Dr Plus - Diatrofi

Καθημερινή Διατροφή

Μικρά μυστικά της νύχτας για να πίνεις σωστά…

«Μια καλή συμβουλή όταν προχωράς προς οποιαδήποτε είδους κατάχρηση είναι να θυμάσαι πάντα ποιος είσαι…»

Η tequila λένε πως είναι το ποτό των djs και των συγγραφέων. Έχω ταυτιστεί και με τις δυο ιδιότητες. Την μεν πρώτη στη μετεφηβική φάση της ζωής μου, βγάζοντας τα «προς το ζην», τη δε δεύτερη, για τα προς το «ευ ζην», στα πιο πρόσφατα χρόνια. Έχοντας δουλέψει πολλά χρόνια νύχτα σε bar παίζοντας μουσική, έχω δει ανθρώπους εξ αιτίας του ποτού να αλλάζουν χαρακτήρα μέσα σε λίγες ώρες. Άλλες φορές λόγω της υπερκατανάλωσης αλκοόλ κι άλλες φορές λόγω νοθευμένων ποτών.

Η εμπειρία από τις μικρές ώρες της νύχτας δίδαξε μια αξεπέραστη συμβουλή. Αν δεν γνωρίζεις το μέρος που πίνεις, αποφεύγεις να πιεις οτιδήποτε δεν γνωρίζεις πολύ καλά από πριν και κυρίως… αποφεύγεις διακριτικά τα σφηνάκια. Προτιμάς να πίνεις είτε καθαρά ποτά όπως συγκεκριμένη μάρκα whisky ή tequila ή vodka ή οποιοδήποτε άλλο αυθεντικό απόσταγμα, με πάγο ή σκέτο, που γνωρίζεις πολύ καλά από πριν τη γεύση τους, αποφεύγοντας τη μίξη με αναψυκτικά ή χυμούς που μπορούν να αλλοιώσουν την κρίση σου στην πιθανότητα νοθευμένου ποτού. Μια άλλη ασφαλής επιλογή είναι ή εμφιαλωμένη μπύρα ή άλλα εμφιαλωμένα ποτά που είναι δύσκολο να νοθευτούν και κυρίως ανοίγονται μπροστά στα μάτια σου. Η μίξη και το μπέρδεμα των ποτών αποτελεί το βασικό συστατικό για να χαλάσεις το βράδυ σου. Ακόμα κι αν εσύ πίνεις το καθαρό ποτό σου και κάποιος σε κεράσει ένα με δυο σφηνάκια με διαφορετικού είδους ποτό, με την πρώτη γουλιά να είσαι σίγουρος ότι αυτή θα είναι η αρχή του τέλους της βραδιάς σου.

Αν δεν μπορείς να αποφύγεις το σφηνάκι έχεις δυο επιλογές. Τσούγκρισε με την παρέα, βρέξε με το ποτό απλώς τα χείλη σου, κι έπειτα άφησέ το στο πάγκο, είτε ζήτησε από πριν να σου ετοιμάσουν σφηνάκι με βάση το ποτό που είδη πίνεις ώστε να μην το μπερδέψεις με διαφορετικό ποτό. Το ιδανικό είναι να πιείς μια μικρή γουλιά και το υπόλοιπο να το ρίξεις μέσα στο ποτήρι σου.

Επίσης για να γλυτώσεις τις παρενέργειες και την αφυδάτωση που προκαλεί το αλκοόλ φρόντισε για κάθε μερίδα ποτού που πίνεις να καταναλώνεις τουλάχιστον ένα ποτήρι νερό. Αν τελικά διαπιστώσεις ότι το παράκανες κι έχεις να οδηγήσεις, υπολόγισε να σταματήσεις να πίνεις περίπου μια ώρα πριν ξεκινήσεις και αντικατέστησε ότι πίνεις με ανθρακούχο νερό ή/και ένα φυσικό χυμό. Θα σε βοηθήσει να ενυδατωθείς και να καθαρίσει το μυαλό σου. Όταν πίνεις αλκοόλ καλό είναι να γνωρίζεις ότι καταστρέφονται ένα σημαντικό μέρος από τις βιταμίνες του συμπλέγματος Β και κυρίως οι Β1, Β6, Β12 και το Φιλικό οξύ που εμπλέκονται σημαντικά στο μεταβολισμό των υδατανθράκων. Αυτός είναι κι ένας σημαντικός λόγος που λίγο αργότερα επέρχεται μια ψευδής ανάγκη για κατανάλωση υδατανθράκων ή «βρώμικα» ως είθισται στην απλή γλώσσα της νύχτας.

Μέρος της διαδικασίας επαναφοράς από το hangover είναι η πρόσληψη των συγκεκριμένων βιταμινών μέσω συμπληρωμάτων διατροφής. Ειδικά η πρόσληψη βιταμίνης Β1 τουλάχιστον σε ποσότητα 200mgr ακόμα και με το τέλος της κατανάλωσης αλκοόλ βοηθά σημαντικά στην επανάκτηση των δυνάμεων σώματος και νου. Τι να έχεις μαζί σου ταμπλέτες με B1 είναι μια καλή λύση αν διακινδυνεύσεις να πιεις περισσότερο απ’ όσο μπορεί να αντέχει η ιδιοσυγκρασία σου. Μια καλή συμβουλή όταν προχωράς προς οποιαδήποτε είδους κατάχρηση είναι να θυμάσαι πάντα ποιος είσαι…

Επίσης κατά τη διάρκεια που πίνεις απέφυγε να τσιμπολογάς οτιδήποτε αλμυρό σου σερβίρεται μπροστά σου. Το αλάτι που περιέχεται σε ξηρούς καρπούς, πατατάκια ή άλλα αλμυρά snacks δημιουργεί αυξημένες ανάγκες για ενυδάτωση που εσύ όμως αντί για νερό πίνεις αυτό που ήδη έχεις μπροστά σου, δηλαδή το ποτό σου, που επίσης λόγο της αλκοόλης που περιέχει δημιουργεί επίσης αφυδάτωση. Ποιο είναι τελικά το αποτέλεσμα όταν τσιμπολογάς διάφορα που βρίσκονται στην ακτίνα του οπτικού σου πεδίου; Να προσπαθείς ασυναίσθητα, να σβήσεις μάταια την δίψα σου, πίνοντας τρεις φορές γρηγορότερα απ’ ότι αν δεν είχες τίποτα άλλο παρά μόνο το ποτό σου. Κι αν λάβεις υπόψη σου ότι για κάθε μερίδα ποτού περίπου στα 100ml όπως whisky ή tequila ή vodka λαμβάνεις περίπου 200 θερμίδες (kcals) που αν προσθέσεις και 100ml αναψυκτικού ή χυμού θα φτάσεις στις 250 θερμίδες, ενώ για κάθε γεμάτο ποτήρι κρασί των 150ml ή ένα μικρό μπουκάλι μπύρα των 330ml περίπου 120 θερμίδες.

Αν υπολογίσεις και για κάθε 10 περίπου πατατάκια ή για κάθε μια κουταλιά της σούπας ξηρούς καρπούς ή άλλα υποκατάστατα αυτών άλλες 100 θερμίδες, τότε με δυο ποτά και ένα μπολάκι από αυτά ενδέχεται μέσα σε μια με δυο ώρες να ξεπεράσεις τις 700 θερμίδες. Κι αν όλα αυτά σε οδηγήσουν στο τέλος της βραδιάς να καταλήξεις σε μια καντίνα θα έχεις καταφέρει σε ένα μόλις βράδυ να ξεπεράσει τις 1500 θερμίδες.

Σχετικά με τον δημιουργό

Ευάγγελος Ζουμπανέας / Διαιτολόγος-Διατροφ...

Ο Ευάγγελος Ζουμπανέας γεννήθηκε στην Αθήνα το 1968. Είναι Πτυχιούχος Διαιτολόγος Διατροφολόγος από το 1993 με Μεταπτυχιακές Σπουδές και Εξειδίκευση στην Διατροφική και Ψυχολογική αντιμετώπιση διαταραχών (Master Practitioner inEatingDisorders & Obesity) όπως η Νευρική Ανορεξία, η Νευρική Βουλιμία και η Ψυχογενής Παχυσαρκία από τον Εθνικό Οργανισμό για τις Διατροφικές Διαταραχές της Μεγάλης Βρετανίας - NCFED.

Την περίοδο 2006-2007 διετέλεσε υπεύθυνος του Διαιτολογικού Τμήματος της Μονάδας Εφηβικής Υγείας του νοσοκομείου Παίδων Αγλαΐα Κυριακού και από το 2007 παραμένει τακτικός εξωτερικός συνεργάτης και σύμβουλος της μονάδος.

Είναι πρόεδρος στο Ινστιτούτο Διατροφικών Μελετών & Ερευνών www.insr.gr, Αντιπρόεδρος του Επιστημονικού Κέντρου Μελισσοθεραπείας. και μέλος της Ελληνικής Εταιρείας Παχυσαρκίας.

Είναι τακτικός συνεργάτης ενημερωτικών εκπομπών τόσο της κρατικής αλλά και ιδιωτικής τηλεόρασης. Μέχρι και τον Οκτώβριο του 2002 ήταν πρόεδρος του Πανελλήνιου Συλλόγου Διαιτολόγων - Τεχνολόγων Διατροφής και από τον Ιανουάριο του 2010 είναι πρόεδρος στο Ελληνικό Ινστιτούτο Διατροφικών Μελετών και Ερευνών.

Από το Δεκέμβριο του 2010 είναι διευθύνων σύμβουλος του Κέντρου Εκπαίδευσης και Αντιμετώπισης Διατροφικών Διαταραχών - ΚΕΑΔΔ www.keadd.gr το οποίο είναι ο αποκλειστικός συνεργάτης με τον Εθνικό Οργανισμό για τις Διατροφικές Διαταραχές της Μεγάλης Βρετανίας NCFED www.eating-disorders.org.uk για τις πιστοποιημένες εκπαιδεύσεις MasterPractitionerστην αντιμετώπιση των διατροφικών διαταραχών.

Πέρα από τις ακαδημαϊκές του γνώσεις στην επιστήμη της Διατροφής, έκανε σπουδές και σε άλλους τομείς όπως Επιχειρησιακό Management, Δημόσιες σχέσεις, Διαφήμιση και Ψυχολογία.

Έρευνες και μελέτες του με θέμα τη Παχυσαρκία και τη Διατροφή, έχουν παρουσιασθεί σε Ελληνικά και Παγκόσμια συνέδρια Διατροφής.

Άρθρα του έχουν δημοσιευθεί στα περιοδικά «Διατροφή και Υγεία», «Vita», «Δίαιτα και Διατροφή» «Αρμονία» «FAQ», «AthensVoice» καθώς και σε άλλα περιοδικά και εφημερίδες πανελλήνιας κυκλοφορίας.

Με το συνάδελφό του Μανώλη Μανωλαράκη ιδρύσαν το 1997 την επιστημονική ομάδα Διατροφή - Εφαρμοσμένα Προγράμματα Διατροφικής Αγωγής και Υποστήριξης με αξιόλογους συνεργάτες σε όλη την Ελλάδα. Από τον Οκτώβριο του 1999 είναι εκδότες του επιστημονικού περιοδικού Διατροφή Health & Welnessκαι υπεύθυνοι ύλης του επιστημονικού site www.diatrofi.gr και του ηλεκτρονικού περιοδικού e-foodforthought.

Με το συνάδελφό του Μανώλη Μανωλαράκη είναι συγγραφείς του Οδηγού Καθημερινής Διατροφής υπό τον γενικό τίτλο «Τι καλό θα μαγειρέψεις …σήμερα μαμά;» από τις εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα με θέμα την οργάνωση της διατροφής της Ελληνικής οικογένειας συνοδευόμενο με όλες τις παραδοσιακές συνταγές μαγειρεμένες με ελαφρύ τρόπο που έγινε το απαραίτητο βιβλίο για κάθε οικογένεια ξεπερνώντας τα 20.000 αντίτυπα μέχρι σήμερα..

Τον Απρίλιο του 2009 εκδόθηκε το 2ο προσωπικό του βιβλίο «Διατροφική Νοημοσύνη – η απάντηση στη βουλιμία, την πολυφαγία και την παχυσαρκία» που πολύ γρήγορα αγαπήθηκε από χιλιάδες αναγνώστες που βρήκαν μια ανακουφιστική μέθοδο για να καταπολεμήσουν τη διαταραγμένη σχέση με το φαγητό. Το βιβλίο εκδόθηκε αρχικά από τις εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα και μετέπειτα σε 3η έκδοση από τις εκδόσεις Μεταίχμιο.

Τον Μάιο του 2010 εκδόθηκε το 3ο προσωπικό του βιβλίο «Σεφ… στο παρά πέντε- διατροφή, ιδέες & συνταγές για πολυάσχολους» αρχικά από τις εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα και μετέπειτα η 2η έκδοση από τις εκδόσεις Μεταίχμιο.

Από νεαρή ηλικία έχει διατελέσει αθλητής της ομάδας μπάσκετ εφήβων του Sporting και έχει επίσης ενασχοληθεί με τις πολεμικές τέχνες και την κολύμβηση Από τον Μάιο του 2004 είναι μέλος του κολυμβητικού αθλητικού συλλόγου Μεταμορφώσεως όπου τον Ιούνιο του 2005 κατέκτησε αργυρό μετάλλιο στα 400mελεύθερο σε αγώνες παλαιμάχων του κολυμβητικού Ομίλου Παλαιού Φαλήρου.

Από το 1995 εργάζεται ως ελεύθερος επαγγελματίας στο προσωπικό του γραφείο στην Νέα Ιωνία.

Μπορείτε να κλείσετε ραντεβού με τον κύριο Ζουμπανέα είτε τηλεφωνικά στο 2102718360 είτε μέσω της ηλεκτρονικής υπηρεσίας κράτησης ραντεβού από την ιστοσελίδα: NowDoctor στο link http://www.nowdoctor.gr/ezoumpaneas