Dr Plus - Diatrofi

Διατροφή και Δίαιτα Διατροφικοί Μύθοι Η ερώτηση της ημέρας

Δίαιτα Μονάδων : Τι ισχύει πραγματικά;

δίαιτα-μονάδων

Η διαίτα μονάδων εμφανίστηκε σχετικά πρόσφατα στην χώρα μας. Ανά τακτά χρονικά διαστήματα όλο και κάποιες δίαιτες με μαγικές ιδιότητες, που έχουν ως στόχο το πολυπόθητο «κάψιμο» του λίπους και την μείωση του βάρους γίνονται της μόδας.

Μάλιστα, συνήθως, ο αριθμός των ατόμων που τις υιοθετούν και τις ακολουθούν με υπέρμετρο κιόλας ζήλο, είναι αρκετά μεγάλος.

Το γεγονός αυτό, θεωρείται πλήρως ανησυχητικό και υπογραμμίζει την άγνοια που διέπει ένα σημαντικό κομμάτι του πληθυσμού όσον αφορά την ισορροπημένη διατροφή.

Δίαιτα μονάδων

Ως δια μαγείας λοιπόν, εμφανίστηκε και η δίαιτα των μονάδων στην Ελλάδα.

Δημοσιεύτηκε αρχικά, σε διάφορα blog στα οποία έφτασε μέσω του γνωστού ενός γνωστού και ούτω καθεξής. Έφερε την υπογραφή ενός βρετανού “διαιτολόγου” του οποίου το όνομα ωστόσο, κάπου χάθηκε στην πορεία.

Η δίαιτα μονάδων θεωρείται, ίσως, μια παραλλαγή της διάσημης δίαιτας weightwatchers. Αυτό που την καθιστά θελκτική στο κοινό είναι ότι το άτομο μπορεί να καταναλώνει όση ποσότητα επιθυμεί από ένα συγκεκριμένο τρόφιμο κάθε φορά, μέσα στο χρονικό διάστημα της μίας ώρας. Εξαιρούνται μόνο τα τρόφιμα που περιέχουν αλεύρι και ζάχαρη. Αυτή η ελευθερία όμως, πολύ πιθανόν τελικά να οδηγήσει σε μια ανεπιθύμητη υπερκατανάλωση φαγητού.

Για να εξισορροπηθεί θεωρητικά μια πιθανή υπερβολή, υπάρχει η συμβουλή «όλα καταναλώνονται με μέτρο». Υπάρχει επίσης και ο περιορισμός, ότι συνολικά μέσα στη μέρα πρέπει να λαμβάνονται από 6 έως 8 μονάδες ανάλογα με το φύλο και την επιθυμητή απώλεια βάρους.

Παράδειγμα οδηγιών για την δίαιτα μονάδων

Εάν μια γυναίκα έχει θέσει στόχο την απώλεια έως και 12 κιλών τότε μπορεί να λαμβάνει 6 μονάδες. Αν η απώλεια αφορά μεγαλύτερο αριθμό κιλών τότε αυτές ανεβαίνουν στις 7.

Αντίστοιχα, στους άνδρες στην πρώτη περίπτωση μπορούν να καταναλώσουν 7 μονάδες και στην δεύτερη 8. Βέβαια, δεν υπάρχει περαιτέρω εξατομίκευση σε σχέση με την ηλικία ή την ύπαρξη κάποιας παθολογικής κατάστασης. Μόνο σε περίπτωση θηλασμού, κύησης ή γαλουχίας με μια μικρή αύξηση των μονάδων κατά αυτές τις χρονικές περιόδους.

Η δίαιτα μονάδων όπως αναφέρει και το όνομα της, κατηγοριοποιεί τα τρόφιμα και τους αποδίδει από 0 έως 2 μονάδες, έτσι ώστε να είναι μετρήσιμα.

Αυτά με τις 0 μονάδες, μπορεί να αναφερθούν και ως «ελεύθερες» τροφές.Μπορούν να καταναλώνονται άφοβα κατά την διάρκεια της μέρας.

Τρόφιμα με 0 μονάδες στην δίαιτα μονάδων
  • Τα φρούτα, με εξαίρεση αυτών που είναι υψηλά σε σάκχαρα όπως πεπόνι, καρπούζι, μπανάνα, σταφύλι, σύκο, τροπικά φρούτα
  • Τα λαχανικά, εκτός αυτών που είναι υψηλά σε υδατάνθρακες όπως πατάτα, παντζάρι, καλαμπόκι
  • Ροφήματα όπως ο καφές, το κακάο και τα διάφορα αφεψήματα, χωρίς όμως την προσθήκη ζάχαρης, αντ’ αυτού θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν τα εξής: ζαχαρίνη, φρουκτόζη, στέβια, σιρόπι αγαύης, σιρόπι σφενδάμου, ζάχαρη καρύδας
  • Διάφορα καρυκεύματα, λεμόνι, ξύδι, μουστάρδα και κέτσαπ χωρίς ζάχαρη
  • Αναψυκτικά χωρίς ζάχαρη
Τρόφιμα με 1 μονάδα στην δίαιτα μονάδων
  • Τα φρούτα και τα λαχανικά που εξαιρούνται από την κατηγορία των ελεύθερων τροφών δηλαδή το πεπόνι, το καρπούζι, η μπανάνα, το σταφύλι, το σύκο, τα τροπικά φρούτα, η πατάτα, το παντζάρι και το καλαμπόκι
  • Ψάρια, θαλασσινά, κρέας, πουλερικά
  • Όσπρια, ζυμαρικά, ρύζι, βρόμη, ψωμί
  • Γάλα, γιαούρτι, αυγά, διάφορα τυριά
  • Ταχίνι, ξηροί καρποί, ελιές, λάδι, βούτυρο
  • Μέλι, 1 κ.γ ζάχαρη λευκή ή καστανή
  • Αλκοόλ
Τρόφιμα με 2 μονάδες στην δίαιτα μονάδων

Στην κατηγορία αυτή, ανήκουν τα κανονικά αναψυκτικά και το έτοιμο τσάι του εμπορίου.

Τι παρατηρούμε στις κατηγορίες της δίαιτας των μονάδων

Αν παρατηρήσουμε τις παραπάνω κατηγορίες στην δίαιτα μονάδων, προκύπτει το συμπέρασμα ότι οι τροφές που ανήκουν στην ίδια κατηγορία δεν συνάδουν πολύ μεταξύ τους. Τόσο θερμιδικά, όσο και από την άποψη των μάκρο και μικροθρεπτικών συστατικών τους.

Πρέπει να τονιστεί εξίσου, το γεγονός ότι δεν μπορεί κάποιος να καταναλώσει διαφορετικό είδος τροφών αλλιώς επωμίζεται τις διπλάσιες μονάδες. Παραδείγματος χάριν, εάν κάποιος καταναλώσει 3 αχλάδια από αυτά θα πάρει 0 μονάδες, εάν όμως κάποιος θελήσει να φάει ένα αχλάδι και ένα ακτινίδιο τότε θα έχει καταναλώσει 2 μονάδες.

Αυτό το γεγονός ουσιαστικά αποτρέπει το άτομο από το να περιλαμβάνει ποικιλία τροφών στα γεύματα του. Από την άλλη όμως η ποικιλία θεωρείται λέξη-κλειδί σε μια ισορροπημένη διατροφή.

Σχετικά με τις θετικές πλευρές της δίαιτας αυτής, θα μπορούσαμε να θεωρήσουμε ότι υποστηρίζει την κατανάλωση τροφών που περιέχουν περισσότερο σύνθετους υδατάνθρακες και όχι απλούς. Ακόμη, επιτρέπει την ελεύθερη κατανάλωση φρούτων και λαχανικών, που είναι πολύ σημαντικά για την διατήρηση της καλής υγείας.

Συμπέρασμα για την δίαιτα μονάδων

Συμπερασματικά, καταλήγουμε στο ότι τα τρόφιμα δεν έχουν ξεκάθαρη κατηγοριοποίηση, με βάση το θερμιδικό περιεχόμενο και την θρεπτική σύνθεσή τους.

Έμεσα δεν ενθαρρύνεται η χρήση ποικιλίας τροφίμων, καθώς το άτομο επιβαρύνεται με έξτρα μονάδες. Επίσης, τα γεύματα που προκύπτουν μέσω της λογικής αυτής της δίαιτας, συνήθως δεν είναι ισορροπημένα. Επομένως, δεν καλύπτουν τις θρεπτικές ανάγκες του ατόμου.

Τα γεύματα τείνουν στην υπερβολή, αφού δεν υπάρχει μεγάλος περιορισμός στην κατανάλωση του κάθε τρόφιμου ξεχωριστά.

Η δίαιτα μονάδων δεν υφίσταται καμία εξατομίκευση πέραν του φύλου και μερικών ειδικών καταστάσεων (κύηση, γαλουχία, θηλασμός).

Το σημαντικότερο «κόκκινο σημαιάκι» αποτελεί η έλλειψη βιβλιογραφίας και επιστημονικής υποστήριξης της δίαιτας των μονάδων, γεγονός που κάνει την δίαιτα αυτή και τα αποτελέσματα της ευκόλως αμφισβητούμενα.

Σχετικά με τον δημιουργό

Παναγιώτα Καρακασίδου / Διαιτολόγος-Διατροφολόγος

Ζω και εργάζομαι στην Θεσσαλονίκη. Το 1992 ολοκλήρωσα τις σπουδές μου στο τμήμα Διατροφής και Διαιτολογίας του ΤΕΙ Θεσσαλονίκης. Σε συνεργασία με το Τ.Ε.Ι.Θ. πραγματοποίησα ερευνητική- πτυχιακή εργασία για τις ιδιαίτερες διατροφικές ανάγκες και ελλείψεις των ατόμων που στεγάζονται στην Θεραπευτική Κοινότητα Ιθάκη .

Το δεύτερο εξάμηνο του 1992 εργάστηκα στο Νομαρχιακό Νοσοκομείο Ιπποκράτειο Θεσσαλονίκης στο τμήμα Διατροφής. Στη διάρκεια αυτού του χρόνου απέκτησα σημαντική εμπειρία διατροφικής διαχείρισης παθολογικών καταστάσεων.

Οι αναζητήσεις για τη σημασία της ισορροπημένης διατροφής και της σωστής τροφής ενισχύθηκαν από την απόφαση μου το 1994 να γίνω χορτοφάγος . Η χορτοφαγία αποτελεί πλέον για μένα μια στάση ζωής και βαθιάς φιλοσοφίας για αγάπη προς την φύση .

Από το 1997 έως σήμερα διατηρώ το δικό μου προσωπικό διαιτολογικό γραφείο .

Σ αυτά τα χρόνια η διατροφή πέρασε και περνάει από διάφορα μεταβατικά στάδια προσπάθειας για αλλαγή .Αλλαγή που προσπαθεί να γίνει προς όφελος των ανθρώπων αλλά σε πολλές περιπτώσεις τελικά δεν τα καταφέρνει παραμένοντας στα πλαίσια της Δίαιτας και τελικά είναι ο εχθρός των σύγχρονων ανθρώπων .

Η παρουσία πλέον πολύ σημαντικών ερευνών και εξελίξεων στη Διατροφή δημιουργεί συνεχόμενες ανησυχίες και αναζητήσεις, που με οδηγούν στην παρακολούθηση ενός πολύ σημαντικού σεμιναρίου που ήρθε να επισφραγίσει την εμπειρία τόσων χρόνων .

Από το 2011 έχω εξειδικευτεί στις Διατροφικές Διαταραχές και στην Παχυσαρκία (Master Practitioner από το Κέντρο Εκπαίδευσης και Αντιμετώπισης Διατροφικών Διαταραχών [ΚΕΑΔΔ] υπό την πλήρη εποπτεία και συνεργασία με το Εθνικό Κέντρο Διατροφικών Διαταραχών της Μεγάλης Βρετανίας NCFED) και συνεργάζεται με Διαιτολόγους – Διατροφολόγους για θέματα που σχετίζονται με διατροφή και ψυχολογία σε παιδιά – εφήβους – ενήλικες (διατροφικές διαταραχές, παχυσαρκία, αυτοεκτίμηση, εικόνα σώματος).

Μια πολύ σημαντική εμπειρία που σε συνδυασμό με την προσωπική εμπειρία χρόνων πάνω στην χορτοφαγία έφερε

Το Μάιο του 2015 την έκδοση του βιβλίου μου

Η Διατροφή στη Νηστεία Θεωρία και Πράξη

από τις εκδόσεις Σταμούλη σε συνεργασία με τον ΚΕΑΔΔ το οποίο αφορά έναν πλήρη οδηγό υγιεινής και ισορροπημένης διατροφής στην περίοδο της νηστείας με έναν ενημερωτικό οδηγό συνταγών που δίνουν έμφαση στην θρεπτικότητα αλλά και απολαυστική γεύση φαγητών μαγειρεμένων από εμένα για την οικογένειά μου.

Η ανάγκη για αλλαγή στο τομέα της Διατροφής και Δίαιτας και η κοινή προσέγγιση σε θέματα διατροφής με συναδέλφους – συμφοιτητές δημιούργησε την επιστημονική ομάδα “Διατροφή “ στην οποία από το Σεπτέμβριο του 2000 είμαι μέλος .

Είμαι μέλος του Πανελλήνιου Συλλόγου Διαιτολόγων- Διατροφολόγων,

του Κέντρου Αντιμετώπισης Διατροφικών Διαταραχών,

του Ινστιτούτου Διατροφικών Μελετών και Ερευνών ,

της επιστημονικής ομάδας medidiatrofi

της Ελληνικής Ιατρικής Εταιρίας Παχυσαρκίας .

Ενημερώνομαι συνεχώς για τα νέα δεδομένα της επιστήμης της διατροφής παρακολουθώντας ομιλίες, διαλέξεις, σεμινάρια.

Συμμετέχω και παρακολουθώ από το 1992 μέχρι σήμερα τα Πανελλήνια και Μακεδονικά Συνέδρια της Διατροφής και Διαιτολογίας, του τμήματος Διατροφής και Διαιτολογίας Θεσσαλονίκης , της Ελληνικής εταιρείας παχυσαρκίας και της Ελληνικής διαβητολογικής Εταιρίας.

Είμαι παντρεμένη και μητέρα δυο παιδιών .Η περίοδος της εγκυμοσύνης και το μεγάλωμα των παιδιών μου ακολουθώντας ισορροπημένη διατροφή ήταν για μένα μια ακόμη σημαντική διαπίστωση πόσο μεγάλα είναι τα οφέλη της Διατροφής για την σωστή ανάπτυξη και υγεία του ανθρώπου ακόμη και από τα πρώτα στάδια της σύλληψης του . Δεδομένα και γνώσεις που αποδεικνύουν πώς η σωστή διατροφή μπορεί να κάνει υγιείς και χαρούμενους ενήλικες και παιδιά .

Έτσι παράλληλα ξεκίνησε και μια καινούργια επαγγελματική εμπειρία για την ισορροπημένη Διατροφή στην εγκυμοσύνη , βρέφη , παιδιά και εφηβεία . Εμπειρία και γνωριμίες που οδήγησαν σε συνεργασίες με άτομα που ήθελαν να γνωρίσουν την σημασία της υγιεινής διατροφής στη σωστή πνευματική και σωματική ανάπτυξη των παιδιών . Έτσι το 2004 παρουσίασα στο συνέδριο της pharmatron εργασία για την Διατροφή της εγκύου και την περίοδο του θηλασμού .

Στα πλαίσια αυτής της διατροφικής αναζήτησης προκύψανε συνεργασίες και ( π.χ σημαντικές γνωριμίες ) .

Το 1998 συνεργάστηκα με το Δημοτικό Σχολείο Άνω Τούμπας στην Θεσσαλονίκη για την ενημέρωση των παιδιών σε θέματα διατροφικής αγωγής.

Το 2000 συνεργάστηκα με το Παπάφειο Ίδρυμα Θεσσαλονίκης για την ενημέρωση των παιδιών σε θέματα διατροφικής αγωγής .

Το 2011 συμμετείχα στο πρόγραμμα Davinci στην ενημέρωση παιδιών για την παχυσαρκία και τη σημασία της ισορροπημένης διατροφής .Επίσης συμμετείχα σε ένα ερευνητικό πρόγραμμα σε σχολεία του Ασβεστοχωρίου .

Κατά την διάρκεια του 2011 και 2012 διατέλεσα επιστημονικός συνεργάτης- διαιτολόγος –διατροφολόγος με τις ακαδημίες ποδοσφαίρου του ΠΑΟΚ και της ομάδας πετοσφαίρισης του ΠΑΟΚ

Από το 2015 συνεργάζομαι με το ίδρυμα Μέλισσα για την ενημέρωση των παιδιών που διαμένουν εκεί για τη σημασία της υγιεινής και ισορροπημένης διατροφής για την προαγωγή της πνευματικής και ψυχικής υγείας των κοριτσιών.

Από το 2002 πραγματοποιώ ομιλίες με θέματα διατροφής σε μαθητές δημοτικού , γυμνασίου και λυκείου , για την ενημέρωση των μαθητών , γονέων και εκπαιδευτικών της πόλης σε θέματα διατροφής.

Έχω συμμετάσχει σε εκδηλώσεις για την ενημέρωση των πολιτών της πόλης σε θέματα διατροφής .

Αρθρογραφώ για το site www.diatrofi .gr και το www.medidiatrofi.gr

για το A-pharmacy.gr για περιοδικό business woman καθώς και για το ιντερνετικό τύπο ( αθηναϊκό , κ. λ. )

Τέσσερα Βασικά :

1 Από το 1997 έως σήμερα διατηρώ το προσωπικό μου διαιτολογικό γραφείο με Πολυετή εμπειρία διατροφικής διαχείρισης παθολογικών καταστάσεων. Και διαχείριση εξατομικευμένα προγραμμάτων διατροφής για : Έγκυες, Θηλάζουσες, Παιδιά, Ενήλικες – Διατροφικές Διαταραχές – Υγιεινή Διατροφή – Σακχαρώδη Διαβήτη – Προβλήματα Υγείας .

2- Από το 2011 έχω εξειδικευτεί στις Διατροφικές Διαταραχές και στην Παχυσαρκία (Master Practitioner από το Κέντρο Εκπαίδευσης και Αντιμετώπισης Διατροφικών Διαταραχών [ΚΕΑΔΔ]

3- Είμαι συγγραφέας του βιβλίου : Η Διατροφή στη Νηστεία Θεωρία και Πράξη

4 – Πραγματοποιώ ομιλίες σε σχολεία της πόλης για την ενημέρωση των μαθητών ,γονέων και εκπαιδευτικών της πόλης σε θέματα διατροφής.

Αρθρογραφώ σε ποικίλα θέματα διατροφής