Dr Plus - Diatrofi

Η ερώτηση της ημέρας Καρδιά

Πώς θα προλάβω το έμφραγμα;

pos-tha-prolavo-to-emfragma

Πριν από 40 ή 50 χρόνια, σχεδόν τα μισά από τα εμφράγματα κατέληγαν σε θάνατο.

Σήμερα, σχεδόν το 90% των ατόμων που παθαίνουν έμφραγμα επιβιώνουν λόγω της ταχύτερης διάγνωσης και θεραπείας, καθώς και των βελτιώσεων στην καρδιολογική περίθαλψη.

Η γνώση των συμπτωμάτων της καρδιακής προσβολής -και τι να κάνετε αν τα αισθανθείτε εσείς ή κάποιος που είναι μαζί σας- μπορεί να σας βοηθήσει στις επείγουσες στιγμές πριν φτάσει το ασθενοφόρο.

Ελπίζουμε ότι δεν θα χρειαστεί ποτέ να χρησιμοποιήσετε κάποια από αυτές τις συμβουλές για την καρδιά (αλλά διαβάστε παρακάτω, για παν ενδεχόμενο).

Το να είστε προετοιμασμένοι μπορεί να σας σώσει τη ζωή

Συζητήστε τον κίνδυνο καρδιακής προσβολής με τον γιατρό σας. Έχει πάθει έμφραγμα κάποιος γονέας ή αδελφός σας; Συνέβη πριν από την ηλικία των 55 ετών στις γυναίκες ή των 65 ετών στους άνδρες; Αν ναι, οι δικές σας πιθανότητες να πάθετε κι εσείς ένα είναι πιθανόν πάνω από το μέσο όρο. Έχετε ανεξέλεγκτα υψηλή χοληστερόλη ή αρτηριακή πίεση; Καπνίζετε; Αυτοί οι παράγοντες κινδύνου αυξάνουν επίσης τις πιθανότητές σας για καρδιακή προσβολή, αυξάνοντας την ανάγκη σας να προετοιμαστείτε για το ενδεχόμενο. Με αυτόν τον τρόπο, είναι λιγότερο πιθανό να αιφνιδιαστείτε αν εμφανίσετε συμπτώματα.

Προετοιμάστε την οικογένειά σας και τους έμπιστους φίλους σας

Εάν κινδυνεύετε από έμφραγμα, καθίστε με τους οικείους σας και συζητήστε τα συμπτώματα και τι πρέπει να κάνετε σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.  Πείτε τους τι μπορεί να χρειαστεί να κάνουν. Εκτός από την κλήση του 166  αυτό μπορεί να περιλαμβάνει τη χορήγηση καρδιοαναπνευστικής αναζωογόνησης (ΚΑΡΠΑ) εάν σταματήσετε να αναπνέετε και χάσετε τις αισθήσεις σας. «Εάν δεν είστε εξοικειωμένοι με την ΚΑΡΠΑ, ο τηλεφωνητής του 166 μπορεί να σας μιλήσει γι’ αυτήν, ενώ περιμένετε το ασθενοφόρο»

Τα συμπτώματα του εμφράγματος για  στους άνδρες

Αν αναγνωρίζετε τι συμβαίνει στο σώμα σας, θα είστε καλύτερα προετοιμασμένοι για να αναλάβετε γρήγορα δράση.

Τα ακόλουθα συμπτώματα είναι τυπικά στους άνδρες που βιώνουν έμφραγμα:

  • Πόνος στο στήθος που μπορεί να περιλαμβάνει πίεση ή αίσθηση συμπίεσης
  • Δύσπνοια
  • Έντονη εφίδρωση
  • Ναυτία
  • Ζαλάδα
  • Πόνος στα χέρια, το λαιμό, το στομάχι ή το σαγόνι
  • Άλλος πόνος ή δυσφορία που δεν εξηγείται

Τα συμπτώματα του εμφράγματος στις γυναίκες μπορεί να είναι διαφορετικά

Για χρόνια – ίσως για πάντα; – τα συμπτώματα του εμφράγματος  των γυναικών μετρήθηκαν σε σύγκριση με τα τυπικά συμπτώματα των ανδρών.

Μόνο την τελευταία δεκαετία ή δύο έρευνες έδειξαν ότι οι καρδιακές προσβολές των γυναικών δεν είναι πάντα πανομοιότυπες με τις αντίστοιχες των ανδρών.

Αυτά τα διαφορετικά συμπτώματα μπορεί να περιλαμβάνουν:

  • Ζάλη
  • Λιποθυμία
  • Αίσθημα παλμών (όταν ο καρδιακός σας ρυθμός είναι πολύ υψηλός ή ακανόνιστος)
  • Μούδιασμα και μυρμήγκιασμα στο στήθος, το αριστερό σαγόνι και το αριστερό χέρι
  • Στρατηγικές για την πρόληψη των καρδιακών παθήσεων

Μπορείτε να προλάβετε το έμφραγμα ακολουθώντας έναν υγιεινό για την καρδιά τρόπο ζωής. Ακολουθούν στρατηγικές που θα σας βοηθήσουν να προστατεύσετε την καρδιά σας.

Οι καρδιακές παθήσεις αποτελούν κύρια αιτία θανάτου, αλλά δεν είναι αναπόφευκτες.

Ενώ δεν μπορείτε να αλλάξετε ορισμένους παράγοντες κινδύνου – όπως το οικογενειακό ιστορικό, το φύλο ή η ηλικία – υπάρχουν πολλοί τρόποι με τους οποίους μπορείτε να μειώσετε τον κίνδυνο καρδιακής νόσου.

7 συμβουλές για την ενίσχυση της υγείας της καρδιάς σας

1. Μην καπνίζετε ή κάνετε χρήση καπνού

Ένα από τα καλύτερα πράγματα που μπορείτε να κάνετε για την καρδιά σας είναι να σταματήσετε το κάπνισμα ή τη χρήση μη καπνιζόμενου καπνού.

Ακόμη και αν δεν είστε καπνιστής, φροντίστε να αποφεύγετε το παθητικό κάπνισμα. Οι χημικές ουσίες στον καπνό μπορούν να βλάψουν την καρδιά και τα αιμοφόρα αγγεία σας.

Ο καπνός του τσιγάρου μειώνει το οξυγόνο στο αίμα σας, γεγονός που αυξάνει την αρτηριακή σας πίεση και τον καρδιακό σας ρυθμό, επειδή η καρδιά σας πρέπει να εργάζεται σκληρότερα για να παρέχει αρκετό οξυγόνο στο σώμα και τον εγκέφαλό σας.

Υπάρχουν όμως και καλά νέα. Ο κίνδυνος εμφράγματος αρχίζει να μειώνεται ήδη από μία ημέρα μετά τη διακοπή του καπνίσματος. Μετά από ένα χρόνο χωρίς τσιγάρα, ο κίνδυνος καρδιακών παθήσεων μειώνεται στο μισό περίπου από αυτόν ενός καπνιστή.

Ανεξάρτητα από το πόσο καιρό ή πόσο καπνίζατε, θα αρχίσετε να αποκομίζετε οφέλη μόλις το κόψετε.

2. Ξεκινήστε να κινείστε: Στοχεύστε σε τουλάχιστον 30 έως 60 λεπτά δραστηριότητας καθημερινά

Η τακτική, καθημερινή σωματική δραστηριότητα μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο καρδιακής νόσου.

Η σωματική δραστηριότητα σας βοηθά να ελέγξετε το βάρος σας και να μειώσετε τις πιθανότητες εμφάνισης άλλων παθήσεων που μπορεί να επιβαρύνουν την καρδιά σας, όπως η υψηλή αρτηριακή πίεση, η υψηλή χοληστερόλη και ο διαβήτης τύπου 2.

Εάν δεν έχετε δραστηριοποιηθεί για αρκετό καιρό, μπορεί να χρειαστεί να φτάσετε σιγά-σιγά σε αυτούς τους στόχους. Σε γενικές γραμμές, θα πρέπει να στοχεύετε σε τουλάχιστον:

  • 150 λεπτά την εβδομάδα μέτριας αερόβιας άσκησης, όπως περπάτημα με γρήγορο ρυθμό
  • 75 λεπτά την εβδομάδα έντονη αερόβια δραστηριότητα, όπως τρέξιμο
  • Δύο ή περισσότερες προπονήσεις ενδυνάμωσης την εβδομάδα

Ακόμη και μικρότερες περιόδους δραστηριότητας προσφέρουν οφέλη για την καρδιά, οπότε αν δεν μπορείτε να ανταποκριθείτε σε αυτές τις οδηγίες, μην τα παρατάτε.

Μόλις πέντε λεπτά κίνησης μπορούν να βοηθήσουν, και δραστηριότητες όπως η κηπουρική, η καθαριότητα του σπιτιού, το ανέβασμα της σκάλας και η βόλτα με το σκύλο προσμετρούνται στο σύνολό σας.

Δεν χρειάζεται να ασκείστε έντονα για να επιτύχετε οφέλη, αλλά μπορείτε να δείτε μεγαλύτερα οφέλη αυξάνοντας την ένταση, τη διάρκεια και τη συχνότητα των προπονήσεών σας.

3. Ακολουθείστε μια υγιεινή για την καρδιά διατροφή

Μια υγιεινή διατροφή μπορεί να βοηθήσει στην προστασία της καρδιάς σας, να βελτιώσει την αρτηριακή σας πίεση και τη χοληστερόλη και να μειώσει τον κίνδυνο διαβήτη τύπου 2.

Ένα πρόγραμμα διατροφής που είναι υγιεινό για την καρδιά περιλαμβάνει:

  • Λαχανικά και φρούτα
  • Φασόλια ή άλλα όσπρια
  • Άπαχα κρέατα και ψάρια
  • Γαλακτοκομικά με χαμηλά λιπαρά ή χωρίς λιπαρά
  • δημητριακά ολικής αλέσεως
  • Υγιεινά λίπη, όπως το ελαιόλαδο

Δύο παραδείγματα υγιεινών για την καρδιά διατροφικών προγραμμάτων περιλαμβάνουν το διατροφικό πρόγραμμα Dietary Approaches to Stop Hypertension (DASH) και τη μεσογειακή διατροφή.

Περιορίστε την πρόσληψη των ακόλουθων ουσιών:

  • Αλάτι
  • Ζάχαρη
  • Επεξεργασμένοι υδατάνθρακες
  • Αλκοόλ
  • Κορεσμένα λιπαρά (που βρίσκονται στο κόκκινο κρέας και στα γαλακτοκομικά προϊόντα με πλήρη λιπαρά) και τρανς λιπαρά (που βρίσκονται στα τηγανητά fast food, στα πατατάκια, στα αρτοσκευάσματα)
4. Διατήρηση υγιούς βάρους

Το υπερβολικό βάρος -ιδιαίτερα γύρω από τη μέση σας- αυξάνει τον κίνδυνο καρδιακής νόσου.

Το υπερβολικό βάρος μπορεί να οδηγήσει σε καταστάσεις που αυξάνουν τις πιθανότητές σας να αναπτύξετε καρδιακές παθήσεις συμπεριλαμβανομένης της υψηλής αρτηριακής πίεσης, της υψηλής χοληστερόλης και του διαβήτη τύπου 2.

Ένας τρόπος για να δείτε αν το βάρος σας είναι υγιές είναι να υπολογίσετε το δείκτη μάζας σώματος (ΔΜΣ), ο οποίος χρησιμοποιεί το ύψος και το βάρος σας για να καθορίσει αν έχετε ένα υγιές ή ανθυγιεινό ποσοστό σωματικού λίπους.

Ένας ΔΜΣ 25 ή υψηλότερος θεωρείται υπέρβαρος και γενικά συνδέεται με υψηλότερη χοληστερόλη, υψηλότερη αρτηριακή πίεση και αυξημένο κίνδυνο καρδιακών παθήσεων και εγκεφαλικού επεισοδίου.

Η περίμετρος της μέσης μπορεί επίσης να είναι ένα χρήσιμο εργαλείο για να μετρήσετε πόσο κοιλιακό λίπος έχετε. Ο κίνδυνος καρδιακής νόσου είναι υψηλότερος εάν η περίμετρος της μέσης σας είναι μεγαλύτερη από:

  • 40 ίντσες (101,6 εκατοστά ή cm) για τους άνδρες
  • 35 ίντσες (88,9 εκατοστά) για τις γυναίκες

Ακόμη και μια μικρή απώλεια βάρους μπορεί να είναι ευεργετική.

Η μείωση του βάρους σας κατά μόλις 3% έως 5% μπορεί να βοηθήσει στη μείωση ορισμένων λιπών στο αίμα σας (τριγλυκερίδια), στη μείωση του σακχάρου στο αίμα σας (γλυκόζη) και στη μείωση του κινδύνου εμφάνισης διαβήτη τύπου 2.

Η απώλεια ακόμη μεγαλύτερης ποσότητας βοηθά στη μείωση της αρτηριακής σας πίεσης και των επιπέδων χοληστερόλης στο αίμα σας.

5. Αποκτήστε καλής ποιότητας ύπνο

Η έλλειψη ύπνου μπορεί να κάνει περισσότερα από το να σας αφήσει να χασμουριέστε. Μμπορεί να βλάψει την υγεία σας!

Οι άνθρωποι που δεν κοιμούνται αρκετά έχουν υψηλότερο κίνδυνο παχυσαρκίας, υψηλής αρτηριακής πίεσης, καρδιακής προσβολής, διαβήτη και κατάθλιψης.

Οι περισσότεροι ενήλικες χρειάζονται τουλάχιστον επτά ώρες ύπνου κάθε βράδυ. Κάντε τον ύπνο προτεραιότητα στη ζωή σας. Ορίστε ένα πρόγραμμα ύπνου και τηρήστε το, πηγαίνοντας για ύπνο και ξυπνώντας τις ίδιες ώρες κάθε μέρα. Κρατήστε το υπνοδωμάτιό σας σκοτεινό και ήσυχο, ώστε να κοιμάστε ευκολότερα.

Εάν αισθάνεστε ότι κοιμάστε αρκετά, αλλά εξακολουθείτε να είστε κουρασμένοι κατά τη διάρκεια της ημέρας, ρωτήστε το γιατρό σας εάν πρέπει να αξιολογηθείτε για αποφρακτική άπνοια ύπνου, μια κατάσταση που μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο καρδιακής νόσου.

Τα σημάδια της αποφρακτικής άπνοιας ύπνου περιλαμβάνουν δυνατό ροχαλητό, διακοπή της αναπνοής για μικρά χρονικά διαστήματα κατά τη διάρκεια του ύπνου και ξύπνημα που αγκομαχάει για αέρα.

Οι θεραπείες για την αποφρακτική άπνοια ύπνου μπορεί να περιλαμβάνουν την απώλεια βάρους εάν είστε υπέρβαροι ή τη χρήση συσκευής συνεχούς θετικής πίεσης των αεραγωγών (CPAP) που διατηρεί τους αεραγωγούς σας ανοιχτούς ενώ κοιμάστε.

6. Διαχειριστείτε το στρες

Ορισμένοι άνθρωποι αντιμετωπίζουν το στρες με ανθυγιεινούς τρόπους – όπως υπερκατανάλωση τροφής, κατανάλωση αλκοόλ ή κάπνισμα.

Η εξεύρεση εναλλακτικών τρόπων διαχείρισης του στρες – όπως η σωματική δραστηριότητα, οι ασκήσεις χαλάρωσης ή ο διαλογισμός – μπορεί να βοηθήσει στη βελτίωση της υγείας σας.

7. Κάντε τακτικές εξετάσεις υγείας

Η υψηλή αρτηριακή πίεση και η υψηλή χοληστερόλη μπορούν να βλάψουν την καρδιά και τα αιμοφόρα αγγεία σας.

Χωρίς όμως εξετάσεις γι’ αυτές, πιθανώς δεν θα γνωρίζετε αν έχετε αυτές τις παθήσεις. Ο τακτικός έλεγχος μπορεί να σας πει ποια είναι τα νούμερά σας και αν πρέπει να λάβετε μέτρα.

Αρτηριακή πίεση. Οι τακτικές εξετάσεις για την αρτηριακή πίεση ξεκινούν συνήθως από την παιδική ηλικία.

Ξεκινώντας από την ηλικία των 18 ετών, η αρτηριακή σας πίεση θα πρέπει να μετράται τουλάχιστον μία φορά κάθε δύο χρόνια για τον έλεγχο της υψηλής αρτηριακής πίεσης ως παράγοντα κινδύνου για καρδιακές παθήσεις και εγκεφαλικά επεισόδια.

Εάν είστε μεταξύ 18 και 39 ετών και έχετε παράγοντες κινδύνου για υψηλή αρτηριακή πίεση, πιθανότατα θα εξετάζεστε μία φορά το χρόνο. Στα άτομα ηλικίας 40 ετών και άνω γίνεται επίσης εξέταση της αρτηριακής πίεσης ετησίως.

Επίπεδα χοληστερόλης

Οι ενήλικες γενικά μετρούν τη χοληστερόλη τους τουλάχιστον μία φορά κάθε τέσσερα έως έξι χρόνια.

Ο έλεγχος της χοληστερόλης αρχίζει συνήθως στην ηλικία των 20 ετών, αν και μπορεί να συνιστάται νωρίτερα η εξέταση εάν έχετε άλλους παράγοντες κινδύνου, όπως οικογενειακό ιστορικό πρώιμης εμφάνισης καρδιακής νόσου.

Έλεγχος για διαβήτη τύπου 2

Ο διαβήτης αποτελεί παράγοντα κινδύνου για καρδιακές παθήσεις.

Εάν έχετε παράγοντες κινδύνου για διαβήτη, όπως το υπερβολικό βάρος ή το οικογενειακό ιστορικό διαβήτη, ο γιατρός σας μπορεί να σας συστήσει έγκαιρο έλεγχο.

Εάν το βάρος σας είναι φυσιολογικό και δεν έχετε άλλους παράγοντες κινδύνου για διαβήτη τύπου 2, συνιστάται η διενέργεια προσυμπτωματικού ελέγχου από την ηλικία των 45 ετών, με επανεξέταση κάθε τρία χρόνια.

Εάν έχετε κάποια πάθηση, όπως υψηλή χοληστερόλη, υψηλή αρτηριακή πίεση ή διαβήτη, ο γιατρός σας μπορεί να σας χορηγήσει φάρμακα και να σας συστήσει αλλαγές στον τρόπο ζωής σας.

Βεβαιωθείτε ότι λαμβάνετε τα φάρμακά σας όπως σας έχει συνταγογραφήσει ο γιατρός σας και ακολουθείτε ένα πρόγραμμα υγιεινού τρόπου ζωής.

Σχετικά με τον δημιουργό

Κατερίνα Καρακικέ / Διαιτολόγος-Διατροφολόγος

Διαιτολόγος Διατροφόλογος MSc