Καθημερινή Διατροφή

Ο σημαντικός ρόλος της διατροφής στη μνήμη

Γράφτηκε απο Αρέστη Κλεοπάτρα

Σήμερα, στη βιομηχανία των τροφίμων, υπάρχει μια αλλαγή, καθώς ζάχαρη προστίθεται σε πολλά τρόφιμα συμπεριλαμβανομένων του επεξεργασμένου κρέατος, των έτοιμων σαλτσών, των γαλακτοκομικών προϊόντων και των φρουτοχυμών.

Βάσει βιβλιογραφίας έχει αποδειχτεί οτι η διατροφή υψηλής θερμιδικής αξίας μπορεί να μειώσει την πνευματική ικανότητα, όπως επίσης και διατροφές υψηλές σε λιπαρά ή σάκχαρα. Πειραματικές μελέτες σε ανθρώπους έχουν δείξει οτι αυτά τα ελλείματα στη μνήμη μπορούν να προκύψουν ταχέως, μέσα σε μια εβδομάδα από την έκθεση στις παραπάνω διατροφές, δείχνοντας, συνεπώς, οτι προκύπτουν ανεξάρτητα από την όποια επίπτωση στο σωματικό βάρος ή στην γενική υγεία του οργανισμού.

Προγενέστερες μελέτες έχουν δείξει ότι η ήπια πνευματική διαταραχή αρχίζει να εμφανίζεται βαθμιαία στα 40 και στα 50 μας.

Ο εγκέφαλος σταδιακά συρρικνώνεται καθώς γερνάμε, αλλά ως φαίνεται, υπάρχουν πράγματα που μπορούμε να κάνουμε για να επιβραδύνουμε την μείωση του όγκου του.

Η ευεργετική συμβολή της διατροφής στην ψυχική υγεία έχει από καιρό αναγνωριστεί. Πρόσφατες διατροφικές παρεμβάσεις, ιδιαίτερα με μακράς αλυσίδας πολυακόρεστα λιπαρά οξέα (LCPUFA) και κουρκουμίνη, έχουν στοχεύσει στην αποτροπή και αντιστροφή των πνευματικών ελλειμάτων που παρατηρούνται λόγω γήρανσης. Αυτές οι διατροφικές παρεμβάσεις έχουν δείξει ευρέως οτι μειώνουν τη φλεγμονή και/ή βελτιώνουν τη νευρογένεση.

Στους ανθρώπους, τα LCPUFA, είναι σημαντικά για τη διατήρηση της ψυχικής υγείας, εφ’οσον παίζουν σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη του εγκεφάλου, και συγκεκριμένα στην ακεραιότητα και λειτουργία της νευρωνικής μεμβράνης. Τα ωμέγα-3 (DHA) και ωμέγα-6 (ARA) λιπαρά οξεά είναι τα πιο άφθονα στον ανθρώπινο εγκέφαλο. Ο χαμηλός λόγος ωμέγα-3/ωμέγα-6 σχετίζεται με αυξημένο κίνδυνο πνευματικής διαταραχής και άνοιας.

Το ανθρώπινο σώμα δεν παράγει αρκετό DHA, γι’ αυτό μπορεί κανείς να αυξάνει την προσλαμβανόμενη ποσότητα μέσω ειδικών συμπληρωμάτων ή τροφών που περιέχουν άφθονα ω-3 λιπαρά οξέα.

Είναι αξιοσημείωτο οτι η γήρανση συνοδεύεται από μια μείωση των επιπέδων του DHA και συρρίκνωση της μνήμης. Οπότε, υπάρχει μια έντονη συσχέτιση του λόγου ωμέγα-3/ωμέγα-6 με την πνευματική ικανότητα.

Είναι ζωτικής σημασίας να καταλάβουμε οτι τα φαγητά τα οποία μας παχαίνουν, όπως αυτά με υψηλά επίπεδα κορεσμένων λιπών και κατεργασμένων σακχάρων, δρουν επίσης μειωτικά για την πνευματική μας ικανότητα αλλά και τη διάθεσή μας (πιθανώς πριν την αύξηση βάρους), και οτι αυτά τα ελλείματα δύναται να απορρυθμίσουν περαιτέρω τον έλεγχο της όρεξης.

Η Κλεοπάτρα Αρέστη, διατροφολόγος, αναφέρει στην HuffPost Greeceκάποιες τροφές που δρουν ευεργετικά ως προς την ενίσχυση της πνευματικής ικανότητας:

  • Τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα που περιέχονται στα λιπαρά ψάρια όπως στο σολομό, στο σκουμπρί, στην σαρδέλα, στον τόνο, στο αυγοτάραχο, στους ξηρούς καρπούς (π.χ. καρύδια), στο μουρουνέλαιο και τα ωμέγα-6 λιπαρά οξέα που περιέχονται στο λιναρόσπορο, στο λινέλαιο κ.ά. Πέρα από τα τρόφιμα, τα λιπαρά οξέα της ωμέγα αλυσίδας μπορεί να τα βρεί κανείς και σε συμπληρώματα διατροφής.
  • Η γενική σύσταση των υγειονομικών Αρχών παγκοσμίως είναι να τρώμε τουλάχιστον δύο μερίδες ψάρια την εβδομάδα, αλλά καλύτερα είναι να τρώμε τρεις.
  • Τα τρόφιμα που είναι πλούσια σε βιταμίνη Ε όπως το ελαιόλαδο, οι σπόροι και οι ξηροί καρποί (π.χ. αμύγδαλα), το αβοκάντο καθώς και τα δημητριακά ολικής αλέσεως μπορούν να βοηθήσουν στην προστασία των νευρώνων και των νευρικών κυττάρων.
  • Τα λαχανικά και κυρίως τα πράσινα φυλλώδη όπως το μπρόκολο, το μαρούλι, το σπανάκι, το κουνουπίδι, το λάχανο καθώς περιέχουν βιταμίνες του συμπλέγματος Β όπως βιταμίνες Β1, Β2, Β3, Β12 και φολικό οξύ, που ενισχύουν τη λειτουργία των νευροδιαβιβαστών και βοηθούν στη βελτίωση της διάθεσης, της μνήμης και της συγκέντρωσης.
  • Τα αυγά περιέχουν χολίνη, βιταμίνες Β2, Β5, Β12, D, Κ, πρωτεϊνη και βοηθούν στη διατήρηση της ευελιξίας και της ακεραιότητας των κυτταρικών μεμβρανών του εγκεφάλου.
  • Ο κρόκος Κοζάνης, ο οποίος περιέχει μεταλλικά στοιχεία, ιχνοστοιχεία και μερικές βιταμίνες (κυρίως B και C) και έχει ανασταλτική δράση κατά του Alzheimer.

Σχετικά με τον δημιουργό

Αρέστη Κλεοπάτρα

Ονομάζομαι Αρέστη Κλεοπάτρα είμαι Διαιτολόγος-Διατροφολόγος και παρέχω υπηρεσίες διατροφολογίας από το 2011. Γεννήθηκα στην Αμαλιάδα τον Νοέμβριο του 1988. Σπούδασα στην πρώτη μου επιλογή καθώς ο τομέας της Διατροφής, της Υγείας & της Άσκησης, αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της φιλοσοφίας ζωής μου και αποτελεί βασικό πυρήνα της καθημερινότητάς μου.

Τα τελευταία χρόνια παράλληλα με τις σπουδές μου, εργάζομαι ως υπεύθυνη του Διαιτολογικού Τμήματος σε Πολυδύναμο Κέντρο Ιατρικής Αισθητικής και Αδυνατίσματος στο Σύνταγμα.
Υπήρξα εξωτερικός Συνεργάτης Αθλητικού Κέντρου στα Μελίσσια (Body-Science) για 2 έτη, αναλαμβάνοντας διάφορα περιστατικά είτε απώλειας είτε αύξησης βάρους.

Μετά την πρακτική μου άσκηση εργάσθηκα ως διαιτολόγος στο πρόγραμμα ‘’Εν Δράσει’’ της Κεντρικής Περιφέρειας Αθηνών με έδρα τον Πανελλήνιο Γυμναστικό Σύλλογο. Ήταν ένα πιλοτικό πρόγραμμα Προαγωγής Υγείας το οποίο έχε ως στόχο την προώθηση της ισορροπημένης διατροφής και άθλησης σε παιδιά σχολικής ηλικίας, εφήβους, γονείς και στο γενικό πληθυσμό.

Ταυτόχρονα απασχολήθηκα στις Ακαδημίες του Πανελληνίου Γυμναστικού Συλλόγου όπου πραγματοποιούσα διατροφική εκπαίδευση σε επαγγελματίες αθλητές, αλλά και ημερίδες εκπαίδευσης σαν ομιλήτρια, σύμφωνα με τις ανάγκες του κάθε αθλήματος, σχεδόν σε όλες τις αθλητικές ακαδημίες του Συλλόγου.

Τον Οκτώβριο του 2013 εισήχθην στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών Πλήρους Φοίτησης του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου Αθηνών «Εφαρμοσμένη Διαιτολογία –Διατροφή» στην κατεύθυνση: ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΚΑΙ ΑΣΚΗΣΗ, όπου αποφοίτησα με «Άριστα». Η μεταπτυχιακή μου διατριβή είναι μελέτη κλινικής δοκιμής σε δείγμα επαγγελματίων αθλητών ποδοσφαίρου με παρέμβαση του συμπληρώματος Colostrum. Το θέμα μου ήταν: « Η ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΤΗΣ ΧΟΡΗΓΗΣΗΣ COLOSTRUM ΣΤΑ ΕΠΙΠΕΔΑ ΜΥΟΚΙΝΩΝ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΑΣΚΗΣΗ ΠΟΥ ΠΡΟΣΟΜΟΙΑΖΕΙ ΑΓΩΝΑ ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟΥ». Από το συγκεκριμένη μελέτη προέκυψε επιστημονική δημοσίευση στο European Journal of Nutritional, καθώς και επιστημονικές αναφορές στα παρακάτω συνέδρια.
1) Στο συνέδριο της FIFA 2015-Λονδίνο: ποδοσφαιριστές & αποκατάσταση,
2) Σε ημερίδα του Χαροκοπείου το Μάρτιο του 2015,
3) 7ο Πανελλήνιο Συνέδριο του Greek Lipid Forum 2017.
Το Νοέμβριο του 2011 ξεκίνησα την εκπαίδευση μου σαν Master Practitioner Programme in Eating Disorders and Obesity στο Κέντρο Εκπαίδευσης και Αντιμετώπισης Διατροφικών Διαταραχών (ΚΕΑΔΔ) υπό την εποπτεία του NCFED της Μεγάλης Βρετανίας το οποίο είναι αναγνωρισμένο από το Βρετανικό Σύλλογο Ψυχολόγων – British Psychological Society – BPS, το οποίο και ολοκλήρωσα με επιτυχία.

Πραγματοποίησα την πρακτική μου άσκηση επί 8 μήνες στα εξωτερικά ιατρεία του Διαιτολογικού τμήματος, στο Γενικό Νοσοκομείο Αθηνών «Λαϊκό» και στο «Ιατρείο Παχυσαρκίας», το οποίο λειτουργούσε σε συνεργασία με το Διαβητολογικό τμήμα.

Επιπρόσθετα, στα πλαίσια της πρακτικής μου άσκησης βοήθησα στη συγγραφή του Οδηγού για τη Ρύθμιση του Διαβήτη της Ελληνικής Διαβητολογικής Εταιρείας (ΕΔΕ).

Παρουσίασα την Πτυχιακή μου έρευνα στο 10ο Μακεδονικό Συνέδριο το 2012 με θέμα: «Λειτουργικά Τρόφιμα»: Λόγοι που σχετίζονται με την επιλογή τους για κατανάλωση.

Έχω παρακολουθήσει πληθώρα εκπαιδευτικών σεμιναρίων και συνεδρίων, που αφορούν τον τομέα της Κλινικής Διαιτολογίας και έχω συμμετάσχει σε διάφορες ημερίδες σχολείων και συνέδρια σαν ομιλήτρια.

Είμαι εθελόντρια στο Σύλλογο Σκελετικής Υγείας : «Πεταλούδα» και στο 11ο ετήσιο Συνέδριο που πραγματοποιήθηκε τον Οκτώβριο του 2017, η ομιλία μου ήταν το εξής Θέμα: « Πώς να μην παχύνουμε μετά τα 50…»

Άρθρα μου δημοσιεύονται σε Περιοδικά, Εφημερίδες και σε Ιστοσελίδες ειδήσεων. Συγκεκριμένα στα εξής:
 THEBODY magazine (αληθινές ιστορίες ατόμων καθώς και άρθρα μου στη στήλη: ρώτα τους ειδικούς,
 στην Εφημερίδα των Συνακτών,
 στην Huffingtonpost Greece όπου έχω και το δικό μου blog.

Είμαι μέλος της Ένωσης Διαιτολόγων-Διατροφολόγων Ελλάδος (ΕΔΔΕ) και του συλλόγου Κλινικών Διαιτολόγων ESPEN και GrESPEN.
Παρακολουθώ όλες τις τρέχουσες εξελίξεις με τη συμμετοχή μου σε εκπαιδευτικά σεμινάρια και σε συνέδρια πάνω σε θέματα διατροφής, αθλητικής διατροφής, κλινικής διατροφής, παχυσαρκίας και διατροφικών διαταραχών.
Γνωρίζω σε βασικό επίπεδο την αγγλική, γερμανική και ρωσική γλώσσα.

Στον ελεύθερο μου χρόνο ασχολούμαι με διάφορες αθλητικές δραστηριότητες & το θέατρο. Ενώ στο παρελθόν υπήρξα και η ίδια αθλήτρια.