Dr Plus - Diatrofi

Για την υγεία Τρόφιμα

Ελληνικός καφές και αντιοξειδωτικές ιδιότητες

Ο ελληνικός καφές είναι ένα αγαπημένο ρόφημα, που σε κάθε γουλιά μας γεμίζει με γεύση, άρωμα και αναμνήσεις! Εκτός από όμορφες στιγμές, ο αγαπημένος μας ελληνικός μας χαρίζει υγεία, ομορφιά και ευεξία, καθώς είναι πλούσιο σε αντιοξειδωτικές ουσίες.

Τα αντιοξειδωτικά είναι ουσίες «ασπίδα» του οργανισμού μας. Οξειδώνονται από τις ελεύθερες ρίζες, προστατεύοντας το DNA των κυττάρων μας από αλλοιώσεις, οι οποίες οδηγούν στην εκδήλωση εκφυλιστικών ασθενειών, όπως ο καρκίνος, οι εκφυλιστικές νόσοι του εγκεφάλου και οι καρδιοπάθειες.

Στο άκουσμα της λέξης «αντιοξειδωτικά» το μυαλό μας εύλογα πάει στα φρούτα, στα λαχανικά, στους χυμούς και πιθανόν στο τσάι. Ωστόσο, μια από τις καλύτερες πηγές αντιοξειδωτικών είναι ο ελληνικός καφές.

Σύμφωνα με δημοσίευση του επιστημονικού εντύπου «Journal of Agriculture and Food Chemistry», ο καφές κατατάσσεται σε καλύτερη θέση συγκριτικά με άλλα ροφήματα, εξαιτίας της υψηλότερης συνολικής αντιοξειδωτικής του δράσης, με βάση την μερίδα, το μέγεθος και τη συχνότητα κατανάλωσης.

Ο ελληνικός καφές έχει ελαφρώς λιγότερη περιεκτικότητα σε καφεΐνη σε σχέση με άλλα είδη καφέ, (ένα φλιτζανάκι των 80ml περιέχει 35 έως 65mg καφεΐνης), αλλά υψηλότερη περιεκτικότητα σε πολυφαινόλες, φλαβονοειδή και άλλες ουσίες με αντιοξειδωτική και αντιφλεγμονώδη δράση. Αυτή η αυξημένη συγκέντρωση σε σχέση με τα άλλα είδη καφέ οφείλεται κατά κύριο λόγο στο λεπτό άλεσμα των κόκκων του και στον τρόπο παρασκευής του, που μας επιτρέπει να απολαύσουμε ένα φλιτζάνι με πλούσιο καϊμάκι και περισσότερα θρεπτικά συστατικά.

Στις κύριες αντιοξειδωτικές ουσίες του ελληνικού καφέ συμπεριλαμβάνονται οι μελανοϊδίνες, το καφεϊκό οξύ και το χλωρογενικό οξύ, που έχει σημαντικές αντικαρκινικές ιδιότητες. Κάθε φλιτζανάκι 150 ml παραδοσιακού ελληνικού καφέ μας προσφέρει 120 mg πολυφαινολών. Ο ντεκαφεϊνέ ελληνικός καφές περιέχει επίσης τα αντίστοιχα αντιοξειδωτικά. Σε σύγκριση με άλλα ροφήματα πλούσια σε αντιοξειδωτικά, όπως το κακάο, το πράσινο τσάι, το μαύρο τσάι ή το τσάι βοτάνων, ο καφές αποτελεί την πλουσιότερη διατροφική πηγή χλωρογενικών συστατικών. Να σημειώσουμε επίσης ότι ο καφές χωρίς την προσθήκη ζάχαρης ή γάλακτος δεν έχει θερμίδες.

Πολυάριθμες μελέτες και μετά-αναλύσεις αποδεικνύουν την ευεργετική δράση των αντιοξειδωτικών ουσιών του καφέ στην υγεία. Φαίνεται ότι όσοι κατανάλωναν τακτικά καφέ, συγκριτικά με όσους αυτούς που δεν κατανάλωναν καθόλου ή έπιναν σπάνια καφέ, είχαν 21% μικρότερη πιθανότητα να εμφανίσουν καρκίνο του προστάτη και 3% μικρότερη πιθανότητα να εμφανίσουν οποιασδήποτε μορφής καρκίνο. Στην μελέτη της Ικαρίας άλλωστε τα αντιοξειδωτικά του ελληνικού καφέ φάνηκαν ότι συνδέονται με σημαντικά οφέλη για και για το καρδιαγγειακό μας σύστημα. Σε άλλες μελέτες φάνηκε ότι η αντιοξειδωτική δράση του καφέ σχετίζεται με μειωμένο κίνδυνο εμφάνισης σακχαρώδους διαβήτη, Alzheimer, Πάρκινσον, ουρικής αρθρίτιδας, αλλά επίσης φαίνεται να βελτιώνουν τον μεταβολισμό και να προστατεύουν από τις οξειδωτικές ουσίες που παράγονται από την άσκηση.

Επομένως, απολαμβάνουμε τα φρούτα και τα λαχανικά μας, αλλά δεν ξεχνάμε και το καθημερινό ας ραντεβού με τον ελληνικό μας καφέ για την ένεση αντιοξειδωτικών.

Delgado-Andrade, C., Morales, F. J., Unraveling the contribution of melanoidins to the antioxidant activity of coffee brews. Journal of Agricultural and Food Chemistry 2005 Mar 9;53(5):1403-1407

Ming Ding, Ambika Satija, Shilpa N. Bhupathiraju, Yang Hu, Qi Sun, Jiali Han, Esther Lopez-Garcia, Walter Willett, Rob M. van Dam, and Frank B. Hu. Association of Coffee Consumption with Total and Cause-Specific Mortality in Three Large Prospective Cohorts. Circulation. 2015; published online before print 16 November 2015. doi:10.1161 / CIRCULATIONAHA.115.017341.

Yen, W. J., Wang, B. S., Chang, L. W., Duh, P. D., Antioxidant properties of roasted coffee residues.Journal of Agricultural and Food Chemistry 2005 Apr 6;53(7):2658-2663

Zampelas, A., Panagiotakos, D. B., Pitsavos, C., Chrysohoou, C., Stefanadis, C., Associations between coffee consumption and inflammatory markers in healthy persons: the ATTICA study.American Journal of Clinical Nutrition 2004 Oct;80(4):862-867

Σχετικά με τον δημιουργό

Κυριακή Απέργη / Διαιτολόγος-Διατροφ...

Κλινικός Διαιτολόγος Διατροφολόγος
Ονομάζομαι Απέργη Κυριακή. Γεννήθηκα στην Αθήνα τον Μάρτιο του 1988. Σπούδασα στην πρώτη μου επιλογή στο Χαροκόπειο Πανεπιστημίο Αθηνών στο Τμήμα Επιστήμης Διαιτολογίας-Διατροφής από όπου και αποφοίτησα το 2010. Ο τομέας της διατροφής και της υγείας ήταν και είναι σκοπός της ζωής μου και εξακολουθεί να με απασχολεί θερμά.
Πραγματοποίησα την πτυχιακή μου εργασία στην κοιλιοκάκη και ολοκλήρωσε την κλινική πρακτική άσκηση στα Πανεπιστημιακά νοσοκομεία "Αττικό" και "Αλεξάνδρα".
Το 2013 εξειδικεύτηκα στο κομμάτι των διατροφικών διαταραχών και ολοκλήρωσα με επιτυχία την μεταπτυχιακή εκπαίδευση του Master Practitioner Programme in Eating Disorders and Obesity στο Κέντρο Εκπαίδευσης και Αντιμετώπισης Διατροφικών Διαταραχών (ΚΕΑΔΔ) υπό την εποπτεία του NCFED της Μεγάλης Βρετανίας και αναγνωρισμένο από το Βρετανικό Σύλλογο Ψυχολόγων – British Psychological Society - BPS .
Παρακολούθησα σαν πρακτική περιστατικά διατροφικών διαταραχών στην Μονάδα Εφηβικής Υγείας της Β’ Παιδιατρικής Κλινικής του Πανεπιστημίου Αθηνών (Νοσοκομείο Παίδων «Π. & Α. Κυριακού»).
Συνεχίζω και ενημερώνομαι συνεχώς για θέματα διατροφής και ψυχολογίας ακολουθώντας συνεχείς εκπαιδεύσεις και προγράμματα κατάρτισης.
Στο πλαίσιο της συνεχιζόμενης εκπαίδευσης παρακολουθώ σεμινάρια της ESPEN (LLL) για την κλινική διατροφή και σεμινάρια συνεχιζόμενης εκπαίδευσης από αναγνωρισμένους φορείς.
Έχω παρακολουθήσει σεμινάρια life- coaching και Focus in Solution Therapy.
Παρακολουθώ και ενημερώνομαι για τις τελευταίες εξελίξεις σχετικά με τα συμπληρώματα διατροφής.
Το 2015 ολοκλήρωσα τα κλινικά σεμινάρια του ΚΕΑΔΔ.
Συμμετέχω σαν ομιλήτρια σε ποικίλες δράσεις διατροφικής εκπαίδευσης.
Αποτελώ εκπαιδεύτρια του ΚΕΑΔΔ στο κομμάτι της νευρικής ανορεξίας.
Αρθρογραφώ σε ηλεκτρονικά site (www.diatrofi.gr) και περιοδικά, στο δικό μου kiriakiapergi@blogspot.gr και πραγματοποιώ ομιλίες σε ραδιοφωνικούς σταθμούς.
Έχω συμμετάσχει σε βιβλία διατροφής και ψυχολογίας.
Είναι μέλος της Ένωσης Διαιτολόγων-Διατροφολόγων Ελλάδος, του συλλόγου Κλινικών Διαιτολόγων ESPEN και GrESPEN και της ΕΔΔΕ και επιστημονικός συνεργάτης της ομάδας diatrofi και keadd.