Dr Plus - Diatrofi

efood for ethought βιβλιοθήκη Συμβουλή της ημέρας

Έξυπνο αδυνάτισμα με s.m.a.r.t. στόχους

Αν θέλετε να ξεκινήσετε μια προσπάθεια αδυνατίσματος τότε το να καθορίσετε από την αρχή έξυπνους στόχους μπορεί να παίξει πολύ σημαντικό ρόλο στην μακροπρόθεσμη επιτυχία σας. Πόσες φορές έχετε πει: “Θέλω να χάσω βάρος”, και μερικές εβδομάδες ή μήνες μετά εγκαταλείπετε; 

Ακριβώς επειδή το “θέλω να χάσω βάρος” δεν αποτελεί στόχο αλλά επιθυμία. Μια επιθυμία που για να υλοποιηθεί χρειάζεται να πρώτα καθοριστούν οι κατάλληλοι στόχοι. Το πρόβλημα με τον καθορισμό ασαφών στόχων, όπως το «χάνω βάρος» είναι ότι δεν περιλαμβάνουν θεμέλια, δομή ή ανάληψη ευθύνης. Είναι σαν να χτίζετε ένα κάστρο στην άμμο που αργά ή γρήγορα θα γκρεμιστεί. 

Προτού ξεκινήσετε την προσπάθεια για αδυνάτισμα σκεφτείτε πράγματα όπως: Πώς θα μετράω την πρόοδό μου; Πώς θα ξέρω πότε έχω πετύχει; Ποια είναι τα μέσα που θα χρησιμοποιήσω; Πόσο θα διαρκέσει αυτό; 

Το «θέλω να χάσω βάρος» από μόνο του είναι δύσκολο να σας εξασφαλίσει το ότι θα παραμείνετε σταθεροί σε ένα μονοπάτι που θα είστε αρκετά κινητοποιημένοι για να το βαδίσετε μέχρι το τέλος.

Πώς μπορείτε λοιπόν να έχετε απώλεια βάρους με επιτυχία και να την διατηρήσετε;

Το κόλπο είναι να θέσετε έξυπνους στόχους που θα σας οδηγήσουν σε μια μακροπρόθεσμη επιτυχία. Ναι θα πάρει λίγο περισσότερο από το χρόνο σας όμως η επιτυχία που θα λάβετε θα σας ανταμείψει με αυτοπεποίθηση και με ένα μόνιμο χαμόγελο ικανοποίησης! 

Τι εννοούμε όμως με τον όρο έξυπνοι στόχοι; Οι έξυπνοι στόχοι αφορούν το ακρωνύμιο SMART και πρόκειται για ένα μοντέλο θέσπισης στόχων οι οποίοι:

  • Δίνουν σαφή προσανατολισμό 
  • Θέτουν προτεραιότητες 
  • Ενισχύουν την επιθυμία και τα κίνητρα για το αποτέλεσμα και 
  • Απαιτούν αφοσίωση και εστίαση στις καθορισμένες προσπάθειες 

To ακρωνύμιο SMART προέρχεται από τα αρχικά των λέξεων:

  1. S-Specific 
  2. M-Measurable 
  3. A-Achievable 
  4. R-Realistic 
  5. T-Time-Bound

Ένας SMART στόχος επομένως θα πρέπει να είναι…

Συγκεκριμένος (Specific)

Ο στόχος σας πρέπει να είναι συγκεκριμένος και σαφής. Αντί να πείτε «θέλω να χάσω βάρος» που είναι πολύ γενικό, περιγράψτε το με περισσότερες λεπτομέρειες. Ξεκινήστε με τον τελικό σας στόχο και “σπάστε” τον σε μικρότερους: Για παράδειγμα θέλω να έχω απώλεια βάρους 12 κιλών σε 4 μήνες. Αυτό σημαίνει ότι θα έχω απώλεια 3 κιλών το μήνα, άρα 800 γρ περίπου την εβδομάδα. Αυτό μπορείτε να το πείτε ως εξής θα χάνω 800 γρ την εβδομάδα μέχρι να φτάσω την απώλεια 12 κιλών συνολικά. 

Μετρήσιμος (Measurable)

Οι καθημερινές μετρήσιμες αποδείξεις για την επιτυχία και την πρόοδό σας είναι το κλειδί για να παραμείνετε κινητοποιημένοι. Πώς θα μετρήσετε την πρόοδό σας, ώστε να γνωρίζετε πότε έχετε επιτύχει τον στόχο σας; Θα συμπληρώνετε ημερολόγιο καταγραφής; Θα χρησιμοποιείτε μεζούρα; Θα μετράτε τα βήματα που κάνετε με το κατάλληλο app; Κάτι άλλο;

Ένας μετρήσιμος στόχος ακούγεται κάπως έτσι: “Θα χάνω 800 γρ την εβδομάδα και θα μετράω καθημερινά πόσα βήματα έχω κάνει, πόσο νερό ήπια και πόσα φρούτα και λαχανικά κατανάλωσα”

Εφικτός (Achievable)

Δεν έχει νόημα να διαλέξετε ένα στόχο που να μην είναι υλοποιήσιμος. Όπως για παράδειγμα “θα χάσω 20 κιλά σε ένα μήνα”. Αξιολογήστε το ιστορικό απώλειας βάρους σας. Αν συνήθως χάνετε 2 κιλά το μήνα πόσο εφικτό είναι το 20 κιλά σε ένα μήνα; Τι έχετε καταφέρει στο παρελθόν;

Ο καθορισμός ενός στόχου πέρα από αυτό που μπορείτε είναι δυνατό να σας οδηγήσει στην αποτυχία και να βιώσετε απογοήτευση. Αντίθετα, ένας υλοποιήσιμος στόχος είναι πιο εύκολο να επιτευχθεί και μπορεί να ενισχύσει την αυτοπεποίθησή σας.

Η έρευνα δείχνει ότι η απώλεια μόλις 5% του σωματικού βάρους μπορεί να αποφέρει σημαντικά οφέλη για την υγεία. Φυσικά, μόλις πετύχετε τον στόχο σας, μπορείτε πάντα να ορίσετε έναν νέο.

Ο στόχος γίνεται πιο εφικτός αν πούμε ότι: «Θα χάσω 12 κιλά παρακολουθώντας την εβδομαδιαία πρόοδό μου, κάνοντας καταγραφή και εφόσον το πετύχω αυτό μπορώ να επανεκτιμήσω αν θέλω να χάσω περισσότερο βάρος. ”

Σχετικός (Relevant)

Στη συνέχεια, ο στόχος σχετικός με αυτά που σας ενδιαφέρουν πραγματικά. Για ποιο λόγο θέλετε να χάσετε βάρος; Ίσως ο γιατρός σας να σας έχει πει ότι θα έχετε οφέλη για την υγεία. Ίσως θέλετε απλώς να έχετε περισσότερη ενέργεια και να αισθάνεστε όμορφα. Λαμβάνοντας τη θετική τελική εξέλιξη της προσπάθειας και που αποσκοπείτε παραμένετε κινητοποιημένοι. Για παράδειγμα:
«Θα χάσω 12 κιλά παρακολουθώντας την εβδομαδιαία πρόοδό μου, κάνοντας καταγραφή και εφόσον το πετύχω αυτό μπορώ να επανεκτιμήσω αν θέλω να χάσω περισσότερο βάρος. Η απώλεια βάρους θα ωφελήσει την υγεία μου, θα με κάνει να αισθάνομαι όμορφα και να έχω περισσότερη ενέργεια” 

Χρονικά δεσμευτικός (Time-Bound)

Τέλος, κάθε στόχος πρέπει να είναι χρονικά δεσμευτικός για να σας δώσει ώθηση και να αποφύγετε την αναβλητικότητα. Αποφασίστε για το ποιο θα είναι το λογικό χρονικό διάστημα για την επίτευξη του στόχου σας και επιμείνετε σε αυτό. Για παράδειγμα
“Θα χάσω 12 κιλά σε 4 μήνες μέχρι τον Ιούλιο, παρακολουθώντας την εβδομαδιαία πρόοδό μου, κάνοντας καταγραφή. Εφόσον τον Ιούλιο το πετύχω αυτό μπορώ να επανεκτιμήσω αν θέλω να χάσω περισσότερο βάρος. Η απώλεια βάρους θα ωφελήσει την υγεία μου, θα με κάνει να αισθάνομαι όμορφα και να έχω περισσότερη ενέργεια.”

Με τον καθορισμό SMART στόχων όχι μόνο ξεκινάτε βάζοντας θεμέλια και έχοντας την κατάλληλη υποδομή για την απώλεια βάρους, αλλά και παρέχετε στον εαυτό σας την ανάληψη της ευθύνης και κίνητρα που είναι τα πλέον κατάλληλα εφόδια για την επιτυχία σας! 

Πηγή:achieveoxfordshire.org.uk 

 

Σχετικά με τον δημιουργό

Σοφία Μπάμπου / Διαιτολόγος-Διατροφ...

Διαιτολόγος Διατροφολόγος