Dr Plus - Diatrofi

Συμβουλή της ημέρας

Πώς θα αντιμετωπίσω την δυσκοιλιότητα;

antimetopisi-dyskoiliotitas

Η δυσκοιλιότητα είναι ένα σύπτωμα, το οποίο μπορεί να εμφανιστεί στο μεγαλύτερο ποσοστό των ανθρώπων σε κάποια φάση της ζωής τους.

Στην Ελλάδα εμφανίζεται πιο συχνά στις γυναίκες, τους ηλικιωμένους και τα άτομα που δεν έχουν φυσιολογικό βάρος. Το σύμπτωμα αυτό μπορεί να υπάρχει μόνο του ή να είναι αποτέλεσμα άλλης νόσου. Αντιμετωπίζεται σχετικά ευκολά με την κατάλληλη διάγνωση.

Τι είναι η δυσκοιλιότητα;

Η δυσκοιλιότητα ορίζεται ως η μειωμένη συχνότητα κενώσεων σε λιγότερες απο τρείς την εβδομάδα ή η ανάγκη για αυξημένη πίεση για να επιτευχθεί η αφόδευση.Για να χαρακτηριστεί κάποιος δυσκοίλιος θα πρέπει να έχει τουλάχιστον δύο απο τα παρακάτω συπτώματα:

  • Λιγότερες απο τρείς κενώσεις/εβδομάδα
  • Έντονη δυσκολία κατά τη κένωση
  • Σκληρά κόπρανα
  • Αίσθημα ατελούς κένωσης
  • Αίσθημα ορθοπρωκτικής απόφραξης

Συνέπειες δυσκοιλιότητας

Οι συνέπειες της δυσκοιλιότητας διαφέρουν από άτομο σε άτομο και εξαρτάται από την σοβαρότητα της κατάστασης. Οι συνηθέστερες είναι:

  • Κοιλιακός πόνος
  • Φούσκωμα
  • Μειωμένη όρεξη
  • Κακή διάθεση
  • Νευρικότητα
  • Ναυτία
  • Κούραση
  • Αιμορροΐδες
  • Ραγάδες δακτυλίου
  • Κοπρανώδης ενσφήνωση

Αίτια της δυσκοιλιότητας

Ο τρόπος ζωής και η διατροφή σχετίζονται άμεσα με την εμφάνιση δυσκοιλιότητας αλλά μπορεί να οφείλεται σε κάποιο νόσημα ή φαρμακευτική αγωγή.

Συνήθως οφείλεται στους παρακάτω παράγοντες:

  • Διατροφή χαμηλή σε φυτικές ίνες
  • Μειωμένη πρόσληψη υγρών
  • Μειωμένη φυσική δραστηριότητα
  • Το άγχος
  • Οι αλλαγές στις καθημερινές συνήθειες (π.χ ταξίδι)
  • Η αγνόηση της ανάγκης για αφόδευση (π.χ. στον εργασιακό χώρο)
  • Ορμονικές μεταβολές στη κύηση
  • Ηλικία >65 ετών
  • Μακροχρόνια χρήση καθαρκτικών
  • Χρήση φαρμάκων
  • Διάφορες παθολογικές κατάστασεις
  • Σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου

Τρόποι αντιμετώπισης δυσκοιλιότητας

Αφού γίνει η διάγνωση από ειδικό ιατρό και βρεθούν τα αίτια της, αντιμετωπίζεται με αλλαγές στη διατροφή, τον τρόπο ζωής και με φαρμακευτική αγωγή.

Αύξηση κατανάλωσης φυτικών ινών

Αυξήστε σταδιακά την φυτικές ίνες στη διατροφή σας. Προσπαθήστε να καταναλώστε επαρκή ποσότητα φυτικών ινών (25-35γρ/ημερισίως) συνοδεύοντας τα κύρια γεύματα σας με σαλάτα.

Προσπαθήστε να αυξήσετε την κατανάλωση φρούτων και επιλέξτε φρούτα που μπορείτε να τα καταναλώστε με τη φλούδα.  Επιλέξτε τρόφιμα πλούσια σε φυτικές ίνες όπως δημητριακά και ψωμί ολικής άλεσης, λαχανικά (μαρούλι και χόρτα) , φρούτα (ακτινίδια, φράουλες, μήλο, σύκα, δαμάσκηνα), όσπρια (φακές) και λαδερά φαγητά (φασολάκια, μπάμιες).

Λήψη προβιοτικών

Τα προβιοτικά είναι μικροοργανισμοί που βοηθούν στην καλή λειτουργία του εντέρου.

Για να αυξήσετε την ποσότητα τους προτιμήστε τρόφιμα πλούσια σε προβιοτικά (π.χ. κεφίρ, αριάνι, ελιές) ή κάποιο συμπλήρωμα διατροφής.

Επαρκή ενυδάτωση του οργανισμού

Προσπαθήστε να πιείτε 8-10 ποτήρια νερό την ημέρα.

Μπορείτε να αυξήσετε την πρόσληψη υγρών με ροφήματα όπως τσάι, χυμό, γάλα και με σούπες ως κυρίως γεύματα.

Αυξήστε την φυσική σας δραστηριότητα

Προσπαθήστε να γυμνάζεστε τακτικά ή να πηγαίνετε για περπάτημα 3-4 φορές την εβδομάδα για περίπου 30’. Η άσκηση μπορεί να βελτιώσει την κινητικότητα του εντέρου.

Ακούστε το σώμα σας

Όταν νιώσετε την ανάγκη για κένωση καλό είναι να μην την αγνοήσετε.

maria-chantiona
Μαρία Χαντιώνα Διαιτολόγος/Διατροφολόγος
Μειώστε το άγχος

Προσπαθήστε να χαλαρώσετε και να μειώσετε το άγχος στην καθημερινότητα σας.

Ο καλός ύπνος και η άσκηση συμβάλλουν πολύ στη μείωση του.

Άλλες θεραπείες

Σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να χρειαστεί χειρουργική επέμβαση όπως σε ασθενείς με εντερική αδράνεια ή η βιοανάδραση που πρόκειται για μια διαδικάσια εκπαίδευσης των ασθενών στα βιολογικά ερεθίσμα, με ασκήσεις σύσφιξης-χάλασης.

Σε περίπτωση που η δυσκοιλιότητα επιμένει απευθυνθείτε σε έναν ειδικό ιατρό ώστε να σας συστήσει την κατάλληλη θεραπεία.

Σχετικά με τον δημιουργό

Μαρία Χαντιώνα Διαιτολόγος / Διατροφολόγος