Dr Plus - Diatrofi

Τρόφιμα

Μύθοι και αλήθειες για τον στιγμιαίο καφέ

Καφές, μία αγαπημένη συνήθεια για πολλούς από εμάς!

Κάθε ημέρα τον απολαμβάνουμε ζεστό ή παγωμένο είτε με σκοπό να μας διεγείρει και να μας τονώσει ή απλά για να συντροφεύσει κάποιες στιγμές μας με φίλους και συνεργάτες.

Και ενώ δεν μπορούμε να αντισταθούμε στο άρωμα και την πλούσια γεύση μιας κούπας στιγμιαίου καφέ ή σε ένα απολαυστικό ποτήρι με παγωμένο «φραπέ» …υπάρχουν στιγμές που «αμφιβάλουμε» για τα οφέλη που μας προσφέρει. Σε

αυτό συμβάλουν συχνά κάποιοι «αστικοί» μύθοι που με τα χρόνια έχουν κυκλοφορήσει για τον στιγμιαίο καφέ και οι οποίοι ως είναι φυσικό δεν συνδέονται με καμία έρευνα ή άλλο επιστημονικό εύρημα.

Τελικά όμως…τι ισχύει για τον αγαπημένο μας στιγμιαίο καφέ;

Για να μπορέσουμε να κατανοήσουμε πως καταρρίπτονται κάποιοι από τους πιο διαδεδομένους μύθους που συνδέονται τον στιγμιαίο καφέ, αξίζει να δούμε πρώτα προσεκτικά τον πιο κάτω πίνακα περιεκτικότητας καφεΐνης που αφορά στα πιο αγαπημένα ήδη καφέ στην χώρα μας:

Είδος καφέ ανά μερίδα Περιεκτικότητα σε καφεΐνη
Καφές φίλτρου (~200ml) 115-175mg
Στιγμιαίος καφές (~200ml) 65-100mg
Ντεκαφεϊνέ στιγμιαίος καφές (~200ml) 2-3mg
Ελληνικός καφές (50ml) 40mg
Ντεκαφεϊνέ ελληνικός καφές (50ml) 0-1mg
Εσπρέσο (30ml) 30-40mg

Μύθος Νο 1: Ο στιγμιαίος καφές προκαλεί αϋπνία

Σύμφωνα με τον παραπάνω πίνακα ο καφές φίλτρου είναι πιο δυνατός σε σχέση με το στιγμιαίο! Και όμως, λόγω της λάθος εντύπωσης που έχει επικρατήσει, ο περισσότερος κόσμος επιλέγει τον καφέ φίλτρου ως πιο «ελαφριά» πρόταση . Συμπεραίνουμε λοιπόν ότι το πόσο μπορεί να επηρεάσει τη διάθεσή μας για ύπνο ο καφές εξαρτάται από την ευαισθησία του καθενός στη δράση του.

Για εκείνους δε που παρουσιάζουν περισσότερες ευαισθησίες στο θέμα του ύπνου, υπάρχει πάντα και η επιλογή του «ντεκαφεινέ» ροφήματος, το οποίο δεν περιέχει καφεΐνη, όμως εξακολουθεί να έχει υπέροχη γεύση και να διατηρεί αναλλοίωτα τα αντιοξειδωτικά συστατικά του καφέ και άρα όλες τις ωφέλιμες ιδιότητες του κανονικού καφέ… χωρίς στέρηση ύπνου!

Μύθος Νο 2: Ο στιγμιαίος καφές είναι “βαρύς” για το στομάχι

Ένας από τους πιο διαδεδομένους μύθους είναι και αυτός για την ενόχληση του στιγμιαίου στο στομάχι. Μέχρι πρότινος δεν υπήρχε κάποια έρευνα, μέχρι την πρόσφατη μελέτη από το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο.

Σε αυτή την πολύ σημαντική μελέτη του Γεωπονικού Πανεπιστημίου, εξετάσθηκε η επίδραση πολλών και διαφορετικών ειδών καφέ στον ανθρώπινο οργανισμό εστιάζοντας  την κατάσταση του στομάχου. Το ερευνητικό πρωτόκολλο για την παραπάνω έρευνα, σχεδιάστηκε με βασική αρχή ότι όλοι οι καφέδες θα έχουν την ίδια περιεκτικότητα σε καφεΐνη με την συμμετοχή  40 υγειών ενηλίκων, όπου  κατανάλωσαν κρύο στιγμιαίο καφέ (φραπέ), ζεστό στιγμιαίο καφέ (νες), ζεστό καφέ φίλτρου και κρύο εσπρέσο. Το αποτέλεσμα έδειξε ότι  σε κανένα από τα καταναλισκόμενα είδη καφέ οι συμμετέχοντες δεν βίωσαν δυσμενή ή ενοχλητικά συμπτώματα στο στομάχι τους.   (Papakonstantinou et al. Nutrition Journal, 2016).

Έτσι, καταρρίπτεται ένας μύθος χωρίς καμία επιστημονική βάση.

Μύθος Νο 3: Ο στιγμιαίος καφές προκαλεί κυτταρίτιδα.

Η κυτταρίτιδα είναι μία υπαρκτή κατάσταση που απασχολεί κυρίως τις γυναίκες και για την εμφάνιση της οποίας έχει κατηγορηθεί  επανειλημμένως ο στιγμιαίος καφές. Αν και μέσα στα χρόνια έχουν υπάρξει πολλές έρευνες πάνω σε αυτό το κομμάτι, καμία δεν έδειξε ότι η καφεΐνη ή η γενικότερη κατανάλωση καφέ μπορεί να οδηγήσει στην εμφάνιση κυτταρίτιδας. Η εξήγηση για την κυτταρίτιδα αποδίδεται κυρίως σε υπολειτουργία της φλεβικής και λεμφικής κυκλοφορίας και η αιτία της δημιουργίας της εναπόκειται κυρίως σε γενετικούς και ορμονικούς παράγοντες.

Αν λοιπόν επιθυμεί κάποιος να βελτιώσει την όψη φλοιού πορτοκαλιού στο σώμα του,  είναι σημαντικό να εστιάσει στη σωστή διατροφή προσθέτοντας φρούτα και λαχανικά στα γεύματα του, στην ενυδάτωση και στη συστηματική άσκηση.

Μύθος Νο 4: Ο στιγμιαίος καφές αφυδατώνει τον οργανισμό

Αυτό αποτελεί ακόμα έναν μύθο διότι είναι γνωστό ότι κάθε μη αλκοολούχο ρόφημα ενυδατώνει τον οργανισμό και αυξάνει τα υγρά στο σώμα. Η κυριότερη αιτία που  ο στιγμιαίος καφές κατηγορείται για αφυδάτωση του οργανισμού, είναι  το γεγονός ότι έχει διουρητικές ιδιότητες. Φυσικά η συγκεκριμένη κατηγορία είναι ανυπόστατη. Εφόσον δε συνοδεύει κανείς το καφεδάκι του με 1-2 ποτήρια νερό, όχι απλά δεν αφυδατώνεται … αλλά πετυχαίνει το ακριβώς αντίθετο! Την ενυδάτωση του οργανισμού!

Βιβλιογραφία

  • Papakonstantinou E, Kechribari I, Sotirakoglou Κ, Tarantilis P, Gourdomichali T, Michas G, Kravvariti V, Voumvourakis K, Zampelas A, Acute effects of coffee consumption on self-reported gastrointestinal symptoms, blood pressure and stress indices in healthy individuals. Nutr J. 2016 Mar 15;15(1):26.
  • Moayyedi P. et al. The Proportion of Upper Gastrointestinal Symptoms in the Community Associated with Helicobacter pylori: Lifestyle Factors, and Non-Steroidal Anti-inflammatory drugs. Am J Gastroenterol 2000, 95 (6): 1448-1455

Σχετικά με τον δημιουργό

Μαρία Κιουπσή Διαιτολόγος-Διατροφολόγος