Dr Plus - Diatrofi

e-food άρθρα efood for ethought βιβλιοθήκη

Πόσο σκληρή δίαιτα να κάνω για το καλοκαίρι;

Γράφτηκε απο Μαρίνα Μορφιάδου

Καλοκαίρι: Εποχή ξεγνοιασιάς ή εποχή τρομακτική;

Το καλοκαίρι για πολλούς είναι εποχή ξεκούρασης, χαλάρωσης, ξεγνοιασιάς. Για άλλους είναι περίοδος έντονης δουλειάς. Για μερικούς ωστόσο είναι λέξη «τρομακτική». Στο άκουσμά της, φαντάζει απειλητική η ιδέα της θέας του σώματος με μαγιό, του μπάνιου στη θάλασσα, του τζιν που δεν κουμπώνει, των κιλών που έπρεπε να είχαν χαθεί.
Το καλοκαίρι είναι η περίοδος που οι Διαιτολόγοι έχουν πολλή δουλειά. Ο περισσότερος κόσμος «τρέχει» να προλάβει να χάσει τα «περιττά» κιλά. Κιλά που έχουν μείνει για χρόνια και που δε λένε να φύγουν. Και δε λένε να φύγουν γιατί καμία ουσιαστική και μακροπρόθεσμη προσπάθεια δεν έχει γίνει γι’ αυτό. Μονάχα ακραίες δίαιτες, συνήθως παραμονές Χριστουγέννων, Πάσχα και καλοκαιριού.
Οι δίαιτες αυτές μάλιστα στοχεύουν μόνο στο να κατεβάσουν ένα νούμερο στη ζυγαριά, χωρίς να ενδιαφέρει κανέναν τί είναι στην πραγματικότητα το νούμερο που κατεβαίνει. Είναι άραγε λίπος; Είναι μυϊκή μάζα; Είναι κυρίως υγρά; Ας τα πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή.

Τί σημαίνει “Δίαιτα”;

Στο άκουσμα της λέξης “δίαιτα” έρχεται στο μυαλό των περισσότερων η έννοια της στέρησης, της καταπίεσης, της πείνας. Αν ανατρέξει κανείς στο Μέγα Λεξικό της Ελληνικής Γλώσσας θα βρει τον ακριβή ορισμό της λέξης δίαιτα, όπως ακριβώς τον περιέγραψε και ο Ιπποκράτης. «Δίαιτα» λοιπόν ορίζεται ως ο τρόπος ζωής, ιδίως εν σχέση προς την τροφή, τον ιματισμό και την οίκηση.
Σύμφωνα με τον Ιπποκράτη, η λέξη δίαιτα έχει πολλαπλή ερμηνεία, με ιδιαίτερη σημασία ως ιατρικός όρος προς τον προδιαγεγραμμένο τρόπο ζωής. Κατανοούμε λοιπόν, με βάση τα παραπάνω,ότι η λέξη δίαιτα δε σχετίζεται με τις έννοιες της στέρησης και της πείνας αλλά γενικότερα με τον τρόπο ζωής του ατόμου, συμπεριλαμβανομένου και του τρόπου διατροφής του. Ο τρόπος που τρέφεται ο κάθε άνθρωπος υποδεικνύει απόλυτα την ικανότητά του να φροντίζει τον ίδιο του τον εαυτό. Μάλιστα, η σχέση κάθε ανθρώπου με την τροφή αφορά την σχέση του με την ίδια τη ζωή.
Γίνεται αντιληπτό λοιπόν ότι στη λέξη «δίαιτα»έχει αποδοθεί δυστυχώς ένας λανθασμένος ορισμός. Σύμφωνα με αυτόν, ένας άνθρωπος που επιθυμεί να χάσει βάρος θα πρέπει να υποσιτιστεί, να λιμοκτονήσει, να στερηθεί πολύ στη διατροφή του. Διαφορετικά δε θα πετύχει το στόχο του.
Ωστόσο, όπως προαναφέρθηκε, η λέξη «δίαιτα» αναφέρεται γενικότερα στον τρόπο ζωής ενός ανθρώπου. Μέρος του οποίου φυσικά είναι και ο τρόπος διατροφής. Το ζητούμενο λοιπόν είναι ο άνθρωπος να μάθει να τρέφεται ισορροπημένα με κύριο στόχο τη θρέψη του σώματός του και όχι ένα νούμερο σε μια ζυγαριά.

Ποιός πρέπει να είναι ο σκοπός;

Απώτερος σκοπός κάθε διατροφικής προσπάθειας θα πρέπει να είναι το να μάθει ο άνθρωπος να τρέφεται με βάση τα σήματα πείνας και κορεσμού. Όχι με βάση τις συναισθηματικές του ανάγκες. Δηλαδή, να μάθει να τρώει όταν πραγματικά πεινάει και να σταματάει την κατανάλωση φαγητού όταν έχει πραγματικά χορτάσει.
Όταν αυτοί οι μηχανισμοί ρύθμισης της ενεργειακής πρόσληψης -οι οποίοι να σημειωθεί πως λειτουργούν άψογα σε όλους τους ανθρώπους από τη στιγμή της γέννησής τους αλλά για διάφορους λόγους (πχ ακραίες διαιτητικές προσπάθειες, πίεση των παιδιών από τους γονείς για να φάνε όλο τους το φαγητό, επιβράβευση ή τιμωρία του παιδιού με τη χρήση φαγητού) μπορεί να έχουν απορρυθμιστεί- τεθούν και πάλι σε φυσιολογική λειτουργία, τότε και μόνο τότε ο άνθρωπος θα είναι ικανός να τρέφεται συνειδητά και τότε η μείωση του βάρους του θα είναι το «αναγκαίο καλό» της όλης του προσπάθειας.
Συνεπώς, η δίαιτα με την έννοια του ισορροπημένου τρόπου διατροφής θα πρέπει να αποτελεί πρωταρχική μέριμνα δια βίου. Όχι μόνο παραμονές καλοκαιριού.

Οι δίαιτες παχαίνουν

Oι ακραίες διαιτητικές πρακτικές που στοχεύουν στη γρήγορη μείωση του βάρους, ταλαιπωρούν το σώμα μας. Συχνά το φέρνουν αντιμέτωπο με τον ίδιο μας τον εαυτό. Όταν λοιπόν ολοκληρώσουμε μια τέτοια σκληρή δίαιτα τότε συνήθως καταλήγουμε σε υπερφαγία. Δηλαδή, σε κατανάλωση υπερβολικών ποσοτήτων όλων αυτών που έχουμε στερηθεί.
Ως αποτέλεσμα παίρνουμε όχι μόνο όλα τα κιλά που χάσαμε με αυτή τη σκληρή δίαιτα, αλλά και πολλά περισσότερα. Αυτό λοιπόν που ακούγεται συχνά, ότι «οι δίαιτες παχαίνουν»,είναι αληθές. Αυτό γιατί οι δίαιτες που δε προσφέρουν στο σώμα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά και ενέργεια,αλλά του στερούν τη σωστή θρέψη και του προκαλούν διατροφικές ανεπάρκειες, οδηγούν με μαθηματική ακρίβεια σε επανάκτηση των κιλών που χάνονται και ακόμη περισσότερων.
Συνεπώς, μία προσπάθεια διατροφική θα πρέπει καταρχήν να γίνεται με αγάπη και σεβασμό προς τον ίδιο μας τον εαυτό. Όχι με πίεση χρόνου για να βγούμε στην παραλία. Κατά δεύτερον, με στόχο σαφώς τη βελτίωση του βάρους μας, αλλά μέσω της θρέψης του σώματός μας και όχι της λιμοκτονίας.

Αξίζουμε μόνο που υπάρχουμε

Ασφαλώς, το καλοκαίρι είναι μία περίοδος που σε πολλούς δημιουργεί άγχος και ανασφάλεια σχετικά με την εικόνα του σώματός τους λόγω των πιο στενών ρούχων, των μαγιό, της παραλίας κλπ. Ωστόσο, πάντα θα πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας πως η εικόνα μας και το πώς αυτή θα κριθεί από τους γύρω μας δεν μπορεί να καθορίζει τη ζωή μας.
Ο κάθε άνθρωπος αξίζει μόνο που υπάρχει σε αυτή τη Γη. Η αξία μας επομένως δεν καθορίζεται από ένα νούμερο σε μια ζυγαριά. Ούτε από το αν έχουμε μυώδες και γραμμωμένο σώμα, κυτταρίτιδα ή όχι κλπ. Οφείλουμε να χαιρόμαστε την κάθε στιγμή της ζωής μας μόνο και μόνο γιατί έχουμε ένα σώμα που μας επιτρέπει να κινούμαστε, να περπατάμε, να τρέχουμε και να χορεύουμε.
Έτσι,το καλοκαίρι θα πρέπει να γίνει για όλους τους ανθρώπους περίοδος χαράς και ανεμελιάς. Να μην μας γεμίζει τύψεις και ενοχές, άγχος και ανασφάλεια για το σώμα και τα κιλά μας. Η φροντίδα του σώματός μας, μέσω σωστής διατροφής και άσκησης,θα πρέπει να είναι άμεση προτεραιότητα μας σε όλη τη ζωή. Όχι μόνο πριν το καλοκαίρι.

Καμία σκληρή δίαιτα δεν έχει θέση στη ζωή μας

Οφείλουμε να αγαπάμε και να σεβόμαστε το σώμα μας. Γιατί αυτό μας δόθηκε σαν δώρο ανεκτίμητο. Και πώς αγαπάμε και σεβόμαστε το σώμα μας; Μέσω σωστής διατροφής, άσκησης, περιορισμού του άγχους, επαρκούς ξεκούρασης, κοινωνικών συναναστροφών και ενασχόλησης με δραστηριότητες που καλλιεργούν τη ψυχή και το πνεύμα μας.
Κι έτσι, η διατήρηση του βάρους μας σε φυσιολογικά επίπεδα θα είναι φυσική απόρροια αυτού του τρόπου «δίαιτας»!

Σχετικά με τον δημιουργό

Μαρίνα Μορφιάδου