Dr Plus - Diatrofi

Τρόφιμα

Στιγμιαίος καφές και ενυδάτωση

Για να ξεκινήσει καλά το πρωινό για ένα μεγάλο μέρος του ενήλικου Ελληνικού πληθυσμού συνοδεύεται από την κατανάλωση καφέ. Ο καφές είναι το πιο ευρέως καταναλισκόμενο ρόφημα παγκοσμίως μετά το νερό και για πολλούς ανθρώπους αποτελεί την 1η πηγή ενυδάτωσης.

Ένα ερώτημα που υπάρχει συχνά, είναι αν ο καφές και δη ο στιγμιαίος μας αφυδατώνει.

Σε οποιαδήποτε κατάσταση και αν βρίσκεται ζεστός η κρύος συνεισφέρει στην ενυδάτωση του οργανισμού σε ποσοστό μεγαλύτερο του 98%. Δεδομένου αυτού καταρρίπτεται ο μύθος για τον στιγμιαίο καφέ ότι είναι διουρητικός και προκαλεί αφυδάτωση.

Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Αρχή Ασφάλειας τροφίμων (EFSA) η ασφαλής δόση καφεΐνης που δεν οδηγεί σε αφυδάτωση, ούτε υπό κανονικές συνθήκες, ούτε υπό συνθήκες άσκησης,  είναι μέχρι 400mg ανά ημέρα (2-3 στιγμιαίοι καφέδες είτε νες είτε  φραπέ χωρίς να υπάρχει άλλη πηγή καφεΐνης μέσα στην ημέρα)

Μια ενδιαφέρουσα μελέτη που εκπονήθηκε σε πανεπιστήμιο του Ηνωμένου Βασιλείου (Loughborough University)  έδειξε πως η διούρηση 4 ώρες μετά την κατανάλωση όμοιας ποσότητας νερού και καφέ είναι ίδια. Είναι σημαντικό όμως να καταλάβει κανείς ότι η διούρηση δεν αποτελεί δείκτη αφυδάτωσης. Το ρόφημα το οποίο καταναλώνουμε περιέχει καφεΐνη αλλά το μεγαλύτερο ποσοστό του αποτελείται από νερό.

Η παραπάνω διούρηση όταν γίνεται σχετίζεται έτσι κι αλλιώς με αυξημένη πρόσληψη υγρών, όπως και αν καταναλώνονταν οποιαδήποτε άλλα ροφήματα ή νερό.

Πέρα από την ενυδάτωση ένας ακόμα σημαντικός παράγοντας είναι η περιεκτικότητα σε καφεΐνη. H ποσότητα καφεΐνης που έχουν οι καφέδες ενδεικτικά φαίνεται στον παρακάτω πίνακα. 

Είδος Καφέ

Περιεκτικότητα σε καφεΐνη

Γαλλικός καφές (200 ml)115-175 mg
Στιγμιαίος καφές (200 ml)65-100 mg
Ντεκαφεϊνέ στιγμιαίος καφές (200 ml)2-3 mg
Εσπρέσο (30 ml)30-40 mg

Εν κατακλείδι, συμπεραίνουμε ότι ό σκέτος καφές (χωρίς πρόσθετα γλυκαντικά, γάλα κ.λπ.) συμβάλει στην καθημερινή ενυδάτωση, δεδομένου  ότι περιέχει πάνω από 99% νερό, αρκεί να μην ξεπερνάτε την ημερήσια σύσταση για 400mg καφεΐνης (2-3 στιγμιαίοι νες ή φραπέ χωρίς να υπάρχει άλλη πηγή καφεΐνης μέσα στην ημέρα) .

Δώστε την ενυδάτωση που χρειάζεται το σώμα σας κάνοντας ένα απλό υπολογισμό :
40 Χ κιλά σωματικού βάρους = L (λίτρα)  υγρών ανά ημέρα.

Φροντίστε να ενυδατώνεστε καλά και ιδίως τους καλοκαιρινούς μήνες που η απώλεια υγρών από το σώμα είναι μεγαλύτερη.

Βιβλιογραφία : 

 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26702122

The CoffeeScience Information Centre, www.cosic.org

C.H.S Ruxton. The impact of caffeine on mood, cognitive function, performance and hydration: a review of benefits and risks. Nutrition Bulletin. British Nutrition Foundation. First published: 13 February 2008. DOI: 10.1111/j.1467-3010.2007.00665.x

Mayo Clinic. Water: How much should you drink every day? Available at: http://www.mayoclinic.org/

Grandjean AC1, Reimers KJ, Bannick KE, Haven MC. The effect of caffeinated, non-caffeinated, caloric and non-caloric beverages on hydration. J Am Coll Nutr. 2000 Oct;19(5):591-600.

Σχετικά με τον δημιουργό

Βασιλειος E. Κατσίλας, Διατροφολόγος-Διαιτολόγος,BSc

Email: Basileioskats@hotmail.com
Ο Βασίλειος Κατσίλας γεννήθηκε στην Λέσβο το 1993.

Είναι διατροφολόγος-διαιτολόγος απόφοιτος του Αλεξάνδρειου τεχνολογικού εκπαιδευτικού ιδρύματος της Θεσσαλονίκης, με πλήθος πιστοποιήσεων από ενημερώσεις επιστημονικών μελετών, για την βέλτιστη αντιμετώπιση των στόχων που θέτονται στις σύγχρονες ανάγκες της εποχής.

Είναι ενεργός αθλητής της πολεμικής τέχνης του Jiu Jitsu κάνοντας πρωταθλητισμό, με πολλές διακρίσεις σε πανελλαδικό όσο και σε διεθνή επίπεδο.

Την περίοδο 2014-2015 υπήρξε μέλος του ερευνητικού προγράμματος ΕΣΠΑ συμμαχία για την υγεία- διατροφή συνεργαζόμενος άριστα με διεπιστημονικές ομάδες.

Υπήρξε επαγγελματίας ναυαγοσώστης θαλάσσης με καταγεγραμμένες επεμβάσεις διάσωσης, καθώς και εθελοντής ναυαγοσώστης στην περιοχή του Μολύβου Λέσβου για την διαχείριση του μεταναστευτικού, όπου και παρέλαβε έπαινο για τις επεμβάσεις του με την Ένωση Ναυαγοσωστικών Σχολών Ελλάδος από τον γενικό γραμματέα του υπουργείου ναυτιλίας Αιγαίου.

Η πτυχιακή του εργασία είχε ως θέμα τα συμπληρώματα διατροφής και πραγματοποίησε την πρακτική του άσκηση στο πρότυπο κλινικό διατροφολογικό-διαιτολογικό γραφείο της κυρίας Λιτσαρδοπούλου Αλεξάνδρας.

Είναι συνεργάτης στο διαιτολογικό γραφείο του Κυρίου Ευάγγελου Ζουμπανέα ως Διατροφολόγος-Διαιτολόγος

Συνεργάζεται ως Executive Director με το Diatrofi.gr

Είναι εξειδικευμένος θεραπευτής των Διατροφικών Διαταραχών και της Παχυσαρκίας (Master Practitioner in Eating Disorders & Obesity) και αποτελεί επιστημονικό συνεργάτη του Κέντρου Εκπαίδευσης και Αντιμετώπισης Διατροφικών Διαταραχών (ΚΕΑΔΔ).

Είναι ενεργός μεταπτυχιακός φοιτητής του European University Cyprus στο τομέα της δημόσιας υγείας.

Additional Info
• Περιοχή: Αττική
• Κινητό:6980874162
• Email: Basileioskats@hotmail.com