Dr Plus - Diatrofi

Τρόφιμα

Στιγμιαίος καφές και υγεία

«Τι λες, πάμε για έναν καφέ;» Αυτή είναι μία φράση που όλοι μας λέμε καθημερινά ακόμη και αν πιούμε ένα άλλο ρόφημα. Ο καφές είναι μια αγαπημένη συνήθεια –  στιγμιαίος ή ελληνικός , ζεστός ή κρύος, ’άλλοτε τον πίνουμε για να μας χαλαρώσει και άλλοτε  για να μας τονώσει….

Ποια όμως η σχέση του καφέ με την υγεία μας; Έχει άραγε οφέλη η καθημερινή κατανάλωση καφέ ή ισχύουν όσα ακούμε συχνά: «Μην πίνεις άλλο καφέ, θα σου τεντώσει τα νεύρα» «Θα κάνεις κυτταρίτιδα»

Η απάντηση είναι ότι μια ελεγχόμενη ημερήσια κατανάλωση καφέ και μάλιστα στιγμιαίου έχει σημαντικά οφέλη για την ανθρώπινη υγεία.

Ας αρχίσουμε να τα απαριθμούμε:

  • 75 mg καφεΐνης, ποσότητα που αντιστοιχεί περίπου σε μία κούπα στιγμιαίου καφέ (με 1 κουταλάκι του γλυκού καφέ), έχει βρεθεί ότι μπορεί να βοηθήσει στην ενίσχυση της ικανότητας συγκέντρωσης (EFSA group), ενώ η καφεΐνη οφελεί τη μακροπρόθεσμη μνήμη.
  • Σύμφωνα με επιδημιολογικά δεδομένα, φαίνεται ότι η κατανάλωση του καφέ που είναι πλούσιος σε χλωρογενικό οξύ και αντιοξειδωτικά, όπως στην περίπτωση του στιγμιαίου καφέ, φαίνεται να έχει θετική επίδραση στην υπεργλυκαιμία και στην ινσουλινοευαισθησία.
  • Αποτελεί ένα φυσικό αντιγηραντικό χάρη στην υψηλή περιεκτικότητά του σε αντιοξειδωτικές ουσίες. Τα αντιοξειδωτικά καταπολεμούν το οξειδωτικό στρες, το οποίο ευθύνεται σε σημαντικό βαθμό για τη γήρανση των κυττάρων μας. Στοιχεία ερευνών δείχνουν ότι μία μέση κούπα καφέ μπορεί να περιέχει περισσότερα αντιοξειδωτικά από το κακάο, το τσάι και άλλα παραδοσιακά αντιοξειδωτικά ροφήματα.
  • Επίσης, τα αντιοξειδωτικά του καφέ έχουν συσχετιστεί με προστασία από εκφυλιστικές νευρολογικές διαταραχές, όπως η νόσος του Parkinson και του Alzheimer.
  • Η μέτρια κατανάλωση καφέ φαίνεται να σχετίζεται με την ενίσχυση του μεταβολισμού και μπορεί να αντικαταστήσει άλλου είδους ροφήματα πλούσια σε ζάχαρη και λιπαρά τα όποια συντελούν στην πρόσληψη περιττών θερμίδων και άρα μακροπρόθεσμα σε αύξηση σωματικού βάρους.

Το συμπέρασμα λοιπόν είναι ότι η αγαπημένη συνήθεια όλων μας, η κατανάλωση δηλαδή του στιγμιαίου καφέ, όταν δεν ξεπερνάει τις δυο με τρεις  κούπες την ημέρα, έχει ευεργετικές ιδιότητες για την υγεία μας….Ας απολαύσουμε λοιπόν το καφεδάκι μας!

Πηγές

Eskelinen MH, Kivipelto M. Caffeine as a protective factor in dementia and Alzheimer’s disease. J Alzheimers Dis. 2010;20 Suppl 1:S167-74.

Yashin, Α., Yashin, Y., Yuan Wang, J. and Nemzer, B. (2013) “Antioxidant and Antiradical Activity of Coffee”. Antioxidants. (2) 230-245.

Borota D, Murray E, Keceli G, Chang A, Watabe JM, Ly M, Toscano JP, Yassa MA. Post-study caffeine administration enhances memory consolidation in humans. Nat Neurosci. 2014 Feb;17(2):201-3.

Σχετικά με τον δημιουργό

Σπυριδούλα Νικομάνη / Διαιτολόγος-Διατροφ...

Διαιτολόγος Διατροφολόγος