Dr Plus - Diatrofi

Διατροφή και Δίαιτα Η ερώτηση της ημέρας

Light προϊόντα. Πόσο ωφέλιμα είναι;

light-proionta

Τι ονομάζουμε light προϊόντα

Σύμφωνα με τη νομοθεσία «light» χαρακτηρίζεται ενα προϊόν, είτε τρόφιμο είτε ποτό, το οποίο έχει κατα 30% χαμηλότερο ποσοστό σε θερμίδες, λίπος ή ζάχαρη σε σύγκριση με το αρχικό.

Ιδιαίτερη προσοχή χρειάζεται καθώς ο χαρακτηρισμός light δεν ισχύει στην περίπτωση των πρωτεϊνών.

Τα light προϊόντα είναι κατα κύριο λόγω μειωμενα σε θερμίδες, σχεδιάστηκαν κυρίως για τον έλεγχο του βάρους, τη μείωση των επιπέδων λιπιδίων στο αίμα καθώς και τη ρύθμιση της γλυκόζης στο αίμα σε άτομα με σακχαρώδη διαβήτη.

Οι 3 βασικές κατηγορίες light προϊόντων

  1. Τρόφιμα με μειωμένες θερμίδες στα οποία πρέπει να υπάρχει μείωση κατα 30% συγκριτικά με το αρχικό
  2. Τρόφιμα με μειωμένο λίπος όπως τυριά  και γαλακτοκομικά προϊόντα
  3. Τρόφιμα με μειωμένη ζάχαρη όπως αναψυκτικά, διαφορά γλυκά, σνάκ στα οποία μπορεί να έχει αντικατασταθεί η ζάχαρη με κάποιο τεχνητό γλυκαντικό.

Η παγίδα των light προϊόντων

Τα τελευταία χρόνια αυξάνονται όλο και περισσότερο στα ράφια των σούπερ μάρκετ τα light προϊόντα, ενώ ταυτόχρονα έχει αυξηθεί και το ενδιαφέρον των καταναλωτών ως προς αυτά.

Όμως, συμβαίνει το εξής παράδοξο, παρατηρείται ταυτόχρονα και αύξηση των ποσοστών της παχυσαρκίας στη χώρα μας (κατέχουμε την πρώτη θέση στα ποσοστά παχυσαρκίας στην Ευρώπη). Πώς μπορεί να ερμηνευτεί αυτό;

Συνήθως οι καταναλωτές έχουν την εντύπωση πως όταν ένα προϊόν χαρακτηρίζεται light, μπορεί να καταναλώσουν μεγαλύτερη ποσότητα γιατί πιστεύουν ότι «δεν παχαίνει».

Αυτό στην πραγματικότητα δεν ισχύει. Όταν ένα προϊόν χαρακτηρίζεται light, δεν σημαίνει πως έχει μηδενικές θερμίδες ή λιπαρά ή ζάχαρη. Επίσης, η κατανάλωση light προϊόντων από μόνη της δεν οδηγεί στη μείωση του σωματικού μας βάρους. Αντιθέτως, πρέπει να συνοδεύεται από ισορροπημένα γεύματα, άσκηση και γενικότερα ισορροπημένη διατροφή.

Προσοχή επίσης χρειάζεται στις ετικέτες των τροφίμων, καθότι σε κάποια προϊόντα παρατηρείται το φαινόμενο να έχουν μειωθεί οι θερμίδες, να χαρακτηρίζεται το προϊόν light ενώ να αυξάνεται η περιεκτικότητά τους σε αλάτι, πρόσθετα και συντηρητικά κάτι το οποίο πολλές φορές δεν είναι ωφέλιμο για τον οργανισμό.

Πολλές φορές τα τρόφιμα αυτά έχουν υποστεί έντονη επεξεργασία με αποτέλεσμα ναι μεν να απομακρύνονται κάποια συστατικά που δεν είναι ωφέλιμα για την υγεία, αλλά υπάρχει κίνδυνος να μειωθεί η θρεπτική αξία τους. Για τους παραπάνω λόγους συστήνεται πάντα στους καταναλωτές να ελέγχουν την ετικέτα του τροφίμου.

Πώς μπορούμε να τα καταναλώνουμε

Γενικότερα η κατανάλωση light προιόντων θα πρέπει να ενταχθεί σε ένα ισορροπημένο πρόγραμμα διατροφής το οποίο θα περιλαμβάνει:

  • 5 γεύματα την ημέρα
  • κατανάλωση φρούτων και λαχανικών
  • άσκηση
  • επαρκή πρόσληψη νερού

Ταυτόχρονα, η κατανάλωση τους θα πρέπει να γίνεται με μέτρο.

Στην περίπτωση των γαλακτοκομικών προϊόντων, η αντικατάσταση των πλήρων γαλακτοκομικών με τα αντίστοιχα light προϊόντα ίσως είναι ωφέλιμη για τον οργανισμό καθώς γίνεται με πιο φυσικό τρόπο στη βιομηχανία των τροφίμων.

Τέλος, κάτι πολύ σημαντικό είναι η εκπαίδευση του καταναλωτή να διαβάζει τις ετικέτες τροφίμων και να αναγνωρίζει τα χαρακτηριστικά εκείνα του τρόφιμου που είναι επιβλαβή ή ωφέλιμα για την υγεία του.

Βιβλιογραφία
  • «Can Low-Fat Nutrition Labels Lead to Obesity?», Pierre Chandon et al, Journal of Marketing Research 43.4 (2006): 605-617, https://ssrn.com/abstract=2474853
  • «Hunger and food intake following consumption of low-calorie foods»,B Rolls, L.Laster, A. Summerfelt, Appetite, Volume 13,  issue 2 October 1989, Pages 115-127 https://doi.org/10.1016/0195-6663(89)90109-8
  • «Λειτουργικά τρόφιμα, ο ρόλος τους στην προαγωγή υγείας», Α. Κουτελιδάκης, Θεσσαλονίκη 2015, εκδόσεις Ζήτη, κεφάλαιο 5.2 «ο κανονισμός 1924/2006

Σχετικά με τον δημιουργό

Σπυριδούλα Γεωργαλή Διατροφολόγος-Διαιτολόγος

Γεννήθηκα το 1990 στην Αθήνα και μεγάλωσα στη περιοχή του Πειραιά. Το 2009 ξεκίνησα τις σπουδές στο Α.ΤΕΙ Κρήτης στο τμήμα Διατροφής-Διαιτολογίας οπου τις ολοκλήρωσα το 2014.

Έκανα την πρακτική μου άσκηση στο Γενικό Νοσοκομείο Πειραιά Τζάνειο κατά τη διάρκεια της οποίας εκπτώνησα και την πτυχιακή μου εργασία με θέμα «Συμμόρφωση εγκύων με τη Μεσογειακή διατροφή.

Έρευνα σε πληθυσμό της Αθήνας και σύγκριση με πληθυσμό Ηρακλείου Κρήτης». Το 2014 με την απόκτιση του πτυχίου μου ξεκίνησα να εργάζομαι σε φαρμακευτικό χώρο στο τμήμα των συμπληρωμάτων διατροφής.

Το 2017 ξεκίνησα να εργάζομαι ως διαιτολόγος σε γυμναστήριο στη περιοχή του Πειραιά και σε πολυχώρο διατροφής στη Καισαριάνη οπου συνεχίζω να εργάζομαι μέχρι και σήμερα και στους 2 τομείς.

Το έτος 2016-2017 παρaκολούθησα την εκπαίδευση του ΚΕΑΔΔ και απέκτησα εξειδίκευση στις διατροφικές διαταραχές και την παχυσαρκία ως Master Practitioner in eating disorders and obesity.

Σε όλη τη διάρκεια της πορείας μου ως διαιτολόγος ενημερώνομαι για τις τελευταιές οδηγείες σχετικά με τη διατροφή, παρακολουθώ συνέδρια, ημερίδες και εκπαιδευτικά σεμινάρια μεταξύ των οποίων ήταν και σεμινάριο πρώτων βοηθειών του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού.

Τέλος είμαι μέλος της Ένωσης Διαιτολόγων Διατροφολόγων Ελλάδος (ΕΔΔΕ).