Dr Plus - Diatrofi

Θηλασμός Κύηση

Κατανάλωση καφέ σε εγκυμοσύνη και θηλασμό

kafes-stin-egkimosini-kai-ton-thilasmo

Η διατροφή στην εγκυμοσύνη είναι σημαντική τόσο για τη γυναίκα όσο και για το έμβρυο, με αποτέλεσμα συχνά να δημιουργούνται διλλήματα σχετικά με τα επιτρεπόμενα τρόφιμα.

Χαρακτηριστικό  παράδειγμα αποτελεί η κατανάλωση ροφημάτων όπως ο καφές, εξαιτίας της καφεΐνης που περιέχουν.

Πρέπει να καταναλώνουμε καφέ κατά την εγκυμοσύνη και τον θηλασμό;

Η απάντηση είναι ΝΑΙ μεν αλλά με προϋποθέσεις.

Σύμφωνα με το Αμερικανικό Κολλέγιο Μαιευτικής – Γυναικολογίας και την Ευρωπαϊκή Αρχή για την Ασφάλεια των Τροφίμων:

  • Τα 200mg είναι η συνιστώμενη ημερήσια ποσότητα πρόσληψης καφεΐνης για τις εγκυμονούσες γυναίκες. Η ποσότητα αυτή αντιστοιχεί περίπου σε 2 φλυτζάνια καφέ φίλτρου ή 4 φλυτζάνια τσάι
  • Τα 300mg είναι η συνιστώμενη ημερήσια ποσότητα πρόσληψης καφεΐνης για τις γυναίκες που θηλάζουν και αυτό μεταφράζεται σε 3 φλυτζάνια καφέ φίλτρου την ημέρα ή 5 φλυτζάνια τσάι

Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί  στις κρυφές πηγές καφεΐνης, στα ροφήματα δηλαδή που περιέχουν καφεΐνη:

  • σοκολάτα
  • κακάο
  • αναψυκτικά τύπου cola
  • σοκολατούχο γάλα
  • τσάι
  • ενεργειακά ποτά

Η περιεκτικότητα σε καφεΐνη στον καφέ και τη σοκολάτα μπορεί να διαφέρει ανάλογα με τη διαδικασία παρασκευής, τις πρώτες ύλες, τη σύνθεση του προϊόντος και άλλους παράγοντες.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι παρακάτω ποσότητες είναι ενδεικτικές, καθώς η περιεκτικότητα καφεΐνης εξαρτάται από πολυάριθμούς παράγοντες, όπως η διαδικασία καβουρδίσματος του καφέ αλλά και ο χρόνος ψησίματος του.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι οι αποκλίσεις ανάμεσα στα διάφορα είδη καφέ μπορεί να είναι σημαντικές και εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την ποσότητα καφέ που χρησιμοποιείται για να παραχθεί μία κούπα ή ένα φλιτζάνι καφέ.

Τι καφέ να προτιμώ στην εγκυμοσύνη και τον θηλασμό;

Όσον αφορά στα κλασικά είδη καφέ, είναι καλύτερο να επιλέγουμε εκείνα με την μικρότερη ποσότητα καφεΐνης (π.χ. στιγμιαίος καφές 65-100mg/κούπα) συγκριτικά με άλλα είδη (π.χ. ο καφές φίλτρου, περιέχει 115-175mg καφεΐνης), έτσι ώστε να μην ξεπερνάμε τη συνιστώμενη ημερήσια ποσότητα για την εγκυμοσύνη και τον θηλασμό

Είδος καφέ ανά μερίδα Περιεκτικότητα σε καφεΐνη
Καφές φίλτρου (~200ml) 115-175mg
Στιγμιαίος καφές (~200ml) 65-100mg
Ντεκαφεϊνέ στιγμιαίος καφές (~200ml) 2-3mg
Εσπρέσο (30ml) 30-40mg

Πηγή: The Coffee Science Information Centre, www.cosic.org

Τέλος, οι εγκυμονούσες γυναίκες θα μπορούσαν να επιλέξουν και την εναλλακτική του ντεκαφεϊνέ.

Σύμφωνα με τον κανονισμό που ισχύει στις ευρωπαϊκές αγορές, «ντεκαφεϊνέ» χαρακτηρίζεται ο καφές που περιέχει καφεΐνη λιγότερη από 0,1% στους καβουρδισμένους κόκκους καφέ και λιγότερη από 0,3% στον διαλυτό / στιγμιαίο καφέ.

Σχετικά με τον δημιουργό

Κατερίνα Καρακικέ / Διαιτολόγος-Διατροφολόγος

Διαιτολόγος Διατροφόλογος MSc