Dr Plus - Diatrofi

Διατροφή και Δίαιτα Καθημερινή Διατροφή

Παγκόσμια Ημέρα Διατροφής: Διαπιστώσεις και προβληματισμοί

pagkosmia-imera-diatrofis

Κάθε χρόνο στις 16 Οκτωβρίου, ημέρα που ιδρύθηκε το 1945 ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τροφίμων και Γεωργίας (FAO) του ΟΗΕ, εορτάζεται η παγκόσμια ημέρα διατροφής.

Στόχος του FAO είναι η ευαισθητοποίηση και ο προβληματισμός σε θέματα διατροφής, όπως ο υποσιτισμός και οι άθλιες συνθήκες υγιεινής στις υπό ανάπτυξη χώρες και η παχυσαρκία με τα επακόλουθα της στις αναπτυγμένες.

Τι λένε τα στοιχεία του FAO

Σύμφωνα με στοιχεία του FAO, περισσότεροι από 800 εκατομμύρια άνθρωποι εξακολουθούν να πεινούν σε όλο τον κόσμο, ενώ 2,3 δισεκατομμύρια υποφέρουν από χρόνια έλλειψη θρεπτικών ουσιών.

Όπως αντιλαμβάνεται κανείς, τα τρομακτικά αυτά ποσοστά αφορούν χώρες του λεγόμενου «τρίτου κόσμου». Στον αντίποδα στον ανεπτυγμένο – δυτικό κόσμο, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας τονίζει ότι η επιδημία της παχυσαρκίας έχει λάβει μεγαλύτερες διαστάσεις από αυτές των λοιμωδών νοσημάτων και του υποσιτισμού και αποτελεί πλέον τη σοβαρότερη απειλή για τη δημόσια και παγκόσμια υγεία.

Τριακόσια εκατομμύρια ενήλικες σε όλο τον κόσμο είναι παχύσαρκοι, αριθμός αυξημένος κατά εκατό εκατομμύρια σε σχέση με το 1995.

Η επάρκεια τροφής στις τρίτες χώρες και η εφαρμογή ενός προτύπου σωστής διατροφής κρίνεται αναγκαία προϋπόθεση για την αύξηση του προσδόκιμου ζωής παγκοσμίως.

Τι συμβαίνει στην Ελλάδα του σήμερα;

Η οικονομική ύφεση που μαστίζει τη σύγχρονη Ελλάδα δεν θα μπορούσε να αφήσει ανεπηρέαστο τον τομέα της διατροφής.

Τα τελευταία τρία χρόνια έχουν αυξηθεί τα νοικοκυριά που ξοδεύουν όλο και λιγότερα χρήματα για τη διατροφή τους και παράλληλα αυξάνεται ο αριθμός των συνανθρώπων μας που πεινάνε.

Ταυτόχρονα όμως, τα ποσοστά παχυσαρκίας αυξάνονται τόσο στους ενήλικες όσο και στα παιδιά. Τα ποσοστά των Διατροφικών Διαταραχών επίσης εμφανίζουν αύξηση.

Η υποβάθμιση της διατροφής είναι εμφανής στην καθημερινότητα μας. Υπάρχει στροφή προς πιο ανθυγιεινές διατροφικές επιλογές, εντός του σπιτιού ή στις εξόδους μας.

Είναι σαφώς πιο οικονομικό για τη νοικοκυρά να αγοράσει μεικτό κιμά και όχι καθαρό από το κρεοπωλείο. Όσον αφορά το φαγητό εκτός σπιτιού, είναι χαρακτηριστικό ότι καταγράφεται μεγάλη μείωση στις επισκέψεις σε εστιατόρια και ταβέρνες, σε σχέση με σουβλατζίδικα και κάθε φύσεως ταχυφαγεία, όπου ανθεί και το «πλαστικό» φαγητό.

Το γεύμα εκεί είναι σαφώς «φθηνότερο» αλλά είναι και πολύ πλουσιότερο σε κορεσμένα λίπη και υψηλό σε αλάτι. Εν μέσω ύφεσης και οικονομικής λιτότητας λοιπόν, η απειλή της παχυσαρκίας γίνεται ακόμα πιο έντονη.

Η κατάσταση στα σχολεία

Σχετικά με το γεύμα των παιδιών στο σχολείο παρατηρείται το φαινόμενο, όλο και περισσότερα παιδιά να παίρνουν φαγητό από το σπίτι.

Το γεγονός αυτό θα το χαρακτηρίζαμε ως θετικό βέβαια, αρκεί τα παιδιά να παίρνουν ένα ποιοτικό μικρογεύμα. Είναι όμως πιο «οικονομική» και «εύκολη» η επιλογή ενός κρουασάν αγορασμένου από το σουπερ μάρκετ σε οικονομική συσκευασία μαζί με έναν τυποποιημένο χυμό αμφίβολης ποιότητας παρά ένα φρέσκο ψωμάκι με λαχανικά και τυρί.

Οι επιπτώσεις του μη ποιοτικού φαγητού στην υγεία είναι αναμφισβήτητα δυσμενείς. Μακροπρόθεσμα οδηγούμαστε σε ανεπάρκεια θρεπτικών συστατικών και σε ταυτόχρονη παχυσαρκία λόγω αυξημένης πρόσληψης κορεσμένου λίπους.

Η κακή διατροφή συνδέεται άμεσα με την αύξηση της νοσηρότητας και την υποβάθμιση της δημόσιας υγείας.

Στη δύσκολη αυτή περίοδο κρίνεται σημαντική η επένδυση στον τομέα της διατροφής με την επιλογή ποιοτικών και όχι απαραίτητα ακριβών τροφίμων.

Χρήσιμες συμβουλές για ποιοτική και οικονομική διατροφή

  • Προμηθευόμαστε όσα τρόφιμα χρειαζόμαστε καταγράφοντας τις ανάγκες μας σε λίστα. Ιδιαίτερη προσοχή στα τρόφιμα σύντομης διάρκειας όπως τα γαλακτοκομικά
  • Μειώνουμε την κατανάλωση τυποποιημένων γευμάτων όπως μπισκότα, κρουασάν, πατατάκια, αναψυκτικά, γλυκά. Περιορίζεται σημαντικά το κόστος και παράλληλα η πρόσληψη επιπλέον θερμίδων χωρίς θρεπτική αξία
  • Φροντίζουμε να προετοιμάζομε το κολατσιό των παιδιών στο σπίτι αλλά και το μεσημεριανό γεύμα. Είναι πιο οικονομικό και μπορούμε να επιλέξουμε την ποιότητα
  • Αξιοποιούμε το φαγητό που έχει περισσέψει από την προηγούμενη ημέρα. Για παράδειγμα μπορούμε να φτιάξουμε μια κρεατόπιτα με το κρέας που περίσσεψε ή να χρησιμοποιήσουμε το κοτόπουλο στο σάντουιτς την επόμενη ημέρα
  • Προτιμάμε φρούτα και λαχανικά εποχής. Έχουν μικρότερο κόστος και μεγαλύτερη θρεπτική αξία
  • Επιλέγουμε όσπρια τουλάχιστον 2 φορές την εβδομάδα. Μεγάλη θρεπτική αξία με χαμηλό κόστος
  • Επιλέγουμε οικονομικά, μικρά ψάρια όπως π.χ. γόπα και σαρδέλα της θαλάσσιας περιοχής μας
  • Καλλιεργούμε αντί να αγοράζουμε αρωματικά φυτά όπως μαϊντανό, σέλινο και άνηθο. Ενισχύουν τη γεύση και την αντιοξειδωτική ιδιότητα των φαγητών
  • Συλλέγουμε εδώδιμα χορταρικά ειδικά αν ζούμε στην επαρχία. Πλούσια σε φυτικές ίνες και αντιοξειδωτικές ουσίες με μηδενικό κόστος ενώ ταυτόχρονα δίνουν τη δυνατότητα για σωματική δραστηριότητα

Τα παραπάνω χαρακτηριστικά ταυτίζονται με το πρότυπο της Μεσογειακής Διατροφής.

Η επιστροφή λοιπόν στη διατροφή των προγόνων μας χάρη στην οποία επιβίωσαν σε πολύ πιο δύσκολες συνθήκες θα μπορούσε να είναι η λύση.

Ας μην ξεχνάμε άλλωστε πως η σωστή διατροφή και η διατήρηση φυσιολογικού βάρους αποτελούν ουσιαστικά μέτρο εξοικονόμησης χρημάτων.

Θωρακίζουν τον οργανισμό και μειώνουν τον κίνδυνο εμφάνισης ασθενειών και συνεπώς μειώνουν τις ιατρικές και φαρμακευτικές δαπάνες .

Σχετικά με τον δημιουργό

Διατροφή | Υγεία & Ευεξία