Dr Plus - Diatrofi

Διατροφή και ζωή Παιδί

Προβιοτικά για παιδιά : Είναι απαραίτητα;

προβιοτικά για παιδιά

Μπορεί να έχετε δεί προβιοτικά για παιδιά στον διάδρομο υγιεινής διατροφής στο τοπικό σας παντοπωλείο και φαρμακείο ή να έχετε δει μια αναφορά σε αυτά στο αγαπημένο σας blog υγιεινής διαβίωσης.

Είναι τα προβιοτικά ασφαλή για τα παιδιά;

Πολλοί ενήλικες χρησιμοποιούν αυτά τα συμπληρώματα για να βοηθήσουν στη λειτουργία του πεπτικού τους συστήματος.

Αλλά τα προβιοτικά δεν λειτουργούν πάντα το ίδιο για τα παιδιά. Είναι χρήσιμα για τη διατήρηση της υγείας του πεπτικού σας συστήματος.

Είναι σημαντικό όμως να γνωρίζετε ποια προβιοτικά για παιδιά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε με ασφάλεια. Και αυτό γιατί μπορεί να μην λειτουργούν με τον ίδιο τρόπο που λειτουργούν στους ενήλικες.

Το σώμα σας φιλοξενεί δισεκατομμύρια οργανισμούς όπως βακτήρια, μύκητες και ζύμες. Οι περισσότεροι από αυτούς τους οργανισμούς είναι αβλαβείς και πολλοί βοηθούν το σώμα σας να λειτουργεί σωστά. Σχηματίζουν δηλαδή αυτό που ονομάζεται ανθρώπινο μικροβίωμα.

Τα προβιοτικά είναι μερικά από τα χρήσιμα “καλά βακτήρια” που αποτελούν το μικροβίωμά σας. Κυκλοφορούν σε μορφή συμπληρώματος, αλλά απαντώνται και φυσικά σε ορισμένα τρόφιμα.

Αυτά τα ζυμωμένα και παλαιωμένα τρόφιμα είναι γεμάτα προβιοτικά:

  • Γιαούρτι
  • Ξινολάχανο
  • Κομπούτσα
  • Κίμτσι
  • Κεφίρ
  • Τυρί Cottage

Τα παιδιά σας πιθανότατα λαμβάνουν το μεγαλύτερο μέρος της πρόσληψης προβιοτικών από το γιαούρτι.

Τα οφέλη των προβιοτικών

Με την αναπλήρωση των καλών βακτηρίων του οργανισμού σας, τα προβιοτικά βοηθούν στην πέψη και τη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος.

Μπορεί ακόμη και να βοηθήσουν στη θεραπεία ή την πρόληψη ορισμένων ασθενειών.

Τα προβιοτικά για παιδιά είναι ιδιαίτερα χρήσιμα για τη διάρροια ή τη δυσκοιλιότητα. Αμφότερες είναι συνηθισμένες καταστάσεις σε παιδιά, ειδικά κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσης στο γιογιό.

Τα προβιοτικά μπορούν επίσης να βοηθήσουν στην ανακούφιση ορισμένων συμπτωμάτων του συνδρόμου ευερέθιστου εντέρου και της φλεγμονώδους νόσου του εντέρου.

Τα προβιοτικά για παιδιά μπορούν να βοηθήσουν όταν γίνεται λήψη αντιβιοτικών

Τα αντιβιοτικά μπορεί να προκαλέσουν πόνο στο στομάχι, δυσκοιλιότητα ή διάρροια και τα προβιοτικά μπορούν να διευκολύνουν αυτές τις παρενέργειες.

Δεν είναι όμως όλα τα προβιοτικά αποτελεσματικά κατά τη λήψη αντιβιοτικών, οπότε μιλήστε με τον παιδίατρο, τον φαρμακοποιό ή τον διαιτολόγο του παιδιού σας για το ποιο προβιοτικό είναι καλύτερο για το παιδί σας.

Οι ερευνητές εξακολουθούν να μαθαίνουν όλα τα οφέλη των προβιοτικών και τον τρόπο λειτουργίας τους. Μπορεί να βοηθούν στην πέψη, στην πρόληψη μολυσματικών ασθενειών και ακόμη και να παίζουν ρόλο στη διατήρηση ενός υγιούς βάρους.

Το μικροβίωμα είναι μοναδικό για κάθε άτομο, σχεδόν σαν δακτυλικό αποτύπωμα και τα περισσότερα προβιοτικά περιέχουν στελέχη γαλακτοβακίλλων. Υπάρχουν πολλοί διαφορετικοί τύποι που μπορεί να υπάρχουν ή να μην υπάρχουν στο έντερό σας.

Τα προβιοτικά μπορεί να βοηθήσουν μόνο εάν περιέχουν τα σωστά στελέχη βακτηρίων για το έντερο του παιδιού σας. Διαφορετικά, μπορεί να μην έχουν κανένα αποτέλεσμα.

Πρέπει τα παιδιά να τρώνε προβιοτικά τρόφιμα;

Ορισμένες μελέτες δείχνουν ότι τα προβιοτικά μπορεί να είναι καλά για τα παιδιά.

Μελέτη διαπίστωσε ότι τα παιδιά στα οποία χορηγούνταν προβιοτικά κάθε μέρα για 3 μήνες είχαν λιγότερες πιθανότητες να παρουσιάσουν αναπνευστικά προβλήματα και διάρροια σε σχέση με τα παιδιά στα οποία χορηγούνταν εικονικό φάρμακο.

Και ενώ χρειάζονται περισσότερες έρευνες, τα προβιοτικά μπορεί να μειώσουν τον κίνδυνο των παιδιών να αναπτύξουν ορισμένες παθήσεις, όπως αυτοάνοσα νοσήματα, αλλεργίες και άσθμα.

Από την άλλη πλευρά, ορισμένοι ερευνητές σημειώνουν ότι τα προβιοτικά μπορεί να μην έχουν μεγάλη επίδραση στα παιδιά. Επειδή το μικροβίωμά τους δεν έχει αναπτυχθεί πλήρως, τα προβιοτικά μπορεί απλώς να περάσουν ως φυσιολογικά απόβλητα.

Τα προβιοτικά για παιδιά θεωρούνται ασφαλή με ορισμένες εξαιρέσεις. Θα πρέπει να αποφεύγετε να δίνετε προβιοτικά στο παιδί σας εάν έχει εξασθενημένο ανοσοποιητικό σύστημα ή καρκίνο ή εάν είναι πρόωρο βρέφος. Σε αυτές τις περιπτώσεις, τα προβιοτικά μπορεί να τα θέσουν σε κίνδυνο για λοιμώξεις.

Σε γενικές γραμμές, είναι προτιμότερο για τα παιδιά να λαμβάνουν προβιοτικά μέσω των τροφίμων αντί για συμπληρώματα, εκτός αν ο παιδίατρός ή/ και ο Διαιτολόγος τους συστήσει διαφορετικά.

Μιλήστε με το γιατρό ή/και τον Διαιτολόγο του παιδιού σας αν σκέφτεστε να χρησιμοποιήσετε προβιοτικά για να βοηθήσετε την πέψη του παιδιού σας. Η ασφάλεια και η υγεία του παιδιού σας είναι το πρωταρχικό του μέλημα.

Είναι τα προβιοτικά για παιδιά ασφαλή;

Αν και δεν είναι σαφές αν τα προβιοτικά ωφελούν τα παιδιά, είναι σαφές ότι συνήθως δεν προκαλούν βλάβη σε υγιή παιδιά.

Ωστόσο, συμίσταται στους γονείς να περιμένουν μέχρι ένα παιδί να είναι άνω του 1 έτους πριν δώσουν προβιοτικά. Επί του παρόντος, απλώς δεν υπάρχουν αρκετά δεδομένα ασφαλείας για τα προβιοτικά για βρέφη.

Τα παιδιά που είναι σοβαρά άρρωστα ή που έχουν εξασθενημένο ανοσοποιητικό σύστημα θα πρέπει να συμβουλεύονται γιατρό πριν λάβουν προβιοτικά. Ορισμένες μελέτες υποδεικνύουν ότι τα παιδιά με κεντρική γραμμή ή θύρα θα πρέπει επίσης να αποφεύγουν τα προβιοτικά.

Σε παιδιά με αυτές τις ιατρικές συσκευές, έχουν αναφερθεί περιπτώσεις σηψαιμίας. Εάν το παιδί σας έχει θύρα ή κεντρική γραμμή, να μιλάτε πάντα με τον γιατρό σας πριν χρησιμοποιήσετε προβιοτικά.

Μπορούν τα προβιοτικά για παιδιά να προκαλέσουν παρενέργειες;

Επειδή τα προβιοτικά δεν ρυθμίζονται ή δεν ελέγχονται από τον Οργανισμό Τροφίμων και Φαρμάκων (FDA), δεν είναι σαφές αν προκαλούν παρενέργειες όπως αέρια, δυσκοιλιότητα ή διάρροια.

Εάν το παιδί σας αρχίσει να έχει αυτά τα προβλήματα αφού αρχίσει να παίρνει προβιοτικά, θα πρέπει να τα σταματήσετε για να δείτε αν τα συμπτώματα υποχωρήσουν.

Μπορείτε να δώσετε σε ένα παιδί πάρα πολλά προβιοτικά;

Δεν υπάρχει συνιστώμενη ή καθορισμένη δόση προβιοτικών για τα παιδιά.

Μιλήστε με τον παιδίατρο του παιδιού σας ή έναν παιδογαστρεντερολόγο ή/ και έναν Διαιτολόγο για να καθορίσετε ποιο είναι το καλύτερο προβιοτικό συμπλήρωμα και πόσο να δώσετε στο παιδί σας.

Πώς μπορώ να προωθήσω τα προβιοτικά με φυσικό τρόπο στο παιδί μου;

Εάν το παιδί σας είναι νεογέννητο ή βρέφος, ο θηλασμός είναι ο καλύτερος τρόπος για να παρέχετε προβιοτικά.

Το μητρικό γάλα περιέχει προβιοτικά και πρεβιοτικά (τροφή για τα καλά βακτήρια) από τη μητέρα καθώς και ολιγοσακχαρίτες του ανθρώπινου γάλακτος (HMOs). Αυτοί οι εξειδικευμένοι υδατάνθρακες εμφανίζονται μόνο στο ανθρώπινο μητρικό γάλα και δρουν ως “πρεβιοτικά”, ενθαρρύνοντας την ανάπτυξη υγιών βακτηρίων.

Εάν δεν θηλάζετε, ορισμένες φόρμουλες περιλαμβάνουν πλέον προβιοτικά και HMOs για να βοηθήσουν στη δημιουργία του μικροβιώματος του μωρού.

Εάν το παιδί σας είναι μεγαλύτερο, ενθαρρύνετε μια διατροφή με υγιεινά, μη επεξεργασμένα τρόφιμα. Τα φρέσκα φρούτα, τα λαχανικά και το γιαούρτι συμβάλλουν στην προώθηση της καλύτερης υγείας του εντέρου και της υγείας γενικότερα.

Το παιδί σας θα πρέπει να αποφεύγει τα λιπαρά τρόφιμα ή τα ζαχαρούχα ποτά που βλάπτουν όχι μόνο την υγεία του εντέρου αλλά και τη γενική υγεία. Δείτε περισσότερες προβιοτικές τροφές για την προώθηση της υγείας του εντέρου.

Επιπλέον, προσπαθήστε να περιορίσετε την έκθεση του παιδιού σας σε αντιβιοτικά από το στόμα, τα οποία μπορούν να σκοτώσουν τα καλά βακτήρια στο έντερο του παιδιού σας.

Πριν ζητήσετε αντιβιοτικά βεβαιωθείτε πάντα ότι το παιδί σας έχει βακτηριακή λοίμωξη και όχι ιογενή λοίμωξη. Ένας παιδίατρος θα σας βοηθήσει να πάρετε αυτή την απόφαση.

Βιβλιογραφία

Σχετικά με τον δημιουργό

Κατερίνα Καρακικέ / Διαιτολόγος-Διατροφολόγος

Διαιτολόγος Διατροφόλογος MSc