Dr Plus - Diatrofi

Τρόφιμα

Ελληνικός καφές: σύμμαχος για την επίτευξη & την διατήρηση ενός υγιούς σωματικού βάρους

Η πρώτη γουλιά μας ξαφνιάζει με μια ευχάριστη πικρή επίγευση, η δεύτερη μας ξυπνά και η τρίτη μας έχει ήδη φτιάξει την διάθεση. Κάθε γουλιά όμως ελληνικού καφέ κάθε στιγμή εκτός από απόλαυση και γεύση ενισχύει την προσπάθεια μας να ελέγξουμε το βάρος μας.   

Οι λόγοι πολλοί και επιστημονικά τεκμηριωμένοι!

Ξεκινώντας με το γεγονός ότι ο σκέτος καφές από τη φύση του περιέχει αμελητέες θερμίδες και επομένως δεν μπορεί να επηρεάσει το ενεργειακό ισοζύγιο. Επιπλέον ο ελληνικός είναι ένας καφές που  μπορεί πιο «εύκολα» να καταναλωθεί ευχάριστα και σκέτος προσφέροντας μας γεμάτη γεύση και πλούσιο καϊμάκι, χωρίς την προσθήκη γάλακτος ή ζάχαρης.

Παρόλο, που ο καφές δεν περιέχει θερμίδες, ο ελληνικός καφές αποτελεί ένα ελληνικό superfood, καθώς περιέχει πολλά διατροφικά συστατικά, όπως τα χλωρογενικά οξέα και τους μαννοολιγοσακχαρίτες, που έχουν ευεργετική επίδραση στην υγεία.

Τα χλωρογενικά οξέα είναι ισχυρές αντιοξειδωτικές ουσίες, που επιπρόσθετα φαίνεται ότι συμβάλουν στη μείωση του σωματικού βάρους.

Οι μαννοολιγοσακχαρίτες δρουν σαν φυτικές ίνες με πρεβιοτική δράση, δηλαδή σαν τροφή για τα βακτήρια του εντέρου μας. Σε μελέτη παρατηρήθηκε ότι η κατανάλωση καφέ πλούσιου σε μαννοολιγοσακχαρίτες οδήγησε σε μείωση του σωματικού βάρους σε υπέρβαρους άνδρες, σε σύγκριση με την κατανάλωση ροφήματος, που δεν περιείχε μαννοολιγοσακχαρίτες. (1)

Επίσης, σύμφωνα με έρευνες, η κατανάλωση καφέ μπορεί να επηρεάζει την πείνα, μειώνοντας την όρεξη βραχυπρόθεσμα, καθώς επιδρά στα επίπεδα ορισμένων ορμονών της όρεξης. (2) Η δράση αυτή αποδίδεται κυρίως στην καφεΐνη η οποία λειτουργεί σαν ένας μικρής διάρκειας καταστολέας της όρεξης, που οδηγεί σε μικρότερο αίσθημα πείνας άρα και σε λιγότερη πρόσληψη τροφής για ένα μικρό χρονικό διάστημα μετά την κατανάλωσή του.

Τέλος, ο ελληνικός καφές περιέχει καφεΐνη, η οποία επιδρά στον έλεγχο του βάρους με δύο τρόπους. Πρώτον, μπορεί να οδηγήσει σε αυξημένη εγρήγορση για περιστάσεις όπως πχ η άσκηση, όπου κάτι τέτοιο θα οδηγήσει σε μεγαλύτερη καύση θερμίδων. Σε δεύτερο επίπεδο, η καφεΐνη αυξάνει προσωρινά την θερμογένεση και τον μεταβολισμό, διατηρώντας τον υψηλό ακόμη και 3 ώρες μετά την κατανάλωση του και ενισχύει την οξείδωση λίπους. (2,3) Μάλιστα, ο πρωινός καφές φαίνεται να επιταχύνει το μεταβολισμό μας κατά 10%. Ωστόσο, η ποσότητα καφεΐνης στον ελληνικό καφέ είναι ελαφρώς χαμηλότερη από άλλα είδη καφέ.

Συνεπώς, η μέτρια κατανάλωση καφέ, όπως 3-4 μερίδες παραδοσιακού ελληνικού, χωρίς πολλές προσθήκες ή με «βουτιές» μπισκότων και άλλων σνακ, αλλά παράλληλα με ισορροπημένη διατροφή και άσκηση μπορεί να βοηθήσει αποτελεσματικά στον έλεγχο του σωματικού βάρους.

Πηγή:

  1. Salinardi TC, Rubin KH, Black RM, St-Onge MP. Coffee mannooligosaccharides, consumed as part of a free-living, weight-maintaining diet, increase the proportional reduction in body volume in overweight men. J Nutr. 2010 Nov;140(11):1943-8.
  2. K Yamashita1,2, H Yatsuya1, T Muramatsu1,2, H Toyoshima1,3, T Murohara2 and K Tamakoshi4. Association of coffee consumption with serum adiponectin, leptin, inflammation and metabolic markers in Japanese workers: a cross-sectional study. Department of Public Health and Health Systems, Nagoya University Graduate School of Medicine, Nagoya, Japan E-mail:yatsuya@gmail.com Received 26 September 2011; Revised 28 February 2012; Accepted 4 March 2012
  1. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16076989
  2. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8061728

 

Σχετικά με τον δημιουργό

Κυριακή Απέργη / Διαιτολόγος-Διατροφ...

Κλινικός Διαιτολόγος Διατροφολόγος
Ονομάζομαι Απέργη Κυριακή. Γεννήθηκα στην Αθήνα τον Μάρτιο του 1988. Σπούδασα στην πρώτη μου επιλογή στο Χαροκόπειο Πανεπιστημίο Αθηνών στο Τμήμα Επιστήμης Διαιτολογίας-Διατροφής από όπου και αποφοίτησα το 2010. Ο τομέας της διατροφής και της υγείας ήταν και είναι σκοπός της ζωής μου και εξακολουθεί να με απασχολεί θερμά.
Πραγματοποίησα την πτυχιακή μου εργασία στην κοιλιοκάκη και ολοκλήρωσε την κλινική πρακτική άσκηση στα Πανεπιστημιακά νοσοκομεία "Αττικό" και "Αλεξάνδρα".
Το 2013 εξειδικεύτηκα στο κομμάτι των διατροφικών διαταραχών και ολοκλήρωσα με επιτυχία την μεταπτυχιακή εκπαίδευση του Master Practitioner Programme in Eating Disorders and Obesity στο Κέντρο Εκπαίδευσης και Αντιμετώπισης Διατροφικών Διαταραχών (ΚΕΑΔΔ) υπό την εποπτεία του NCFED της Μεγάλης Βρετανίας και αναγνωρισμένο από το Βρετανικό Σύλλογο Ψυχολόγων – British Psychological Society - BPS .
Παρακολούθησα σαν πρακτική περιστατικά διατροφικών διαταραχών στην Μονάδα Εφηβικής Υγείας της Β’ Παιδιατρικής Κλινικής του Πανεπιστημίου Αθηνών (Νοσοκομείο Παίδων «Π. & Α. Κυριακού»).
Συνεχίζω και ενημερώνομαι συνεχώς για θέματα διατροφής και ψυχολογίας ακολουθώντας συνεχείς εκπαιδεύσεις και προγράμματα κατάρτισης.
Στο πλαίσιο της συνεχιζόμενης εκπαίδευσης παρακολουθώ σεμινάρια της ESPEN (LLL) για την κλινική διατροφή και σεμινάρια συνεχιζόμενης εκπαίδευσης από αναγνωρισμένους φορείς.
Έχω παρακολουθήσει σεμινάρια life- coaching και Focus in Solution Therapy.
Παρακολουθώ και ενημερώνομαι για τις τελευταίες εξελίξεις σχετικά με τα συμπληρώματα διατροφής.
Το 2015 ολοκλήρωσα τα κλινικά σεμινάρια του ΚΕΑΔΔ.
Συμμετέχω σαν ομιλήτρια σε ποικίλες δράσεις διατροφικής εκπαίδευσης.
Αποτελώ εκπαιδεύτρια του ΚΕΑΔΔ στο κομμάτι της νευρικής ανορεξίας.
Αρθρογραφώ σε ηλεκτρονικά site (www.diatrofi.gr) και περιοδικά, στο δικό μου kiriakiapergi@blogspot.gr και πραγματοποιώ ομιλίες σε ραδιοφωνικούς σταθμούς.
Έχω συμμετάσχει σε βιβλία διατροφής και ψυχολογίας.
Είναι μέλος της Ένωσης Διαιτολόγων-Διατροφολόγων Ελλάδος, του συλλόγου Κλινικών Διαιτολόγων ESPEN και GrESPEN και της ΕΔΔΕ και επιστημονικός συνεργάτης της ομάδας diatrofi και keadd.