Dr Plus - Diatrofi

Παιδί

Φυσική δραστηριότητα το καλοκαίρι

fysiki-drastiriotita-to-kalokairi

Είμαστε στην καρδιά του καλοκαιριού!

Μικροί και μεγάλοι, άλλοι λιγότερο άλλοι περισσότερο, θα πάρουμε “άδεια” από την καθημερινότητα μας.

Αυτές οι μέρες θα μπορούσαν να αποτελέσουν ευκαιρία να μας «φροντίσουμε» καλύτερα. Συχνά όμως την περίοδο των διακοπών μάλλον παραμελούμε το σώμα μας και τις ανάγκες του.

Εκτός από την διατροφή, το καλοκαίρι «χαλαρώνει» και το πρόγραμμα άσκησής μας.

Μάλιστα, λόγω των υψηλών θερμοκρασιών, της διάθεσης για ξεκούραση και της υπερεκτίμησης της άσκησης (κολύμπι), ίσως τελικά να είμαστε λιγότερο δραστήριοι από ότι το χειμώνα.

Αυτό σε συνδυασμό με το ότι τρώμε κάτι περισσότερο σε παγωτά και άλλα νόστιμα εδέσματα, μαζί με μια διάθεση για ξεφάντωμα, πιθανόν να έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση του βάρους μας μέχρι το Σεπτέμβριο. 

Τι γίνεται με τα παιδιά

Το φαινόμενο μπορεί να παρατηρηθεί και στα παιδιά.

Η απότομη αύξηση του βάρους τους καλοκαιρινούς μήνες δεν πρόκειται να γίνει «μπόι» το χειμώνα. Ειδικά εάν το διατροφικό μοτίβο των καλοκαιρινών διακοπών πάρει παράταση μαζί με νέες συνήθειες, όπως το απογευματινό γλυκάκι.

Με την λήξη των σχολικών μαθημάτων και των δραστηριοτήτων, ειδικά στις πόλεις, μέχρι και αν φύγουν για διακοπές τα παιδιά, περνούν το μεγαλύτερο μέρος της ημέρας τους στο σπίτι. Συχνά καθισμένα παρέα με ένα κινητό τηλέφωνο ή υπολογιστή. 

Ακόμα και τις λίγες μέρες των διακοπών στην εξοχή, η φυσική δραστηριότητα των παιδιών πολλές φορές περιορίζεται στο «πλατσούρισμα» στην θάλασσα.

Δυστυχώς, παρά την δυνατότητα για παιχνίδι, τα περισσότερα παιδιά σήμερα δύσκολα θα εγκαταλείψουν τις «καθιστικές συνήθειες». Επίσης, το καλοκαίρι λόγω θερμοκρασίας μετακινήσεις γίνονται περισσότερο με αυτοκίνητο. Για πολλές ώρες την ημέρα το παιδί παραμένει «περιορισμένο» κάτω από μια ομπρέλα ή στο σπίτι.

Αντί να είμαστε σχολαστικοί με το να μετράμε τις «μπουκιές» των παιδιών, ας τα προτρέψουμε να «κινηθούν» περισσότερο

Τώρα που υποχρεώσεις μειώνονται, ο κηδεμόνας του παιδιού αξίζει να βρει ευκαιρία για μικρές βόλτες. Ακόμα και στο πάρκο ή στην παιδική χαρά της γειτονιάς.

Το πρωινό ξύπνημα και όχι η έγερση κοντά στο μεσημέρι, δίνει την δυνατότητα στο παιδί να είναι πιο κοντά στο πρόγραμμα του. Να φάει το πρωινό του και τα ενδιάμεσα φρούτα του στο δεκατιανό του. Να εκμεταλλευτούμε επίσης τις πρωινές ώρες «γλυκού» ήλιου για παιχνίδι και δραστηριότητες έξω.

Αν καταφέρουμε να πάμε για μπάνιο, προτρέπουμε το παιδί να κινηθεί. Να κολυμπήσει και να τρέξει με την μπάλα, τις ρακέτες. Και μαζί του σηκωνόμαστε από την ξαπλώστρα και εμείς.

Η έκθεση στο ήλιο, όταν γίνεται για λογικό χρονικό διάστημα, υπό την κατάλληλη προστασία και τις σωστές ώρες, μόνο καλό μπορεί να κάνει. Μην ξεχνάτε ότι είναι απαραίτητη για την σύνθεση της βιταμίνης D.

Μεσημεριανή σιέστα

Το μεσημέρι είναι ιδανική ώρα για την καλοκαιρινή σιέστα. Αν το παιδί έχει σηκωθεί νωρίς και έχει κουραστεί θα είναι πιθανόν πρόθυμο να την απολαύσει.  Παρόλα αυτά αν ο ύπνος δεν έρχεται, θα μπορούσε να ασχοληθεί με άλλα πράγματα.

Αν θέσουμε κοινές δραστηριότητες, όπως το καθάρισμα του σπιτιού, σαν «παιχνίδι» με κάποιο έπαθλο- επιβράβευση, το παιδί πιο εύκολα θα τις ακολουθήσει και άλλα παιχνίδια.

Παιχνίδια

Επίσης, λύση μπορούν να αποτελέσουν παιχνίδια που απαιτούν λίγο χώρο, αλλά έχουν κίνηση ή πιο καθιστικές δραστηριότητες όπως:

  • κρυμμένος θησαυρός
  • μίνι μπόουλινγκ
  • παντομίμα
  • χορός
  • παιχνίδι με το λάστιχο/ σκοινάκι
  • παιχνίδι- φροντίδα κατοικίδιου
  • μαγειρικές παρασκευές
  • διάβασμα βιβλίου
  • ζωγραφική
  • εκμάθηση- εξάσκηση μουσικών οργάνων
  • θεατρικά παιχνίδια

Η χρήση tablet και άλλων ηλεκτρονικών σίγουρα μας ξεκουράζει από την «γκρίνια» και την «φασαρία». Αν δεν γίνει όμως ελεγχόμενα, με ωράριο και υπό όρους μπορεί να είναι εθιστική.

Ακόμα, πολύ καλή λύση για το καλοκαίρι αποτελούν τα διαφορά αθλητικά camp, το κολυμβητήριο, καθώς και η διαχρονική επιλογή της κατασκήνωσης.

Το απόγευμα είναι η ιδανική ώρα για παιχνίδι έξω μέχρι τις βραδινές ώρες με κρυφτό, κυνηγητό, μήλα, ποδήλατο, κουτσό κτλ., στην κοντινή πλατεία, ακόμα και στις γειτονιές ή γιατί όχι για μια απογευματινή βουτιά. Παντού υπάρχουν «κίνδυνοι» όμως με το να είμαστε υπερπροστατευτικοί δεν βοηθάμε το παιδί μας να αναπτυχθεί σωστά.

Τέλος, αξίζει να θυμόμαστε ότι πολλά παιδιά που ζουν στις πόλεις πιθανόν να μην γνωρίζουν αυτά τα «παραδοσιακά» παιχνίδια, να μην έχουν τις ίδιες δεξιότητες ή τις αντοχές σε σύγκριση με τα παιδιά που ζουν στην εξοχή, ειδικά αν ήδη έχουν αυξημένο σωματικό βάρος και να είναι πιο διστακτικά στο να κάνουν νέους φίλους, καθώς φοβούνται το bulling ή την απόρριψη. Για αυτό ο υποστηρικτικός ρόλος της οικογένειας είναι αναγκαίος.

Φυσικά πρέπει και εμείς σαν μεγαλύτεροι να δίνουμε το καλό παράδειγμα και όχι να λιώνουμε σε μια πολυθρόνα με το κινητό μας.

Όσο και αν φαίνεται παράλογο, όταν είμαστε κουρασμένοι ψυχολογικά, η κίνηση, πχ μια χαλαρή βόλτα, θα μας ξεκουράσει πιο πολύ από την τηλεόραση. Αυτό πρέπει να το μάθουμε στους μικρότερους, κατανοώντας ότι η παιδική παχυσαρκία ναι μεν οφείλεται στην αύξηση της κατανάλωσης τροφής, οφείλεται όμως και στην αύξηση της καθιστικής ζωής.

Καλό και δραστήριο καλοκαίρι!

Σχετικά με τον δημιουργό

Κυριακή Απέργη / Διαιτολόγος-Διατροφ...

Κλινικός Διαιτολόγος Διατροφολόγος
Ονομάζομαι Απέργη Κυριακή. Γεννήθηκα στην Αθήνα τον Μάρτιο του 1988. Σπούδασα στην πρώτη μου επιλογή στο Χαροκόπειο Πανεπιστημίο Αθηνών στο Τμήμα Επιστήμης Διαιτολογίας-Διατροφής από όπου και αποφοίτησα το 2010. Ο τομέας της διατροφής και της υγείας ήταν και είναι σκοπός της ζωής μου και εξακολουθεί να με απασχολεί θερμά.
Πραγματοποίησα την πτυχιακή μου εργασία στην κοιλιοκάκη και ολοκλήρωσε την κλινική πρακτική άσκηση στα Πανεπιστημιακά νοσοκομεία "Αττικό" και "Αλεξάνδρα".
Το 2013 εξειδικεύτηκα στο κομμάτι των διατροφικών διαταραχών και ολοκλήρωσα με επιτυχία την μεταπτυχιακή εκπαίδευση του Master Practitioner Programme in Eating Disorders and Obesity στο Κέντρο Εκπαίδευσης και Αντιμετώπισης Διατροφικών Διαταραχών (ΚΕΑΔΔ) υπό την εποπτεία του NCFED της Μεγάλης Βρετανίας και αναγνωρισμένο από το Βρετανικό Σύλλογο Ψυχολόγων – British Psychological Society - BPS .
Παρακολούθησα σαν πρακτική περιστατικά διατροφικών διαταραχών στην Μονάδα Εφηβικής Υγείας της Β’ Παιδιατρικής Κλινικής του Πανεπιστημίου Αθηνών (Νοσοκομείο Παίδων «Π. & Α. Κυριακού»).
Συνεχίζω και ενημερώνομαι συνεχώς για θέματα διατροφής και ψυχολογίας ακολουθώντας συνεχείς εκπαιδεύσεις και προγράμματα κατάρτισης.
Στο πλαίσιο της συνεχιζόμενης εκπαίδευσης παρακολουθώ σεμινάρια της ESPEN (LLL) για την κλινική διατροφή και σεμινάρια συνεχιζόμενης εκπαίδευσης από αναγνωρισμένους φορείς.
Έχω παρακολουθήσει σεμινάρια life- coaching και Focus in Solution Therapy.
Παρακολουθώ και ενημερώνομαι για τις τελευταίες εξελίξεις σχετικά με τα συμπληρώματα διατροφής.
Το 2015 ολοκλήρωσα τα κλινικά σεμινάρια του ΚΕΑΔΔ.
Συμμετέχω σαν ομιλήτρια σε ποικίλες δράσεις διατροφικής εκπαίδευσης.
Αποτελώ εκπαιδεύτρια του ΚΕΑΔΔ στο κομμάτι της νευρικής ανορεξίας.
Αρθρογραφώ σε ηλεκτρονικά site (www.diatrofi.gr) και περιοδικά, στο δικό μου kiriakiapergi@blogspot.gr και πραγματοποιώ ομιλίες σε ραδιοφωνικούς σταθμούς.
Έχω συμμετάσχει σε βιβλία διατροφής και ψυχολογίας.
Είναι μέλος της Ένωσης Διαιτολόγων-Διατροφολόγων Ελλάδος, του συλλόγου Κλινικών Διαιτολόγων ESPEN και GrESPEN και της ΕΔΔΕ και επιστημονικός συνεργάτης της ομάδας diatrofi και keadd.