Dr Plus - Diatrofi

efood for ethought βιβλιοθήκη Συμβουλή της ημέρας

Τι είναι η διαισθητική διατροφή;

diaisthisi

Η νέα διατροφική κουλτούρα ή ίσως όχι και τόσο νέα.

Η διαισθητική κατανάλωση φαγητού ξεκίνησε τη δεκαετία του ’90 και μάλιστα από διαιτολόγους. Η Εvelyn Tribole, και Elyse Resch υπερασπίστηκαν τον συγκεκριμένο τρόπο ζωής.

Ή ίσως και παλιότερη αφού οι άνθρωποι είμαστε από τη φύση μας γεννημένοι να τρώμε διαισθητικά.

Τα παιδιά ξέρουν

Κοίτα τα παιδιά πόσο εξαιρετικά ρυθμίζουν το πόσο θα φάνε και είναι σε επαφή με το σώμα τους (πάντα όσο οι γονείς επιτρέπουν).  Τρώνε όταν πεινούν και σταματούν όταν χορταίνουν.

Εξισορροπούν με φυσικό τρόπο την πρόσληψη τροφής από μέρα σε μέρα ανάλογα με τις ανάγκες τους. Υπάρχουν μέρες που μπορεί να καταναλώσουν μεγάλες ποσότητες τροφής, ενώ άλλες μπορεί να μην φάνε σχεδόν τίποτα.

Μετά όμως μεγαλώνουμε

Καθώς μεγαλώνουμε μαζί με την αθωότητα μας χάνουμε και την εσωτερική μας ικανότητα να είμαστε σε επαφή με το σώμα μας και να ακούμε τη διαίσθηση μας.

Κάπου μπαίνουν οι κανόνες και τα «πρέπει», κάπου το φαγητό αποκτά τον ρόλο της ανταμοιβής, κάπου αρχίζουν τα γνωστικά παιχνίδια σε σχέση με το φαγητό και τους συνδυασμούς, κάπου βλέπουμε τη μαμά να κάνει δίαιτα και τον μπαμπά να ανησυχεί που φουσκώνει η κοιλίτσα και κάπως έτσι κάπου το χάνουμε.

Γιατί τρώμε;

Βλέπεις, η απάντηση στην ερώτηση: “γιατί τρώμε” θα έπρεπε να είναι εύκολη: “γιατί πεινάμε”.

Αυτή είναι και η αρχή της διαισθητικής διατροφής: τρώμε όταν πεινάμε και σταματάμε μόλις νιώθουμε χορτάτοι. Το πρόβλημα είναι ότι δεν τρώμε μόνο όταν πεινάμε και μάλιστα υπάρχουν άνθρωποι που παραδέχονται ότι δεν έχουν νιώσει ποτέ το αίσθημα της πείνας.

Τρώμε όταν είμαστε στεναχωρημένοι ή όταν χρειαζόμαστε να αντιδράσουμε σε κάποιο ερέθισμα ή επειδή προσπαθούμε να είμαστε “καλό παιδί” ή για να καλύψουμε ένα κενό. 

Μεγαλώνοντας χάνουμε επαφή

Μεγαλώνοντας χάνουμε την επαφή με το σώμα μας (που ξέρει άριστα τι να κάνει με το φαγητό) και επηρεαζόμαστε από φίλους, γονείς, και διάφορους διατροφικούς “κανόνες” της κοινωνίας.

Και έτσι το φαγητό που από μόνο του είναι απλά φαγητό και καύσιμη ύλη για το σώμα. Αρχίζει να αποκτά άλλες διαστάσεις που δεν έχουν καμία σχέση με την πείνα. Μαθαίνεις τι επιτρέπεται ή δεν επιτρέπεται να φας, πού και πώς πρέπει να τρως και αποκτάς κοινωνικές συνήθειες που ελάχιστα σχετίζονται με τις δικές σου ενστικτώδεις διατροφικές συνήθειες. 

Διαισθητική διατροφή

Όμως η διαισθητική διατροφή δεν υπακούει σε κατευθυντήριες γραμμές για το τι ή το πότε θα πρέπει να φάτε ή το τι θα πρέπει να αποφύγετε.

Στην πραγματικότητα είναι μια φιλοσοφία – στάση ζωής που καθιστά το άτομο «εμπειρογνώμονα» του σώματός του.

Μαθαίνω να ακούω και να σέβομαι το σώμα μου και τα σήματα που μου δίνει όπως της πείνας και κορεσμού. Με αυτόν τον τρόπο προάγεται η υγιής στάση απέναντι στην τροφή και η θετική εικόνα σώματος.

Η διαισθητική διατροφή έρχεται σε σύγκρουση με οποιοδήποτε διαιτητικό σχήμα. Δεν υπάρχουν μετρήσιμες θερμίδες ή μακροεντολές και δεν απαγορεύονται τρόφιμα. Οποιοδήποτε υπολογισμός σε νούμερα θερμίδες, βάρος κτλ αντενδείκνυται.

Ποιός είναι ο στόχος;

Στόχος είναι το να επανεκπαιδευτούμε να ακούμε τις εσωτερικές μας ενδείξεις.

Επίσης, να αναλάβουμε την ευθύνη του εαυτού μας και τον έλεγχο της διατροφής μας εστιάζοντας στην δική μας εσωτερική αλήθεια που την υποδεικνύει το σώμα μας.

Πρώτο βήμα για αυτό είναι να απομακρυνθούν όλα τα εξωτερικά «πρέπει» & να αυξήσουμε την αυτογνωσία μας.

Η διαισθητική διατροφή αφορά μια ιδιαίτερα αποτελεσματική προσέγγιση για όποιον έχει υποφέρει από διαταραγμένη διατροφική συμπεριφορά ή αισθάνεται ότι τελμάτωσε με τις δίαιτες αλλά χρειάζεται να ρυθμίσει το βάρος του.  

Βασικές αρχές διαισθητικής διατροφής

Η θεωρία της διαισθητικής διατροφής όπως περιγράφεται από της σχεδίαστριες περιλαμβάνει δέκα βασικές αρχές:

  • Απορρίψτε τη νοοτροπία της δίαιτας
  • Όταν αισθάνεστε πείνα, να τρώτε
  • Συμφιλιωθείτε με τις τροφές
  • Βάλτε στην σίγαση τον εσωτερικό κριτή
  • Σεβαστείτε το αίσθημα πληρότητας, σταματάω να τρώω όταν χορτάσω
  • Ανακαλύψτε και δημιουργήστε συνθήκες ώστε να απολαμβάνετε την εμπειρία του φαγητού
  • Αντιμετωπίστε  τα συναισθήματά σας με τρόπους που δεν περιλαμβάνουν κατανάλωση φαγητού για να τα κατευνάσετε
  • Δείξτε σεβασμό και αγάπη προς το σωματότυπο σας
  • Γυμναστείτε με γνώμονα την ευεξία που χαρίζει  η άσκηση και όχι το “κάψιμο” θερμίδων
  • Επιλέξτε τροφιμα  που εξυπηρετούν συγχρόνως την υγεία σας, τις γευστικές προτιμήσεις σας και σας κάνουν να νιώθετε ευεξία

Σωματική και ψυχική υγεία

Η Διαισθητική Διατροφή είναι μια πρακτική, η οποία τιμά τόσο τη σωματική όσο και την ψυχική υγεία.

Ευθυγραμμίζεται με την υγεία σε κάθε μέγεθος σώματος γιατί έτσι και αλλιώς ανεξάρτητα με το πόσα κιλά είσαι χρειάζεσαι τροφή.

Όλοι οι άνθρωποι, ανεξαιρέτως βάρους και μεγέθους, φύλλου και χρώματος δικαιούνται χαρά και σεβασμό.

Οι  αρχές της διαισθητικής διατροφής μπορούν να μας βοηθήσουν με δύο βασικούς τρόπους:

  1. Να αποκτήσουμε εμπιστοσύνη στον εαυτό μας σε σχέση με την τροφή, καλλιεργώντας το συντονισμό με τις φυσικές και σωματικές μας αισθήσεις ώστε να καλύψουμε τόσο τις  βιολογικές όσο και τις ψυχολογικές μας ανάγκες
  2. Να μας απελευθερώσει από «σκέψεις δίαιτας». Οι περισσότεροι γνωρίζουν τη ματαίωση προσπαθώντας να «κόψουν» από τη διατροφή τους τροφές ή ποσότητες ή ολόκληρες κατηγορίες πχ τους υδατάνθρακες.  

Το διαισθητικό φαγητό έχει σκοπό να σε βοηθήσει να αισθάνεσαι καλά για αυτό που κάνεις τώρα.

Μπορεί όμως να σε βοηθήσει να ρυθμίσεις το  βάρος σου εάν τρώς για λόγους που δεν έχουν να κάνουν με το πόσο πραγματικά πεινασμένος ή χορτάτος είσαι αλλά περισσότερο με συγκεκριμένα συναισθήματα ή προσωπικά ερεθίσματα.

Βέβαια αν και ακούγεται απλό, δεν είναι εύκολο.

Κάποιες φορές τα αυτονόητα είναι και τα πιο δυσκολα στην πράξη για αυτό να θυμάσαι ότι ακολουθώντας αυτή τη φιλοσοφία, θα χρειαστεί να εξετάσεις τα προσωπικά σου όρια και να μάθεις να στηρίζεις τις επιλογές σου.

Το αναλαμβάνω  την ευθύνη του εαυτού μου δεν είναι εύκολο, όμως είναι εξαιρετικά απελευθερωτικό!

Σχετικά με τον δημιουργό

Μυρτώ-Μαρία Μυλωνά/ Διαιτολόγος-Διατροφολόγος

Η Μυλωνά Μυρτώ –Μαρία γεννήθηκε στην Αθήνα το 1981 και αποφοίτησε από το τμήμα Διατροφής της Θεσσαλονίκης το 2003.
Από το 2005 διατηρεί ιδιωτικό γραφείο στο Χαϊδάρι και εργάζεται ως διατροφολόγος και σύμβουλος προσωπικής ανάπτυξης (Wellness Coach) βοηθώντας άτομα και ομάδες να πετύχουν αλλαγές στον τρόπο ζωής τους (Lifestyle Medicine), ώστε να γίνουν πιο υγιείς και πιο ευτυχισμένοι. Η προσέγγιση της είναι ολιστική και εστιάζει στους 7 τομής ευεξίας: Διατροφή, Άσκηση, Ενέργεια και Στρες, Βάρος, Πνευματική και Συναισθηματική Ευεξία, Υγεία, Ικανοποίηση Ζωής. Εργάζεται κάνοντας ατομικές και ομαδικές συνεδρίες. Θεωρεί το επάγγελμά της συναρπαστικό, γιατί έχει την ευλογία να παρακολουθεί την πρόοδο, την αλλαγή και το ταξίδι μεταμόρφωσης των ανθρώπων και μέσα από αυτό και την ευγνωμοσύνη που δέχεται, την ωθεί να εξελίσσεται και η ίδια.
Πάθος της η συνεχής προσωπική εξέλιξη και για αυτό η εκπαίδευση είναι μια διαδικασία που μέσα στα χρόνια δεν έχει σταματήσει. Το 2007 παρακολούθησε τέσσερις κύκλους σεμιναρίων ψυχολογίας για την παχυσαρκία και για τις διατροφικές διαταραχές στο Λονδίνο (National Center for Eating Disorders). Επίσης υπήρξε για ενάμισι χρόνο ενεργά διαιτολόγος στην Μονάδα Εφηβικής Υγείας του νοσοκομείου Παίδων Αγλαΐα Κυριακού και έκτοτε παραμένει επιστημονικός συνεργάτης.
Έχει συμμετάσχει στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα “COSI”, το οποίο είναι ένα ερευνητικό πρόγραμμα σχετικά με τη συχνότητα της παιδικής παχυσαρκίας και διεξήχθη από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (WHO)
Έχει ολοκληρώσει την εκπαίδευση European Institute of Nutritional Medicine (EINuM) και μπορεί να διαχειριστεί χρόνια προβλήματα υγείας, χρησιμοποιώντας την προσέγγιση των μεταβολομικών εξετάσεων και της διατροφικής ιατρικής. Έχει πιστοποιηθεί να αξιολογεί μεταβολομικές εξετάσεις και να χορηγεί κατάλληλη αγωγή συμπληρωμάτων διατροφής καθώς και εξειδικευμένη διατροφή.
Έχει ολοκληρώσει σπουδές στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών στο τμήμα της προσωπικής συμβουλευτικής , Life Coaching, και αυτό μόνο σαν εισαγωγή γιατί το βασικό πτυχίο στο χώρο του Coaching, το οποίο είναι και μια από τις πιο απαιτητικές εκπαιδεύσεις Coaching στο κόσμο, είναι από τον ACSM (American College of Sports Medicine). Οι Wellcoaches της απένειμαν τον τίτλο του Certified Health and Wellness Coach και πιστοποιούν την καταλληλότητα της για την διαχείριση ατόμων που θέλουν να κάνουν αλλαγές στα 7 πεδία ευεξίας.
Επειδή όλα είναι θέμα επικοινωνίας για να διευρύνει και να κατανοήσει καλύτερα τα περιστατικά που αναλαμβάνει, έχει εκπαιδευτεί σε τεχνικές του NLP (νευρογλωσσικό προγραμματισμό). Τέλος, είναι πιστοποιημένη μέντορας του ινστιτούτου HeartMath, εκπαιδεύει και κάνει πρακτική τεχνικές, που είναι ίσως οι πλέον αποδεδειγμένα αποτελεσματικές στη διαχείριση του άγχους – στρες.
Είναι περήφανο μέλος του πανελλήνιου συλλόγου Διαιτολόγων - Διατροφολόγων Ελλάδος, μέλος του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου Διατροφικής Ιατρικής (EINuM), μέλος του επιστημονικού κέντρου μελισσοθεραπείας Ελλάδος, του Ινστιτούτου Διατροφικών Μελετών Ελλάδος (ΙΔΜΕ) και του HeartMath institute.
Επίσης είναι επίσημη εκπαιδεύτρια του ΚΕΑΔΔ (Κέντρο Αντιμετώπισης Διατροφικών Διαταραχών)
Είναι παντρεμένη και ζει με τον άντρα της, δυο παιδιά, τον σκύλο και τη γάτα της προσπαθώντας να ζει με πάθος & έμπνευση την κάθε ημέρα, κάνοντας καθημερινή πράξη αυτά που διδάσκει.
Additional Info
Διεύθυνση: Αγωνιστών Στρατοπέδου 39
Περιοχή: Χαϊδάρι
ΤΚ:
Τηλέφωνο: 2105322383
Κινητό: 6974735376
Email: mylona.myrto@gmail.com
Ιστοσελίδα: