Καθημερινή Διατροφή

ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΤΡΩΩ, ΟΤΑΝ ΔΟΥΛΕΥΩ ΒΡΑΔΥ;

tarde

Πολλοί είναι αυτοί που πιστεύουν ότι το να καταναλώνουν φαγητό μετά το απόγευμα, δεν είναι μία υγιεινή συνήθεια και έχει επίπτωση στο βάρος. Άλλοι πάλι,  μην έχοντας φάει καλά όλη την ημέρα καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες φαγητού τις βραδινές ώρες. Τι είναι, όμως, βοηθητικό για τον οργανισμό;

Για να απαντήσουμε σε αυτό το ερώτημα, χρειάζεται να φανταστούμε τον οργανισμό μας σαν ένα αυτοκίνητο. Πότε βάζουμε βενζίνη (δηλαδή ενέργεια) σε ένα αυτοκίνητο; Βάζουμε βενζίνη σε ένα αυτοκίνητο, όταν έχει να κάνει ένα μεγάλο ταξίδι, μία μεγάλη διαδρομή. Όταν έχει να διανύσει μία μικρή διαδρομή, έχει ανάγκη από λίγη βενζίνη  – ενέργεια.

Έτσι ακριβώς λειτουργεί και ο ανθρώπινος οργανισμός, σαν ένα αυτοκίνητο. Χρειάζεται τροφή – ενέργεια, όταν πρέπει να ανταπεξέλθει σε πολλές λειτουργίες και λιγότερη τροφή, όταν δεν έχει να φέρει σε πέρας πολλές δουλειές. Οι περισσότεροι άνθρωποι έχουν πολλές δουλειές τις πρωινές και μεσημεριανές ώρες, ενώ οι υποχρεώσεις λιγοστεύουν από το μεσημέρι και μετά. Άρα, αυτή η κατηγορία ανθρώπων έχει ανάγκη από τροφή – ενέργεια τις πρωινές και μεσημεριανές ώρες. Τι γίνεται, όμως, για την κατηγορία ανθρώπων που εργάζονται βράδυ;

Εδώ, τα πράγματα δυσκολεύουν! Το να δουλεύει κανείς βράδυ είναι μία δύσκολη υπόθεση, καθώς έχει βρεθεί ότι αναταράσσεται το βιολογικό ρολόι (κιρκάδιος ρυθμός). Αυτό έχει  βρεθεί ότι έχει επίπτωση σε πολλές λειτουργίες του οργανισμού, όπως στη έκκριση ορμονών, καθώς και στην αυξημένη νοσηρότητα από νόσους, που σχετίζονται με το μεταβολικό σύνδρομο. Επιπλέον, οι άνθρωποι, που εργάζονται νύχτα, έχουν την τάση να αυξάνουν το βάρος τους μη μπορώντας να διαχειριστούν σωστά αυτό το δύσκολο ωράριο. Αυτή η κατηγορία ανθρώπων έχει να φέρει σε πέρας πολλές δουλειές τις βραδινές ώρες, άρα χρειάζεται και περισσότερη τροφή – ενέργεια αυτές τις ώρες και λιγότερη μέσα στην ημέρα, όπου θα κοιμάται ή θα χαλαρώνει.

Το πρώτο πράγμα που είναι βοηθητικό να εντάξουν στην καθημερινότητα τους- είναι ένα καλό γεύμα, πριν φύγουν για την δουλειά. Ένα γεύμα όχι πολύ λιπαρό, που θα φέρει κορεσμό χωρίς αυτός να συνδυάζεται με δυσφορία και χαλάρωση μετά την κατανάλωση του. Το δεύτερο χρήσιμο πράγμα, που χρειάζεται να έχει κανείς κατά νου, είναι να έχει προβλέψει να έχει μαζί του μικρά – χορταστικά snak, που τον γεμίζουν ενέργεια και θα αυξήσουν  την απόδοση του στην εργασία είτε αυτή είναι σωματική είτε πνευματική . Ναι, μπορεί να τρώει κανείς μικρά snak τις βραδινές ώρες, αρκεί αυτά να είναι υγιεινά, παρασκευασμένα κατά προτίμηση από τον ίδιο. Ένα άλλο πράγμα που χρειάζεται να προσέξει σε αυτό το σημείο, είναι αυτά τα snak να καταναλώνονται κάθε περίπου τρεις ώρες, όταν, δηλαδή, υπάρχει πραγματική πείνα και όχι συναισθηματική. Ένα smoothie, ντάκος, ένα μικρό sandwich με φρέσκα λαχανικά και λίγο κοτόπουλο ή καπνιστό σολομό, ξηροί καρποί με φρούτο, γιαούρτι με φρούτο και βρώμη, μία μικρή σαλάτα, ένα κομμάτι σπιτική τυρόπιτα ή σπανακόπιτα είναι μερικές επιλογές για snak στην δουλειά. Περισσότερες νόστιμες επιλογές μπορεί κανείς να βρει στην στήλη “έξυπνα γεύματα” του site diatrofi.gr.

Μία παγίδα, που χρειάζεται προσοχή, είναι τα ροφήματα, που καταναλώνονται βράδυ. Πιο συγκεκριμένα, πολλά από αυτά, όπως ο καφές ή τα αναψυκτικά περιέχουν ζάχαρη. Γι΄ αυτό το λόγο, είναι καλό να καταναλώνονται με μέτρο. Μία καλή ιδέα είναι αυτά να αντικατασταθούν με τσάι χωρίς ζάχαρη και φυσικά με το νερό.

Σχετικά με τον δημιουργό

Μάρα Αθανασοπούλου Διατροφολόγος - Διαιτολόγος