Dr Plus - Diatrofi

Καθημερινή Διατροφή

7 τροφές που θα έτρωγε ένας διατροφολόγος το καλοκαίρι

Ένα από τα σημαντικότερα εφόδια που σου προσφέρει η επιστήμη της διατροφής είναι ότι μαθαίνεις πολύ καλά τη φύση – σύσταση και λειτουργικότητα του ανθρώπινου σώματος και πώς αυτή επηρεάζεται από διάφορους παράγοντες . Και πώς μπορεί σε όλα αυτό  η σωστή θρέψη , η χημεία του σώματος, των τροφών να συνεργαστούν, να μειώσουν πολλά αρνητικά συμπτώματα και συναισθήματα .

Καλοκαίρι λοιπόν μια εποχή που συχνά ακούγονται οι εκφράσεις

  • Δεν μπορώ να φάω ( δεν πεινάω ) …
  • Ζαλίζομαι ….
  • Θα σκάσω …
  • Είμαι συνέχεια φουσκωμένος ….
  • Το φαγητό μου πέφτει βαρύ
  • Έχω δυσκοιλιότητα
  • Θα πιω έναν ακόμη καφέ ………

Εκφράσεις που μαρτυρούν τι πραγματικά συμβαίνει στο ανθρώπινο σώμα . Αφυδάτωση, έντονη εφίδρωση χαρακτηριστικό του καλοκαιριού όπου το σώμα δημιουργεί μια σειρά αβιταμινώσεων που επηρεάζονται από την αφυδάτωση  .

Ένας σωστά εκπαιδευμένος διατροφολόγος μπορεί να αναγνωρίζει τι συμβαίνει στο σώμα και να επιλέξει τροφές με  :

  • Υψηλή συγκέντρωση νερού
  • Φυτικές ίνες
  • Βιταμίνη C
  • Μέταλλα και Ιχνοστοιχεία που συμβάλλουν στην καλή λειτουργία του εγκεφάλου, της καρδιάς και γενικότερα όλου του οργανισμού .

1- Ψάρι και θαλασσινά

Τα θαλασσινά είναι πλούσια και πολύτιμη διατροφική πηγή θρεπτικών συστατικών . Διακρίνονται για την ποιότητα του λίπους τους των ω3 λιπαρών οξέων με την  καρδιοπροστατευτική τους δράση ,μειώνουν σημαντικά τα επίπεδα των τριγλυκεριδίων στο αίμα, αυξάνουν τα επίπεδα της <<καλής>> χοληστερόλης HDL και ελαττώνουν τα επίπεδα της <<κακής>> χοληστερόλης (LDL) . Παράλληλα, συμβάλλουν στην ανάπτυξη, στην καλή λειτουργία του εγκεφάλου και γενικότερα του νευρικού συστήματος, στην καλύτερη υφή και προστασία του δέρματος.. Παράλληλα διαθέτουν πρωτεΐνες υψηλής βιολογικής αξίας , ενώ είναι πλούσια σε μικροθρεπτικά συστατικά όπως τα μέταλλα ( ασβέστιο , νάτριο , κάλιο ,φώσφορος ,σίδηρος, μαγνήσιο ,ιώδιο. Περιλαμβάνουν σημαντικές ποσότητες βιταμίνης D καθώς και βιταμίνες του συμπλέγματος Β . Χαρίζουν πνευματική διαύγεια καθώς παρέχουν μεγάλες ποσότητες του αμινοξέος τυροσίνη στον εγκέφαλο, ο οποίος την μετατρέπει σε ντοπαμίνη και νορεπινεφρίνη, δύο χημικά που συμβάλλουν σημαντικά στην πνευματική διαύγεια .

2- Καρπούζι

Χαρακτηριστικότερο φρούτο του καλοκαιριού, πλούσιο σε βιταμίνες Α, Β6, βιταμίνη C, λυκοπένιο, γλουταθειόνη και καλή πηγή  καλίου, μαγνησίου και φυτικών ινών . Περιέχει μεγάλη ποσότητα νερού και λίγες θερμίδες . Το καρπούζι είναι ένα άλλο ακόμα αγαπημένο καλοκαιρινό φρούτο για πολλούς από εμάς καθώς μας δροσίζει και μας ξεδιψάει και έτσι μας δίνει μεγάλη ευχαρίστηση η κατανάλωση του. Μπορεί να καταναλωθεί ως ενδιάμεσο σνακ μαζί με ξηρούς καρπούς ή να συνοδευτεί με τυρί και λίγους ξηρούς καρπούς.

3- Αγγούρι

Το αγγούρι περιέχει φυτικές ίνες, φολικό οξύ, βιταμίνη C, βιταμίνη Β1, βιταμίνη Β2, ασβέστιο, φώσφορο, κάλιο, σάκχαρα, βιταμίνη Β3, Β5, μαγνήσιο, ψευδάργυρο και μαγγάνιο. Καθαρίζει και αναζωογονεί την επιδερμίδα και έχει διουρητικές ιδιότητες. Κάνει καλό στην πέψη, βελτιώνει την υγεία των αρθρώσεων, στη ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης, έχει αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες. Μια ακόμη ιδιότητα του αγγουριού είναι η θεραπευτική του δράση σε παθήσεις που αφορούν την ουροδόχο κύστη και τα νεφρά. Η υψηλή περιεκτικότητά του σε νερό είναι βοηθητική στις λειτουργίες των νεφρών, προωθώντας την ούρηση, καθώς ανήκει στην ομάδα των φυσικών διουρητικών. Χαρακτηριστικό του καλοκαιριού είναι η συχνή κατακράτηση υγρών που κάνει το σώμα καθώς και συχνές ουρολοιμώξεις άρα μια τροφή όπως το αγγούρι αποτελεί μια πολύ έξυπνη επιλογή .

4- Ντομάτα :

Η ντομάτα συμβάλλει στην υγεία της καρδιάς. Η κατανάλωση μιας ντομάτας την ημέρα μπορεί να προσφέρει μέχρι και 30% προστασία από τις καρδιακές παθήσεις χάρη στην υψηλή περιεκτικότητά της σε λυκοπένιο μια έντονα αντιοξειδωρική ουσία, που μειώνει τα επίπεδα της LDL «κακής»)χοληστερόλης.
Διαθέτει υψηλά ποσοστά βιταμίνης C, βοηθώντας έτσι στην ενίσχυση της άμυνας του οργανισμού, πλούσια σε κάλιο  το οποίο ρυθμίζει την αρτηριακή πίεση.

Ωμές οι ντομάτες είναι πλούσιες σε λυκοπένιο, όμως το ψήσιμο της ντομάτας απελευθερώνει  περισσότερο λυκοπένιο. Ρίξε πάνω στη ντομάτα ελαιόλαδο και ψήσε μέχρι η φλούδα της να σπάσει. Το λυκοπένιο είναι λιποδιαλυτή ουσία και το ελαιόλαδο βοηθά τον οργανισμό να απορροφήσει περισσότερο.

5- Γιαούρτι – κεφίρ

Είναι ένα τρόφιμο με υψηλή περιεκτικότητα καλών βακτηρίων που αποκαθιστούν την ισορροπία της εντερικής χλωρίδας, που είναι σημαντική για τη σωστή λειτουργία του εντέρου και την αποφυγή γαστρεντερικών προβλημάτων. Μπορεί να μειώσει προβλήματα υγείας όπως δυσκοιλιότητα, διάρροια. Πλούσιο σε πρωτεΐνες υψηλής βιολογικής αξίας, βιταμίνες του συμπλέγματος B, A, ψευδάργυρο και ιώδιο. Το ασβέστιο, ο φώσφορος, που περιέχουν είναι ιδανικά για γερά κόκαλα, δόντια και μαλλιά Προσφέρει μεγάλο αίσθημα κορεσμού δίνοντας λίγες θερμίδες και αρκετές πρωτεΐνες.

6– Μέντα – δυόσμος
Αν ζεσταίνεστε υπερβολικά, αντικαταστήστε το τσάι ή τον καφέ σας με ένα αφέψημα από φρέσκια μέντα.Εκτός από την ιδιότητα της να βοηθάει στην πέψη, δρα δροσιστικά στον οργανισμό. Στον δυόσμο αποδίδονται πολλές ευεργετικές ιδιότητες, όπως καταπολέμηση των πόνων του στομάχου, της ναυτίας, του λόξυγκα και της δυσπεψίας. Επίσης προσφέρει πολλά κατά της νευρώσεων και τις διάφορες εκδηλώσεις της: αϋπνίες, σπασμοί, τρεμούλες, ημικρανίες, ταχυπαλμίες. Στη μαγειρική χρησιμοποιείται αρκετά ως μυρωδικό σε κεφτέδες, μυζηθρόπιτες, σάλτσες κλπ.

7. Μαστίχα Χίου : Η μαστίχα Χίου αναγνωρίστηκε επίσημα ως φυσικό φάρμακο

Η μαστίχα θεωρείται ένα εξαιρετικό γιατρικό για τα προβλήματα του στομάχου , μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως αποχρεμπτικό και αντιβηχικό
-για την αντιμετώπιση της διάρροιας
-έχει εξαιρετικές αντιβακτηριδιακές και αντιοξειδωτικές ιδιότητες
-η αντιμικροβιακή της δράση συμβάλλει στην εξουδετέρωση μικροοργανισμών που προκαλούν σχηματισμό οδοντικής πλάκας και κακοσμία του στόματος

Σχετικά με τον δημιουργό

Παναγιώτα Καρακασίδου / Διαιτολόγος-Διατροφολόγος

Ζω και εργάζομαι στην Θεσσαλονίκη. Το 1992 ολοκλήρωσα τις σπουδές μου στο τμήμα Διατροφής και Διαιτολογίας του ΤΕΙ Θεσσαλονίκης. Σε συνεργασία με το Τ.Ε.Ι.Θ. πραγματοποίησα ερευνητική- πτυχιακή εργασία για τις ιδιαίτερες διατροφικές ανάγκες και ελλείψεις των ατόμων που στεγάζονται στην Θεραπευτική Κοινότητα Ιθάκη .

Το δεύτερο εξάμηνο του 1992 εργάστηκα στο Νομαρχιακό Νοσοκομείο Ιπποκράτειο Θεσσαλονίκης στο τμήμα Διατροφής. Στη διάρκεια αυτού του χρόνου απέκτησα σημαντική εμπειρία διατροφικής διαχείρισης παθολογικών καταστάσεων.

Οι αναζητήσεις για τη σημασία της ισορροπημένης διατροφής και της σωστής τροφής ενισχύθηκαν από την απόφαση μου το 1994 να γίνω χορτοφάγος . Η χορτοφαγία αποτελεί πλέον για μένα μια στάση ζωής και βαθιάς φιλοσοφίας για αγάπη προς την φύση .

Από το 1997 έως σήμερα διατηρώ το δικό μου προσωπικό διαιτολογικό γραφείο .

Σ αυτά τα χρόνια η διατροφή πέρασε και περνάει από διάφορα μεταβατικά στάδια προσπάθειας για αλλαγή .Αλλαγή που προσπαθεί να γίνει προς όφελος των ανθρώπων αλλά σε πολλές περιπτώσεις τελικά δεν τα καταφέρνει παραμένοντας στα πλαίσια της Δίαιτας και τελικά είναι ο εχθρός των σύγχρονων ανθρώπων .

Η παρουσία πλέον πολύ σημαντικών ερευνών και εξελίξεων στη Διατροφή δημιουργεί συνεχόμενες ανησυχίες και αναζητήσεις, που με οδηγούν στην παρακολούθηση ενός πολύ σημαντικού σεμιναρίου που ήρθε να επισφραγίσει την εμπειρία τόσων χρόνων .

Από το 2011 έχω εξειδικευτεί στις Διατροφικές Διαταραχές και στην Παχυσαρκία (Master Practitioner από το Κέντρο Εκπαίδευσης και Αντιμετώπισης Διατροφικών Διαταραχών [ΚΕΑΔΔ] υπό την πλήρη εποπτεία και συνεργασία με το Εθνικό Κέντρο Διατροφικών Διαταραχών της Μεγάλης Βρετανίας NCFED) και συνεργάζεται με Διαιτολόγους – Διατροφολόγους για θέματα που σχετίζονται με διατροφή και ψυχολογία σε παιδιά – εφήβους – ενήλικες (διατροφικές διαταραχές, παχυσαρκία, αυτοεκτίμηση, εικόνα σώματος).

Μια πολύ σημαντική εμπειρία που σε συνδυασμό με την προσωπική εμπειρία χρόνων πάνω στην χορτοφαγία έφερε

Το Μάιο του 2015 την έκδοση του βιβλίου μου

Η Διατροφή στη Νηστεία Θεωρία και Πράξη

από τις εκδόσεις Σταμούλη σε συνεργασία με τον ΚΕΑΔΔ το οποίο αφορά έναν πλήρη οδηγό υγιεινής και ισορροπημένης διατροφής στην περίοδο της νηστείας με έναν ενημερωτικό οδηγό συνταγών που δίνουν έμφαση στην θρεπτικότητα αλλά και απολαυστική γεύση φαγητών μαγειρεμένων από εμένα για την οικογένειά μου.

Η ανάγκη για αλλαγή στο τομέα της Διατροφής και Δίαιτας και η κοινή προσέγγιση σε θέματα διατροφής με συναδέλφους – συμφοιτητές δημιούργησε την επιστημονική ομάδα “Διατροφή “ στην οποία από το Σεπτέμβριο του 2000 είμαι μέλος .

Είμαι μέλος του Πανελλήνιου Συλλόγου Διαιτολόγων- Διατροφολόγων,

του Κέντρου Αντιμετώπισης Διατροφικών Διαταραχών,

του Ινστιτούτου Διατροφικών Μελετών και Ερευνών ,

της επιστημονικής ομάδας medidiatrofi

της Ελληνικής Ιατρικής Εταιρίας Παχυσαρκίας .

Ενημερώνομαι συνεχώς για τα νέα δεδομένα της επιστήμης της διατροφής παρακολουθώντας ομιλίες, διαλέξεις, σεμινάρια.

Συμμετέχω και παρακολουθώ από το 1992 μέχρι σήμερα τα Πανελλήνια και Μακεδονικά Συνέδρια της Διατροφής και Διαιτολογίας, του τμήματος Διατροφής και Διαιτολογίας Θεσσαλονίκης , της Ελληνικής εταιρείας παχυσαρκίας και της Ελληνικής διαβητολογικής Εταιρίας.

Είμαι παντρεμένη και μητέρα δυο παιδιών .Η περίοδος της εγκυμοσύνης και το μεγάλωμα των παιδιών μου ακολουθώντας ισορροπημένη διατροφή ήταν για μένα μια ακόμη σημαντική διαπίστωση πόσο μεγάλα είναι τα οφέλη της Διατροφής για την σωστή ανάπτυξη και υγεία του ανθρώπου ακόμη και από τα πρώτα στάδια της σύλληψης του . Δεδομένα και γνώσεις που αποδεικνύουν πώς η σωστή διατροφή μπορεί να κάνει υγιείς και χαρούμενους ενήλικες και παιδιά .

Έτσι παράλληλα ξεκίνησε και μια καινούργια επαγγελματική εμπειρία για την ισορροπημένη Διατροφή στην εγκυμοσύνη , βρέφη , παιδιά και εφηβεία . Εμπειρία και γνωριμίες που οδήγησαν σε συνεργασίες με άτομα που ήθελαν να γνωρίσουν την σημασία της υγιεινής διατροφής στη σωστή πνευματική και σωματική ανάπτυξη των παιδιών . Έτσι το 2004 παρουσίασα στο συνέδριο της pharmatron εργασία για την Διατροφή της εγκύου και την περίοδο του θηλασμού .

Στα πλαίσια αυτής της διατροφικής αναζήτησης προκύψανε συνεργασίες και ( π.χ σημαντικές γνωριμίες ) .

Το 1998 συνεργάστηκα με το Δημοτικό Σχολείο Άνω Τούμπας στην Θεσσαλονίκη για την ενημέρωση των παιδιών σε θέματα διατροφικής αγωγής.

Το 2000 συνεργάστηκα με το Παπάφειο Ίδρυμα Θεσσαλονίκης για την ενημέρωση των παιδιών σε θέματα διατροφικής αγωγής .

Το 2011 συμμετείχα στο πρόγραμμα Davinci στην ενημέρωση παιδιών για την παχυσαρκία και τη σημασία της ισορροπημένης διατροφής .Επίσης συμμετείχα σε ένα ερευνητικό πρόγραμμα σε σχολεία του Ασβεστοχωρίου .

Κατά την διάρκεια του 2011 και 2012 διατέλεσα επιστημονικός συνεργάτης- διαιτολόγος –διατροφολόγος με τις ακαδημίες ποδοσφαίρου του ΠΑΟΚ και της ομάδας πετοσφαίρισης του ΠΑΟΚ

Από το 2015 συνεργάζομαι με το ίδρυμα Μέλισσα για την ενημέρωση των παιδιών που διαμένουν εκεί για τη σημασία της υγιεινής και ισορροπημένης διατροφής για την προαγωγή της πνευματικής και ψυχικής υγείας των κοριτσιών.

Από το 2002 πραγματοποιώ ομιλίες με θέματα διατροφής σε μαθητές δημοτικού , γυμνασίου και λυκείου , για την ενημέρωση των μαθητών , γονέων και εκπαιδευτικών της πόλης σε θέματα διατροφής.

Έχω συμμετάσχει σε εκδηλώσεις για την ενημέρωση των πολιτών της πόλης σε θέματα διατροφής .

Αρθρογραφώ για το site www.diatrofi .gr και το www.medidiatrofi.gr

για το A-pharmacy.gr για περιοδικό business woman καθώς και για το ιντερνετικό τύπο ( αθηναϊκό , κ. λ. )

Τέσσερα Βασικά :

1 Από το 1997 έως σήμερα διατηρώ το προσωπικό μου διαιτολογικό γραφείο με Πολυετή εμπειρία διατροφικής διαχείρισης παθολογικών καταστάσεων. Και διαχείριση εξατομικευμένα προγραμμάτων διατροφής για : Έγκυες, Θηλάζουσες, Παιδιά, Ενήλικες – Διατροφικές Διαταραχές – Υγιεινή Διατροφή – Σακχαρώδη Διαβήτη – Προβλήματα Υγείας .

2- Από το 2011 έχω εξειδικευτεί στις Διατροφικές Διαταραχές και στην Παχυσαρκία (Master Practitioner από το Κέντρο Εκπαίδευσης και Αντιμετώπισης Διατροφικών Διαταραχών [ΚΕΑΔΔ]

3- Είμαι συγγραφέας του βιβλίου : Η Διατροφή στη Νηστεία Θεωρία και Πράξη

4 – Πραγματοποιώ ομιλίες σε σχολεία της πόλης για την ενημέρωση των μαθητών ,γονέων και εκπαιδευτικών της πόλης σε θέματα διατροφής.

Αρθρογραφώ σε ποικίλα θέματα διατροφής