές Διαταραχές
• Παθολογικές ασθένειες (Καρκίνος, Σακχαρώδης Διαβήτης τύπου Ι, ΙΙ & Κύησης, Καρδιαγγειακά νοσήματα, Νεφροπάθειες, Παθήσεις του γαστρεντερικού)
• Άλλες παθήσεις σχετιζόμενες με τη Διατροφή (τροφικές αλλεργίες και υπερευε-σθησίες, ελλείψεις θρεπτικών συστατικών)
• Έλεγχος και αξιολόγηση κατάστασης θρέψης

• Ανάλυση και αξιολόγηση σύστασης σώματος με τον πλέον σύγχρονο πολυσυχνο-τικό αναλυτή σύστασης σώματος με τμηματική ανάλυση Tanita MC-980
• Μέτρηση Βασικού Μεταβολισμού και αξιολόγηση με τον αναλυτή μεταβολισμού COSMED Fitmate
• Καταγραφή και αξιολόγηση Φυσικής Δραστηριότητας με τον καταγραφέα φυσικής δραστηριότητας Sensewear by Bodymedia
• Μέτρηση και αξιολόγηση ανθρωπομετρικών δεικτών (περιφέρεια μέσης, περιφέ-ρεια γοφών, δερματοπτυχές)