Dr Plus - Diatrofi

Διατροφή και τροφή Συστατικά Τρόφιμα

Στιγμιαίος καφές και διατήρηση υγειούς βάρους

Ο στιγμιαίος καφές είναι ένα αγαπημένο ρόφημα, είτε καταναλώνεται κρύος είτε ζεστός. Στην προσπάθεια διατήρησης ή μείωσης του σωματικού βάρους πολλές φορές θα πρέπει να περιορίσουμε ή να αποφύγουμε τελείως πολλές αγαπημένες καθημερινές «απολαύσεις» που μας φορτώνουν με θερμίδες. Ωστόσο ο στιγμιαίος καφές, όταν δεν έχει προσθήκες σε ζάχαρη ή γάλα, έχει αμελητέες θερμίδες, σε αντίθεση με τα «νέα» ροφήματα καφέ τύπου «πάστα», ενώ μάλιστα μπορεί να μας βοηθήσει και στο αδυνάτισμα.

Ο στιγμιαίος καφές μπορεί να βοηθήσει στον έλεγχο του βάρους με πολλούς τρόπους:

  • Αποτελεί ένα γευστικό «σύντροφο» χωρίς πρόσθετες θερμίδες.
  • Μας προμηθεύει με αντιοξειδωτικά (πολυφαινόλες) που βοηθούν την συνολική υγεία, την αντιγήρανση, διατηρώντας έναν υγιή οργανισμό και μεταβολισμό
  • Σύμφωνα με έρευνες του Αμερικανικού Κέντρου Ερευνών για τη Διατροφή και την Υγεία η καφεΐνη, που περιέχει ο πρωινός καφές, φαίνεται να επιταχύνει το μεταβολισμό μας κατά 10% και να τον διατηρεί υψηλό ακόμη και 3 ώρες μετά την κατανάλωση του καφέ. Η δράση της καφεΐνης στην οξείδωση των λιπαρών οξέων αποτελεί ένα σημαντικό λόγο που η ίδια χρησιμοποιείται σε πολλά σκευάσματα αδυνατίσματος. Επιπρόσθετα, η συνεργιστική δράση της καφεΐνης με τα αντιοξειδωτικά (πολυφαινόλες) του καφέ φαίνεται ότι διεγείρουν τη θερμογένεση, δηλαδή την παραγωγή ενέργειας από τον οργανισμό, αυξάνοντας έτσι και τις βιολογικές καύσεις.
  • Μας ενυδατώνει, καθώς αποτελείται από 95% νερό. Σύμφωνα με το Ινστιτούτο Ιατρικής της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών των ΗΠΑ και από το Ευρωπαϊκό Ινστιτούτο Ενυδάτωσης, όλα τα ροφήματα και ποτά που δεν περιέχουν αλκοόλ, συμπεριλαμβανομένων και των καφεϊνούχων όπως ο στιγμιαίος καφές, συνεισφέρουν στην καθημερινή μας ενυδάτωση. Η καλή ενυδάτωση σχετίζεται θετικά με ένα φυσιολογικό σωματικό βάρος και εφόσον η πρόσληψη καφεΐνης είναι μικρότερης από 450mg/ ημέρα, η κατανάλωση καφέ ΔΕΝ φαίνεται να σχετίζεται με αφυδάτωση.
  • Ο καφές πριν τη άσκηση, μας βοηθά να κάψουμε παραπάνω θερμίδες, καθώς η περιεχόμενη καφεΐνη μπορεί να αυξήσει την απόδοση, την αντοχή, κυρίως σε αερόβιες δραστηριότητες και να βοηθήσει να εκτελέσουμε το πρόγραμμά μας με μεγαλύτερη ένταση καθ’ όλη την διάρκεια του προγράμματος, και επομένως να κάψουμε περισσότερες θερμίδες.
  • Η καφεΐνη φαίνεται ότι επιδρά στον φλοιό του εγκεφάλου και στην ενεργοποίηση της οξείδωσης των λιπαρών οξέων από τους μυς.
  • Η κατανάλωση καφέ βελτιώνει την ευαισθησία στην ινσουλίνη βοηθώντας το σώμα να διαχειριστεί αποτελεσματικότερα τα ενεργειακά υποστρώματα.
  • Οι μαννοολιγοσακχαρίτες είναι φυτικές ίνες που περιέχονται στους κόκκους του καφέ και εμφανίζουν πρεβιοτική δράση στον οργανισμό μας. Οι μαννοολιγοσακχαρίτες του καφέ θεωρούνται ότι συντελούν στη μείωση της λιπογένεσης και στην αύξηση της οξείδωσης του λίπους.
  • Αν και τα δεδομένα είναι περιορισμένα, υπάρχουν μελέτες που υποστηρίζουν ότι ο καφές μπορεί να δημιουργήσει ένα τέτοιο αίσθημα κορεσμού, ώστε να οδηγήσει σε περιορισμό της τροφής και κατ’ επέκταση μείωση της θερμιδικής πρόσληψης.
  • Ο καφές βοηθάει στην καλύτερη διαδικασία της πέψης, επιταχύνοντας το μεταβολισμό μας. Έχει παρατηρηθεί, μάλιστα, ότι λίγες γουλιές σκέτου καφέ μετά το φαγητό μειώνουν τις θερμίδες του γεύματος που προηγήθηκε, ενώ μπορεί να μας βοηθήσει σαν συνήθεια δίνοντας στον εγκέφαλό μας το σήμα ότι τελείωσε το γεύμα.

Προσοχή χρειάζεται ωστόσο, τόσο στις προσθήκες του καφέ, όσο και στα συνοδευτικά του πχ. Βουτήματα, γλυκά και αρτοποιήματα υψηλής περιεκτικότητας σε ζάχαρη.

Όπως και με όλα τα τρόφιμα, Μέτρον άριστον λοιπόν στην κατανάλωση 3-4 μερίδες καφέ την ημέρα στοχεύοντας σε ένα καλλίγραμμο και υγιές σώμα!

 

Σχετικά με τον δημιουργό

Κυριακή Απέργη / Διαιτολόγος-Διατροφ...

Κλινικός Διαιτολόγος Διατροφολόγος
Ονομάζομαι Απέργη Κυριακή. Γεννήθηκα στην Αθήνα τον Μάρτιο του 1988. Σπούδασα στην πρώτη μου επιλογή στο Χαροκόπειο Πανεπιστημίο Αθηνών στο Τμήμα Επιστήμης Διαιτολογίας-Διατροφής από όπου και αποφοίτησα το 2010. Ο τομέας της διατροφής και της υγείας ήταν και είναι σκοπός της ζωής μου και εξακολουθεί να με απασχολεί θερμά.
Πραγματοποίησα την πτυχιακή μου εργασία στην κοιλιοκάκη και ολοκλήρωσε την κλινική πρακτική άσκηση στα Πανεπιστημιακά νοσοκομεία "Αττικό" και "Αλεξάνδρα".
Το 2013 εξειδικεύτηκα στο κομμάτι των διατροφικών διαταραχών και ολοκλήρωσα με επιτυχία την μεταπτυχιακή εκπαίδευση του Master Practitioner Programme in Eating Disorders and Obesity στο Κέντρο Εκπαίδευσης και Αντιμετώπισης Διατροφικών Διαταραχών (ΚΕΑΔΔ) υπό την εποπτεία του NCFED της Μεγάλης Βρετανίας και αναγνωρισμένο από το Βρετανικό Σύλλογο Ψυχολόγων – British Psychological Society - BPS .
Παρακολούθησα σαν πρακτική περιστατικά διατροφικών διαταραχών στην Μονάδα Εφηβικής Υγείας της Β’ Παιδιατρικής Κλινικής του Πανεπιστημίου Αθηνών (Νοσοκομείο Παίδων «Π. & Α. Κυριακού»).
Συνεχίζω και ενημερώνομαι συνεχώς για θέματα διατροφής και ψυχολογίας ακολουθώντας συνεχείς εκπαιδεύσεις και προγράμματα κατάρτισης.
Στο πλαίσιο της συνεχιζόμενης εκπαίδευσης παρακολουθώ σεμινάρια της ESPEN (LLL) για την κλινική διατροφή και σεμινάρια συνεχιζόμενης εκπαίδευσης από αναγνωρισμένους φορείς.
Έχω παρακολουθήσει σεμινάρια life- coaching και Focus in Solution Therapy.
Παρακολουθώ και ενημερώνομαι για τις τελευταίες εξελίξεις σχετικά με τα συμπληρώματα διατροφής.
Το 2015 ολοκλήρωσα τα κλινικά σεμινάρια του ΚΕΑΔΔ.
Συμμετέχω σαν ομιλήτρια σε ποικίλες δράσεις διατροφικής εκπαίδευσης.
Αποτελώ εκπαιδεύτρια του ΚΕΑΔΔ στο κομμάτι της νευρικής ανορεξίας.
Αρθρογραφώ σε ηλεκτρονικά site (www.diatrofi.gr) και περιοδικά, στο δικό μου kiriakiapergi@blogspot.gr και πραγματοποιώ ομιλίες σε ραδιοφωνικούς σταθμούς.
Έχω συμμετάσχει σε βιβλία διατροφής και ψυχολογίας.
Είναι μέλος της Ένωσης Διαιτολόγων-Διατροφολόγων Ελλάδος, του συλλόγου Κλινικών Διαιτολόγων ESPEN και GrESPEN και της ΕΔΔΕ και επιστημονικός συνεργάτης της ομάδας diatrofi και keadd.