Dr Plus - Diatrofi

Διατροφή και Δίαιτα

Δίαιτα εξπρές ή δίαιτα του στρες;

δίαιτα εξπρές

Δίαιτα εξπρές! Τίτλος που «υπόσχεται» άμεσο αδυνάτισμα, χωρίς όμως ποτέ να αποκαλύπτει τα αληθινά αποτελέσματα ενός τέτοιου εγχειρήματος. 

Η «Δίαιτα εξπρές» είναι ένας όρος με χιλιάδες αναζητήσεις. Τον αναζητούμε λίγο πριν βγούμε στη παραλία, πριν πάμε καλεσμένοι σε γάμους και βαφτίσεις ή οποιοδήποτε άλλο κοινωνικό γεγονός στο οποίο θέλουμε να παραστούμε.

Πολλοί την ψάχνουν για να απαλλαγούν από τα παραπανίσια κιλά του καλοκαιριού ή των εορτών. Άλλοι πάλι για να γίνουν σαν το πρότυπο τους ή να αποκτήσουν το σώμα των ονείρων τους.

Στα παραπάνω συμπληρώστε δεκάδες διαφημιστικά μηνύματα μέσα από διάφορα κανάλια επικοινωνίας που βομβαρδίζουν τα αποτελέσματα των αναζητήσεων με τον τίτλο αυτό. 

Ο σκοπός τους δεν είναι κανένας άλλος από το να τραβήξουν την προσοχή του αναγνώστη ώστε να επιλέξει την δική τους “δίαιτα εξπρές”.

Τι ακριβώς όμως είναι και πώς λειτουργεί μια δίαιτα εξπρές;

Μια δίαιτα εξπρές είναι ένα τυποποιημένο πλάνο διατροφής με συγκεκριμένες ποσότητες και επιλογές τροφίμων. 

Το αποτέλεσμα της, στα μάτια ενός Διαιτολόγου, αποτυπώνεται ξεκάθαρα σε απώλεια υγρών του σώματος και μυικού ιστού. 

Κάποιες φορές μάλιστα, σε περιπτώσεις παρατεταμένης υιοθέτησης μιας δίαιτας εξπρές παρατηρούνται ακόμα πιό δυσάρεστες συνέπειες όπως:

  • απώλεια μαλλιών
  • μείωση οστικής πυκνότητας που σε ακραίες περιπτώσεις μπορεί να οδηγήσει σε οστεοπόρωση
  • δυσκοιλιότητα
  • ορμονικές διαταραχές όπως η αύξηση της κορτιζόλης, της ορμόνης του στρες
  • διαταραχή της έμμηνου ρύσης
  • παρατεταμένη κόπωση

Στην καλύτερη περίπτωση, το αποτέλεσμα που μπορεί να έχει μια δίαιτα εξπρές είναι να πάρετε πίσω όσα κιλά χάσατε μέσα σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα και ενδεχομένως και περισσότερα. 

Για άλλη μια φορά θα απογοητευτείτε και θα γεμίσετε ενοχές. Και ενώ αυτήν την φορά πιστεύατε ότι θα τα καταφέρετε, ο άσπονδος σας φίλος που ονομάζεται ζυγαριά θα σας θυμίζει το αντίθετο. 

Γιατί θα αποτύχετε

Σωματικοί παράγοντες που εξασφαλίζουν την αποτυχία μιας δίαιτας εξπρές.

Μια δίαιτα εξπρές είναι πάντα πολύ χαμηλή σε θερμίδες. Λόγω της υπερβολικής στέρησης τροφής και του στρες που βιώνει ταυτόχρονα το άτομο, ο διαιτώμενος λιμοκτονεί. 

Αυτό το συναίσθημα βιολογικής πείνας που νιώθει το σώμα, μαθηματικά έχει ως συνέπεια το μυαλό να στέλνει συνέχεια σήμα ότι πεινάει. Οι παρορμήσεις κατανάλωσης τροφής λοιπον διαδέχονται η μία την άλλη.

Έτσι λοιπόν, η επαναπρόσληψη βάρους μοιραία είναι δεδομένη. Μάλιστα, πολλές φορές λαμβάνεται περισσότερο βάρος και από αυτό που έχει χαθεί.

Αυτό είναι ένα κλασικό φαινόμενο που έχει δώσει την ονομασία “δίαιτα γιο γιο” σε αυτές τις δίαιτες.

Δίαιτα εξπρές : Ψυχολογικοί παράγοντες που εξασφαλίζουν την αποτυχία της

Σε ψυχολογικό επίπεδο, το άτομο που ακολουθεί μια έντονα στερητική δίαιτα οδηγείται σε κάποιους κλασικούς συλλογισμούς που λειτουργούν ανασταλτικά.

Σίγουρα, κάποιες από αυτές τις σκέψεις που ακολουθούν, έχουν και γίνει από πολλούς αναγνώστες αυτού του άρθρου.

Σκέψεις αυτοκριτικής και αυτό υποτίμησης

Είμαι ανίκανος να κρατήσω τις αλλαγές των φαγητών που μου πρότεινε η Διαιτολόγος μου. Είναι η 2η ή 3η φορά που πάω σε Διαιτολόγο και πάλι δεν θα τα καταφέρω”.

Αρνητικές προβλέψεις

“Και που θα το χάσω το βάρος, θα το ξανά πάρω πάλι. Δεν πρόκειται ποτέ να σταματήσω να τρώω γλυκα!” 

“Αδύνατον να καταφέρω να μειώσω το junk φαγητό. Τι γευστικό θα τρώω τότε;

Σκέψεις δικαιολόγησης

“Σήμερα θα φάω μια σοκολάτα ή πίτσα γιατί έκανα τη γυμναστική μου”.

“Την Κυριακή θα φάω ό,τι θέλω! ‘Εχω φάει υγιεινά όλη τη βδομάδα και μου αξίζει το κάτι άλλο”.

Σκέψεις Όλα ή Τίποτα! 

“Αφού δεν κάνω την δίαιτα με ακρίβεια έτσι όπως μου την έχει δώσει η Διαιτολόγος μου, θα σταματήσω, δεν έχει νόημα”.

“Αφού δεν έχω φάει ακόμα ούτε 1 γλυκό στη διατροφή μου παρόλο που η Διαιτολόγος μου μου πρότεινε 1 τη βδομάδα, θα φάω 4 μαζεμένα σήμερα, για όλο το μήνα”.

Τέτοιου είδους σκέψεις είναι αρκετά συχνές και γνώριμες για έναν έμπειρο Διαιτολόγο. 

Τα άτομα που έχουν επιχειρήσει να κάνουν περισσότερες από μία φορές μια δίαιτα εξπρές είναι αρκετά ταλαιπωρημένα.

Δίαιτα εξπρές : Οι δυσάρεστες συνέπειες 

Τι συμβαίνει τελικά όμως και παχαίνει μετά το άτομο; Είναι απλό. Ο οργανισμός αναζητά τροφή.

Λογω της μεγάλης και παρατεταμένης στέρησης, το άτομο είτε αφού ολοκληρώσει μια δίαιτα εξπρές είτε όταν δεν αντέξει άλλο να την ακολουθήσει και την διακόπτει, επανέρχεται στις παλιές διατροφικές του συνήθειες.

Μάλιστα, ενδέχεται να παρουσιαστεί εντονότερη συμπεριφορά υπερκατανάλωσης τροφής σε κάποιες περιπτώσεις. 

Ένα επιπλέον μειονέκτημα των διαιτών αυτών είναι πως σε άτομα που πάσχουν από Διατροφική Διαταραχή (ακομα και αυτοί που δεν το γνωρίζουν) εκδηλώνονται εντονότερα και με μεγαλύτερη ευκολία συμπεριφορές όπως:

Το βίωμα μιας τόσο δυσάρεστης διαδικασίας φυσικά δεν είναι καθόλου ευχάριστο.

Σημειώνεται ότι άτομα που έχουν δοκιμάσει μια δίαιτα εξπρές έχουν άστατο ύπνο, έντονη ευερεθιστότητα, έντονους πόνους και συμπτωματολογία στο πεπτικό τους σύστημα.  

Δίαιτα εξπρές : Συμπέρασμα

Καταλήγουμε λοιπόν πως μια δίαιτα εξπρές τις περισσότερες φορές δεν επιφέρει το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα.

Σωματικοί και βιολογικοί παράγοντες συνηγορούν στην αποτυχία ενός τέτοιου εγχειρήματος με συνέπεια την επαναπρόσληψης βάρους. Κάποιες φορές μάλιστα, αυτό καταλήγει να είναι επικίνδυνο για την υγεία μας. 

Σαν επαγγελματίας Διαιτολόγος Διατροφολόγος θα συνιστούσα μια διαφορετική προσέγγιση στην αντιμετώπιση του ανεπιθύμητου βάρους. Ειδικά σε όσους έχουν επιχειρήσει στο παρελθόν ή σκέφτονται να επιχειρήσουν μια δίαιτα εξπρές. 

Άννα_Καψιώτη_Διαιτολόγος
Επικοινωνήστε με την Άννα Καψιώτη

Ο μεσογειακός τύπος διατροφής είναι ο κύριος άξονας εκπαίδευσης και ο τρόπος διατροφής που συνιστάται. Πόσο μάλλον για εμάς στην Ελλάδα όπου είμαστε ακόμα πιο ευνοημένοι ως κάτοικοι μιας μεσογειακής χώρας. 

Σε αυτό το σημείο, καθοριστικής σημασίας είναι η συμβολή ενός έμπειρου Διαιτολόγου που θα καθοδηγήσει κατάλληλα τον διαιτώμενο με την χρήση εξατομικευμένων διατροφολογικών τεχνικών αλλαγής συμπεριφοράς.

Μόνο έτσι μπορεί να επέλθει λύση στο χρόνιο πρόβλημα με αποτέλεσμα τη βελτίωση της ποιότητας ζωής του ατόμου.

Γενικά, η τήρηση μιας υγιούς στάσης ζωής σε συνδυασμό με στρατηγικές διαχείρισης άγχους, επαρκή και ποιοτικό ύπνο και φυσική δραστηριότητα σε καθημερινή βάση, είναι η πιο σωστή μέθοδος για να απελευθερωθεί ένας άνθρωπος ριζικά από τα περιττά κιλά. 

Να μπεί στα παλιά του ρούχα και να είναι υγιής σωματικά και ψυχικά.

Σχετικά με τον δημιουργό

Άννα Καψιώτη / Διαιτολόγος-Διατροφολόγος