Καθημερινή Διατροφή Ψυχολογία

Κακή διατροφή ή κατάθλιψη; Ποιο είναι το πρώτο;

Αυτήν την εβδομάδα είδα τέσσερα περιστατικά που ή έχρηζαν φαρμακευτικής αγωγής ή έπαιρναν ήδη φαρμακευτική αγωγή για κατάθλιψη. Και οι τέσσερις είχαν πολλά κοινά. Το βασικότερο ήταν ότι είχαν για αρκετό καιρό παραμελήσει εντελώς την αυτό-φροντίδα τους. Η αυτό- φροντίδα έχει να κάνει με συγκεκριμένες δράσεις και συμπεριφορές που κάνουμε καθημερινά και έχουν στόχο να υποστηρίξουν τόσο την ψυχική όσο και την σωματική μας υγεία.  Περιλαμβάνει τη σωστή διατροφή, την τακτική φυσική δραστηριότητα, τον επαρκή ύπνο και πολλά ακόμη που έρευνες δείχνουν να είναι το ίδιο ή και περισσότερο σημαντικά από τη θεραπεία και τα φάρμακα. Για το κομμάτι αυτό θα επανέλθω με άλλο άρθρο.

Με αφορμή όμως αυτό άρχισα να ψάχνω έρευνες για να δω τι συμβαίνει πρώτα: η κατάθλιψη οδηγεί σε κακές συνήθειες ή κακές συνήθειες και ελλιπής αυτό-φροντίδα οδηγεί σε κατάθλιψη;

Και ναι, οι ερευνητές έχουν απαντήσει σε  αυτή την ερώτηση, ευτυχώς.

Σε μια συστηματική ανασκόπηση και μετα-ανάλυση μικρότερων προοπτικών μελετών, οι επιστήμονες αξιολόγησαν τη διατροφή και στη συνέχεια υπολόγισαν τον κίνδυνο των εθελοντών να αναπτύσσουν κατάθλιψη. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι μια υγιεινή διατροφή συνδέεται με σημαντικά μικρότερο κίνδυνο εμφάνισης καταθλιπτικών συμπτωμάτων.

Diet quality and depression risk:A systematic review and dose-response meta-analysis of prospective studies: Journal of Affective Disorders, January 2018

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0165032717307048

Επίσης σε μια μετα-ανάλυση καταλήγουν ότι ένα  διατροφικό πρότυπο που χαρακτηρίζεται από υψηλή πρόσληψη φρούτων, λαχανικών, ολικής αλέσεως σιτηρών, ψαριών, ελαιολάδου, και αντιοξειδωτικών καθώς επίσης από χαμηλή πρόσληψη κόκκινου κρέατος  προφανώς συνδέεται με μειωμένο κίνδυνο κατάθλιψης. Αντίθετα αποδεικνύεται ότι αν η διατροφή περιέχει πολύ κόκκινο ή / και μεταποιημένο κρέας (αλλαντικά) , ραφιναρισμένους υδατάνθρακες (άσπρο αλεύρι και αρτοσκευάσματα) , γλυκά, πατάτες, πολλά λιπαρά και λίγα φρούτα και λαχανικά (Western dietary pattern) συνδέεται με αυξημένο κίνδυνο κατάθλιψης.

Dietary patterns and depression risk: A meta- analysis Psychiatry Research, July 2017. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0165178117301981

Πρόταση:

Δεν πρέπει ποτέ να υποτιμάμε τις αλλαγές που μπορούμε να επιφέρουμε στη ζωή μας ξεκινώντας από αυτά που μπορούμε να επηρεάσουμε. Η ψυχική μας διάθεση και οι σκέψεις μας επηρεάζουν άμεσα την λειτουργία του ενδοκρινικού μας συστήματος. Δεν είναι εύκολο να ελέγξουμε τα συναισθήματά μας, μπορούμε όμως πιο εύκολα να ελέγξουμε απτούς και καθημερινούς τρόπους να φροντίσουμε τον εαυτό μας. Να θρέφουμε το σώμα μας με σωστές τροφές, να πίνουμε αρκετό νερό, να έχουμε ένα δραστήριο τρόπο ζωής, να αναπνέουμε, να κοιμόμαστε αρκετά, να περιορίσουμε την έκθεση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τόσα ακόμη.

Δεν έχει καμία σημασία πόσο μικρό μπορεί να είναι αυτό που μπορείτε να βελτιώσετε.
Ξεκινήστε να κάνετε κάτι για την υγεία σας σήμερα

Το ήξερες ότι :

Δίαιτα και ευεξία: αναμφισβήτητο και δεν θα επεκταθώ γιατί έχουν γραφτεί πάμπολα άρθρα για το πόσο σημαντικό συστατικό της ψυχικής υγείας είναι η διατροφή. Αυτό που δεν ήξερα είναι ότι έχει εμπνεύσει ένα ολόκληρο πεδίο της ιατρικής που ονομάζεται διατροφική ψυχιατρικη (Mind-Body Medicine) και η dr Eva Selhub το περιγράφει εξαιρετικά

https://www.health.harvard.edu/blog/nutritional-psychiatry-your-brain-on-food-201511168626

 

Σχετικά με τον δημιουργό

Μυρτώ-Μαρία Μυλωνά/ Διαιτολόγος-Διατροφολόγος

Η Μυλωνά Μυρτώ –Μαρία γεννήθηκε στην Αθήνα το 1981 και αποφοίτησε από το τμήμα Διατροφής της Θεσσαλονίκης το 2003.
Από το 2005 διατηρεί ιδιωτικό γραφείο στο Χαϊδάρι και εργάζεται ως διατροφολόγος και σύμβουλος προσωπικής ανάπτυξης (Wellness Coach) βοηθώντας άτομα και ομάδες να πετύχουν αλλαγές στον τρόπο ζωής τους (Lifestyle Medicine), ώστε να γίνουν πιο υγιείς και πιο ευτυχισμένοι. Η προσέγγιση της είναι ολιστική και εστιάζει στους 7 τομής ευεξίας: Διατροφή, Άσκηση, Ενέργεια και Στρες, Βάρος, Πνευματική και Συναισθηματική Ευεξία, Υγεία, Ικανοποίηση Ζωής. Εργάζεται κάνοντας ατομικές και ομαδικές συνεδρίες. Θεωρεί το επάγγελμά της συναρπαστικό, γιατί έχει την ευλογία να παρακολουθεί την πρόοδο, την αλλαγή και το ταξίδι μεταμόρφωσης των ανθρώπων και μέσα από αυτό και την ευγνωμοσύνη που δέχεται, την ωθεί να εξελίσσεται και η ίδια.
Πάθος της η συνεχής προσωπική εξέλιξη και για αυτό η εκπαίδευση είναι μια διαδικασία που μέσα στα χρόνια δεν έχει σταματήσει. Το 2007 παρακολούθησε τέσσερις κύκλους σεμιναρίων ψυχολογίας για την παχυσαρκία και για τις διατροφικές διαταραχές στο Λονδίνο (National Center for Eating Disorders). Επίσης υπήρξε για ενάμισι χρόνο ενεργά διαιτολόγος στην Μονάδα Εφηβικής Υγείας του νοσοκομείου Παίδων Αγλαΐα Κυριακού και έκτοτε παραμένει επιστημονικός συνεργάτης.
Έχει συμμετάσχει στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα “COSI”, το οποίο είναι ένα ερευνητικό πρόγραμμα σχετικά με τη συχνότητα της παιδικής παχυσαρκίας και διεξήχθη από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (WHO)
Έχει ολοκληρώσει την εκπαίδευση European Institute of Nutritional Medicine (EINuM) και μπορεί να διαχειριστεί χρόνια προβλήματα υγείας, χρησιμοποιώντας την προσέγγιση των μεταβολομικών εξετάσεων και της διατροφικής ιατρικής. Έχει πιστοποιηθεί να αξιολογεί μεταβολομικές εξετάσεις και να χορηγεί κατάλληλη αγωγή συμπληρωμάτων διατροφής καθώς και εξειδικευμένη διατροφή.
Έχει ολοκληρώσει σπουδές στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών στο τμήμα της προσωπικής συμβουλευτικής , Life Coaching, και αυτό μόνο σαν εισαγωγή γιατί το βασικό πτυχίο στο χώρο του Coaching, το οποίο είναι και μια από τις πιο απαιτητικές εκπαιδεύσεις Coaching στο κόσμο, είναι από τον ACSM (American College of Sports Medicine). Οι Wellcoaches της απένειμαν τον τίτλο του Certified Health and Wellness Coach και πιστοποιούν την καταλληλότητα της για την διαχείριση ατόμων που θέλουν να κάνουν αλλαγές στα 7 πεδία ευεξίας.
Επειδή όλα είναι θέμα επικοινωνίας για να διευρύνει και να κατανοήσει καλύτερα τα περιστατικά που αναλαμβάνει, έχει εκπαιδευτεί σε τεχνικές του NLP (νευρογλωσσικό προγραμματισμό). Τέλος, είναι πιστοποιημένη μέντορας του ινστιτούτου HeartMath, εκπαιδεύει και κάνει πρακτική τεχνικές, που είναι ίσως οι πλέον αποδεδειγμένα αποτελεσματικές στη διαχείριση του άγχους – στρες.
Είναι περήφανο μέλος του πανελλήνιου συλλόγου Διαιτολόγων - Διατροφολόγων Ελλάδος, μέλος του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου Διατροφικής Ιατρικής (EINuM), μέλος του επιστημονικού κέντρου μελισσοθεραπείας Ελλάδος, του Ινστιτούτου Διατροφικών Μελετών Ελλάδος (ΙΔΜΕ) και του HeartMath institute.
Επίσης είναι επίσημη εκπαιδεύτρια του ΚΕΑΔΔ (Κέντρο Αντιμετώπισης Διατροφικών Διαταραχών)
Είναι παντρεμένη και ζει με τον άντρα της, δυο παιδιά, τον σκύλο και τη γάτα της προσπαθώντας να ζει με πάθος & έμπνευση την κάθε ημέρα, κάνοντας καθημερινή πράξη αυτά που διδάσκει.
Additional Info
Διεύθυνση: Αγωνιστών Στρατοπέδου 39
Περιοχή: Χαϊδάρι
ΤΚ:
Τηλέφωνο: 2105322383
Κινητό: 6974735376
Email: mylona.myrto@gmail.com
Ιστοσελίδα: