Dr Plus - Diatrofi

Διατροφή και ζωή Κύηση

Διατροφή στην εγκυμοσύνη

diatrofi-stin-egkimosini

Οι διατροφικές ανάγκες, όσον αφορά την ποσότητα της τροφής, δεν αυξάνονται αμέσως στα πρώτα στάδια εγκυμοσύνης.

Είναι πολύ λανθασμένη η αντίληψη που επικρατεί, ότι  η έγκυος πρέπει να τρώει για δύο. Αυτό που χρειάζεται, είναι μια ποιοτικά σωστή διατροφή που θα περιέχει όλα τα είδη θρεπτικών ουσιών.

Τα συστατικά που χρειάζεται το έμβρυο για να αναπτυχθεί, τα παίρνει αποκλειστικά από την μητέρα. Αν η διατροφή της μητέρας δεν είναι σωστή, θα διαταραχθεί η λεπτή ισορροπία μεταξύ αυτής και του εμβρύου και θα προκληθεί στην συνέχεια καθυστέρηση της ενδομήτριας ανάπτυξης.

Η ενεργειακή πρόσληψη της εγκύου οφείλει να αυξηθεί το 2ο τρίμηνο κατά 340-360 θερμίδες/ ημέρα περίπου και κατά 450-470 θερμίδες/ημέρα το 3ο τρίμηνο της κύησης, που αντιστοιχεί σε επίπεδο τροφίμων, π.χ. σ’ ένα σάντουιτς. Το 1ο τρίμηνο δεν χρειάζεται να αυξηθεί ιδιαίτερα.

Ημερήσιες θερμιδικές ανάγκες στην κύηση κατά προσέγγιση


Φυσιολογική γυναίκα πρίν την εγκυμοσύνη
και κατά τη διάρκεια των 3 πρώτων μηνών
1900-2100
Έγκυος κατά τους τελευταίους 6 μήνες 2000-2400
Έφηβη2700
Πόσα κιλά πρέπει να πάρει μία έγκυος κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης;

Αυτό εξαρτάται από τα κιλά που θα ξεκινήσει την κύηση. 

Οι υπέρβαρες γυναίκες στόχος είναι να λάβουν έως 11,5 κιλά περίπου, οι φυσιολογικού βάρους γυναίκες θα πρέπει να πάρουν 11-16 κιλά και οι σοβαρά ελλειποβαρείς περίπου 12,5-18 κιλά.

Δεν πρέπει να προσπαθήσετε να χάσετε βάρος κατά τη διάρκεια της κύησης, αλλά είναι εξίσου σημαντικό να μην πάρετε και υπερβολικό βάρος.

Τι θα πρέπει να αποφεύγει μία έγκυος κατά την  διάρκεια της κύηση

Αποφυγή οινοπνευματωδών ποτών Το αλκοόλ εμποδίζει την απορρόφηση των θρεπτικών  συστατικών και  μπορεί να προκαλέσει σημαντικές βλάβες στην ψυχοσωματική ανάπτυξη του παιδιού
Αποφυγή καφείνης (καφέ, αναψυκτικά)Δύναται να προκαλέσει βλάβες στο κεντρικό νευρικό σύστημα και ενοχοποιείται για την εμφάνιση στοιχείων υπερκινητικότητας στα παιδιά
Αποφυγή καπνίσματοςΣχεδόν πάντα προκαλεί αναπνευστικά προβλήματα
Αποφυγή ωμών θαλασσινών & ορισμένων είδη ψαριών όπως ξιφία, σκουμπρί, σολομό, τόνοΠεριέχουν υψηλά επίπεδα μεθυλικού υδραργύρου, μια χημική ουσία που μπορεί να βλάψει το νευρικό σύστημα του μωρού σας
Αποφυγή μαλακών ώριμων τυριών, όσων έχουν μπλε γραμμώσεις (όπως Brie , Roquefort και Camembert) και όλα τα μη παστεριωμένα γαλακτοκομικά Ευνοούν την πρόκληση λιστερίασης και διατρέχεται κίνδυνος  για σοβαρή τροφική δηλητηρίαση
Αποφύγετε να καταναλώνετε συκώτιΠεριέχει υψηλά επίπεδα βιταμίνης Α και ενδέχεται να βλάψει το έμβρυο
Αποφυγή άπλυτων φρούτων και λαχανικών Ενδέχεται να κολλήσετε τοξόπλασμα ή λιστέρια
Κονσέρβες τροφίμωνΜεταξύ άλλων, τα κονσερβοποιημένα τρόφιμα μπορεί να είναι πολύ παλιά και να έχουν βακτηρίδια λόγω της μεγάλης διάρκειας ζωής τους

Τι θα πρέπει να καταναλώνει μία έγκυος κατά την διάρκεια της κύησης

Λαχανικά πλούσια σε φυλλικό οξύ (φασολάκια, αρακάς, μπάμιες, αγκινάρες) αλλά κυρίως πράσινα φυλλώδη λαχανικά (μπρόκολο, σπανάκι, χόρτα, μαρούλι, ρόκα) Συστήνεται κατανάλωση 2-4 φλιτζανιών λαχανικά την ημέρα, σαλάτα με κάθε κυρίως γεύμα
Γάλα και γαλακτοκομικά προϊόνταΓια την καλύτερη κάλυψη του ασβεστίου (3 μερίδες/ ημέρα)
Κόκκινο κρέαςΕίναι πλούσια πηγή σιδήρου (άπαχα κομμάτια, αφαιρούμε το ορατό λίπος, 1-2 φορές την εβδομάδα)
Φρούτα πλούσια σε φυλλικό οξύ και βιταμίνη C (πορτοκάλι, φράουλες, ακτινίδια, ανανάς, ρόδι, μανταρίνια, μπανάνα, πεπόνι) Συστήνεται κατανάλωση 3-4 φρούτων την ημέρα
Αύξηση κατανάλωσης υγρών ( νερό,  φυσικοί φρουτοχυμοί, χυμοί λαχανικών, σούπες) Ο ημερήσιος όγκος του ύδατος πρέπει αν ανέρχεται σε 1,5-2Lt/ημέρα και να αυξάνεται αν η εξωτερική θερμοκρασία αυξηθεί
Αύξηση κατανάλωσης ψαριών Το ψάρι είναι σημαντικό να το καταναλώνετε τουλάχιστον 2 φορές την εβδομάδα και να ψήνεται καλά

Δυσκοιλιότητα κατά την περίοδο της κύησης. Πώς μπορούμε να την αντιμετωπίσουμε;

Παρατηρείται κυρίως κατά 3o τρίμηνο της εγκυμοσύνης και οφείλεται είτε στην αύξηση προγιστερόνης, με αποτέλεσμα να ελαττώνει τις συσπάσεις του εντέρου και η κίνηση της τροφής  μέσα στο πεπτικό σωλήνα να επιβραδύνεται είτε στα συμπληρώματα σιδήρου.

Αντιμετώπιση
  • Ένταξη φυσικής δραστηριότητας, 30΄ την ημέρα
  • Κατανάλωση άφθονου νερού
  • Αυξημένη κατανάλωση φυτικών ινών όπως για παράδειγμα όσπρια, πράσινα φυλλώδη λαχανικά, δημητριακά ολικής άλεσης
  • Αντικατάσταση της ζάχαρης με μέλι όπου αυτή χρησιμοποιείται
  • Αντικατάσταση  λευκών προϊόντων με τα αντίστοιχα ολικής άλεσης

Μην ξεχνάτε ότι η κάθε εγκυμοσύνη είναι διαφορετική, με διαφορετικές διατροφικές ανάγκες που δεν επηρεάζουν μόνο την μητέρα αλλά και το μωρό.

dimitra-kotsarini

Μία σωστή και ισορροπημένη διατροφή στην εγκυμοσύνη καλύπτει τις ανάγκες και των δυο και είναι το πολυτιμότερο δώρο που θα μπορούσε να δώσει κάθε μητέρα στο παιδί της, πριν ακόμη αυτό γεννηθεί.

Σχετικά με τον δημιουργό

Δήμητρα Κοτσαρίνη / Διαιτολόγος-Διατροφολόγος