Dr Plus - Diatrofi

Καθημερινή Διατροφή Τρόφιμα

Τι είναι τα επεξεργασμένα τρόφιμα και πως να τα αναγνωρίζεις

Επεξεργασμένα τρόφιμα: έννοια που την ακούμε συνέχεια καθώς και την έκφραση «να τρως λιγότερα επεξεργασμένα τρόφιμα». Αλλά ποια είναι τα επεξεργασμένα τρόφιμα; Ποια η διαφορά μεταξύ επεξεργασμένων και υπερ-επεξεργασμένων τροφίμων; Και πως αυτά τα τρόφιμα επηρεάζουν την υγεία;

Τι είναι τα επεξεργασμένα τρόφιμα και τι τα υπέρ-επεξεργασμένα;

Τα ανεπεξέργαστα ή αλλιώς ελαφρώς επεξεργασμένα, είναι τρόφιμα που είναι στη φυσική μορφή τους, όπως τα βρίσκουμε στη φύση (ή μερικώς φυσική). Αυτά τα τρόφιμα είναι ελάχιστα επεξεργασμένα μετά από αφαίρεση μη βρώσιμων συστατικών (σκόνη, χώμα), ξήρανση, σύνθλιψη, ψήσιμο, βρασμό, κατάψυξη ή παστερίωση, ώστε να είναι κατάλληλα για αποθήκευση και ασφαλή για κατανάλωση. Τέτοια τρόφιμα είναι τα καρότα, τα μήλα, το ωμό κοτόπουλο, το πεπόνι και οι ανάλατοι ξηροί καρποί, οι σταφίδες κ.α.

Η επεξεργασία αλλάζει τη φυσική μορφή του τροφίμου και πραγματοποιείται με πρόσθεση αλατιού, λαδιού, σακχάρων ή άλλων υδατανθράκων, όπως τα κονσερβοποιημένα ψάρια ή λαχανικά, φρούτα σε σιρόπι και φρεσκοψημένο ψωμί. Τα περισσότερα επεξεργασμένα τρόφιμα περιέχουν δύο ή τρία συστατικά.

Άλλα τρόφιμα είναι υπερ-επεξεργασμένα, τα οποία κατά γενική ομολογία περιέχουν ακόμα περισσότερα πρόσθετα συστατικά όπως ζάχαρη, αλάτι, λίπος και πρόσθετες χρωστικές και συντηρητικά, ενισχυτικά γεύσης, βελτιωτικά. Τα τρόφιμα αυτά παρασκευάζονται κυρίως από ουσίες που εξάγονται από φυσικά τρόφιμα, όπως λίπη, άμυλο, επιπρόσθετα σάκχαρα και υδρογονωμένα λίπη. Μπορεί επίσης να περιέχουν πρόσθετα, όπως τεχνητά χρώματα και γεύσεις ή συντηρητικά. Παραδείγματα αυτών των τροφίμων είναι τα κατεψυγμένα γεύματα, τα αναψυκτικά, το fast food και τα συσκευασμένα τρόφιμα, όπως μπισκότα, κέικ και αλμυρά σνακ.

Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα, τα υπερ-επεξεργασμένα τρόφιμα αποτελούν την κύρια πηγή θερμίδων (σχεδόν το 58%) που καταναλώνονται στις ΗΠΑ και συμβάλλουν σχεδόν στο 90% της προσλαμβανόμενης ενέργειας από πρόσθετα σάκχαρα.

Πως τα επεξεργασμένα τρόφιμα επηρεάζουν την υγεία;

Μια πρόσφατη έρευνα σύγκρινε την επίδραση μιας διατροφής με αρκετά υπερ-επεξεργασμένα τρόφιμα και μιας δεύτερης, βασισμένη σε φυσικά τρόφιμα, αναφορικά με τη θερμιδική πρόσληψη και την πρόσληψη βάρους. Η έρευνα αυτή συμπεριέλαβε 20 υγιείς, υπέρβαρους ενήλικες. Κάθε συμμετέχοντας ακολούθησε μια υπερ-επεξεργασμένη διατροφή και μια μη επεξεργασμένη διατροφή για 14 ημέρες την κάθε μία.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν πως οι συμμετέχοντες κατανάλωναν περίπου 500kcal περισσότερες ημερησίως με τη διατροφή βασισμένη σε υπερ-επεξεργασμένα τρόφιμα συγκριτικά με τη διατροφή με φυσικά τρόφιμα. Η υπερ-επεξεργασμένη περίοδος διατροφής χαρακτηρίστηκε από αυξημένη πρόσληψη υδατανθράκων και λιπών, αλλά όχι πρωτεΐνης. Οι συμμετέχοντες αύξησαν το βάρος τους κατά μέσο όρο 1 κιλό κατά τη διάρκεια της φάσης της υπερ-επεξεργασμένης δίαιτας και το μείωσαν κατά 1 κιλό κατά τη διάρκεια της φάσης της διατροφής με φυσικές τροφές. Οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα πως ο περιορισμός των υπερ-επεξεργασμένων τροφών μπορεί να είναι μια αποτελεσματική στρατηγική για την πρόληψη και τη θεραπεία της παχυσαρκίας.

Η μελέτη παρόλα αυτά είχε αρκετούς περιορισμούς και  μικρός αριθμός συμμετεχόντων για να μπορούμε να πούμε ότι τα αποτελέσματα τις είναι αντιπροσωπευτικά στο γενικότερο πληθυσμό.  

Μια δεύτερη ερευνητική μελέτη εξέτασε διατροφικές καταγραφές περισσότερων από 100.000 γάλλων ενηλίκων για περίοδο πέντε ετών. Διαπίστωσαν ότι όσοι κατανάλωναν περισσότερες υπερ-επεξεργασμένες τροφές είχαν υψηλότερο κίνδυνο για εμφάνιση καρδιαγγειακών παθήσεων. Αντίθετα διατροφή βασισμένη σε φυσικές τροφές λειτούργησε ως ασπίδα προστασίας απέναντι σε εκφυλιστικά νοσήματα

Πως θα αναγνωρίζεις τα επεξεργασμένα τρόφιμα;

Πολλά έχουν ειπωθεί για το παραπάνω

«Tροφές που δεν θα έβρισκες στην κουζίνα της γιαγιά σου, δεν είναι αληθινές τροφές»

«Tρόφιμο που χρειάζεται διατροφική ετικέτα για να “σταθεί”, είναι επεξεργασμένο»

«Όταν στα συστατικά αναγράφονται πάνω από 4 λέξεις, το τρόφιμο είναι επεξεργασμένο»

 Ελπίζω ο παρακάτω πίνακας να σε βάλει στο νόημα

Ελάχιστα επεξεργασμένα τρόφιμα Επεξεργασμένα τρόφιμα Υπερ-επεξεργασμένα τρόφιμα
Καλαμπόκι Κονσερβοποιημένο καλαμπόκι Πατατάκια καλαμποκιού
Μήλα Χυμός μήλου Μηλόπιτα
Πατάτες Βραστή πατάτα Στιγμιαίος πουρές πατάτας
Καρότα Χυμός καρότου Κέικ καρότου
Σιτάρι Αλεύρι Μπισκότα
Βρώμη Νιφάδες βρώμης Μπισκότα ή μπάρες από βρώμη

Σχετικά με τον δημιουργό

Μυρτώ-Μαρία Μυλωνά/ Διαιτολόγος-Διατροφολόγος

Η Μυλωνά Μυρτώ –Μαρία γεννήθηκε στην Αθήνα το 1981 και αποφοίτησε από το τμήμα Διατροφής της Θεσσαλονίκης το 2003.
Από το 2005 διατηρεί ιδιωτικό γραφείο στο Χαϊδάρι και εργάζεται ως διατροφολόγος και σύμβουλος προσωπικής ανάπτυξης (Wellness Coach) βοηθώντας άτομα και ομάδες να πετύχουν αλλαγές στον τρόπο ζωής τους (Lifestyle Medicine), ώστε να γίνουν πιο υγιείς και πιο ευτυχισμένοι. Η προσέγγιση της είναι ολιστική και εστιάζει στους 7 τομής ευεξίας: Διατροφή, Άσκηση, Ενέργεια και Στρες, Βάρος, Πνευματική και Συναισθηματική Ευεξία, Υγεία, Ικανοποίηση Ζωής. Εργάζεται κάνοντας ατομικές και ομαδικές συνεδρίες. Θεωρεί το επάγγελμά της συναρπαστικό, γιατί έχει την ευλογία να παρακολουθεί την πρόοδο, την αλλαγή και το ταξίδι μεταμόρφωσης των ανθρώπων και μέσα από αυτό και την ευγνωμοσύνη που δέχεται, την ωθεί να εξελίσσεται και η ίδια.
Πάθος της η συνεχής προσωπική εξέλιξη και για αυτό η εκπαίδευση είναι μια διαδικασία που μέσα στα χρόνια δεν έχει σταματήσει. Το 2007 παρακολούθησε τέσσερις κύκλους σεμιναρίων ψυχολογίας για την παχυσαρκία και για τις διατροφικές διαταραχές στο Λονδίνο (National Center for Eating Disorders). Επίσης υπήρξε για ενάμισι χρόνο ενεργά διαιτολόγος στην Μονάδα Εφηβικής Υγείας του νοσοκομείου Παίδων Αγλαΐα Κυριακού και έκτοτε παραμένει επιστημονικός συνεργάτης.
Έχει συμμετάσχει στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα “COSI”, το οποίο είναι ένα ερευνητικό πρόγραμμα σχετικά με τη συχνότητα της παιδικής παχυσαρκίας και διεξήχθη από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (WHO)
Έχει ολοκληρώσει την εκπαίδευση European Institute of Nutritional Medicine (EINuM) και μπορεί να διαχειριστεί χρόνια προβλήματα υγείας, χρησιμοποιώντας την προσέγγιση των μεταβολομικών εξετάσεων και της διατροφικής ιατρικής. Έχει πιστοποιηθεί να αξιολογεί μεταβολομικές εξετάσεις και να χορηγεί κατάλληλη αγωγή συμπληρωμάτων διατροφής καθώς και εξειδικευμένη διατροφή.
Έχει ολοκληρώσει σπουδές στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών στο τμήμα της προσωπικής συμβουλευτικής , Life Coaching, και αυτό μόνο σαν εισαγωγή γιατί το βασικό πτυχίο στο χώρο του Coaching, το οποίο είναι και μια από τις πιο απαιτητικές εκπαιδεύσεις Coaching στο κόσμο, είναι από τον ACSM (American College of Sports Medicine). Οι Wellcoaches της απένειμαν τον τίτλο του Certified Health and Wellness Coach και πιστοποιούν την καταλληλότητα της για την διαχείριση ατόμων που θέλουν να κάνουν αλλαγές στα 7 πεδία ευεξίας.
Επειδή όλα είναι θέμα επικοινωνίας για να διευρύνει και να κατανοήσει καλύτερα τα περιστατικά που αναλαμβάνει, έχει εκπαιδευτεί σε τεχνικές του NLP (νευρογλωσσικό προγραμματισμό). Τέλος, είναι πιστοποιημένη μέντορας του ινστιτούτου HeartMath, εκπαιδεύει και κάνει πρακτική τεχνικές, που είναι ίσως οι πλέον αποδεδειγμένα αποτελεσματικές στη διαχείριση του άγχους – στρες.
Είναι περήφανο μέλος του πανελλήνιου συλλόγου Διαιτολόγων - Διατροφολόγων Ελλάδος, μέλος του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου Διατροφικής Ιατρικής (EINuM), μέλος του επιστημονικού κέντρου μελισσοθεραπείας Ελλάδος, του Ινστιτούτου Διατροφικών Μελετών Ελλάδος (ΙΔΜΕ) και του HeartMath institute.
Επίσης είναι επίσημη εκπαιδεύτρια του ΚΕΑΔΔ (Κέντρο Αντιμετώπισης Διατροφικών Διαταραχών)
Είναι παντρεμένη και ζει με τον άντρα της, δυο παιδιά, τον σκύλο και τη γάτα της προσπαθώντας να ζει με πάθος & έμπνευση την κάθε ημέρα, κάνοντας καθημερινή πράξη αυτά που διδάσκει.
Additional Info
Διεύθυνση: Αγωνιστών Στρατοπέδου 39
Περιοχή: Χαϊδάρι
ΤΚ:
Τηλέφωνο: 2105322383
Κινητό: 6974735376
Email: mylona.myrto@gmail.com
Ιστοσελίδα: