Dr Plus - Diatrofi

efood for ethought βιβλιοθήκη

Τί πετυχαίνεις όταν αποτυγχάνεις;

Πριν δύο μέρες ήρθε στο inbox μου το παρακάτω μήνυμα: “Σοφία είμαι η Β. Θέλω να χάσω βάρος και να αλλάξω τη διατροφή μου αλλά έχω αποτύχει τόσες φορές με τις δίαιτες (έχανα κιλά και τα ξανάπαιρνα ή ξεκινούσα δίαιτα και σταματούσα μετά από λίγο). Κάθε φορά που σκέφτομαι τις αποτυχίες μου νιώθω μεγάλη απογοήτευση και πιστεύω ότι δεν θα τα καταφέρω. Έτσι δεν τολμώ να ξεκινήσω διατροφή. Μπορείς να με βοηθήσεις;”

Η απάντηση της Σοφίας

Αγαπητή Β.,

Θα ήθελα αρχικά να γνωρίζω τους λόγους για τους οποίους απέτυχες τόσες φορές. Κάθε αποτυχία έχει να σου μάθει πάρα πολλά ΑΝ διαθέσεις το χρόνο να την αναλύσεις.

Αν ήμουν στη θέση σου, θα κατέγραφα την κάθε αποτυχία μου και το τι πήγε στραβά κάθε φορά. Μήπως δεν ήμουν έτοιμη; Κουράστηκα ή πεινούσα; Δε μου ταίριαζε το πρόγραμμα ή δεν είχα καλή ψυχολογία ή οτιδήποτε άλλο;

Το ότι απέτυχες όλες αυτές τις φορές δε σημαίνει ότι αυτό θα γίνεται πάντα. Όλοι νιώθουμε πικρία, απογοήτευση, θυμό ή στεναχώρια όταν αποτυγχάνουμε και είναι φυσιολογικό. Ωστόσο αν καταλάβουμε την αιτία ίσως γίνουμε πιο επιεικής με τον εαυτό μας. Ίσως μάθουμε και τι να προσέχουμε καλύτερα την επόμενη φορά.

Έχεις ακούσει ποτέ για τον όρο διατηρησιμότητα του βάρους;

Υπάρχει μια τεράστια παρερμηνεία σχετικά με το αδυνάτισμα που λειτουργεί παραπλανητικά στους ανθρώπους με αποτέλεσμα να απογοητεύονται. Αρκετοί λένε: “Αν κάνω δίαιτα λίγο καιρό θα χάσω τα κιλά και τέλος”. Όμως δεν τελειώνει εκεί έχει και συνέχεια. Αν κάποιος ανατρέξει σε έρευνες για τη διατηρησιμότητα του βάρους (weight sustainability), που έχουν μελετήσει αυτούς που πετυχαίνουν και αυτούς που αποτυγχάνουν, θα δει τα εξής συμπεράσματα:

  1. Οι δίαιτες παχαίνουν
  2. Η διατηρησιμότητα του βάρους έχει να κάνει με μικρές, σταθερές και συστηματικές αλλαγές στον τρόπο ζωής που αφορούν το χτίσιμο νέων μοτίβων συμπεριφοράς. Επίσης, έχει να κάνει με την σταδιακή εγκατάλειψη παλιών μοτίβων συμπεριφοράς

Επομένως, προτού ξεκινήσεις τις παρεμβάσεις στη διατροφή σου ξεκίνα με τις παρεμβάσεις στον τρόπο σκέψης σου. Μια καλή ερώτηση για να ξεκινήσεις είναι: “Ποια είναι τα εμπόδια που έχω συναντήσει στο παρελθόν όσο αφορά το αδυνάτισμα; Με ποιο τρόπο μπορώ να τα διαχειριστώ;”

Τί θα γινοταν αν;

Τέλος αναφέρεις ότι πιστεύεις “δεν θα τα καταφέρεις”. Οι περισσότερες προτάσεις που ξεκινούν με τη λέξη “δεν” είναι περιοριστικές. Αρκετές από αυτές αφορούν και πολλές από τις περιοριστικές μας πεποιθήσεις.

Το “δεν θα τα καταφέρω” ανήκει στο TOP 5 των περιοριστικών πεποιθήσεων στο αδυνάτισμα. Γι αυτό οφείλω να σε ρωτήσω: “Τι θα γινόταν αν ξεκινούσες την προσπάθειά σου πιστεύοντας ότι θα τα καταφέρεις;”

Ήξερες ότι οι πιο επιτυχημένοι άνθρωποι στην ιστορία έχουν αποτύχει πάρα πολλές φορές μέχρι να τα καταφέρουν; Θα σου αναφέρω το γνωστό παράδειγμα του Τόμας Έντισον ο οποίος για να κάνει τον ηλεκτρικό λαμπτήρα να δουλέψει απέτυχε 1000 φορές. Αν τον ρωτούσαν γι αυτό απαντούσε: “Δεν απέτυχα απλώς έμαθα 1000 τρόπους με τους οποίους το σχέδιό μου δεν δούλευε!”. Γιατί άραγε δεν εγκατέλειψε μετά από την 100η του προσπάθεια; Επειδή μέσα του ήξερε πολύ καλά ότι “μπορεί να τα καταφέρει” και τα κατάφερε.

Ελπίζω τα παραπάνω να σου φανούν χρήσιμα και να αποτελέσουν τροφή για σκέψη.  Εσείς πόσες φορές έχετε αποτύχει στο αδυνάτισμα; Τι μάθατε από αυτό; Τι κάνετε γι αυτό;

Στείλτε τις απόψεις, τις απορίες και τους προβληματισμούς σας στο info@sofiababou-diaitologos.gr

*Από τη στήλη «Πες το στη Σοφία» του site https://www.sofiababou-diaitologos.gr/

**Από τη στήλη «Πες το στη Σοφία» του site https://www.sofiababou-diaitologos.gr/

Σχετικά με τον δημιουργό

Σοφία Μπάμπου / Διαιτολόγος-Διατροφ...

Διαιτολόγος Διατροφολόγος