Dr Plus - Diatrofi

Καθημερινή Διατροφή

Τσάι το θαυματουργό!

tsai

Το τσάι ως ρόφημα είναι γνωστό εδώ και αιώνες. Οι Κινέζοι ήταν ο πρώτος λαός που το χρησιμοποίησαν τσάι ως φάρμακο και ως ρόφημα σε κοινωνικές εκδηλώσεις.

Στην Ευρώπη έκανε την εμφάνισή του τον 16ο αιώνα. Στην Βρετανία, περίπου το 1650, ξεκίνησε η κατανάλωσή του κυρίως από τα ανώτερα κοινωνικά στρώματα.

Το τσάι είναι μετά το νερό, το πιο διαδεδομένο ρόφημα στον κόσμο. Υπερτερεί σαφώς έναντι του καφέ, της μπύρας, του κρασιού και των αναψυκτικών.

Το ρόφημα του τσαγιού παρασκευάζεται από τα αποξηραμένα φύλλα, κλαδιά και μπουμπούκια του θάμνου Camellia Sinensis. Τα φύλλα μουσκεύονται σε ζεστό νερό για λίγα λεπτά.

Μετά τη συλλογή των φύλλων του φυτού, αυτά αποξηραίνονται άμεσα, προκειμένου να σταματήσει η οξείδωσή τους. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα την αποικοδόμηση των σημαντικών ποσοτήτων πολυφαινολών που περιέχουν.

Κατηγορίες τσαγιού

Ανάλογα με το βαθμό αποξήρανσης των φύλλων, υπάρχουν 4 κατηγορίες τσαγιού:

  • Το λευκό τσάι, που φτιάχνεται από νεαρά μπουμπούκια του φυτού τα οποία δεν έχουν υποστεί καμία οξείδωση. Παράγεται σε πολύ μικρότερες ποσότητες από τα υπόλοιπα είδη και γι’ αυτό είναι πολύ πιο ακριβό και λιγότερο διαδεδομένο
  • Το πράσινο τσάι, το οποίο φτιάχνεται από φύλλα που έχουν υποστεί ελάχιστη οξείδωση και δεν έχει υποστεί οποιαδήποτε ζύμωση
  • Το μαύρο τσάι, του οποίου τα φύλλα έχουν υποστεί σημαντική οξείδωση υπό ελεγχόμενες συνθήκες θερμοκρασίας και υγρασίας, πράγμα που προκαλεί ενζυμικές αντιδράσεις, με αποτέλεσμα την αλλαγή του χρώματος των φύλλων και έχει υποστεί πλήρη ζύμωση
  • Το oolong τσάι, που είναι αποτέλεσμα της οξείδωσης που έχει σταματήσει μεταξύ πράσινου και μαύρου τσαγιού

Αντιοξειδωτικές ιδιότητες

Το τσάι περιέχει σημαντικές ποσότητες μιας κατηγορίας πολυφαινολών (αντιοξειδωτικών) που ονομάζονται φλαβονοειδή.

Στο φυτό Camellia sinensis τα κύρια φλαβονοειδή που περιέχονται είναι οι κατεχίνες. Κατά την επεξεργασία του μαύρου τσαγιού από πολυμερισμό των κατεχινών προκύπτουν οι θεαφλαβίνες και οι θεαρουμπιγίνες.

Έτσι, το πράσινο τσάι είναι πλούσιο σε κατεχίνες και το μαύρο πλούσιο στα πολυμερή τους.

Ένας μεγάλος αριθμός μελετών έχει αποδείξει τη σημαντική αντιοξειδωτική δράση των φλαβονοειδών. Έχει βρεθεί ότι η αντιοξειδωτική δράση 2 φλιτζανιών τσαγιού είναι ίση με εκείνη 4 μήλων ή 7 ποτηριών χυμού πορτοκαλιού.

Βέβαια, αυτή εξαρτάται από τη βιοδιαθεσιμότητα των φλαβονοειδών, καθώς και το βαθμό μεταβολισμού από τον οργανισμό και διανομής στους ιστούς.

Οφέλη κατανάλωσης τσαγιού

  • Έχει για τον οργανισμό αντιφλεγμονώδη και αντιμικροβιακή δράση
  • Συμβάλλει στην μείωση της αρτηριακής πίεσης
  • Έχει νευροπροστατευτικές και θερμογεννετικές ιδιότητες
  • Συμβάλλει στην μείωση του οξειδωτικού stress, των κυτταρικών μεταλλάξεων και της ανάπτυξης καρκινικών κυττάρων

Επιπλέον, πολλές ερευνητικές εργασίες, επιδημιολογικές μελέτες και μεταναλύσεις δείχνουν ότι το τσάι και τα βιοδραστικά πολυφαινολικά συστατικά του έχουν πολλαπλά οφέλη για τον οργανισμό. Συμβάλλουν στην πρόληψη πλήθους ασθενειών, όπως ο καρκίνος, ο διαβήτης, τα καρδιαγγειακά νοσήματα, το έμφραγμα και η παχυσαρκία.

Τσάι το ενυδατικό

Το κατά πόσο η κατανάλωση του τσαγιού μπορεί να συμβάλλει στην ενυδάτωση ή όχι του οργανισμού απασχόλησε μια άλλη μερίδα επιστημόνων ανά τον κόσμο.

Έτσι, κατά ομάδες μελέτησαν την παραπάνω υπόθεση σε διάφορες καταστάσεις, συνθήκες και συνδυασμούς. Τα αποτελέσματα ήταν θετικά από την άποψη ότι από τις έρευνες φάνηκε ότι η μέτρια κατανάλωση τσαγιού, της τάξης των 4 έως 6 φλιτζανιών, συμβάλλει στην διατήρηση της ομοιοστασίας υγρών του σώματος και ευεξία του οργανισμού αλλά και της ψυχικής ηρεμίας.

Όσο για εκείνους που θα ισχυριστούν ότι από την κατανάλωση τσαγιού αυξάνεται και η κατανάλωση καφεΐνης, οι ερευνητές αποδεικνύουν ότι η μέτρια κατανάλωση τσαγιού δεν εμπεριέχει κανένα κίνδυνο για την υγεία.

Τέλος, αποδεικνύεται ότι η κατανάλωση του τσαγιού δρα συνεργατικά, στην ενυδάτωση του οργανισμού, με την κατανάλωση 6 έως 8 ποτηριών νερού.

Τσάι και διατροφή

Πρέπει να σημειωθεί ότι οι αντιπαραθέσεις και ενστάσεις αναφορικά με τα οφέλη ή τους κινδύνους από την κατανάλωση του τσαγιού εξακολουθούν να υφίστανται.

Τα ερευνητικά δεδομένα όμως αναδύουν πλήθος ευεργετικών επιδράσεων της κατανάλωσης του τσαγιού στην υγεία του ανθρώπου, τα οποία σαφώς υπερτερούν από τις αναφερόμενες τοξικές επιδράσεις της κατανάλωσης του.

Καταλήγοντας, θα πρέπει να σημειωθεί ότι το τσάι είναι μια πολύ καλή επιλογή για να διατηρήσει και να προάγει την υγεία, σε συνδυασμό πάντα με μια ισορροπημένη διατροφή, προσφέροντας μια πολύ καλή λύση για την αποφυγή της κατανάλωσης άλλων αναψυκτικών ή ποτών με υψηλό ενεργειακό φορτίο.

Σχετικά με τον δημιουργό

Κατερίνα Καρακικέ / Διαιτολόγος-Διατροφολόγος

Διαιτολόγος Διατροφόλογος MSc