Dr Plus - Diatrofi

Τρόφιμα

Παγωτό: το πιο καλοκαιρινό γλυκό

Το καλοκαίρι είναι συννηφασμένο με την κατανάλωση παγωτού, του πιο δροσιστικού γλυκού, με ιστορία αιώνων. Το παγωτό τυπικά φτιάχνεται από γαλακτοκομικά, με αποτέλεσμα να είναι πηγή πρωτεΐνης και ασβεστίου. Λόγω όμως της ζάχαρης (ελευθέρων σακχάρων γενικά), το παγωτό μας παρέχει και αρκετή ποσότητα ζάχαρης, σε ποσότητες που ενδέχεται να φτάνουν ή να ξεπερνούν (αναλόγως και την ποσότητα που καταναλώνουμε) την ποσότητα ελευθέρων σακχάρων που συστήνεται να καταναλώνουμε ημερησίως. Συνεπώς, θα πρέπει η κατανάλωσή του παγωτού να είναι μέτρια, όπως όλα τα γλυκά.

Πώς μπορούμε να επιλέξουμε πιο υγιεινά παγωτά;

Το παγωτό-γιαούρτι ή frozenyogurt. Είναι φτιαγμένο με λιγότερα λιπαρά και ζάχαρη, σε σχέση με το τυπικό παγωτό, χωρίς βέβαια να σημαίνει οτι θα έχει και λιγότερες θερμίδες. Μπορούμε να προσθέσουμε φρούτα και ξηρούς καρπούς, και να το κάνουμε πιο θρεπτικό. Έτσι και απολαμβάνουμε το παγωτό μας, και καταναλώνουμε τα απαραίτητα για τη διατροφή μας φρούτα, και προσθέτουμε ξηρούς καρπούς που είναι πηγή πρωτεΐνης και ω-3 λιπαρών! Επίσης, το σπιτικό σορμπέ είναι όχι πανεύκολο, αλλά και γευστικότατο, και μπορούμε να φτιάξουμε πολλούς συνδυασμούς, ανάλογα με τα φρούτα που έχουμε. Μπορούμε να φτιάξουμε παγωτό μπανάνα, με μόνο ένα υλικό: την παγωμένη μπανάνα στο μπλέντερ! Επιπλέον, πολύ δροσιστικό σορμπέ μπορεί να γίνει με 1 φλ. κατεψυγμένα βατόμουρα και 1/2 μπανάνα (κατεψυγμένη ή μη) στο μπλέντερ. Αλλιώς μπορούμε να συνδυάσουμε τα παγωμένα φρούτα με λίγο γιαούρτι στο μπλέντερ. Τα σπιτικά σορμπέ έχουν το πλεονέκτημα οτι δεν περιέχουν πρόσθετη ζάχαρη, ενώ λαμβάνουμε τις βιταμίνες και τα μέταλλα των φρούτων, μαζί με αρκετές φυτικές ίνες (ειδικά αν δεν τα αναμείξουμε για πολλή ώρα στο μπλέντερ).

Τα παγωτά χωρίς ζάχαρη αποτελούν μια καλύτερη επιλογή;

Αν και ακούγονται ελκυστικά, “χωρίς τύψεις”, τα παγωτά “χωρίς ζάχαρη” δεν είναι πάντοτε χωρίς ελέυθερα σάκχαρα. Αρχικά, δεν θα πρέπει να έχουμε τύψεις όταν απολαμβάνουμε ένα γλυκό ή φαγητό που μας αρέσει! Εν συνεχεία, όπως και σε πολλά άλλα τρόφιμα και συνταγές ο ισχυρισμός “χωρίς ζάχαρη” ή “χωρίς προσθήκη ζάχαρης” αναφέρεται στην κρυσταλλική ζάχαρη, η οποία συχνά αντικαθιστάται με σιρόπια ή μέλι, τα οποία ανήκουν στην κατηγορία των ελευθέρων σακχάρων. Επομένως, τα παγωτά αυτά κατά πάσα πιθανότητα θα έχουν ζάχαρη! Αναφορικά με τα προΐόντα (και τα παγωτά) “με στέβια” συνήθως περιέχουν λίγη στέβια και αρκετές πολυόλες, οι οποίες έχουν θερμίδες και επιρρεάζουν τη λειτουργία του εντέρου σε άτομα με Σύνδρομο Ευερέθιστου Εντέρου (ή σπαστική κολίτιδα όπως λεγόταν παλαιότερα).

Επομένως, τι θα κάνουμε το καλοκαίρι, σχετικά με τα παγωτά;

Μπορούμε να απολαύσουμε το παγωτό, με σύνεση, και με μέτρο (πχ. 1 με 2 μερίδες την εβδομάδα), και όταν θέλουμε να τρώμε πιο συχνά μπορούμε να επιλέξουμε πιο υγιεινές, αλλά εξίσου γευστικές και δροσιστικές συνταγές, όπως το παγωμένο γιαούρτι και το σπιτικό σορμπέ!

Σχετικά με τον δημιουργό

Μαρία Μαντζώρου Διαιτολόγος-Διατροφολόγος

Η Μαρία Μαντζώρου είναι Κλινική Διαιτολόγος-Διατροφολόγος και διατηρεί το γρα-φείο της στη Μυτιλήνη, όπου και μεγάλωσε.

To 2009 εισήχθη μέσω των Πανελληνίων εξετάσεων στο Χαροκόπειο Πανεπιστή-μιο στην Αθήνα, στο Τμήμα Επιστήμης Διαιτολογίας και Διατροφής, απ’ όπου και αποφοίτησε το 2013. Συνέχισε τις σπουδές της στη Σχολή Βιοεπιστημών και Ια-τρικής, στο Τμήμα Διαιτολογίας και Διατροφής, στο πανεπιστήμιο King’s College London στο Λονδίνο, και το 2014 της απονεμήθηκε Μεταπτυχιακός τίτλος σπουδών πάνω στη Διατροφή MSc Nutrition. Από το 2016 είναι Υποψήφια Διδάκτωρ (PhDc) του Πανεπιστήμιου Αιγαίου.

To 2018 ολόκλήρωσε την εκπαίδευσή της στην Aντιμετώπιση των Διατροφικών Δια-ταραχών και της Παχυσαρκίας, στο Κέντρο Εκπαίδευσης και Αντιμετώπισης Διατροφικών Διαταραχών (ΚΕΑΔΔ) και της απονεμήθηκε το δίπλωμα “Master Practitioner in Eating Disorders and Obesity”.

Στα πλαίσια της φοίτησής της στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο εργάστηκε στον Πα-νελλήνιο Σύλλογο Διαιτολόγων-Διατροφολόγων, στο Γενικό Στρατιωτικό Νοσοκομέιο 401 και στην Ένωση Αγροτικών Συνεταιρισμών Λέσβου, ενώ στην πτυχιακή της ερ-γιασία ασχολήθηκε με την παιδική παχυσαρκία.

Στα πλαίσια των μεταπτυχιακών σπουδών της στο King’s College London ασχολή-θηκε επιστημονικά με την διατροφική μέριμνα σε ασθενείς με καρκίνο, ενώ και στη Διδακτορική της Διατριβή ασχολείται με τη σημαντικότητα της κατάστασης θρέψης σε ασθενείς με καρκίνο.

Κατά τη διαμονή της στο Λονδίνο εργάστηκε στην εταιρία MoreLife UK Ltd., για την εκπαίδευση παιδιών και γονέων για την αντιμετώπιση της παιδικής παχυσαρκίας και τη βελτίωση των διατροφικών τους συνηθεών. Επιπλέον, εργάστηκε ως ερευνή-τρια στην καμπάνια «Children’s Food Campaign», και πήρε μέρος στις επιτροπές του Κοινοβουλίου του Ην. Βασιλείου πάνω στην παιδική διατροφή και την παχυ-σαρκία.

Από το 2014 εως σήμερα αρθρογραφεί για την εφημερίδα «ΕΜΠΡΟΣ» στη στήλη της «ΔΙΑΙΤΟλογικά».

Έχει ολοκληρώσει αναγνωρισμένα εκπαιδευτικά σεμινάρια πάνω στη Μεσογειακή Διατροφή και την Τοξικολογία τροφίμων.

Συμμετέχει τακτικά σε Πανελλήνια και Διεθνή συνέδρια και τις ημερίδες σχετικές με τη διαιτολογία και τη διατροφή, όχι μόνο ως σύνδερος, αλλά και ως ομιλίτρια.

Παράλληλα, ενημερώνει κοινό και μαθητές με ομιλίες πάνω σε θέματα που αφο-ρούν την υγιεινή διατροφή, καθώς και ασθένειες σχετιζόμενες με τη διατροφή.

Οι επιστημονικές μελέτες της έχουν δημοσιευτεί σε αναγνωρισμένα Διεθνή Επιστη-μονικά Περιοδικά.

Είναι μέλος:

• Πανελλήνιου Συλλόγου Διαιτολόγων – Διατροφολόγων
• Ένωσης για τη Διατροφή του Ηνωμένου Βασιλείου (Association for Nutrition)
• Κοινότητας Διατροφής του Ηνωμένου Βασιλείου (Nutrition Society)

• Κατέχει Άδεια Ασκήσεως του επαγγέλματος του Διαιτολόγου-Διατροφολόγου στην Ελλάδα
• Είναι Εγγεγραμένη Διατροφολόγος του Ηνωμένου Βασιλείου (Registered Associ-ate Nutritionist).

Υπηρεσίες:

• Έλεγχος Σωματικού Βάρους
• Παιδική Παχυασρκία
• Διατροφικές Διαταραχές
• Παθολογικές ασθένειες (Καρκίνος, Σακχαρώδης Διαβήτης τύπου Ι, ΙΙ & Κύησης, Καρδιαγγειακά νοσήματα, Νεφροπάθειες, Παθήσεις του γαστρεντερικού)
• Άλλες παθήσεις σχετιζόμενες με τη Διατροφή (τροφικές αλλεργίες και υπερευε-σθησίες, ελλείψεις θρεπτικών συστατικών)
• Έλεγχος και αξιολόγηση κατάστασης θρέψης

• Ανάλυση και αξιολόγηση σύστασης σώματος με τον πλέον σύγχρονο πολυσυχνο-τικό αναλυτή σύστασης σώματος με τμηματική ανάλυση Tanita MC-980
• Μέτρηση Βασικού Μεταβολισμού και αξιολόγηση με τον αναλυτή μεταβολισμού COSMED Fitmate
• Καταγραφή και αξιολόγηση Φυσικής Δραστηριότητας με τον καταγραφέα φυσικής δραστηριότητας Sensewear by Bodymedia
• Μέτρηση και αξιολόγηση ανθρωπομετρικών δεικτών (περιφέρεια μέσης, περιφέ-ρεια γοφών, δερματοπτυχές)